Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tips om kjøp av brukt elbil

Startet av TerjeFjern, onsdag 14. februar 2024, klokken 21:50

« forrige - neste »

TerjeFjern

Hei
Vi skal kjøpe en bruktbil, som skal være nr 2-bilen vår.

Har allerede en elbil med lang rekkevidde og firehjulsdrift, som dekker det meste av behovet vårt.

Men, noen dager har vi begge behov for lokal kjøring med bil, f eks til jobb, ca 15-20 minutter å kjøre hver vei. Og noen få ganger i året trenger vi å dra opp til hytta på fjellet på forskjellig dag. Så da trenger vi mer enn en bil til lokalkjøring:

- En brukt elbil som har god nok rekkevidde til å kjøre 107 km opp på fjellet på vinterføre.
- Vi kan lade på hytta, men rekkevidden bør være betydelig mer enn 107 km siden batteriet taper seg over tid, trekker mer strøm i kulda, og bruker mer strøm i høye hastigheter og i kjøring oppover fjellet.
- Det er mye snø og ofte glatt ved hytta om vinteren, så vi ønsker en som har gode kjøreegenskaper og god bakkeklaring.
- det er ikke ønskelig å bruke mye penger på dette siden bilen skal brukes såpass lite.

Har dere noen tips? Ved en kjapp kikk på rekkeviddeoversikten her på elbilforum ser jeg at dette kan være noen alternativer:

2020 Kona FWD
2019 e-Soul FWD
2019 Leaf FWD
2020 ID3 RWD
2019 Ioniq FWD

På forhånd takk.

Barfot

Budsjett er viktig å få med.

Ellers mangler du Peugeot E-208/E-2008, der den siste nokså mye større enn nr. 1.

automat

Ville strøket 2019 Ioniq fra lista.

De dagene det snør vannrett, og forbruket er grisehøyt, er også de dagene man ønsker seg solide marginer. Særlig når man skal opp på fjellet. De marginene har ikke denne bilen på en 107km strekning.

Den har heller ikke god bakkeklaring eller spesielt god fremkommelighet på vinterføre.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

TerjeFjern

Takk :)

Ja jeg la bevisst ikke inn budsjett fordi en del folk tolker "mitt budsjett er x kroner" som "jeg må få brukt opp x kroner". Ioniq'en jeg nevnte er jo en del billigere enn noen av de andre jeg nevnte. Det gjør meg ingen ting om jeg ender opp med en billigere bil enn de dyreste på lista.

Men, tenkte det var implisitt at jeg ikke ønsker å bruke noe særlig mer enn disse koster. Så ikke nyere enn 2020-modell, tror jeg. Og ikke tysk premium-pris.
Sitat fra: Barfot på torsdag 15. februar 2024, klokken 07:55Budsjett er viktig å få med.

Ellers mangler du Peugeot E-208/E-2008, der den siste nokså mye større enn nr. 1.

TerjeFjern

Takk for tips. Jeg satt 2019 Ioniq på lista fordi hyttenaboen har den og sier de er fornøyd. (Men de er også litt verdensmester-typer, så jeg tror det hadde holdt hardt for dem å innrømme at et annet kjøp hadde vært bedre, hehe).

Og jeg hører folk si at den har lavt forbruk. Men, de har jo betydelig kortere kjørevei. De har ca 80 km.

Hva tror du om en 2019 Leaf da? Bør jeg heller opp til en ID3? ID3 har jo RWD så det er vel bedre på glatt føre? Det blir til tider enormt glatt på et strekke på ca 20-30 km til hytta. (Og den siste lille kneika til hytta). Jeg pleier ikke ha problem fordi kona krever piggdekk, men ser jo at folk uten pigg sliter noen dager. (Og så polerer de piggfrie bilene veibanen for hverandre).

Eksempel:
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/0GJrBE/sirdal-fikk-ny-rundkjoering-minst-100-biler-kjoerte-ut-fredag-kveld

Aldri hatt problemer her med piggdekk. Men et par ganger var det så glatt at jeg sleit med min gamle FWD Avensis med piggdekk i den siste kneika opp til hytta, men stort sett går det greit med pigg.

Sitat fra: automat på torsdag 15. februar 2024, klokken 08:19Ville strøket 2019 Ioniq fra lista.

De dagene det snør vannrett, og forbruket er grisehøyt, er også de dagene man ønsker seg solide marginer. Særlig når man skal opp på fjellet. De marginene har ikke denne bilen på en 107km strekning.

Den har heller ikke god bakkeklaring eller spesielt god fremkommelighet på vinterføre.

RJK

Skal du ha piggdekk, så stiller jo fort ting seg endel anderledes. Nettopp fordi piggdekk tar vekk mange av problemene på de glatteste dagene.

Ref mine innsigelser i en annen tråd du laget, så kan du godt sette Kona litt høyere igjen. Jeg kjører tross alt mye i byen på Østlandet, og turene går fortere sørover enn nordover, så da er piggfritt eneste fornuftige valget, siden pigger fort har en tendens til å slipt ned på asfalten og mister etterhvert mye av fordelene de skaper.

Og vi må betale piggdekkavgift som er relativt høy for å få fordelen disse gir kanskje 5 dager i året! ;)

Kjører man lite under like forhold, men skikkelig vinter-forhold, så blir piggdekk lettere å forklare for seg selv (og andre).

PS! Kjenner en som vi og han selv kalte for Terjefjern da jeg gikk på vgs i Nord for ca 35 år siden. Du skulle ikke tilfeldigvis være samme fyren, med litt rødlig hår?  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Sitat fra: TerjeFjern på torsdag 15. februar 2024, klokken 08:44Takk for tips. Jeg satt 2019 Ioniq på lista fordi hyttenaboen har den og sier de er fornøyd. (

[/quote]

Jeg har ikke egen erfaring med en Ionic, men har sett mange som har beklaget seg over den bilen på vinterføre.

Har selv en Hyundai Kona med piggfrie dekk, og har ikke hatt noe problemer med fremkommelighet på to vintre. Bor i et område med mye lokalveier, dårlig brøytet og isete og til gode å stå fast og/eller oppleve det som utrygt.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

automat

Sitat fra: TerjeFjern på torsdag 15. februar 2024, klokken 08:44Takk for tips. Jeg satt 2019 Ioniq på lista fordi hyttenaboen har den og sier de er fornøyd. (Men de er også litt verdensmester-typer, så jeg tror det hadde holdt hardt for dem å innrømme at et annet kjøp hadde vært bedre, hehe).

Og jeg hører folk si at den har lavt forbruk. Men, de har jo betydelig kortere kjørevei. De har ca 80 km.

Hva tror du om en 2019 Leaf da? Bør jeg heller opp til en ID3? ID3 har jo RWD så det er vel bedre på glatt føre? Det blir til tider enormt glatt på et strekke på ca 20-30 km til hytta. (Og den siste lille kneika til hytta). Jeg pleier ikke ha problem fordi kona krever piggdekk, men ser jo at folk uten pigg sliter noen dager. (Og så polerer de piggfrie bilene veibanen for hverandre).

28kWh Ioniq er på mange måter en god bil, men den har begrenset batteristørrelse. Og nesten tre mil kortere kjørestrekning vil utgjøre ganske mye for marginene.

Leaf har 40kWh brutto, mot Ioniq's 28kWh netto batteri. Så den reelle forskjellen er ikke 12kWh. Og Ioniq'en har bedre aerodynamikk, som særlig gir utslag på motorveier.

Har ingen egen erfaring med Leaf, så vil ikke mene så mye om den under krevende forhold. Man må være obs på at Leaf har Chademo hurtiglading.

64kWh Leaf er vel prismessig nesten på nivå med ID.3, som er en mye mer moderne bil.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Eladdin - Elbilfareren

Jeg ville fint valgt en 2019 Ioniq til hyttebil og 107 km av følgende grunner:
1-Hvor fort går trafikken når "det snør vannrett"? Hvorfor drar en på hytta under slike forhold?
2-Hvor mange ladestasjoner passerer en underveis etter halvkjørt strekning?
3-Min 2019 Ioniq lader fortere på hurtiglader i vinterlig temperatur enn min Ioniq 5. Jepp, det gjør den.
Etter 3t saktelading hjemme på 20A og umiddelbart påfølgende 12 mil på motorvei i 4 kuldegrader her om dagen ladet I5'n med 30-35 kW ved 35 %SOC på Kempower 150 kW-stolpe, mens gammel-ioniqen lader konsekvent på 60-65 kW under samme forhold.
4-2019 Ioniq får du med 2 års garanti om du kjøper den med Hyundai Promise.
5-Ioniq er en knakende deilig og ærlig elbil, i motsetning til mange andre. Den holder hva den lover, og går lenger enn halvparten av det andre biler med dobbelt så stort batteri gjør.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

RJK

Sitat fra: Exit elbil på torsdag 15. februar 2024, klokken 21:43Jeg ville fint valgt en 2019 Ioniq til hyttebil og 107 km av følgende grunner:
1-Hvor fort går trafikken når "det snør vannrett"? Hvorfor drar en på hytta under slike forhold?
3-Min 2019 Ioniq lader fortere på hurtiglader i vinterlig temperatur enn min Ioniq 5. Jepp, det gjør den.
Etter 3t saktelading hjemme på 20A og umiddelbart påfølgende 12 mil på motorvei i 4 kuldegrader her om dagen ladet I5'n med 30-35 kW ved 35 %SOC på Kempower 150 kW-stolpe, mens gammel-ioniqen lader konsekvent på 60-65 kW under samme forhold.
5-Ioniq er en knakende deilig og ærlig elbil, i motsetning til mange andre. Den holder hva den lover, og går lenger enn halvparten av det andre biler med dobbelt så stort batteri gjør.
PS! Om du navigerer til ladestasjonen (POI/Waypoint), så skal Ioniq 5 forvarme batteriet. Da skal du, gitt at den får tid nok til å forvarme, lade tilnærmet like fort på vinter som på sommer.

Men interessant å lese om erfaringen på vinterlading med den gamle Ioniqen. Den bilen er knall på forbruk og ladetid på lynladere, og er sånn sett en ypperlig turbil.

Har selv hørt meldingene om at den er lett å spinne seg fast med på vinteren, fordi den er FWD og blir lett i fronten. Ikke testet det selv, da jeg ikke skjønte den leverte så godt på forbruk og rekkevidde at den hadde vært god nok for mitt behov på den tiden.

Tenk å få den bilen med RWD og 3-4 ganger større batteri, uten at de kødder til med lynladingen slik de gjorde på 38 kW-versjonen og Kona/e-Soul/e-Niro! ;)
Bosted Oslo

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: RJK på torsdag 15. februar 2024, klokken 22:26
Sitat fra: Exit elbil på torsdag 15. februar 2024, klokken 21:43Jeg ville fint valgt en 2019 Ioniq til hyttebil og 107 km av følgende grunner:
PS! Om du navigerer til ladestasjonen (POI/Waypoint), så skal Ioniq 5 forvarme batteriet. Da skal du, gitt at den får tid nok til å forvarme, lade tilnærmet like fort på vinter som på sommer.

Men interessant å lese om erfaringen på vinterlading med den gamle Ioniqen. Den bilen er knall på forbruk og ladetid på lynladere, og er sånn sett en ypperlig turbil.

Har selv hørt meldingene om at den er lett å spinne seg fast med på vinteren, fordi den er FWD og blir lett i fronten. Ikke testet det selv, da jeg ikke skjønte den leverte så godt på forbruk og rekkevidde at den hadde vært god nok for mitt behov på den tiden.

Tenk å få den bilen med RWD og 3-4 ganger større batteri, uten at de kødder til med lynladingen slik de gjorde på 38 kW-versjonen og Kona/e-Soul/e-Niro! ;)
Ja, tenk den med 77 kW batteri. ☺️
Jeg glemte å si til Mobile Kjeller at de skulle installere forvarming på den når den var til service. De ga selvsagt eff i å spørre meg også, så den bilen må vente 2 år på oppdatering, eller de vil ha 1500 kroner for å stikke inn minnekortet sitt.

Elbil er best.

RJK

Sitat fra: Exit elbil på torsdag 15. februar 2024, klokken 23:19
Sitat fra: RJK på torsdag 15. februar 2024, klokken 22:26

Ja, tenk den med 77 kW batteri. ☺️
Jeg glemte å si til Mobile Kjeller at de skulle installere forvarming på den når den var til service. De ga selvsagt eff i å spørre meg også, så den bilen må vente 2 år på oppdatering, eller de vil ha 1500 kroner for å stikke inn minnekortet sitt.

Prøvd å laste ned selv og installere?

Oppdateringer finner du her, dog usikker på om disse gir deg slikt som den oppdateringen. Men verdt et forsøk. Minnekort, om du ikke har fra før, bestiller du billig fra f.eks. komplett.no eller  tilsvarende butikker!

https://update.hyundai.com/EU/NO/navigationUpdate
Bosted Oslo

Eladdin - Elbilfareren

Takk for tips  :)
Mobile fortalte at varmer-funksjonen kan kun installeres på verkstedet. De oppgraderte sw forøvrig, men utelot altså å spørrecomcdet mange anser som viktig å ha på bilen: batterivarme på destinasjonslading. Når Kona-20 jeg hadde tidligere skulle til service var de veldig pushy på å informere om ny sw, men ikke nå. Får leve med det. Hurtiglader maks 2 ggr i året uansett, og da kun en liten top-up.
Elbil er best.

TerjeFjern

OK, takk. Da er Kona tilbake på lista. Ja jeg kjører med pigg med glede, og skulle ønske flere gjorde som meg. Nå har de endelig fjernet piggavgiften i Stavanger så nå slipper jeg å betale slik jeg måtte gjøre i ca 5 år.

Jeg skraper opp den polerte holka som piggfrie biler lager.

Haha, godt at det ikke bare er jeg som synes TerjeFjern var morsomt navn. Ja det passer bra med tidspunktet, men jeg har aldri kalt meg selv TerjeFjern noe annet sted enn her. Jeg gikk på VGS for 30 år siden. TerjeFjern var jo et begrep den gangen. Fra en gammel Prima Vera sang som hadde blitt populær igjen.

"Å fjerne brukne ribben". Alle på skolen digget plutselig 20 gamle Prima Vera-sanger.

https://www.youtube.com/watch?v=FRUABBX-mEk&list=PLAAE844239B29F498&index=18

Sitat fra: RJK på torsdag 15. februar 2024, klokken 10:13Skal du ha piggdekk, så stiller jo fort ting seg endel anderledes. Nettopp fordi piggdekk tar vekk mange av problemene på de glatteste dagene.

Ref mine innsigelser i en annen tråd du laget, så kan du godt sette Kona litt høyere igjen. Jeg kjører tross alt mye i byen på Østlandet, og turene går fortere sørover enn nordover, så da er piggfritt eneste fornuftige valget, siden pigger fort har en tendens til å slipt ned på asfalten og mister etterhvert mye av fordelene de skaper.

Og vi må betale piggdekkavgift som er relativt høy for å få fordelen disse gir kanskje 5 dager i året! ;)

Kjører man lite under like forhold, men skikkelig vinter-forhold, så blir piggdekk lettere å forklare for seg selv (og andre).

PS! Kjenner en som vi og han selv kalte for Terjefjern da jeg gikk på vgs i Nord for ca 35 år siden. Du skulle ikke tilfeldigvis være samme fyren, med litt rødlig hår?  8)

edyrli

Om god god rekkevidde for pengene er viktig og plass og comfort ikke er like viktig er det verdt å se på Seat Mii, Skoda Citigo og WV e-UP (fra 2020). Disse går greit 20 mil på vinteren og 30 om sommeren i lave hastigheter. Kanskje ned mot 150km på vinter om det er mye småkjøring.
Vinteregenskapene er supre, en kort lett bil med framhjulstrekk som bare klorer seg fram. Eneste som kam være problematisk er dyp snø da den har små hjul og begrenset bakkeklaring.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA