Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Robotaxi

Startet av OhmPaPa, tirsdag 23. april 2019, klokken 13:48

« forrige - neste »

OlaM

Sitat fra: JRF på fredag 18. oktober 2024, klokken 00:18
Sitat fra: OlaM på torsdag 17. oktober 2024, klokken 20:26
Sitat fra: JRF på torsdag 17. oktober 2024, klokken 13:58Hvordan skal dette fungere uten noe store fremskritt i batteri teknologi? Hvis bilen skal gå som taxi 24/7 vil den jo fort få enormt mange cykler på batteriet og det vil fort bli degradert til det ubrukelige.

Samme som vanlig drosje det vel? Hvis den sliter ut batteriet på bare betalte turer så har den jo sannsynligvis tjent mye penger.
Og dette er tatt med i den ekstremt lave estimerte prisen per tur?
La oss si at den bruker et LFP batteri som har en brukbar levetid på 3000 fulle sykluser før det er dødt. Og taxien bruker 3 fulle sykluser av batteriet per dag mens den er i drift. Batteriet vil da være dødt etter under 3 år i drift som taxi. Og i og med at batteribytte på en elbil i dag er så dyrt at bilene som regel vrakes hvis batteripakka har sviktet siden det koster mer å bytte til ny enn bilen er verdt så må man altså regne hele bilens pris i løpet av under 3 års driftstid inn i kostnadene per tur. Og i typisk Musk fashion så kan man nok se langt etter den 30 000 dollar prisen. Den blir nok doblet eller triplet hvis bilen noen sinne blir produsert (bare se på prisen på cybertruck vs hva de reklamerte med at den skulle koste).

Hvor er resten av regnestykket?

Med margin til topp og bunn kan vi regne 350 km kjørt per lading. Det er 1050 km per dag. Godt over snittet til en vanlig drosje, men la gå. La oss si du tar 3 kroner per km, som er mye mye mindre enn en vanlig drosje (ca samme som en el-sparkesykkel med abonnement), og trekker fra 1 kr i strøm, (som er mye høyere enn realistisk forbruk, men la gå) så blir det 2 kr profitt per km.

350 km per dag * 365 dager * 3 år * 2 kr = 766 500 kr kjørt inn. Hvis bilen kostet 500 0000 så har du litt over 50% avkastning etter 3 år. Hva er problemet?

'21 3LR

Electric cars in Norway

Sitat fra: Speeder på fredag 18. oktober 2024, klokken 08:27La oss fortsette med dine tall og gjette på litt batteristørrelse og pris:
40kwh, 100wh per km forbruk og 400 000 NOK pris.
Den får da kjørt 40000wh/100wh=400km per syklus.
400km*3000sykluser = 1200k km kjørelengde.
400k/1200k = 0,33 NOK per km om man regner null verdi på bil etter dette.

Batteriet er ikke problemet.
Det regnestykket likte jeg :+1:

Handyman

#47
Gjennomsnittlig kjørelengde for en taxi i Norge i 2023 var 46 773km. Kile: SSB
4680 skal tåle flere ladesykluser enn 2170. Tesla sier også at biler med 4680 skal kunne kjøre 1,6 milioner km før batteriet er utslitt. Det er jo 160 000km i året over 10 år! Gjennomsnittlig kjørelengde for en taxi i Norge i 2023 var 46 000km.
Tiden vil vise hvor bra 4680 blir, men levetiden på dagens batterier har jo innfridd.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

4680 har floppa. Ikke regn med det.
$30.000,- er ikke spesielt billig for en 2-seter. Vi har bra utvalg av 4/5-setere på markedet i dag til under 300.000,- NOK.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

automat

Sitat fra: OlaM på fredag 18. oktober 2024, klokken 08:30
Sitat fra: JRF på fredag 18. oktober 2024, klokken 00:18
Sitat fra: OlaM på torsdag 17. oktober 2024, klokken 20:26
Sitat fra: JRF på torsdag 17. oktober 2024, klokken 13:58Hvordan skal dette fungere uten noe store fremskritt i batteri teknologi? Hvis bilen skal gå som taxi 24/7 vil den jo fort få enormt mange cykler på batteriet og det vil fort bli degradert til det ubrukelige.

Samme som vanlig drosje det vel? Hvis den sliter ut batteriet på bare betalte turer så har den jo sannsynligvis tjent mye penger.
Og dette er tatt med i den ekstremt lave estimerte prisen per tur?
La oss si at den bruker et LFP batteri som har en brukbar levetid på 3000 fulle sykluser før det er dødt. Og taxien bruker 3 fulle sykluser av batteriet per dag mens den er i drift. Batteriet vil da være dødt etter under 3 år i drift som taxi. Og i og med at batteribytte på en elbil i dag er så dyrt at bilene som regel vrakes hvis batteripakka har sviktet siden det koster mer å bytte til ny enn bilen er verdt så må man altså regne hele bilens pris i løpet av under 3 års driftstid inn i kostnadene per tur. Og i typisk Musk fashion så kan man nok se langt etter den 30 000 dollar prisen. Den blir nok doblet eller triplet hvis bilen noen sinne blir produsert (bare se på prisen på cybertruck vs hva de reklamerte med at den skulle koste).

Hvor er resten av regnestykket?

Med margin til topp og bunn kan vi regne 350 km kjørt per lading. Det er 1050 km per dag. Godt over snittet til en vanlig drosje, men la gå. La oss si du tar 3 kroner per km, som er mye mye mindre enn en vanlig drosje (ca samme som en el-sparkesykkel med abonnement), og trekker fra 1 kr i strøm, (som er mye høyere enn realistisk forbruk, men la gå) så blir det 2 kr profitt per km.

350 km per dag * 365 dager * 3 år * 2 kr = 766 500 kr kjørt inn. Hvis bilen kostet 500 0000 så har du litt over 50% avkastning etter 3 år. Hva er problemet?



1050 km pr dag gir en snitthastighet gjennom døgnet på 43 km/t. Inkludert tiden man står stille for å plukke opp og slippe av passasjerer, dødtid for å vente på ny tur, samt hele natta når ingen reiser. Det er helt urealistisk å kjøre så langt pr døgn.

Man må starte i andre enden. Hvor mange kilometer er det realistisk at denne bilen kjører i løpet av et døgn og et år? Og så må man designe teknisk løsning utfra dette.


Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

OlaM

Sitat fra: automat på lørdag 19. oktober 2024, klokken 11:551050 km pr dag gir en snitthastighet gjennom døgnet på 43 km/t. Inkludert tiden man står stille for å plukke opp og slippe av passasjerer, dødtid for å vente på ny tur, samt hele natta når ingen reiser. Det er helt urealistisk å kjøre så langt pr døgn.

Man må starte i andre enden. Hvor mange kilometer er det realistisk at denne bilen kjører i løpet av et døgn og et år? Og så må man designe teknisk løsning utfra dette.




Helt uvesentlig. Regnestykket var for å vise at gitt hans påstander om batterislitasje så vil det likevel være økonomisk greit å "bruke opp" batteriet på den tiden. Siden det slites mest på sykluser, så vil den samme mengden km gi den samme økonomiske gevinsten, bare fordelt over en lengre periode.

Det var ikke et realistisk estimat fra min side om økonomien i Robotaxi. Sånn jeg ser det så vil batteriet vare plenty lenge nok. Problemet er at selvkjøringen ikke vil funke i nærheten godt nok til at dette er noe annet enn et gimmick produkt som funker ok minus i noen få utvalgte bysentrum på USAs vestkyst.
'21 3LR

Handyman

#51
Sitat fra: daktari på fredag 18. oktober 2024, klokken 15:524680 har floppa. Ikke regn med det.
Har du overbevist deg selv om at det er slik, eller er det bare noe du tror, eller har bestemt deg for?
For det er vel helt usannsynlig at du "ikke har fulgt med i timen" i det siste, og heller ikke fått med deg at også flere av de store produsentene tar i bruk formatet?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Sitat fra: Handyman på lørdag 19. oktober 2024, klokken 13:27
Sitat fra: daktari på fredag 18. oktober 2024, klokken 15:524680 har floppa. Ikke regn med det.
Har du overbevist deg selv om at det er slik, eller er det bare noe du tror, eller har bestemt deg for?
For det er vel helt usannsynlig at du "ikke har fulgt med i timen" i det siste, og heller ikke fått med deg at også flere av de store produsentene tar i bruk formatet?
Vi snakker selvfølgelig om Teslas unike, rullende, tabless 4680. Det skulle brukes i strukturelle batteripakker på 3, Y og CT, men alle bruker de vanlige cellene fortsatt. Unntaket er noen små serier kortrekkevidde Y i USA. Det var forventet at nye S og X også skulle bruke dem. Semi komme heller ikke i noe volum. 4680 er sterkt forsinket og det leveres ikke det volumet som var forespeilet.
Med mindre noen andre sitter på andre opplysninger så har de floppa.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

#53
Det er stor forskjell på flopp og forsinkelse. Det håper jeg også du vet.
Du har fått med deg at de er midt inne i en betydelig skalering av produksjonen? Dersom de i relativt nær fremtid gir opp og går bort fra planene så er jeg enig i at det er en flopp.

Tillegg for å gi et bilde av produksjonsøkningen:

The assumption is warranted after Tesla's production of the cells exploded in recent weeks. Tesla first celebrated one million 4680s in January 2022, followed by 10 million in June 2023—around 562,000 cells per month. Tesla then announced it reached its 50 millionth cell a year later in June 2024, which means that it increased its output to an average of more than 833,000 cells per month.
Over the weekend, Tesla celebrated the production of its 100 millionth cell, which means that Tesla is now producing an average of 495,000 cells every single day. To put it into perspective: 29 months for the first 50 million, and 3 months for the second.

https://insideevs.com/news/733985/tesla-4680-manufacturing-milestone-100m/
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Sitat fra: Handyman på lørdag 19. oktober 2024, klokken 17:38Det er stor forskjell på flopp og forsinkelse. Det håper jeg også du vet.
Du har fått med deg at de er midt inne i en betydelig skalering av produksjonen? Dersom de i relativt nær fremtid gir opp og går bort fra planene så er jeg enig i at det er en flopp.

Tillegg for å gi et bilde av produksjonsøkningen:

The assumption is warranted after Tesla's production of the cells exploded in recent weeks. Tesla first celebrated one million 4680s in January 2022, followed by 10 million in June 2023—around 562,000 cells per month. Tesla then announced it reached its 50 millionth cell a year later in June 2024, which means that it increased its output to an average of more than 833,000 cells per month.
Over the weekend, Tesla celebrated the production of its 100 millionth cell, which means that Tesla is now producing an average of 495,000 cells every single day. To put it into perspective: 29 months for the first 50 million, and 3 months for the second.

https://insideevs.com/news/733985/tesla-4680-manufacturing-milestone-100m/
Er dette bra tall? Kan du gi noe kontekst å sammenligne med?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

Tallene viser hvordan produksjonen øker signifikant.
Du påstår at 4860 har floppa. Bevisbyrden ligger på deg,
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Det er faktisk lett. Jeg gidder ikke sånn debatt-teknikk der noen bare slenger ut "stemmer ikke for Tesla er så best" uten å dokumentere.

Sept 2020,  4 år siden: "At Tesla's Battery Day event, CEO Elon Musk made some big announcements: the company's moves toward eliminating cobalt in its batteries, a new Plaid powertrain for the Model S that could get to speeds of 200 mph, and a new cathode plant to streamline its battery production. And, with the new battery technology, Musk has said Tesla will make a $25,000 car."
https://www.theverge.com/2020/9/22/21450840/tesla-battery-day-production-elon-musk-tabless-range-cathode-cobalt-plaid

I en Y brukes ca 4900 celler 2170 for å sørge for ca 70 kWh.

Tesla produserer å ca 495.000 celler 4680 daglig. Så la oss si de klarer nok celler til 150 Y daglig hvis 4680en har litt mer energi og en Y trenger 30% færre 4680. (3300).

Men så skal disse inn i Semi, som sikkert skal ha 3-600 kWh batteri. Og CT, som må ha 100-150 kWh. Så de produsere nok 4680 til kanskje 40 biler i døgnet. 4 år etter lansering. Høres ut som Freyr.

Og den sinnsyke besparelsen på batteri, og $25.000,- bilen, materialiserer seg ikke.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ellemelle

#57
De skalerer ikke opp før produksjonskvaliteten er stabil, dette er en komplisert prosess.
Såvidt jeg vet har de ikke engang startet produksjonen i Berlin ennå.

Når det er stabilisert kan de sette opp et uendelig antall produksjonslinjer.


daktari

#58
Time will show. Som alt med Tesla.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

En CT trenger 1344 av 4680 batteri-cellene, som tilsier nok til 372 CT ved 500K per dag. Den Model Y-utgaven de lager/lagde, trenger 830 per batteri, som vil si nok til 602 batteripakker.

https://www.teslarati.com/tesla-announces-100-millionth-4680-battery-cell-production-milestone/

https://www.batemo.com/products/batemo-cell-explorer/unknown-manufacturer-tesla-model-y-4680/

Så regner jeg med at produksjonen øker fra måned til måned, og de har vel tenkt å lage batterier ved flere fabrikker etterhvert!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA