Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

Thalgar

Sitat fra: OddAxel på lørdag 29. oktober 2022, klokken 15:48
For å pense tilbake på topic - jeg har følgende stats på nyttelast og vekt på min YP 2023 som jeg skal ta utlevering på i midten av november.

Dette matcher ikke med hverken gammel eller «ny» nyttelast. Noen som har en teori?

I samsvar med ny typegodkjenning, sjå her:

https://elbilforum.no/index.php?topic=56888.msg1069235#msg1069235
Model Y LR Quicksilver, 2023

turfsurf

Sitat fra: OddAxel på lørdag 29. oktober 2022, klokken 15:48
Dette matcher ikke med hverken gammel eller «ny» nyttelast. Noen som har en teori?
Dette er vel den ny-nye nyttelasten, altså at de senket den med 100kg igjen. Det skjedde nå på høsten. Aner ikke hvorfor, har sikkert noe med godkjenning og oppgitt rekkevidde å gjøre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

førategangtesla

#1382
Sitat fra: turfsurf på lørdag 29. oktober 2022, klokken 16:05
Sitat fra: OddAxel på lørdag 29. oktober 2022, klokken 15:48
Dette matcher ikke med hverken gammel eller «ny» nyttelast. Noen som har en teori?
Dette er vel den ny-nye nyttelasten, altså at de senket den med 100kg igjen. Det skjedde nå på høsten. Aner ikke hvorfor, har sikkert noe med godkjenning og oppgitt rekkevidde å gjøre.

Hva har oppgitt rekkevidde å si for nyttelasten egentlig? Er det for å oppnå rekkevidden på 514 km? Altså nå har nyttelasten synket med 200 kilo, har bilen fått mindre batteri nå eller hva er greia?

Merker at jeg i grunn får mer lyst til å kansellere igjen, med 5 passelige folk i bilen kan jeg da laste bare ca 100 kilo med meg. Eller for å si det på en annen måte, så kan vi være 5 voksne på min størrelse og så kan jeg ikke engang stoppe på YX og kjøpe meg ei pølse uten å kjøre ulovlig, hvis ikke jeg legger en kabal først da.

Får håpe at det kan dukke opp en 22 model til meg da, selv om det er lite sannsynlig.


turfsurf

Sitat fra: førategangtesla på lørdag 29. oktober 2022, klokken 17:51

Hva har oppgitt rekkevidde å si for nyttelasten egentlig? Er det for å oppnå rekkevidden på 514 km? Altså nå har nyttelasten synket med 200 kilo, har bilen fått mindre batteri nå eller hva er greia?

Merker at jeg i grunn får mer lyst til å kansellere igjen, med 5 passelige folk i bilen kan jeg da laste bare ca 100 kilo med meg.

Større tillatt totalvekt = mindre rekkevidde. Vet ikke om de har gjort endringer i batteri eller annet som gjør at rekkevidden har gått ned. Ellers burde den jo gått opp som følge av lavere nyttelast.

Ellers er vel nyttelasten fremdeles like god eller bedre enn mange av konkurrentene, så ville ikke bekymret meg nevneverdig over det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

førategangtesla

Sitat fra: turfsurf på lørdag 29. oktober 2022, klokken 17:58
Sitat fra: førategangtesla på lørdag 29. oktober 2022, klokken 17:51

Hva har oppgitt rekkevidde å si for nyttelasten egentlig? Er det for å oppnå rekkevidden på 514 km? Altså nå har nyttelasten synket med 200 kilo, har bilen fått mindre batteri nå eller hva er greia?

Merker at jeg i grunn får mer lyst til å kansellere igjen, med 5 passelige folk i bilen kan jeg da laste bare ca 100 kilo med meg.

Større tillatt totalvekt = mindre rekkevidde. Vet ikke om de har gjort endringer i batteri eller annet som gjør at rekkevidden har gått ned. Ellers burde den jo gått opp som følge av lavere nyttelast.

Ellers er vel nyttelasten fremdeles like god eller bedre enn mange av konkurrentene, så ville ikke bekymret meg nevneverdig over det.

Det er sånn det fungerer ja. Takk for svar  :)

Er det ikke slik at nyttelast er total last man kan laste? Jeg får ikke regnestykket til å gå opp i opp når jeg ser på OddAxel sine stats. Da får jeg maks nyttelast på 451 kilo utenom fører, eller 451+75kg(fører) =526 kilo?

Regnes det inn maks kulevekt på 75 kilo også her da kanskje? Og er det da lov til å laste 526kg sålenge man ikke kjører med henger?

OddAxel

Takl for mange gode svar.

Nyttelast på 451 er det du kan ha i tillegg til fører på 75 kg.

Jeg er enig i at det ikke er så mye, men går nok bra for de aller fleste av oss.

Det jeg ikke skjønner, er hva de har gjort for at disse tallene er gått ned. Det er som noen skriver - mindre batterier skulle vel tilsi høyere nyttelast. 🤷‍♂️

førategangtesla

Sitat fra: OddAxel på lørdag 29. oktober 2022, klokken 19:55
Takl for mange gode svar.

Nyttelast på 451 er det du kan ha i tillegg til fører på 75 kg.

Jeg er enig i at det ikke er så mye, men går nok bra for de aller fleste av oss.

Det jeg ikke skjønner, er hva de har gjort for at disse tallene er gått ned. Det er som noen skriver - mindre batterier skulle vel tilsi høyere nyttelast. 🤷‍♂️

Takk i like måte for betryggende svar  :) da betyr jo det at vi kan laste 526 kilo (inkludert fører) som forsåvidt ikke er galt.

Vet ikke om jeg tolker det riktig da, men jeg tolker det motsatt av deg, slik at lavere nyttelast kan bety mindre batteri? Altså for å opprettholde samme wltp rekkevidde må nyttelast ned for å kompensere for mindre tilgjengelig strøm? Altså få litt lavere forbruk?




Thalgar

Ingen anar noko om kvifor nyttelasta gjekk ned. Batteriet er likt. Står noko om ny struktur under i typegodkjenninga dog.
Model Y LR Quicksilver, 2023

Handyman

Sier det nok en gang. Nyttelast-tallet har ingen verdi, og kan ikke brukes til noe. Det er enkelt og greit et resultat av Tillat totalvekt minus bilens egenvekt. Så dersom du har tyngre hjul eller annet som gjør av egenvekten er høyere enn det som står i vognkortet så er nyttelasten lavere enn det som står i vognkortet. Man kan uansett aldri overstige Tillat totalvekt som er det eneste som betyr noe i en evt. kontroll. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Geir Tore Simonsen

Nå har det jo vært snakk om mykere fjæring på model Y, uten at det har vært helt klart om det gjaldt fra 21 til 22 eller om det har skjedd ytterligere forbedringer i 22. Mykere fjæring vil vel kunne begrense nyttelasten.
Det var jo også en ny krasjtest i år hvor model Y fikk beste resultat av alle biler noen gang testet. Testen var nok gjort på den nye typegodkjenningen.

Det er nedtur å miste 100 kg nyttelast, men 640 kg var jo overkill og det er vel nesten ingen elbiler som matcher den nye, mer moderate nyttelasten til model Y heller. Selv ID.Buzz 5-seter har jo lavere nyttelast enn model Y med ny typegodkjenning, enda så stort bagasjerom den har. Isolert sett er det negativt med den reduserte nyttelasten, men hvis det har medført mykere fjæring er det kanskje verdt det. Det vil nok sjelden være et problem for normal familiebruk.

RJK

Sitat fra: OddAxel på lørdag 29. oktober 2022, klokken 19:55
Takl for mange gode svar.

Nyttelast på 451 er det du kan ha i tillegg til fører på 75 kg.

Jeg er enig i at det ikke er så mye, men går nok bra for de aller fleste av oss.

Det jeg ikke skjønner, er hva de har gjort for at disse tallene er gått ned. Det er som noen skriver - mindre batterier skulle vel tilsi høyere nyttelast. 🤷‍♂️
Min egen bil, Hyundai Kona -19 er oppgitt til 410 på vegvesenet sine sider, og oppgis utnom sjåfør, så når sjåførvekt trekkes fra, er den altså 75 kg mindre, totalt 335 kg inkludert sjåfør på 75 kg.

Denne bilen linket under, har tilsvarende "gammel" nyttlast på 565 kg uten sjåfør, så 490 kg.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=271265464

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=LRWYGCEK7NC402935

Er nyttelast oppgitt til 451 kg, så er det antageligvis som over, altså uten sjåfør, og da 376 kg igjen til passasjerer og last.

Håper virkelig det er snakk om en feil, for bare 41 kg mer enn jeg får med meg i min Kona, er for dårlig på en bil som med stor sannsynlighet vil oppleve større oppakning enn en liten Kona.

Og spesielt ille er det om de har gjort dette etter at man hadde ryddet opp og gitt forrige versjon en nyttelast selv en full familie kan ha behov for under ferieturer.

Motor har en artikkel om hvorfor man bør holde seg innenfor vektgrensene:

https://www.motor.no/aktuelt/naf-ekspertene-hvor-mye-kan-bilen-veie-med-last/235362

Selv om man tror bilen tåler mer, så er det gambling med egen og andres sikkerhet. Og om Tesla faktisk mener den tåler mer, bør de sørge for tall som er langt ryddigere.

Jeg ga Tesla pepper for gammel og elendg nyttelast, de fikk kudos da de retta opp, men har oppdaget at TM3 fremdeles har veldig lave, nesten flaue tall. g jeg deler gjerne pepper igjen om de nå har gått tilbake og gir elendig nyttelast igjen.

Og jeg gir fremdeles Ioniq 5 pepper for de latterlig lave nyttelast-tallene. Og sikkert flere som fortjener pepper, men jeg har ikke oversikten. Det er generelt for dårlig at man leverer så lave tall på biler som markedsføres som familiebiler, men som ikke lovlig kan brukes som dette.

Det burde være unødvendig å måtte spørre om slikt før man signerer på levering av bil. Og spesielt hos en leverandør som kun forholder seg til nettkjøp. Tesla bør og må bil flinkere til å låse visse kravspesifikasjoner ved kontrakt/bestilling, og der du kun kan levere forbedrede tall og egenskaper, og ikke gjøre visse, kritiske egenskaper dårligere og så holde kjeft om det.

Jeg er egentlig veldig interessert i Tesla som min neste bil, men nå begynner jeg virkelig å nærme meg et punkt der jeg ikke klarer å finne slike sprell for akseptable, og et de dermed havner vekk fra topplisten min.

Synd, men jeg håper virkelig at dette beror på noen feil, og ikke viser seg å stemme.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Geir Tore Simonsen

Sitat fra: RJK på lørdag 29. oktober 2022, klokken 23:55
Denne bilen linket under, har tilsvarende "gammel" nyttlast på 565 kg uten sjåfør, så 490 kg.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=271265464

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=LRWYGCEK7NC402935

Er nyttelast oppgitt til 451 kg, så er det antageligvis som over, altså uten sjåfør, og da 376 kg igjen til passasjerer og last.

Den du linker til har 640 kg nyttelast inkludert sjåfør. Dessverre blir det ofte misforståelser fordi nyttelast oppgis både med og uten sjåfør om hverandre. Men den har altså en differanse mellom tillatt totalvekt og oppgitt egenvekt på 640 kg. Og Tesla veier vel stort sett omtrent det den er oppgitt til.

Eksempelet som hadde 451 kg nyttelast var uten sjåfør, så totalt 526 kg. Ikke mer enn det må være, men bedre enn stort sett alle konkurrentene og neppe noe stort problem for de fleste. Har to i bestilling selv, og hadde differansen mellom tillatt totalvekt og egenvekt vært bare 451 kg hadde jeg gitt de klar beskjed om at jeg ikke tar de ut før de leverer bedre nyttelast. Da jeg var interessert i Ioniq 5 for et år siden var det fordi den hadde oppgitt 520 kg nyttelast, heldigvis ble jeg oppmerksom på den høye egenvekten før jeg rakk å skrive kontrakt.

RJK

Sitat fra: Geir Tore Simonsen på søndag 30. oktober 2022, klokken 01:01
Sitat fra: RJK på lørdag 29. oktober 2022, klokken 23:55
Denne bilen linket under, har tilsvarende "gammel" nyttlast på 565 kg uten sjåfør, så 490 kg.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=271265464

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=LRWYGCEK7NC402935

Er nyttelast oppgitt til 451 kg, så er det antageligvis som over, altså uten sjåfør, og da 376 kg igjen til passasjerer og last.

Den du linker til har 640 kg nyttelast inkludert sjåfør. Dessverre blir det ofte misforståelser fordi nyttelast oppgis både med og uten sjåfør om hverandre. Men den har altså en differanse mellom tillatt totalvekt og oppgitt egenvekt på 640 kg. Og Tesla veier vel stort sett omtrent det den er oppgitt til.

Eksempelet som hadde 451 kg nyttelast var uten sjåfør, så totalt 526 kg. Ikke mer enn det må være, men bedre enn stort sett alle konkurrentene og neppe noe stort problem for de fleste. Har to i bestilling selv, og hadde differansen mellom tillatt totalvekt og egenvekt vært bare 451 kg hadde jeg gitt de klar beskjed om at jeg ikke tar de ut før de leverer bedre nyttelast. Da jeg var interessert i Ioniq 5 for et år siden var det fordi den hadde oppgitt 520 kg nyttelast, heldigvis ble jeg oppmerksom på den høye egenvekten før jeg rakk å skrive kontrakt.
Ser hvor jeg gjorde feilen, og at totalvekten minus nyttelasten på 565 ga 2054 som altså var egenvekt inkludert sjåfør.... Takk for korreksjon.

Ja, om det stemmer at den er 451 + 75 kg sjåfør = 526, så hjelper det på. Med 4 passasjerer á 75 kg hver = 300 kg, så er det altså 151 kg bagasje å fordele på 5, som gir 30,2 kg per pers med 5 i bilen, altså en god koffert + laptopbag og en brusflaske hver.

Flaks at du så den lave nyttelasten på Ioniq'en før du aksepterte leveringen. Men surt når man hadde gledet seg til ny bil, og så går det i vasken fordi produsent og forhandler ikke er ærlig og informerende om slikt på forhånd.

Ioniq 5 og KIA EV6 var definitivt på topplisten av biler som fristet, men som jeg ikke kan eie med så lav nyttelast.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Sitat fra: OddAxel på lørdag 29. oktober 2022, klokken 15:48
For å pense tilbake på topic - jeg har følgende stats på nyttelast og vekt på min YP 2023 som jeg skal ta utlevering på i midten av november.

Dette matcher ikke med hverken gammel eller «ny» nyttelast. Noen som har en teori?
Er det 10. tegnet i VINen din en P eller N? Siden du sier 2023... uvanlig at Tesla leverer ut neste års modell i november...

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA