Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

DIY EVSE

Startet av RogerB, torsdag 10. november 2011, klokken 23:05

« forrige - neste »

cra

Flott gjennomført prosjekt, Mortenmann!

Sitat fra: Mortenmann på tirsdag 21. februar 2012, klokken 20:03
Det må selvfølgelig også monteres av en som er sertifisert for jobben.

Virker litt bakvendt at du skal kunne lage det, men ikke montere det....  ???  MEn slik er det vel i Bakvend^H^H^H^H^H^H Norge.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Sitat fra: cra på onsdag 22. februar 2012, klokken 09:47
Flott gjennomført prosjekt, Mortenmann!

Sitat fra: Mortenmann på tirsdag 21. februar 2012, klokken 20:03
Det må selvfølgelig også monteres av en som er sertifisert for jobben.

Virker litt bakvendt at du skal kunne lage det, men ikke montere det....  ???  MEn slik er det vel i Bakvend^H^H^H^H^H^H Norge.
Ikke noe bakvent i det vel. Det er normalt ikke noe problem å bygge ting. Faren oppstår når tar det i bruk.
Du kan gjerne lage en bil eller et fly etter eget hode så lenge du lar den stå stille i garasjen, er ikke faren like stor som når du kjører den på gaten, eller prøver å lette.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Sitat fra: Griffel på onsdag 22. februar 2012, klokken 10:43Det er normalt ikke noe problem å bygge ting. Faren oppstår når tar det i bruk.

Joda, for såvidt. Men hva vet montøren om hva som foregår "inni boksen"? Han kobler jo bare til de to strømførende lederne (og evt. jord), og så er resten opp til gjennomførelsen av innmaten i boksen. (Er vel her det kommer inn et poeng i å alliere seg med noen som har peilnig)

Ikke at jeg ser på noe av dette som noe stort praktisk problem, altså; jeg har ingen planer om å lage slike bokser med det første. Holder meg til arduino'en, tenker jeg. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

#93
Nei instalatøren må forvisse seg om at de vitale delene er der i boksen før den tas i bruk. Jordfeilbryter, sikringer riktig tversnitt, CE merket DC strømforsyning til elektronikken etc.

Dersom dette var en boks hvor det bare var å koble til ledning og den ikke er CE merket, må installatøren nekt å koble den til.

Når det er sagt ser jeg forsåvidt ikke at det bør være noe problem for en installatør å se over en slik sak og avgjøre om den er godt nok skrudd sammen, og om den tilfredstiller de aktuelle sikkerhetskrav. Dette så lenge det er en "plassbygget" sak og ikke skal selges som et produkt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Interresant.

Undersøker for tiden muligheten for å bygge EVSE'en inn i nye Think, og kun bruke vanlig ledning som ladekabel.

Ser for meg at et slikt kretskort kan gi de nødvendige signalene som skal til for at dette skal fungere.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Mortenmann

Sitat fra: elektrolux på onsdag 22. februar 2012, klokken 12:20
Interresant.

Undersøker for tiden muligheten for å bygge EVSE'en inn i nye Think, og kun bruke vanlig ledning som ladekabel.

Ser for meg at et slikt kretskort kan gi de nødvendige signalene som skal til for at dette skal fungere.
Spennende ide!
Ganske sikker på at kortet kan brukes. Det er loddeøyne på kortet for brytere "start lading" og "stopp lading". Leafen åpner for strømmen selv, men kortet kan også gjøre det.
SølvLeaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA