Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Charge speed reduced, unplug and try again

Startet av KJB, tirsdag 02. april 2019, klokken 16:38

« forrige - neste »

KJB

Fra dag en (21/3) har jeg fått feilmeldingen «Charge speed reduced, unplug and try again» når jeg kobler til min Tesla Wall Connector.

Den skal kunne levere 25A på 230V 3-fas IT-nett, men leverer kun 14A. Har snakket med Tesla tekniske avd. i Nederland, men oppfattet det slik at dette var en ny problemstilling.

Er det flere som får opp samme feilmelding? Og enda bedre, har noen en løsning?

jkirkebo

Sitat fra: KJB på tirsdag 02. april 2019, klokken 16:38
Fra dag en (21/3) har jeg fått feilmeldingen «Charge speed reduced, unplug and try again» når jeg kobler til min Tesla Wall Connector.

Den skal kunne levere 25A på 230V 3-fas IT-nett, men leverer kun 14A. Har snakket med Tesla tekniske avd. i Nederland, men oppfattet det slik at dette var en ny problemstilling.

Er det flere som får opp samme feilmelding? Og enda bedre, har noen en løsning?

TWC fungerer ikke ordentlig med 230V 3-fase på Model 3. Den gir bare samme ladehastighet som 1-fase, i ditt tilfelle 5,75kW.

For å utnytte 230V 3-fase skikkelig og få de ~10kW du kan få fra den kursen må du ha en ladestasjon som støtter dette. EcoLite er testet av flere og fungerer, det er sikkert andre som fungerer også (men ikke Easee foreløpig).

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KJB

Oppdatering:

Har vært i kontakt med Tesla Remote Diagnostic Service. Etter litt testing er de kommet til at bilens Power Conversion Unit må byttes. Den er satt i bestilling og jeg smører meg med tålodghet.

KJB

Denne uken ble PCUen skiftet og feilmeldingen er nå historie.



elmalo

Tenkte bare "for the record" at jeg skulle nevne at jeg fikk identisk feil for en uke siden. Har time den 4. juli i Stavanger, forhåpentligvis tar det ikke måneder før feilen utbedres.

Svakheter i PCU?
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

TøddiVedder

Hva får du nå da?
Jeg har 230v 3fas 20a. Får bare 4,8kw og 12a max.
Men får ingen feilmelding.
Lader din på ekte 3fas nå?

ok67

Problemet med Tesla Wall Connector og 230 V 3-fase har vore tema i mange trådar lenge. Pga ein feil (eller feature, alt etter som) så ladar TM3 med ein straum som er innstilt straum delt på rota av 3. Dvs 20/rot(3) = 11,5 A

11,5 A * 230 V * rot(3) = 4,6 kW

Om du stiller inn TWC på 32 A vil den lade med 18,5 A
Men den dagen Tesla oppdaterer softwaren i TWC må du stille tilbake, det må du også gjere om ein annan bil en TM3 skal ladast.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

KJB

I henhold til tips i en rekke tråder her, har jeg justert min TWC til 32A. Bilen fikk da 18/19A som nevnt over.  Før bytte av PCU gav dette 5kW, mens jeg nå får 7 kW og ingen feilmelding :-). Venter i spenning på når Tesla finner det for godt å oppdatere TWC slik at den kan levere det min bil har kapasitet til å ta imot.

Bytte av PCU skulle ta en dag, men det tok to.

nightking

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 02. april 2019, klokken 17:42
Sitat fra: KJB på tirsdag 02. april 2019, klokken 16:38
Fra dag en (21/3) har jeg fått feilmeldingen «Charge speed reduced, unplug and try again» når jeg kobler til min Tesla Wall Connector.

Den skal kunne levere 25A på 230V 3-fas IT-nett, men leverer kun 14A. Har snakket med Tesla tekniske avd. i Nederland, men oppfattet det slik at dette var en ny problemstilling.

Er det flere som får opp samme feilmelding? Og enda bedre, har noen en løsning?

TWC fungerer ikke ordentlig med 230V 3-fase på Model 3. Den gir bare samme ladehastighet som 1-fase, i ditt tilfelle 5,75kW.

For å utnytte 230V 3-fase skikkelig og få de ~10kW du kan få fra den kursen må du ha en ladestasjon som støtter dette. EcoLite er testet av flere og fungerer, det er sikkert andre som fungerer også (men ikke Easee foreløpig).

Jeg kontaktet ladefabrikken ang ecolite, og på 3 FAS 230v anlegg så får jeg kun 8,5kw Max??

jkirkebo

Sitat fra: Bgulhaugen på mandag 24. juni 2019, klokken 16:21
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 02. april 2019, klokken 17:42
Sitat fra: KJB på tirsdag 02. april 2019, klokken 16:38
Fra dag en (21/3) har jeg fått feilmeldingen «Charge speed reduced, unplug and try again» når jeg kobler til min Tesla Wall Connector.

Den skal kunne levere 25A på 230V 3-fas IT-nett, men leverer kun 14A. Har snakket med Tesla tekniske avd. i Nederland, men oppfattet det slik at dette var en ny problemstilling.

Er det flere som får opp samme feilmelding? Og enda bedre, har noen en løsning?

TWC fungerer ikke ordentlig med 230V 3-fase på Model 3. Den gir bare samme ladehastighet som 1-fase, i ditt tilfelle 5,75kW.

For å utnytte 230V 3-fase skikkelig og få de ~10kW du kan få fra den kursen må du ha en ladestasjon som støtter dette. EcoLite er testet av flere og fungerer, det er sikkert andre som fungerer også (men ikke Easee foreløpig).

Jeg kontaktet ladefabrikken ang ecolite, og på 3 FAS 230v anlegg så får jeg kun 8,5kw Max??

Det er feil. Jeg er største importør av EcoLite og har mange kunder som har testet 3-fase på Model 3 og bekrefter at den får 11kW på en 32A kurs. 8,5kW er for Model S/X.

http://www.ladespesialisten.no
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nightking

Sitat

Det er feil. Jeg er største importør av EcoLite og har mange kunder som har testet 3-fase på Model 3 og bekrefter at den får 11kW på en 32A kurs. 8,5kW er for Model S/X.

http://www.ladespesialisten.no

Okey? Men er du sikker på at det er på 230v anlegg? Jobber du på ladespesialisten?

Se svaret fra ladefabrikken:
EcoLite støtter 230V 3 fas og 400V 3fas. Vet du hva du har hjemme hos deg 230V 3 fas eller 400V 3 fas. Jeg regner med at du har 230V 3 fas, da vil du få maks 28A som 8,5Kw på Model 3.
Med 400V vil du få 11Kw lading. Det er mange som misforstår dette.


Her sier han 28A. Er det noe han regner med i forhold til årstallet på huset mitt eller? Fordi har ikke nevnt noe om det til han.




jkirkebo

Sitat fra: Bgulhaugen på mandag 24. juni 2019, klokken 19:24
Sitat

Det er feil. Jeg er største importør av EcoLite og har mange kunder som har testet 3-fase på Model 3 og bekrefter at den får 11kW på en 32A kurs. 8,5kW er for Model S/X.

http://www.ladespesialisten.no

Okey? Men er du sikker på at det er på 230v anlegg? Jobber du på ladespesialisten?

Se svaret fra ladefabrikken:
EcoLite støtter 230V 3 fas og 400V 3fas. Vet du hva du har hjemme hos deg 230V 3 fas eller 400V 3 fas. Jeg regner med at du har 230V 3 fas, da vil du få maks 28A som 8,5Kw på Model 3.
Med 400V vil du få 11Kw lading. Det er mange som misforstår dette.


Her sier han 28A. Er det noe han regner med i forhold til årstallet på huset mitt eller? Fordi har ikke nevnt noe om det til han.

230V ja, og det er jeg som driver Ladespesialisten. Har solgt EcoLite siden 2016.

28A er korrekt, du får 3x28A på 230V 3-fase. SQ(3)*28A*230V=11kW. Dette pga. at Model 3 klarer å utnytte 230V 3-fase 100%. Det klarer ikke Model S og X, de kan bare lade på 2 av de 3 fasene og får derfor 8,5kW.

Om du faktisk hadde fått 3x32A hadde det vært 12,75kW, men bilen er begrenset til 11kW pga. at det er størrelsen på den interne laderen. 8,5kW er 2/3 av 12,75kW.

Ladefabrikkens utsagt om 8,5kW på Model 3 er derfor feil. De har nok ikke fulgt med helt i timen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nightking

#14
Ok. Merkelig utsagn han kommer med da.
Men det er vel slik at jeg har 50A inntaks sikring til huset. Det vil fortsatt fungere med en slik lader med full effekt på model 3? Og kan den evt justeres ned? Vil nok ikke lade på så mye effekt hele tiden, men ha muligheten :)

Det som er greia er at jeg er i vurderingsfasen på elbil og undersøker muligheter/kosternader ang ladning:)

Selger du evt komplett pakke ferdig montert?

Mulig du blir litt klokere av å se dette:

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA