Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Luft eller ikke?

Startet av Mippen, søndag 23. desember 2018, klokken 08:19

« forrige - neste »

Mippen

Leste på nettet at Model 3 vil komme med luftdempere i løpet av 2019. Tolket det også som at det bare er biler med dual motor som får dette, i hvert fall i første omgang. Jeg har bestilt, men føler meg litt snytt hvis det kommer rett etter jeg har fått min, og jeg ikke fikk muligheten til å velge. Hva tenker folk om luft demping på TM3? Var svært praktisk på Model S når jeg kjørte på dårlige veier. Model 3 har riktig nok mindre overheng foran og bak, og har kanskje ikke behov for den ekstra bakke klaringen man kan få? Tror dere en topp utstyrt long range dual motor eller performance med alt utstyr, minus luft eventuelt holder seg dårligere i pris? Eller tror dere eventuelt at luft blir standard på dual motor når de kommer?
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Ellers er det jo både fordeler og ulemper.

Fordeler er at bilen kan heves og senkes for å tilpasse deg veien du kjører på. Kjører du på motorvei kan den senkes for å redusere luftmotstand og spare strøm. På dårlig hytte vei kan du heve bilen slik at du ikke tar nedi eller setter seg fast. Bilen blir alltid i vater når den er fullastet. Bilen blir mykere og mer komfortabel over ujevnheter.

Ulemper er at det er veldig dyrt å vedlikeholde når garantien går ut. Så dyrt at for mange vil det bli billigere å vrake bilen hvis den er 10 år og masse må byttes. Har ikke måtte bytte på Tesla, men på en annen bil jeg hadde kostet komplett system over 100 tusen kroner. Bilen ble derfor solgt men dessverre senere vraket av ny eier. Mange sier at man mister litt følelsen med underlaget med luft hvis man er opptatt av sporty kjøring. Sportsbiler har for eksempel ikke luft.

De fleste model 3 som blir solgt vil jeg tro er low eller mid range biler med standard utrustning og vanlige dempere. På Model S og X er vel de fleste utstyrt med luft. Tror folk at luft er viktig for TM3 eiere, eller er utstyr og rekkevidde viktigere? Tenker med eventuelt videresalg og verdi på bil.
Fremtiden er elektrisk.

Magnus Hansen

Vent på luft hvis det er viktig for deg. Kommer ikke til å bli en opsjon som blir et must når du selger igjen. Som du skriver er det også klare ulemper.

Counterpointer

#3
Det vil jo slik jeg forstår det være mulig å bytte til stålfjærer på biler med luft, hvis det blir for kostbart å reparere.

Jeg ville valgt luft hvis jeg kunne, men ønsker ikke å utsette kjøpet på grunn av dette.

For det første er det ingen som vet om eller når det kommer.
For det andre har bilen nå vært solgt i USA i et år uten at det er kommet.
Mulig de beholder luft eksklusivt på S og X for å differensiere og gjøre de mer attraktive enn 3.

Nickelilltroll

Hade luft på min P85. Sist sommer kollapsa hele bakenden på bilen. Heldigvis var detta mens nybilsgarantien var gyldig  :o

Solge bilen nå sist uke med den eneste grunn at jeg ikke turte eie bilen når garantien snart var slutt. Ikke ofte den feiler men når det skjer gitt.... Haff. Min lommebok hade ihvertfall ikne tålt det.

Hade jeg så bruk for det, tja.. 99% av kjøringen var grei uten men EN gardsplass med helling fra vei og in på plassen hade ikke gådd uten luft, prøvde og fikk det bekrefta!

Har bestillt min Model 3 for lenge siden og hade hvis alternativet med luft varet tillstede... Ikke tatt det.
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Mippen

Sitat fra: knut.aulie på søndag 23. desember 2018, klokken 10:49
Det vil jo slik jeg forstår det være mulig å bytte til stålfjærer på biler med luft, hvis det blir for kostbart å reparere.

Jeg ville valgt luft hvis jeg kunne, men ønsker ikke å utsette kjøpet på grunn av dette.

For det første er det ingen som vet om eller når det kommer.
For det andre har bilen nå vært solgt i USA i et år uten at det er kommet.
Mulig de beholder luft eksklusivt på S og X for å differensiere og gjøre de mer attraktive enn 3.

Det er ikke sikkert at det går an å bytte til stål uten at det medfører store kostnader. Min bil som hadde luft vurderte jeg det på, men det kostet omtrent like mye å bygge den om til stål som det kostet å bytte luft demper system. Grunnen er at bærearmer mm. er tilpasset luft og ikke stål.
Fremtiden er elektrisk.

olavxxx

Var litt i tvil her også. Men hvis man venter, risikerer man at prisen går opp og køen blir lenger.

Jeg trengte luft første dag jeg hadde X, kjørte gjennom flom. Men har klart meg uten luft siden 2001 . Med luft på X tok jeg egentlig bare å senket.

Når det er sagt, hadde jeg valgt luft. Mest for å senke/estetikk. Men jeg tror nok spiral er både bedre for kjøreglede og langsiktige driftsutgifter. Skal man ha bilen over 5 år, er det fordel at minst mulig ting kan ryke.

JorEl

Jeg måtte ha luft pga elendig kjerrevei til hytta. Til våren får vi prøvd veien med luftfjæringen. Men til nå har det vært kjekt et par ganger pga en annen kjerrevei og når svigermor som er elendig til beins, skal inn og ut av bilen. Lettere å sette seg inn i bilen er det fine her.
Når vi har kjøpt vedbriketter 12stk/ca 120kg , så har bilen ikke en gang merket det.  :)
Hadde TM3 allerede blitt levert med luftfjæring, så hadde vi nok ikke kjøpt vår S75D. Så man kan vel si at luftfjæring er mye verdt for oss ???
TM3 med luft er den bilen jeg kunne tenkt meg på sikt når ungene er ute av huset. Før garantien går ut på S75D, ca 4år, kunne jeg tenkt meg å selge Sen og kjøpt en "gammel TM3" med luft.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

magnetic


emurof

Sitat fra: Mippen på søndag 23. desember 2018, klokken 08:19Tror dere en topp utstyrt long range dual motor eller performance med alt utstyr, minus luft eventuelt holder seg dårligere i pris?

Dyrere bil gir vel høyere prisfall, og omvendt? Så hvis du vil ha en bil som holder seg bra i pris så kjøper du det billigste.

olavxxx

Sitat fra: emurof på mandag 31. desember 2018, klokken 02:42
Sitat fra: Mippen på søndag 23. desember 2018, klokken 08:19Tror dere en topp utstyrt long range dual motor eller performance med alt utstyr, minus luft eventuelt holder seg dårligere i pris?

Dyrere bil gir vel høyere prisfall, og omvendt? Så hvis du vil ha en bil som holder seg bra i pris så kjøper du det billigste.
Jeg tror litt både og. Performance har flere ess i hatten og veldig få velger performance. Så jeg tror at den kanskje blir lettere å selge, selv om man i teorien skulle tilsi samme prosent verditap hvert år.

Det er jo en gang slik at når det bestilles uendelig mengder Long range, blir performance mer spesiell og sjelden på bruktmarkedet.

jkirkebo

Sitat fra: olavxxx på tirsdag 01. januar 2019, klokken 00:09
Sitat fra: emurof på mandag 31. desember 2018, klokken 02:42
Sitat fra: Mippen på søndag 23. desember 2018, klokken 08:19Tror dere en topp utstyrt long range dual motor eller performance med alt utstyr, minus luft eventuelt holder seg dårligere i pris?

Dyrere bil gir vel høyere prisfall, og omvendt? Så hvis du vil ha en bil som holder seg bra i pris så kjøper du det billigste.
Jeg tror litt både og. Performance har flere ess i hatten og veldig få velger performance. Så jeg tror at den kanskje blir lettere å selge, selv om man i teorien skulle tilsi samme prosent verditap hvert år.

Det er jo en gang slik at når det bestilles uendelig mengder Long range, blir performance mer spesiell og sjelden på bruktmarkedet.

Veldig få valgte TMS P85+ også, men det ble allikevel den som fikk høyest verditap. Helt plain 85 fikk det laveste, mens P85 havnet i midten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

olavxxx

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 01. januar 2019, klokken 05:30
Sitat fra: olavxxx på tirsdag 01. januar 2019, klokken 00:09
Sitat fra: emurof på mandag 31. desember 2018, klokken 02:42
Sitat fra: Mippen på søndag 23. desember 2018, klokken 08:19Tror dere en topp utstyrt long range dual motor eller performance med alt utstyr, minus luft eventuelt holder seg dårligere i pris?

Dyrere bil gir vel høyere prisfall, og omvendt? Så hvis du vil ha en bil som holder seg bra i pris så kjøper du det billigste.
Jeg tror litt både og. Performance har flere ess i hatten og veldig få velger performance. Så jeg tror at den kanskje blir lettere å selge, selv om man i teorien skulle tilsi samme prosent verditap hvert år.

Det er jo en gang slik at når det bestilles uendelig mengder Long range, blir performance mer spesiell og sjelden på bruktmarkedet.

Veldig få valgte TMS P85+ også, men det ble allikevel den som fikk høyest verditap. Helt plain 85 fikk det laveste, mens P85 havnet i midten.
Men ingen vet hva p85+ er, samt den er ikke dual motor. Jeg vet jo det betyr den er mer moro på bane enn dual motoren, men samtidig er jo folk glad i firehjulsdrift.

Performance derimot er jo sykt mye raskere enn vanlig model 3, så jeg personlig tror den blir litt som en brukt M3 vs en brukt BMW 325. Men klart at forskjellen i pris på Model 3 LR of performance er mye lavere enn forskjell på BMW 325 og BMW M3. Så jeg tror flere da på bruktmarkedet vil ha performance. 

Elektrolytt

Noe nytt om luftfjæring til Model 3?

Sitter på gjerdet og vurderer bestilling av Model 3, men vil gjerne ha muligheten for justering av høyde.

daktari

Legg ut spørsmål på TMC. Tviler sterkt på at det kommer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA