Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS Dekk og felger

Startet av Stig O, torsdag 31. januar 2013, klokken 13:01

« forrige - neste »

janmb

Hva er egentlig reglene for hva som er tillatt av uoriginal bredde på felg?

Har dere med uoriginal felg tuv-papirer på disse eller gir man f?

I tillegg, hvordan funker det med økning i felgbredde på +, som har større bredde bak originalt? Er det lov om man øker likt mye foran og bak?

Snakker kun om lovligheten her - skal uansett ha større hjul, men greit å gjøre det man kan for å slippe pes med vegvesenet - har nok slitsomme erfaringer med dem for et helt liv.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

erot

Jeg ringte vegvesenet i går og spurte om vinterhjulene mtp at det bare står 21"-dimensjoner i vognkortet. Ikke så mye ny info, men fikk bekreftet at du kan ha ulike forskjeller på fram- og bakhjul. Må altså ikke være akkurat 2cm på P+ eller 0cm på P.

Konklusjonen er at du kan bruke alt fra 19-22" og de breddene du vil så lenge du oppfyller disse kravene:

- Rulleomkrets må ikke avvike mer enn 5% fra originalt
- Innpress må ikke avvike mer enn 15mm (7,5 pr side) fra originalt
- Hjulene må være innenfor hjulbuene

Det skal godt gjøres å få trøbbel med for stort avvik på innpress, men det kan skje om du møter feil person på feil dag. I så fall bør du ha godkjent innpress på vinterhjulsettet for å få vist og godkjent bilen.

erot

Sitat fra: janmb på fredag 14. mars 2014, klokken 21:15
Tore/høgis, var det noen av dere som hadde bilder av oppsettet deres?

Høres ut som 10.5 et38 eller 40 er et greit valg bak da - og rundt 9" med et30 foran.

Synes fyllingsgraden bak er mye viktigere enn foran av en eller annen grunn.

Knipset noen mobilbilder som viser hvordan de sitter i hjulbuen. Dette er 9" ET30 og 10,5" ET40.








Høgis

#1653
Sitat fra: erot på lørdag 15. mars 2014, klokken 21:21
Sitat fra: janmb på fredag 14. mars 2014, klokken 21:15
Tore/høgis, var det noen av dere som hadde bilder av oppsettet deres?

Høres ut som 10.5 et38 eller 40 er et greit valg bak da - og rundt 9" med et30 foran.

Synes fyllingsgraden bak er mye viktigere enn foran av en eller annen grunn.

Knipset noen mobilbilder som viser hvordan de sitter i hjulbuen. Dette er 9" ET30 og 10,5" ET40.









Venter på dekk og senterkopper, så jeg har ikke fått montert det enda. Men det blir omtrent slik ;)
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

NilsRo

Tesla Model S P85, sort, 19" vinter, 20" sommer

Alle pakker untatt: +pakke, sikkerhetspakke og ekstra barneseter.

Bekreftet 25/10 2013
I produksjon fra 02/02 2014
I transitt fra 07/02 2014
Levering 29 mars 2014, Drammen
VIN 29805

D.O

Hva er det bredeste man kan sette på en 10,5" uten at det subber eller blir kluss(større/mindre) med rulleomkrets pga profil?
Og vil liten ET og smale felger slite ut hjullager?  Eks orginal bredde i ET 18-25.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

janmb

Perfekt fylling Tore. Hvilke dekkdimensjon kjører du?
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

erot

Sitat fra: D.O på søndag 16. mars 2014, klokken 08:49
Hva er det bredeste man kan sette på en 10,5" uten at det subber eller blir kluss(større/mindre) med rulleomkrets pga profil?
Og vil liten ET og smale felger slite ut hjullager?  Eks orginal bredde i ET 18-25.

Nei, hjullager tåler fint et avvik på 15mm pr side. ET18 er ikke nødvendig for å fylle ut. Det man evt kan få problemer med på forhjule er endret styrefølelse, stabilitet, sporing osv. Til nå ser det ut som bilen tåler dette fint, men det kan bli mer fremprovosert når dekkene nærmer seg slutten av levetiden. Apropos det: Da jeg la på sommerdekk igjen var bilen sporete, hadde dårlig styring og var generelt helt håpløs. Sjekket dekktrykk og det var nede i 38-39 psi. Fyllte opp til 49 igjen og alt var kurert. Moral: Følg med på dekktrykk, det har utrolig mye å si, og du sliter dekkene mye mer i kantene der de har minst mønster i utgangspunktet.

Sitat fra: janmb på søndag 16. mars 2014, klokken 12:29
Perfekt fylling Tore. Hvilke dekkdimensjon kjører du?

245/35 og 285/30. Tror ikke jeg har noe valg bak. Kan ikke ha mindre på den felgen, og mer kan kanskje subbe i skjermen. Det beste hadde vært 255 og 295 på de felgene for ikke å strekke dekkene, men vet ikke om det er plass.

Freddan

#1658
Jeg har bestilt Avant Garde Black Zonda 19" felger til TMS. Noen som har erfaring hvordan disse (eller Silver Zonda) passer bilen? Legg gjerne med bilder. (Jeg skal betale 18700 inkl mva for 4 stk felger og Nokian R2 19")

Legger ved en link til felgene:
http://www.beckinvest.no/shop/index.aspx?intshopcmd=&group=956714&prod=956730
P85, Brunt skinn, Panorama, Perf int, Tech, Parkass, Vinterpakke, Lydstudio, Luftfj, Lyspakke, Alarm, Hattehylle. Best okt 2013, levering Mars 2014.

erot

De passer nok fint estetisk sett, men de går dessverre ikke på boltsirkelen som er 5x120. Hvis bare dimesjonene på nettsiden er tilgjengelige ser det ut til at du må opp i minst 20".

Edit: Allerede bestilt sa du? Da regner jeg med de har de i 5x120 likevel?

krister461

Sitat fra: Freddan på onsdag 19. mars 2014, klokken 11:41
Jeg har bestilt Avant Garde Black Zonda 19" felger til TMS. Noen som har erfaring hvordan disse (eller Silver Zonda) passer bilen? Legg gjerne med bilder. (Jeg skal betale 18700 inkl mva for 4 stk felger og Nokian R2 19")
Jeg venter på disse i 20' sølv med Vredestein Sessanta Ultrac (sommerdekk). Går nok en 3-5 uker før jeg får de på bilen. :)

Freddan

Sitat fra: krister461 på onsdag 19. mars 2014, klokken 14:22
Sitat fra: Freddan på onsdag 19. mars 2014, klokken 11:41
Jeg har bestilt Avant Garde Black Zonda 19" felger til TMS. Noen som har erfaring hvordan disse (eller Silver Zonda) passer bilen? Legg gjerne med bilder. (Jeg skal betale 18700 inkl mva for 4 stk felger og Nokian R2 19")
Jeg venter på disse i 20' sølv med Vredestein Sessanta Ultrac (sommerdekk). Går nok en 3-5 uker før jeg får de på bilen. :)

Det blir sikkert bra. Jeg bytter forøvrig om og monterer vinterdekk på originalfelgene vice versa.
P85, Brunt skinn, Panorama, Perf int, Tech, Parkass, Vinterpakke, Lydstudio, Luftfj, Lyspakke, Alarm, Hattehylle. Best okt 2013, levering Mars 2014.

Freddan

Sitat fra: erot på onsdag 19. mars 2014, klokken 14:18
De passer nok fint estetisk sett, men de går dessverre ikke på boltsirkelen som er 5x120. Hvis bare dimesjonene på nettsiden er tilgjengelige ser det ut til at du må opp i minst 20".

Edit: Allerede bestilt sa du? Da regner jeg med de har de i 5x120 likevel?

Felgene jeg har bestilt heter vel egentlig M310, ganske like Zonda utseende. Farge "Dolphin Grey"
http://avantgardewheels.com/m310.php
P85, Brunt skinn, Panorama, Perf int, Tech, Parkass, Vinterpakke, Lydstudio, Luftfj, Lyspakke, Alarm, Hattehylle. Best okt 2013, levering Mars 2014.

turbolurbo

Sitat fra: Freddan på torsdag 20. mars 2014, klokken 12:44
Felgene jeg har bestilt heter vel egentlig M310, ganske like Zonda utseende. Farge "Dolphin Grey"
http://avantgardewheels.com/m310.php

Vær litt obs på om disse passer. Avantgarde M510 19" passer ikke foran på Tesla. De skraper i en av boltene i forstillingen inne i felgen.
2019 TM3P

Freddan

Sitat fra: turbolurbo på torsdag 20. mars 2014, klokken 15:51
Sitat fra: Freddan på torsdag 20. mars 2014, klokken 12:44
Felgene jeg har bestilt heter vel egentlig M310, ganske like Zonda utseende. Farge "Dolphin Grey"
http://avantgardewheels.com/m310.php

Vær litt obs på om disse passer. Avantgarde M510 19" passer ikke foran på Tesla. De skraper i en av boltene i forstillingen inne i felgen.

Takk for tips. Dette har ikke jeg peiling på og kjøper derfor hos forhandler. Mannen på Moss Dekk mente de fleste BMW 3 serie 19" passer TMS. Vet ikke om han skal bruke et adapter eller noe? Jeg skal sjekke ekstra nøye og betaler uansett ikke før de er på bilen.
P85, Brunt skinn, Panorama, Perf int, Tech, Parkass, Vinterpakke, Lydstudio, Luftfj, Lyspakke, Alarm, Hattehylle. Best okt 2013, levering Mars 2014.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA