Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Firehjulstrekk ved lav batteriprosent

Startet av e-Kvaase, torsdag 06. februar 2025, klokken 07:53

« forrige - neste »

e-Kvaase

Er det noen som vet om batteriprosenten påvirker firehjulstrekksystemet?
Skal opp en bratt bakke til hytta med traction, og lurer på om lav batteriprosent gjør at jeg mister denne muligheten, eller at det blir noen begrensninger i systemet.
Gjelder ID4 Pro 4Motion 2024.

MinID

ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

Tødding

Hvis du snakker under 2%, så kan det kanskje være mulig?

Electric cars in Norway

Sitat fra: Tødding på torsdag 06. februar 2025, klokken 09:59Hvis du snakker under 2%, så kan det kanskje være mulig?
Jo da BMS styrer AWD, det er et kjent issues mener jeg å ha sett på tvers av EV bilmerker og det gir jo mening det

turfsurf

Hm, det har jeg aldri lest om. Da må det være veldig lav SOC, så lav at man ikke kommer opp en bakke uansett.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Ikke et kjent problem. Ingen problem ved ca 10% hvertfall.

Men sjekk i manualen.

Hva er forventet soc ved ankomst jfr navigasjonen? Er den under 5% så bør du kanskje uansett stoppe 5 minutter for å skaffe litt buffer?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Øyvind.h

Aldri sett noe om det, og aldri opplevd selv.
Laveste SOC vi har ankommet hytta med var rundt 5%. Det er for lavt mtp å behandle batteriet bra og jeg har ikke tenkt til å kjøre bilen så lavt igjen opp siste stigning på vinteren. Det var et resultat av at jeg ikke hadde ladet helt opp før avreise og måtte ta noen omveier og ekstra stopp på veien. Vanligvis alltid fremme med 15-20% på vinteren.

Med kaldt batteri og utetemperatur på 10-15 minusgrader var det ikke mye effekt å gå på den siste kilometeren av en stigning på 6-7km.
Bilen vil alltid skåne batteriet. Et kaldt batteri på vinteren med 5% igjen er noe annet enn 5% i sommertemperatur.

Regner med du har 4wd hele veien ned til 0%, men er det en bratt kneik så kanskje du ikke har nok effekt til å forsere den om batteriet er nesten tomt i streng kulde. På sommeren er det annerledes, da tillater bilen mer effekt ned mot 0%.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: daktari på lørdag 08. februar 2025, klokken 10:23Hva er forventet soc ved ankomst jfr navigasjonen? Er den under 5% så bør du kanskje uansett stoppe 5 minutter for å skaffe litt buffer?
Litt avhengig av hvor langt unna du har siste lademulighet før hytta så vil jeg si dette er minimum. Er ganske erfaren elbilsjåfør, men kom frem med 1% en gang etter litt ekstra dårlig føre opp bakkene til fjellet og skikkelig holkeføre. Skulle ikke hatt mye uflaks der før det hadde blitt berging.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Verdt å merke seg er at AWD systemet er skrudd av som standard..og at det også vil bli skrudd av med en feilmelding dersom man sklir bakover slik at forhjul går bakover, mens bakhjul spinner forover. Dette kan skje FØR 4 hjuls drift er innkoblet - og det betyr ingenting om man har satt på traction. Det er en feil som ALLE biler fra 2024 har - og som kun kan fikses med en SW oppdatering som KANSKJE kommer senere i år.
Det finnes dog en fiks som folk kan gjøre - det er å sette autohold på. Det blokkererer effektivt feil situasjonen. Så de som skal på tur der det kan være glatt anbefales defintivt å skru på autohold.

Jeg finner det utrolig at VW og Møller sentralt ikke har sendt ut en mail til alle kundene sine og forteller om at de kjenner feilen og anbefaler alle eiere om å sette på Autohold - i alle fall dersom man skal på f.eks vinterie til fjells eller påsketur...

Mhp batteriets tilstand og AWD så kjenner jeg ikke til at det skal være noen automatikk som skrur dette av.
Derimot vil bilen skru av en del funksjoner når 12V batteriet blir lavt. F.eks dersom man lar bilen stå på fjellet en ukes tid - vel så skulle det ikke forundre meg om man IKKE ønskes velkommen av bilen lenger, men må bruke nøkkelen aktivt.....

Vil bare nevne disse 2 tingene i denne tråden da jeg tror det kan ha nytteverdi for eiere av ID.4.
Bedre å være forberedt enn stå der med noe som ikke fungerer.......

vinterdekk

Har alltid hatt på autohold, muligens derfor jeg ikke har støtt på det problemet med AWD som hELgenen nevner. Og jeg kjører ofte i bakke på glatt føre.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

daktari

Har også brukt autohold i mer enn 10 år, og før det "hardt trykk på bremsen"-trikset.
Skjønner ikke hvorfor man vil forsøke å få til fremdrift i glatt bakke med å rulle bakover, det vil jo skape større sjans for spinning.
Mine I-Pace videoer

hELgenen

Sitat fra: daktari på søndag 09. februar 2025, klokken 10:21Har også brukt autohold i mer enn 10 år, og før det "hardt trykk på bremsen"-trikset.
Skjønner ikke hvorfor man vil forsøke å få til fremdrift i glatt bakke med å rulle bakover, det vil jo skape større sjans for spinning.

Du misforstår. Det som skjer dersom man IKKE har authold på er følgende:

a) Du står stille i en motbakke. Du slipper bremsen og begynner å rulle 2 cm bakover..bilen registrerer at forhjulene ruller bakover..og så begynner bakhjulene og spinne fremover.. For og bakhkjul går hver sin vei..Bilen tolker dette som feil og skrur av AWD slik at du må på verksted for å få resatt dette.

b) Du står stille i en motbakke..Du slipper bremsen og bilen står stille - altså perfekt bakkestart..så begynner bakhjulene og spinne og bilen begynner å skli bakover FØR AWD systemet kobler inn. Forhjulene registrerer at bilen går bakover mens bakhjulene forteller en motsatt historie..Bilens systemer ser på dette som en feil - og skrur av AWD - og du må på verksted for å få resatt feilen

c) Du rygger sakte bakover ned en bakke som du anser som glatt - du vil plassere bilen på et område det ser mindre glatt ut og idet du anser det som trygt trykker du bremsen og skifter fra R til D, fortsatt er det kanskje en svak bevegelse av bilen bakover...forhjulene registrerer at bilen går bakover..mens gassen og at bilen står i D skal indikere at bilen enten burde stå stille eller gå fremover..Bilen tolker dette som en feilsituasjon og skrur av AWD

Dette er bare 3 tilfeller som kan oppstå og som vil trigge feilen

Akkurat hvordan feilen faktisk oppstår vet jeg ikke - men det er tydelig at det er en forsinkelse ute å går her som gjør at bilen tolker det som skjer feil. Det kan være at man har en computer her som har flere sensorer som behandles via ulike tråder (threads= og at man har skrevet dette feil slik at trådene ikke synkes korrekt. Jeg vil nesten tro det er noe slikt som skjer her - og det viser vel også at VW ikke har helt kontroll på SW utviklingen sin.
.

EDIT : Autohold er  ikke en funksjon jeg liker - dersom den er på skaper den bare rykk og napp er min erfaring..men med ID.4 så må den nesten være på for at AWD systemet skal fungere slik man forventer

daktari

Jeg mener jeg forstår, akkurat som du beskriver det. Løsningen for å unngå slike situasjoner i gamle dager var å trykke litt lenge og hardt på bremsen, for da bygges opp et trykk som gir 1 sek før bremsene slipper. Istedetfor bakkestart med brekk, dette fungerer bra i slake bakker.

Nå har man autohold, og autohold er ikke nøkkete.

Når det er sagt så er det åpenbart en feil som må rettes, men lett å unngå konsekvensene av feilen.
Mine I-Pace videoer

RJK

Er det ikke mulig å bytte til autohold når man står i bakke og kan ha bruk for det (er glatt), og så slå det av når man allerede er i gang og kjører?

Trodde det bare var å trykke på en knapp for å bytte mellom autohold på eller av!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: daktari på søndag 09. februar 2025, klokken 12:42Jeg mener jeg forstår, akkurat som du beskriver det. Løsningen for å unngå slike situasjoner i gamle dager var å trykke litt lenge og hardt på bremsen, for da bygges opp et trykk som gir 1 sek før bremsene slipper. Istedetfor bakkestart med brekk, dette fungerer bra i slake bakker.

Nå har man autohold, og autohold er ikke nøkkete.

Når det er sagt så er det åpenbart en feil som må rettes, men lett å unngå konsekvensene av feilen.

Autohold på min id.4 er nøkkete i den betydning at man får et napp fremover idet man gir gass og det går et kort øyeblikk der bremsen/hold holder igjen bilen. Verst er det på flatmark.
Kjører også andre biler av andre merker og opplever ikke noe slikt der. Myke bevegelser får jeg kun med id.4 når authold er av. Det var hele bakgrunnen for at jeg skrudde dette av i sin tid og også bakgrunnen for at jeg oppdaget denne sw feilen. Vil ikke tro jeg hadde sett feilen med autohold på.

Størst problem med autohold på har jeg ved innkjøring i garasje. Stopper jeg 10 cm fort kort inn og skal flytte bilen disse 10 cm frem..da må jeg gi litt gass forsiktig idet bilen fort kan bykse frem...så føler det tryggere å rygge ut igjen..så prøve å få en korrekt stopp. Å smelle fronten inn i noe foran bilen frister ikke...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA