Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Netto batterikapasitet LR 2021

Startet av knutmarius, tirsdag 17. august 2021, klokken 20:13

« forrige - neste »

knutmarius

Har en Model 3 LR levert desember 2020, før de begynte å få 82kwh-pakkene. I følge vognkortet har jeg Panasonic-batteri, og altså ikke LG. I det siste har jeg gjort litt nærmere analyser av forbruket, og en ting som overrasker meg er at dersom jeg lader til 100% og kjører til 50% uten å la bilen stå og bli utsatt for phantom drain så viser forbruket et sted mellom 33 og 33.5 kwh. Hvis jeg ikke tar feil så burde dette si at bilen har 66-67 kwh tilgjengelig batteri fra 100% til 0%. Er ikke dette ganske lite for en batteripakke som skal ha brutto 77 kwh? Er det noe jeg overser ved en sånn type måling? Jeg har passet på at det ikke har vært f.eks. lengre fergepauser med strømtrekk som ikke regnes med i triptelleren.

Med tanke på at bilen har kjørt bare 5000 km så antar jeg at tapt batterikapasitet fra ny bil bør være marginalt. Er ute etter å finne ut om dette er i overensstemmelse med hva andre opplever, eller om det er tegn på at noe ikke er helt som det skal. Beklager hvis dette er disktuert før, men de diskusjonene jeg har funnet har ofte bortforklart lave målinger med f.eks. phantom drain og sentry mode, noe jeg har passet på å eliminere. Kan det tenkes at Tesla holder igjen et ekstra stort toppbuffer som muligens vil minkes senere, for å da øke kapasiteten?

Når dette er sagt så er jeg godt fornøyd med rekkevidden totalt sett fordi den er så latterlig effektiv, men man ønsker jo gjerne å vite at ting er i henhold til spec. allikevel.

Roman

Vil ikke den sikreste målingen være å kjøre bilen nærmere 0 SoC? Selv om dette tar lenger tid så vil jo det være en mer sikker på tilgjengelig kapasitet. Kan også hende at å kjøre bilen ned til 0 og lade opp til 100% ogjen vil korrigere BMS'en.

Kim-

Ville også kjørt til tilnærmet 0%, men tror ikke du er så langt unna sannheten, se litt videoer av teslabjørn på youtube.

Mener teslabjørn sjekket LG batteriet og fant ut det var ca 70 kwh netto
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA