Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feilvising av fartsgrenser - nå en mangel etter kjøpsloven?

Startet av automat, tirsdag 02. april 2024, klokken 23:59

« forrige - neste »

automat

At biler viser feil fartsgrenser er ikke noe nytt. Men etter de nye reglene er konsekvensene mye mer inngripende. Med obligatorisk akustisk varsling som må deaktiveres for hver tur, hvis man ikke ønsker dette varselet.

Bilen vil vel ved feilvising heller ikke oppfylle forskriftskravene? Føreren kan bli forledet til å kjøre for fort, når bilen viser for høy fartsgrense og ikke varsler slik føreren forventer. Hvor stor treffsikkerhet krever regelverket at et slikt varsel skal ha?

Er dette en mangel etter forbrukerkjøpsloven? Hvis man klager på en slik feil, og den ikke rettes, hva slags kompensasjon vil det være grunnlag for å kreve? Det kvalifiserer neppe for å heve kjøpet, og det er kanskje noe man ikke ønsker. Men man bør vel kunne kreve et solid prisavslag hvis bilen ikke tilfredsstiller lovpålagte krav?

Enkelte (amerikanske) bilprodusenter har hittil vist liten vilje til å rette opp i feilvising. Sannsynligvis fordi de ikke bruker de mest oppdaterte fartsgrensedatabasene. Kan mange krav om prisavslag gjøre noe med den viljen mon tro?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Du tenker feil!

Når bilen viser for høy fart (speedometeret), så kjører den saktere enn reell fart.

Og selv om den leser skiltet, så er det fremdeles DITT ansvar å vite om bilen har rett fartsgrense på avlesningen av skilter, eller om den melder feil!

Så okke som, dette blir du straffet for, om du kjører for fort.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på onsdag 03. april 2024, klokken 00:30Du tenker feil!

Når bilen viser for høy fart (speedometeret), så kjører den saktere enn reell fart.

Det er vel du som tenker feil. Han snakker om fartsgrensen, ikke speedometeret. Når bilen viser det er 80 sone og det egentlig er 70 så kan både du og bilen bli forledet til å kjøre for fort.

Dette er faktisk smått irriterende på ukjente veier og det er langt mellom skiltene, man sitter og lurer på om man har gått glipp av ett skilt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på onsdag 03. april 2024, klokken 05:26
Sitat fra: RJK på onsdag 03. april 2024, klokken 00:30Du tenker feil!

Når bilen viser for høy fart (speedometeret), så kjører den saktere enn reell fart.

Det er vel du som tenker feil. Han snakker om fartsgrensen, ikke speedometeret. Når bilen viser det er 80 sone og det egentlig er 70 så kan både du og bilen bli forledet til å kjøre for fort.

Dette er faktisk smått irriterende på ukjente veier og det er langt mellom skiltene, man sitter og lurer på om man har gått glipp av ett skilt.
Om du ikke kuttet ut det andre jeg skreiv i innlegget, så hadde man sett at det ble adressert. Det blir okke som bilfører sin plikt og ansvar å se til at man ikke kjører over fartsgrensen, selv om varta vises som høyere enn den reelt sett er på stedet.

Feilavlesing/feilvisning av fartsgrense vil skje, men du vil aldri kunne skylde på bilen, og tro du slipper unna bot.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

#4
Sitat fra: RJK på onsdag 03. april 2024, klokken 08:55Om du ikke kuttet ut det andre jeg skreiv i innlegget, så hadde man sett at det ble adressert.
Du skriver i svaret ditt til TS "Du tenker feil!" (med utropstegn faktisk). Siter gjerne hvor han tenker feil. Han skriver aldri om speedometervisning, men fartsgrensevisning:

SitatBilen vil vel ved feilvising heller ikke oppfylle forskriftskravene? Føreren kan bli forledet til å kjøre for fort, når bilen viser for høy fartsgrense og ikke varsler slik føreren forventer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på onsdag 03. april 2024, klokken 09:09
Sitat fra: RJK på onsdag 03. april 2024, klokken 08:55Om du ikke kuttet ut det andre jeg skreiv i innlegget, så hadde man sett at det ble adressert.
Du skriver i svaret ditt til TS "Du tenker feil!" (med utropstegn faktisk). Siter gjerne hvor han tenker feil. Han skriver aldri om speedometervisning, men fartsgrensevisning:

SitatBilen vil vel ved feilvising heller ikke oppfylle forskriftskravene? Føreren kan bli forledet til å kjøre for fort, når bilen viser for høy fartsgrense og ikke varsler slik føreren forventer.
Det er per nå bare visning av farten på speedometeret som er krav om at ikke viser for lav fart, nettopp fordi man ikke skal bli lurt til å kjøre for fort. Det kan avvike på visning av farten i den andre retningen, altså vise for mye etter en viss formel som i realiteten tillater opp til 10 % feilvisning i "trygg" ende.

Visning av fartsgrense via NAV/bildisplayet har så vidt jeg vet ikke noe regler for annet enn at fartsgrenseskiltet vises. Men det er til gjengjeld bare veiledende.

Og der har du altså tankeleifen! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Jeg har ikke påstått at feil fartsgrensevising fritar føreren for ansvar, eller at man kan sende boten til bilprodusenten. Selv om bilens fartsgrensevising har forledet føreren til å kjøre for fort.

Men fartsgrensevising har nå gått fra å være «nice to have» til å bli en lovpålagt tjeneste. Etter mitt syn vil det stille større krav til at tjensten viser korrekt fartsgrense. Og hvis det er for mange tilfeller av feilvising vil bilen kunne ha en mangel etter kjøpsloven.

Så er det selvfølgelig flere ubesvarte spørsmål her, både om hvor mange feilvisinger som er akseptabelt, og i hvilke situasjoner disse oppstår.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Bare så du ikke missforstår, jeg synes problematikken er interessant. Og skal vi noen gang få fullautonom samferdsel, så må hastighetsgrensene vises korrekt, og bilene må forholde seg til dette.

Da kommer selvsagt poenget med hva som skjer når avlesning eller kartverk fører til feil. Hvem skal straffes, om feilen skyldes kartverk, og ikke bilens fortolkning?

I mellomtiden vil det helt sikkert dukke opp noen rettsaker som utfordrer jussen i dette. Inntil videre så vil vi altså risikere å bli bøtelagt om vi ikke har overoppsyn med dette. Så vil nok ansvaret etterhvert overtas av bilprodusentene/flåteselskapene som eier/drifter bilene. Ja, altså når vi går over til L3, L4 og kanskje en dag og L5 selvkjøring.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Føreransvaret ved L3/L4/L5 selvkjøring er en annen diskusjon enn den jeg prøver å belyse.

Det lovpålagte kravet om fartsgrensevising foreligger nå. Helt uavhengig av selvkjøring, autopilot og adaptiv cruisecontrol.

En lovpålagt tjeneste bør stille andre krav til bilprodusentene enn når fartgrensevising var frivillig ekstrautstyr. Det er dette ansvaret jeg prøver å belyse. Og hvilke alternativer vi forbrukere har når tjenesten ikke fungerer tilfredstillende.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA