Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Aldri mer Tesla

Startet av Mippen, mandag 17. juni 2019, klokken 16:14

« forrige - neste »

Mippen

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 19. juni 2019, klokken 14:36
Her er et svar fra Forbrukerrådet i en nesten tilsvarende sak:

Hei
Du har ingen lovbestemt angrerett ved kjøp av bil hos en bilforhandler. Dvs. at du ikke kan bruke angrerettloven for å komme deg ut av avtalen.

Du skriver at bilforhandleren gav deg angrerett. Dette er ekstremt uvanlig, og vi må anta at det muligens er snakk om en eller annen form for misforståelse, men dersom det faktisk er riktig at det i kjøpekontrakten gis 14 dagers angrerett, så kan du forholde deg til det. Kjøpekontrakten binder jo begge parter. Det som er avtalt i kontrakten, vil gjelde.

Dersom selger ønsker å ta forbehold, så bør disse inn i kontrakten. Har han ikke tatt forbehold om at angreretten ikke gjelder ved finansiering, så kan han neppe bruke det som argument.

Vi gjentar at angrerett på kjøp av bil er ikke vanlig, men dersom du faktisk har det etter kjøpekontrakten, så kan du benytte deg av det.

Les mer om rettigheter ved bilkjøp og klagemuligheter på forbrukerrådet.no.

Vennlig hilsen Forbrukerrådet


Dette gjelder bilkjøp via vanlig forhandler. Bil kjøpt via nettet går inn under angrerett loven, noe som er nytt. Kanskje det kommer en lovendring der etter hvert siden det er forskjell å kjøpe en iPhone og en bil til mange hundre tusen.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Var innom Tesla igjen i dag. Kunne egentlig ha spart meg for hele turen. Forhandleren hvor jeg leverte inn bilen hadde ikke noe med saken å gjøre plutselig, så jeg må nå på Kokstad som jeg var sist. Der sa de at de ikke hadde noe med saken, så da måtte jeg på Minde. Jeg måtte snakke med en fyr. De fikk ikke lov til å si hva han het eller å utgi noe telefon nummer til han. De kunne kontakte han for oss og be han ringe oss opp igjen, men han var naturligvis ikke til stede. I stedet sa han at vi må dra innom de før klokke 16 på hverdager for å møte denne personen som vi ikke vet hva heter som angivelig skal jobbe med saken min. Jeg syns det hele er så latterlig at jeg begynte bare å le når jeg gikk der i fra, og han jeg hadde med meg ble så forbanna at han viste ikke hva han skulle si til slutt. Jeg forsøkte å skulle levere et brev med varsel om to ukers frist før jeg levere saken videre til forliksrådet, men de kunne ikke ta imot det der. Jaja...
Fremtiden er elektrisk.

Motorwatt

Kanskje en idé å involvere ledelsen. Send han en link til denne tråden:

Even Sandvold Roland - PR- og kommunikasjonssjef for Tesla i Norge

eroland@tesla.com
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Sveinung1954

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JO

Hva er problemet her, få betalt ut pengene til kunden. Dette er jo oppførsel som ligner Rånnis bruktbil & halm.
Trodde jeg hadde bestemt meg for Tesla igjen, men blir stadig skremt av helt hårreisende kundebehandling.

Å handle med ett selskap som drives på denne måten er stor risiko.
Hyundai Ioniq 5 21
Kansellert Polestar 2 reservert
Seat Mii Electric 20
x Svart Model S 14

Mippen

Oppdatering. Var innom Tesla på Kokstad i dag for å møte mr X. Som jeg sa i går dro vi innom Minde fordi vi sist på Kokstad ble henvist til Minde. Nå måtte vi altså tilbake til Minde for å møte en person vi ikke viste navnet på fordi vi ikke kunne få dette. Ikke hadde vi noe kontaktinformasjon. Når vi kom opp møtte vi flere misfornøyde kunder. Ventet 10-15 minutter før vi fikk hjelp. Det viste seg at det ikke er noen mr X på Kokstad, og at de jobber med saken min enten i Oslo eller Nederland. Det viste seg også at de ikke har gjort noe med saken min på 3 måneder. Vi var der i ca. en time og han vi pratet med lovet å ta tak i saken så snart vi har dobbeltsjekket at iban og swift er riktig. I følge han kan bare pengene overføres til kontoen de kom i fra. Som mange andre bytter jeg bank etter hvem som gir best betingelser, og jeg vet ikke hvilke bank jeg betalte med for 3 år siden. Jeg oppga riktig nok dagens bank, men de kunne bare sette over der pengene kom fra. Så det kan bli interessant. Spent på om jeg får hjelp nå og om de går med på å betale forsinkelsesrente. Han på Tesla snakket om at de måtte regne ut hvor mye jeg skyldte de siden bilen er brukt.  :-1:
Fremtiden er elektrisk.

Tellus


Tuxedo

Trenger ikke gå igjennom inkassomøllen når skyldneren er en bedrift. Det vil bare forsinke prosessen. Gå direkte til forliksrådet. Før eller siden havner saken der uansett.

Motorwatt

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 20. juni 2019, klokken 20:56
Gå direkte til forliksrådet. Før eller siden havner saken der uansett.
Ikke hvis skyldner betaler når de får inkassovarsel. Rettsgebyret er på 1.5 (ca 1800.-) ved forliksklage.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Tellus

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 20. juni 2019, klokken 20:56
Trenger ikke gå igjennom inkassomøllen når skyldneren er en bedrift. Det vil bare forsinke prosessen. Gå direkte til forliksrådet. Før eller siden havner saken der uansett.

Saken havner der kun hvis Tesla bestrider kravet.

I og med at Tesla ikke har bestridt kravet så er jeg ikke engang sikker på om Forliksrådet vill behandle saken.

Sitat
Forliksrådet kan hjelpe deg med å løse konflikter eller tvister gjennom megling. I noen tilfeller kan forliksrådet avsi en dom for kravet ditt.

Men uansett hvilken fremgangsmåte som velges så bør trådstarter gjøre noe mer enn å forsøke å jakte på en eller annen i teslasystemet som kan ordne saken.

Som jeg nevnte tidligere kan heftelsen på bilen være en kompliserende faktor som kan bli brukt mot trådstarter.

Tuxedo

#71
Sitat fra: Tellus på torsdag 20. juni 2019, klokken 21:04
Saken havner der kun hvis Tesla bestrider kravet.
Det har de forsåvidt allerede gjort, siden de snakket om å beregne et fradrag fordi bilen var "brukt".

Sitat fra: Tellus
I og med at Tesla ikke har bestridt kravet så er jeg ikke engang sikker på om Forliksrådet vill behandle saken.
Spiller ingen rolle at de ikke har bestridt kravet tidligere.  Hvis Tesla ikke bestrider kravet overfor Forliksrådet, avsier de en uteblivelsesdom.  God som gull.

Motorwatt

Noen som vet hvordan historikken til Tesla er vedr. Forliksrådet? Pleier de å gå så langt for å bestride et krav?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Tuxedo

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 20. juni 2019, klokken 21:16
Noen som vet hvordan historikken til Tesla er vedr. Forliksrådet? Pleier de å gå så langt for å bestride et krav?
Forliksrådet er vel ikke å "gå langt". Det er absolutt første rettsinstans. Og Tesla har jo vært i retten noen ganger.

Tellus


Sitat
Omtvistede krav må til forliksrådet først
Hvis kunden er uenig i kravet er det påbudt å fryse inkassoprosessen. Det såkalt omtvistede kravet må tas til forliksrådet for at inkasso kan fortsette.

Saken går så gjennom en behandling i forliksrådet, hvor en dom vil bli avsagt. For saker som foregår i hjemkommunen til firmaet ditt er det møteplikt. Hvis meklingsmøte i forliksrådet foregår utenfor bedriftens hjemkommune så kan man sende en stedfortreder, en såkalt møtefullmektig.

https://contando.no/hva-er-rettslig-inkasso/


Sitat
Omtvistede krav
Dersom kunden ikke er enig i kravet, kan du som hovedregel ikke sende saken til inkasso. Da må du få dom på kravet, for eksempel i forliksrådet. Dette med mindre argumentene er åpenbart grunnløse. Det er du som må vurdere dette.

https://www.altinn.no/starte-og-drive/regnskap-og-revisjon/purring-og-inkasso/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA