Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Generelle strøm og ladespørsmål.

Startet av Coachen, mandag 23. desember 2013, klokken 21:12

« forrige - neste »

Marius Engel


Sitat fra: Griffel på mandag 24. november 2014, klokken 21:25
Sitat fra: Marius Engel på mandag 24. november 2014, klokken 21:12
Man må heller ikke ha mode 3 eller rundstift, du kan sette opp direktekoblet mode 2 lader på 16A.
Og da blir denne per definisjon en mode 3 ladestasjon.

Mode 3, da er vel ladekabelen løs, altså med en kontakt på ladeboksen på veggen?
Mode 2, da sitter det en kommunikasjonsenhet fastmontert på kabelen og/eller på veggen? Stemmer ikke dette?

jkirkebo

Sitat fra: Marius Engel på mandag 24. november 2014, klokken 21:30
Mode 3, da er vel ladekabelen løs, altså med en kontakt på ladeboksen på veggen?
Mode 2, da sitter det en kommunikasjonsenhet fastmontert på kabelen og/eller på veggen? Stemmer ikke dette?

Mode 2: Mobil ladekabel
Mode 3: Fastmontert ladestasjon

Er ikke vanskeligere enn det :) Og det spiller ingen rolle om kabel er fastmontert i ladestasjon eller om den har Type 2 stikk. Mode 3 er det uansett.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jone

Sitat fra: HCWL på mandag 24. november 2014, klokken 19:09
Har nettopp fått min i3, og merker at jeg er avhengig av å ha en mer fleksibel ladeløsning enn det standard laderen leverer. Jeg er derfor på utkikk etter en lader som er MOBIL og støtter alt i fra 10A, 16A og 32A.
...
Andre tips til mobile ladere som fungerer med de overnevnte strømstyrkene?
Jeg har kjøpt denne, og den fungerer helt utmerket med min i3. Stort pluss at den har lengre kabel enn originalkladden. Jeg har også laget overganger til de stikk jeg vanligvis benytter.

Ferry

Jeg har målt strømtrekket ut fra stikkontakta ved lading, og tenkte det kunne ha interesse for flere. Jeg plugga i et energimeter fra Clas Ohlson, og det viste 11,6 A når batteriet var 3/4 fullt. Ca. 2,5 kW effekt. Bilen var nesten fullada da jeg prøvde første gang, og da trakk den ca. 1,2 kW. Måtte kjøre en tur for å bruke opp litt strøm før jeg fikk full ladestrøm. Dvs. jeg vet ikke sikkert om 11,6 er full rulle, men jeg antar det ettersom spec. sier 12 A. Det er forresten mye morsommere å kjøre elbil når formålet er å bruke opp strømmen framfor å spare ;)

moonbuggy

Sitat fra: Ferry på onsdag 26. november 2014, klokken 10:59
Jeg har målt strømtrekket ut fra stikkontakta ved lading, og tenkte det kunne ha interesse for flere. Jeg plugga i et energimeter fra Clas Ohlson, og det viste 11,6 A når batteriet var 3/4 fullt. Ca. 2,5 kW effekt. Bilen var nesten fullada da jeg prøvde første gang, og da trakk den ca. 1,2 kW. Måtte kjøre en tur for å bruke opp litt strøm før jeg fikk full ladestrøm. Dvs. jeg vet ikke sikkert om 11,6 er full rulle, men jeg antar det ettersom spec. sier 12 A. Det er forresten mye morsommere å kjøre elbil når formålet er å bruke opp strømmen framfor å spare ;)
Har du testet hvor mye laderen trekker på tomgang ?
D.v.s. plugget inn i bilen, men ikke startet ladingen.

bromm

Brukte selv en måler fra Clas O. (før jeg fikset 32Amp-boks), og den viste 11,6 A alltid (unntatt rett før full). Så den reelle ladestrømmen på MAX for kladden er nok i dette området (usikker på hvor stor feil-toleransen er på disse målerne, men de er nok ganske nøyaktig siden de er ment for å måle reelt forbruk).

På spørsmålet fra 'moonbuggy' - under standby (koblet til uten at den lader), så er det svært lite strømtrekk - mener å huske noe slikt som 0,03-0,05 A - altså ca. 7-10 Watt

moonbuggy


Ferry

Prøvde igjen nå. Låste opp bilen mens den stod til lading. Da sank forbruket til 3 W og 0,010 A ifølge Clasern.

power59

Jeg har måler av denne typen
http://www.ebay.com/itm/Owl-CM119-Energy-Saving-Wireless-Power-Electricity-Smart-Monitor-Meter-BNIB-/251727640851?pt=UK_BOI_Electrical_Test_Measurement_Equipment_ET&hash=item3a9c22f913
på min 32A kurs. Veldig kjekt å kunne følge med på ladingen fra kjøkkenbenken.

Når bilen er ferdigladet så viser måleren 0 i effekt (kW) - dvs. det går ubetydelig med strøm når bilen står "stand by".

Forøvrig så kan det nevnes at BMW i siste softwareoppdatering reduserte maks. ladeeffekt fra ca. 7 til 6 kW. Neppe av hensyn til strømnettet mitt men antagelig pga. en eller annen utvikling i bilen som de ikke liker? Hmm..

Det kan også nevnes at måleren viser avvik mellom det bilen rapporterer som strømforbruk (kWh) - og det som reelt fylles på fra nettet. Fra nettet tilføres langt flere kWh enn det bilen rapporterer. Særlig ved korte turer og hyppig lading på nærmest fullt batteri. Avviket reduseres betydelig hvis bilen lades fra nærmere tomt batteri. Så det er tydelig at ladesystemets "oppstartskostnader" er betydelig.
Med vårt bruksmønster - der batteriet typisk tappes til 75-80% før bilen settes på lading - så vil jeg anslå at reelt strømforbruk fra nettet er 30-50% høyere enn det bilen rapporter.   

bromm

#579
Sitat fra: power59 på torsdag 27. november 2014, klokken 12:54

Forøvrig så kan det nevnes at BMW i siste softwareoppdatering reduserte maks. ladeeffekt fra ca. 7 til 6 kW. Neppe av hensyn til strømnettet mitt men antagelig pga. en eller annen utvikling i bilen som de ikke liker? Hmm..

Det kan også nevnes at måleren viser avvik mellom det bilen rapporterer som strømforbruk (kWh) - og det som reelt fylles på fra nettet. Fra nettet tilføres langt flere kWh enn det bilen rapporterer. Særlig ved korte turer og hyppig lading på nærmest fullt batteri. Avviket reduseres betydelig hvis bilen lades fra nærmere tomt batteri. Så det er tydelig at ladesystemets "oppstartskostnader" er betydelig.
Med vårt bruksmønster - der batteriet typisk tappes til 75-80% før bilen settes på lading - så vil jeg anslå at reelt strømforbruk fra nettet er 30-50% høyere enn det bilen rapporter.   
Det at lade-effekten er satt ned i siste sw skyldes at det oppsto store problemer i USA, hvor de opplevde at KLE/EME (motorkontroll og onboard lader) gikk føyken pga. råttent lysnett og masse humbug ladebokser (som ofte mates fra 2 x 120V-kurser for å lage 240V og nok kapasitet). At de også gjorde dette i EU er jo litt snodig (siden det har vært lite problemer med sånt her), MEN dette vil bli gjort om slik at full effekt (7,2 kW) kan benyttes igjen i en senere sw-versjon (USA-problemet er visstnok løsbart vha. software justeringer).

At du antyder at det så mye som 30-50% ladetap er helt snålt, og kan kun skyldes to ting:

1) Du har en varmgang som er potensielt brannfarlig, f.eks en glødende varm veggboks eller kabel. Forklaring: hvis du har et tap på 50% på de siste 25% (~4 kWh), så er det noe som avleverer en konstant varmeeffekt på ca. 4 kW et sted (siden det tar ca. 1 time å lade de siste 25% på 32A-kontakt).

2) Måleren din er helt ute og sykler (den måler ihvertfall ikke strømmen riktig).

Jeg håper det er sistnevnte, for i min situasjon så er ikke tapet målbart engang - har egen målerkurs med måler fra e-verket og kun veggboksen montert. Mine tall sammenfaller helt med det som bilen rapporterer (ØkWh/100km x antall km / 100)

Aberg88

Jeg har lagt merke til at etter siste software ble lastet inn så hopper den fra 91% - 100 % innen et par minutter når den lader. Dette monitorert fra appen.
BMW i3 I03 09.2014
BMW 520DAT F11 02.2012

LMOR

Sitat fra: Aberg88 på torsdag 27. november 2014, klokken 14:21
Jeg har lagt merke til at etter siste software ble lastet inn så hopper den fra 91% - 100 % innen et par minutter når den lader. Dette monitorert fra appen.
Du kan ikke stole på appen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

power59

Som nevnt så ser avviket mellom rapportert strømforbruk og tilført strøm ut til å være betydelig når bilen lades på relativt fullt batteri - og ikke så stort når bilen lades fra relativt tomt batteri.

Synes derfor det er lite logisk å forklare avviket med varmgang i strømforsyningen. Foruten at et energitap i en el.installasjon i denne størrelsesorden ville vært åpenbart - så ville et varmgangstap også medført at avviket ville vært større ved lading fra et relativt tomt enn fra et relativt fullt batteri.

Måleren kan selvfølgelig være feil men en målefeil burde vært prosentvis den samme uavhengig av om bilen lades fra tomt eller relativt fullt batteri.

Når bilen settes på lading så starter vifter (og hva mere?) - noe som tyder på at det foregår et eller annet som krever energi. Hvis noen kjenner ladeprosessen, hvilke systemer som aktiveres, hvor lenge de går og hvor stor effekt de krever - så ville det vært mulig å danne seg et bilde av om hyppig lading på relativt fullt batteri er mere energikrevende enn sjelden lading på relativt tomt batteri.

LMOR

En viktig parameter er vel temperatur?
Så hvis du setter den til lading når den er varm, trekker den lite, men hvis den er kald, så må batteriet varmes opp før du får full effekt av ladingen?
Hva som da skjer når du er på 99% er jeg derimot usikker på.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Bjørg Sveen Fjeldberg

Sitat fra: Coachen på mandag 23. desember 2013, klokken 21:12
Ser det er endel tråder oppe angående lading og strøm så tenkte at en felles tråd for dette kan være greit.

Har selv et par spørsmål:

1. Hva er best for batteriet når det kommer til lading?
Vil det beste være å sette bilen til lading hver kveld uansett om det trengs eller ei, eller vil det være bedre å kjøre bilen "tom" før man setter den på lading?

2.Selv kommer jeg kun til å lade med vanlig kontakt over natten hjemme.
I garasjen hvor bilen skal stå er det kun en 10A vanlig kurs, burde jeg oppgradere denne til en 16A eller vil ikke dette ha noe å si så lenge jeg uansett skal lade over natten.
Er det andre ting jeg bør tenke på for å bevare batteriet på bilen min best mulig?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA