Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading er et ran!

Startet av Bondeknøl, mandag 17. juli 2023, klokken 21:53

« forrige - neste »

goggo

Sitat fra: atrus på fredag 26. januar 2024, klokken 20:02Kjørte forbi Uno X ved Maritim (Oslo) for en times tid siden. Nå 5kr pr KWh. Uno X har nå også blitt landeveisrøver.
Samme på Uno X laderne i Lillesand. Det kosta 3,50 i går, og 5 kroner i dag etter at folk nå endelig har blitt oppmerksom på at denne ladestasjonen er der.

Mvh
Hugo


Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Gazer75

Kan virke som at Uno-X har auka prisane på sine stasjonar etter nyttår?
Nokon fleire som er oppe i 5kr? Tenkte ikkje på å sjekke den lokale er når eg var forbi.
Om dei er oppe i 5kr så vil faktisk Eviny vere rimelegare om ein reknar inn "rabatt/bonus"på 10% i Bilkraft appen.
2020 e-Golf (2023-)

RJK

Ifølge SveinJ i inlegg #1128 på denne tråden, så fikk han pris på 5,50 på UNo-X på Langebru ved Hokksund.

https://elbilforum.no/index.php?topic=34229.new#new

Sendte mail til elbilforeningen om dette, og forslag på at de burde vise stolpe fra min.pris til maxpris i en annen farge, for mer synlighet og for at ikke disse skal fremstå som mer gunstig enn reelt. Bortsett fra at de har oppdatert priser hos andre, bl.a. Ionity, så har de enda ikke brukt forslaget eller endret maxpris for Uno-X i den tabellen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Egil S

Jeg tror det overordnede spørsmålet er hva vi ønsker oss.
1. Stabile priser som ikke endrer seg mye.
2. Priser som følger råvareprisen slik som fossilt drivstoff, som endrer seg flere ganger til døgnet og kan variere med 4-5kr/literen i løpet av en uke pga råoljeprisen og vekslingskursen mot USD.

I alternativ 2 vil det være helt umulig å ha slike lister med prisoversikt da de vill måtte oppdateres minst daglig, man må ta en app runde før man kjører for å finne ut hvor man skal lade.

I alternativ 1 risikerer vi at prisene blir kunstig høye fordi operatøren må ta høyde for store svingninger i råvareprisen over en lang periode.

Hadde jeg skulle solgt en vare i f.eks 6mnd med en råvarepris som svinger fra 10-500øre, så hadde nok jeg også lagt meg rundt 6kr/kWh for å sikret at jeg ikke gikk i tap. m.a.o stabilt kunstig høye priser.

Utfordringen er jo at råvareproduksjonen er svært ustabil og væravhengig, man har en oppdatert råvarepris hver 24. time, det er ingen forutsigbarhet i det markedet.

For å få alternativ 1 til å ha en normalisert pris, må man politisk regulere markedet, ladeselskapene fikk en fastpris f.eks i 1mnd eller 6mnd og vi ville fått stabile priser i den perioden som ikke var kunstig høye.
Ladeselskapene kunne også fått endret nettleie, da energi og kapasitets delen av nettleien slår veldig dårlig ut for en 300kW lader langs en hovedfartsåre.
Denne kosten er det oss kundene som tar.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

turfsurf

Sitat fra: Egil S på søndag 28. januar 2024, klokken 13:522. Priser som følger råvareprisen slik som fossilt drivstoff, som endrer seg flere ganger til døgnet og kan variere med 4-5kr/literen i løpet av en uke pga råoljeprisen og vekslingskursen mot USD.

Prisene på fossilt drivstoff varierer med kanskje 20-30%. Strømprisene kan svinge flere 100%.

Problemet er jo måten strøm prises. Selv om hovedmengden av kraft blir lagt ut til 50 øre/kWh, så kan man risikere å måtte betale ti ganger så mye for den.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Jeg ville i det minste ønsket reguleringer velkomne som krever deling av pris, tilgjengelighet, lokasjon og betalingsalternativer på stasjoner langs veien. Da kunne elbilforeningen og andre laget oversikt som oppdaterte seg i sanntid.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Egil S

#201
Sitat fra: turfsurf på søndag 28. januar 2024, klokken 14:23Prisene på fossilt drivstoff varierer med kanskje 20-30%. Strømprisene kan svinge flere 100%.

Problemet er jo måten strøm prises. Selv om hovedmengden av kraft blir lagt ut til 50 øre/kWh, så kan man risikere å måtte betale ti ganger så mye for den.

Stemmer, når prisen kan svinge fra negativ pris til 800 øre på samme døgnet er det helt umulig å har noe forutsigbarhet i markedet uten å bruke fastpris avtaler.
da forstår jeg godt at ladeselskapene må ha margin til å håndtere svingninger og det er det vi forbrukerne som blir skadelidende for.

Derfor bør ladeselskapene fått fastpris på strøm, f.eks månedlig avtale, samt en lettelse i nettleien.
Da hadde vi fått en prisendring månedlig. Man risikerer jo at prisen varierer èn krone fra måned til måned, men jeg vil tro at prisen ville vært lavere til forbrukerne enn i dag, lynlading burde kanskje komme ned rundt 4kr med en slik ordning.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

RJK

Sitat fra: RJK på søndag 28. januar 2024, klokken 13:12Ifølge SveinJ i inlegg #1128 på denne tråden, så fikk han pris på 5,50 på UNo-X på Langebru ved Hokksund.

https://elbilforum.no/index.php?topic=34229.new#new

Sendte mail til elbilforeningen om dette, og forslag på at de burde vise stolpe fra min.pris til maxpris i en annen farge, for mer synlighet og for at ikke disse skal fremstå som mer gunstig enn reelt. Bortsett fra at de har oppdatert priser hos andre, bl.a. Ionity, så har de enda ikke brukt forslaget eller endret maxpris for Uno-X i den tabellen.
Voi!

Der var endringen på plass!

8)

:+1:

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

#203
Det var en fin endring.

Kunne i tillegg vært nyttig å laget en egen "ladekalkulator" hvor en kunne switche av og på om du ønsket billigste (med abonnement) eller uten abonnement, og at en i tillegg kunne legge inn forventet lading i året. Og når en har gjort dette så vises en liste over alle ladeoperatørene sortert med billigste årlige ladekost på toppen, og sortert nedover på årskost. Selvsagt og listet ut kWh-pris og månedspris/årspris.

For å gjøre det ekstra komplisert burde en kunne legge inn bilmodell og registreringsdato slik at kalkulatoren vet om du har en mulighet til ekstra billig lading gjennom bilprodusenten.

Edit: ser ut som at de har hatt en kalkulator, men tatt den vekk. Litt rart enn så lenge en må betale månedspris.
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

#204
Elbil24 har også gått igjennom siste prisendringer. Prisene stiger med unntak av Ionity som har satt ned prisene. Recharge og Circle K har uendrede priser. Se skjermdump.

Uno X er ikke med, som Elbil24 skriver så ønsker ikke Uni X å dele prisene, og jeg synes heller ikke de fortjener å nevnes. I ett åpent marked må prisene kunne sammenlignes mellom operatørene.

Les saken her https://www.elbil24.no/nyheter/her-lader-du-billigst-na/80910437

(Nesten så det blir interessant med Elli/WeCharge 40kr/mnd a 6,29kr/kWh DC til eget sporadisk ladebehov.)
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Gazer75

Lurar på kva slags pris dei har brukt på Tesla. Utan abonnement så varierer prisen heilt frå 3,90 til 6,40 alt etter kor ein er og om ein ladar mellom 16 og 20.
Dei har heller ikkje med at hjå Eviny med Bilkraft så får ein 10% (må aktiverast). Då er dei faktisk rimelegare enn fleire Tesla stasjonar, til og med utanom dyrtida.
2020 e-Golf (2023-)

RJK

Sitat fra: vinterdekk på fredag 02. februar 2024, klokken 13:00Elbil24 har også gått igjennom siste prisendringer. Prisene stiger med unntak av Ionity som har satt ned prisene. Recharge og Circle K har uendrede priser. Se skjermdump.

Uno X er ikke med, som Elbil24 skriver så ønsker ikke Uni X å dele prisene, og jeg synes heller ikke de fortjener å nevnes. I ett åpent marked må prisene kunne sammenlignes mellom operatørene.

Les saken her https://www.elbil24.no/nyheter/her-lader-du-billigst-na/80910437

(Nesten så det blir interessant med Elli/WeCharge 40kr/mnd a 6,29kr/kWh DC til eget sporadisk ladebehov.)
Jeg ser ikke helt hvordan du ser for deg å tjene inn de 40,- per måned når det er dyrere ladepris enn de fleste på lista di. Og der du sparer, er det snakk om 10, 20 og 50 øre per kWh på de dyreste. Klarer du å holde deg unna Circle K, så er det sannelig vanskelig å se at det kan svare seg.

Med 20 øre besparelse, må du fylle 200 kWh per måned for å spare inn abb.avgiften, med 50 øre så er det "bare" 80 kWh.
Sitat fra: Gazer75 på fredag 02. februar 2024, klokken 14:20Lurar på kva slags pris dei har brukt på Tesla. Utan abonnement så varierer prisen heilt frå 3,90 til 6,40 alt etter kor ein er og om ein ladar mellom 16 og 20.
Dei har heller ikkje med at hjå Eviny med Bilkraft så får ein 10% (må aktiverast). Då er dei faktisk rimelegare enn fleire Tesla stasjonar, til og med utanom dyrtida.
Ja, det er jo rabatter man går glipp av ved å "gifte seg" med Elli eller Ladeklubbens blå. Men er man medlem i elbilforeningen, så koster ikke den brikka noe å ha, men man får jo litt lavere pris hos Recharge ihvertfall
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Gazer75

Ladeklubben er lite relevant her på vestlandet. Er vel kun Recharge, og dei har prisa seg ut. Skal lade mykje for 565kr med så lite rabatt. Kvifor skal eg bruke så mykje for å få ein dårlegare deal? 5,69/6,16 hurtig/lyn med Ladeklubben vs <5kr hjå Eviny utan abonnement. Om Uno-X fortsatt tek 4,50 så er dei best, men ser fleire seier prisen er oppe i 5,50 ein del plassar.
Ionity kostar vel 5,99 i dag så reknar med prisen hjå Ladeklubben er redusert. Ionity er uansett ein nødløysing for meg. Vil bruke Tesla, Eviny og Uno-X der dei er med dagens prisar.

Desse andre roaming appane som Elli og Northe er også veldig dyre. Slik blir det når ein tredjepart skal tene pengar også. Eg vil f.eks. aldri bruke Fortum appen på Kople eller Ionity. Det er alt for dyrt. Då brukar eg heller Kople og Ionity sin eigen app.

Trur mange av dei skor seg på at folk er late og brukar ein app same kva det kostar.
2020 e-Golf (2023-)

RJK

Sitat fra: Gazer75 på fredag 02. februar 2024, klokken 14:48Ladeklubben er lite relevant her på vestlandet. Er vel kun Recharge, og dei har prisa seg ut. Skal lade mykje for 565kr med så lite rabatt. Kvifor skal eg bruke så mykje for å få ein dårlegare deal? 5,69/6,16 hurtig/lyn med Ladeklubben vs <5kr hjå Eviny utan abonnement. Om Uno-X fortsatt tek 4,50 så er dei best, men ser fleire seier prisen er oppe i 5,50 ein del plassar.
Ionity kostar vel 5,99 i dag så reknar med prisen hjå Ladeklubben er redusert. Ionity er uansett ein nødløysing for meg. Vil bruke Tesla, Eviny og Uno-X der dei er med dagens prisar.

Desse andre roaming appane som Elli og Northe er også veldig dyre. Slik blir det når ein tredjepart skal tene pengar også. Eg vil f.eks. aldri bruke Fortum appen på Kople eller Ionity. Det er alt for dyrt. Då brukar eg heller Kople og Ionity sin eigen app.

Trur mange av dei skor seg på at folk er late og brukar ein app same kva det kostar.
Om du melder deg inn i Elbilforeningen for å få Ladeklubbens Blå, så er det rett å regne inn medlemsavgiften, som da utgjør 47,- kroner i måneden, som altså bare er 7 kr. mer enn de 40,- hos Elli.

Er man derimot medlem av Elbilforeningen av andre grunner, så er det en kostnad man vil ha uansett, og da blir det feil å ta den med inn i prisberegningen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Sitat fra: RJK på fredag 02. februar 2024, klokken 14:25Jeg ser ikke helt hvordan du ser for deg å tjene inn de 40,- per måned når det er dyrere ladepris enn de fleste på lista di. Og der du sparer, er det snakk om 10, 20 og 50 øre per kWh på de dyreste. Klarer du å holde deg unna Circle K, så er det sannelig vanskelig å se at det kan svare seg.

Med 20 øre besparelse, må du fylle 200 kWh per måned for å spare inn abb.avgiften, med 50 øre så er det "bare" 80 kWh.

Nei, sparer penger gjør man jo ikke men 40kr/mnd blir jo maks 480kr i året og bindingstiden er bare 1 måned. Sett opp mot Ladeklubb 565 kr/12mnd (bindingstid) som er det jeg har om dagen, så blir det litt samme for meg.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA