Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lunch-forberedelser (eller hvordan møte anti-el-bil-argumenter)

Startet av RuneW, tirsdag 14. februar 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

Aspiranten

#135
Vi har fått sanntidsmåler gratis fra vår kraftleverandør. De er ganske tidlig ute her oppe.

Det er derfor vi sparer strøm på dagtid og bruker mye på kveldstid. Det lønner seg mer enn bare på den faktiske strømmen vi sparer :-)

Den måleren du tenker på hadde vi i barndomshjemmet mitt. Man hadde disse for at folk skulle kunne følge med på forbruket sitt. Det var nemlig overforbruksavgift den gang, for å forhindre de stygge peak hours som vi har i dag. Når hele landet kommer  hjem fra jobb og lager middag mellom 16:00 og 19:00 er strømmen ofte dyrest. Da settes vannkoker, komfyr, vaskemaskin, tørketrommel, 2-3 tv`er og like mange datamaskiner på samtidig.

Det blir fort 15kW peak bare på ordinært husarbeid. Når da flere hundre tusen hus gjør det samme så stiller det skyhøye krav til strømnettet rundt forbi. Det er også derfor "ledningene til Bergen er rødglødende så vi må ødelegge en kjempevakker dal i Hardanger". Det er de jo selvfølgelig ikke, bare i peak hours :-) Med ett vettug og bevisst forbruk sammen med energieffektivisering kunne Simadalen fått stå i fred.



(Bilde fra Panoramio)
Nissan Leaf

gbzdoc

Jeg tråkker i snitt mellom 300-350 watt på rulla om vinteren på en 1-2 timers økt. Det morsome er at den er utstyrt med en controllerenhet med "PowerBack" slik at strømen som generes faktisk føres tilbake til strømnettet. Siden den står på samme kurs som Leif går der vel stort sett til lading... Det byter egentlig at jeg i energiregnskapet sykler til jobben også om vinteren... :D

Griffel

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 13. mars 2012, klokken 16:50
Vi har fått sanntidsmåler gratis fra vår kraftleverandør. De er ganske tidlig ute her oppe.
Du er heldig, vi skal alle få det innen 2016 men må betale den via nettleia ca 2000 for måler pluss montasje.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øststua

Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 13. mars 2012, klokken 18:12
Jeg tråkker i snitt mellom 300-350 watt på rulla om vinteren på en 1-2 timers økt. Det morsome er at den er utstyrt med en controllerenhet med "PowerBack" slik at strømen som generes faktisk føres tilbake til strømnettet. Siden den står på samme kurs som Leif går der vel stort sett til lading... Det byter egentlig at jeg i energiregnskapet sykler til jobben også om vinteren... :D

Flott! Jeg tenker å foreslå dette for sykkelklubben jeg er med i på spinningrommet... Det blir kW av sånt, og moderklubben bør bli fornøyd når vi bidrar på flere måter... Også som strømleverandør til hallen...  ;D
Aurskog-Høland. Fra og med 30. januar 2012, en glad eier av en sølv Leaf! :-)

Griffel

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 13. mars 2012, klokken 16:50
Det er derfor vi sparer strøm på dagtid og bruker mye på kveldstid. Det lønner seg mer enn bare på den faktiske strømmen vi sparer :-)


For elbil og plugin hybrider vil det kanskje bli litt å spare med de nye målerene. I går, for eksempel, ville en spart nesten 5 øre/kWh ved å starte ladingen etter kl. 0 sammlignet med lading midt på dagen. For en som kjører 1500 km/år blir det 150kr/år.
(I Trondhjem har foket blitt så flinke til å spare om dagen og bruke strøm om natten at forskjellen ble redusert til 4 øre)

Dursjet du 5:30 istedt for å vente til 6:30 sparte du 2 øre/kWh eller ca 10 øre spart for en rask dusj.  I tillegg sparer du moms så dermed er det 12,5 øre spart på et blunk. For en familie på 4 blir dette 180 kr/år om du klare å jage alle opp så tidlig at de bli ferdig før 6.
Å utsette middagen fra kl 18 til 23 er knapt synlig på budsjettet, du må vente til etter 24, før det er 2øre spart per kWh.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

BE

Sitat fra: Griffel på tirsdag 13. mars 2012, klokken 19:04
Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 13. mars 2012, klokken 16:50
Vi har fått sanntidsmåler gratis fra vår kraftleverandør. De er ganske tidlig ute her oppe.
Du er heldig, vi skal alle få det innen 2016 men må betale den via nettleia ca 2000 for måler pluss montasje.

Alle må betale på en eller annen måte, dersom leverandøren påstår det er gratis betyr det at du betaler gjennom nettleien... ::)
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Aspiranten

Sitat fra: Griffel på tirsdag 13. mars 2012, klokken 19:38
Dursjet du 5:30 istedt for å vente til 6:30 sparte du 2 øre/kWh eller ca 10 øre spart for en rask dusj.  I tillegg sparer du moms så dermed er det 12,5 øre spart på et blunk. For en familie på 4 blir dette 180 kr/år om du klare å jage alle opp så tidlig at de bli ferdig før 6.
Å utsette middagen fra kl 18 til 23 er knapt synlig på budsjettet, du må vente til etter 24, før det er 2øre spart per kWh.

Nå hadde jeg listet opp vårt forbruk i ett annet innlegg da. Blant annet at boligen vår bruker under 1kW i timen på dagtid i vinterhalvåret. Det gir oss absolutt ingen ulemper, for vi er jo faktisk ikke hjemme likevel  ;)

Men jada, det er lite gevinst på å spare på småtingene som å utsette middagen til etter kl 19:00 f.eks., og det har jo sin årsak i at det norske strømnettet tåler kraftige forbrukstopper. I europa hvor det ikke er like lett å regulere krafttilførselen er det jo billigere strøm om natten og dyrere strøm om dagen enn i Norge, så der har det følgelig blitt mer populært med timeregulering av eget forbruk.


BE: Ikke verre nettleie her enn andre steder.
Nissan Leaf

cra

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 13. mars 2012, klokken 23:57
I europa hvor det ikke er like lett å regulere krafttilførselen er det jo billigere strøm om natten og dyrere strøm om dagen enn i Norge, så der har det følgelig blitt mer populært med timeregulering av eget forbruk.

Ser jo at de fleste "store forbruksmaskiner" som oppvaskemaskin, vaskemaskin og tørketrommel nå kommer med innebygd timer for utsatt start. Venter bare på timespris på strømmen så jeg kan ta det i bruk. :)

Btw, Aspiranten, hvilken leverandør har du som er så tidlig ute med slik måler?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Aspiranten

Nissan Leaf

Helge

Sitat fra: Griffel på tirsdag 13. mars 2012, klokken 19:38
For elbil og plugin hybrider vil det kanskje bli litt å spare med de nye målerene. I går, for eksempel, ville en spart nesten 5 øre/kWh ved å starte ladingen etter kl. 0 sammlignet med lading midt på dagen. For en som kjører 1500 km/år blir det 150kr/år.
(I Trondhjem har foket blitt så flinke til å spare om dagen og bruke strøm om natten at forskjellen ble redusert til 4 øre)

Det høres forlokkende ut mht sparing, men i praksis må prisen på elektrisitet i Norge bli MYE større enn i dag mellom "billige og dyre" timer om det skal monne. Så kommer i tillegg det faktum at om det blir så store prisforskjeller at det begynner å monne og folk kan spare såpass at de gidder bry seg med det så vil det reduserte forbruke i dyre timer faktisk i seg selv bidra til å flate ut prisforskjellene igjen så man igjen sparer mindre penger  ???  ;D

Mht prisvariasjonene som har vært på strøm i Norge de siste årene (med unntak av noen få ekstrempristimer som vel man kan telle på en eller to hender) så har prisforskjellene vært så små at folk flest ikke gidder bryet med å eksempelvis flytte ladeperioden på elbilen. E-car prosjektet ved NTNU og SINTEF regnet på "ekstremal-tilfeller" der en elbil som blir kjørt 10.000 km i året i det ene tilfellet konsekvent ble ladet KUN i de billigste timene i løpet av døgnet/uken, mens bilen i det andre ekstreme ytterpunktet kun ble ladet de dyreste timene. Prisforskjellen i Oslo ville kun være litt over 3 kr i uka tilsvarende 164 kr i året og da vet man at i praksis får man ikke til å flytte all lading fra dyreste til billigste timer. Dette dels fordi de fleste i utgangspunktet nå i dag ikke bare lader i de dyreste timene men også billige timer og dels fordi man kanskje ikke klarer bare de billigste timene om man prøver heller... I Trondheim ville man til sammenligning spart noe mer (drøyt det dobbelte), men likevel ikke så store beløp så prisvariasjonene på elektrisitet må nok betydelig opp i Norge for at slik flytting i tid av forbruk skal ta skikkelig av... og da vet man altså ikke hvor mye billigere igjen prisen vil bli om mange kutter forbruket i de dyreste tidsrommene.

Nå må jeg ikke oppfattes dit hen at jeg er motstander mot slike tiltak for det er jeg ikke. Foruten å jobbe innenfor elkraft vet jeg jo som mange andre at om vi klarer å utnytte nettet bedre med jevnere forbruk over døgnet så kan man spare penger i nettet som i sin tur skal gi sluttbrukerne lavere nettleie. Men det er sider ved denne saken med å flytte last jeg ikke liker... blant annet flytting av lading av elbil, bruk av vaskemaskiner osv til en tid på døgnet der vi gjerne sover med økt risiko for konsekvensene av brann/branntilløp, vannlekkasjer, etc
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

johncl

Pluss at en del vil heller "spare" i form av at de lader bilen på jobben og betaler da ingenting selv.  ;)
Perlehvit Leaf 2014

cra

Sitat fra: Helge på onsdag 14. mars 2012, klokken 11:01
Men det er sider ved denne saken med å flytte last jeg ikke liker... blant annet flytting av lading av elbil, bruk av vaskemaskiner osv til en tid på døgnet der vi gjerne sover med økt risiko for konsekvensene av brann/branntilløp, vannlekkasjer, etc

Ja,, akkurat denne synes jeg også er tankevekkende. Bilen bekymrer meg ikke å mye sånn sett; garasjen står langt unna huset, men surt å miste bil og garasje, selvsagt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Aspiranten

Sitat fra: cra på onsdag 14. mars 2012, klokken 11:29
Sitat fra: Helge på onsdag 14. mars 2012, klokken 11:01
Men det er sider ved denne saken med å flytte last jeg ikke liker... blant annet flytting av lading av elbil, bruk av vaskemaskiner osv til en tid på døgnet der vi gjerne sover med økt risiko for konsekvensene av brann/branntilløp, vannlekkasjer, etc

Ja,, akkurat denne synes jeg også er tankevekkende. Bilen bekymrer meg ikke å mye sånn sett; garasjen står langt unna huset, men surt å miste bil og garasje, selvsagt.

IKKE bruk vaskemaskin og tørketrommel etter sengetid. Utrolig mange boligbranner starter i disse hvitevarene, og de er intelligent nok plassert nederst i huset slik man plasserer tennbriketten i peisen for å få rask fyr på veden........

Poenget mitt var at vi burde spre ting ut slik folk var nødt til å gjøre i gamledager pga. overforbruksmålerene. Da betalte de som brukte alle duppedittene i huset samtidig en høy avgift så lenge de var over f.eks. 6kWt i forbruk samtidig (men det på 60 tallet da, ikke mye som brukte strøm da hehe).
Det er forskjell på å vaske klær kl 16:00-19:00 når hele landet lager middag, og å starte den kl 19:00 når landet har slått seg ned foran en TV som bare bruker 0,1kWt  :)

Se på det som å komme hjem fra jobb og tråkke gassen i Leafen helt til bunns... Hele landet gjør det samme, samtidig. Det blir mye bedre hvis vi bare bruker halvt trykk på gasspedalen i flere timer fremfor ett kjapt sprint på 60 minutt :)
Nissan Leaf

Thomas Parsli

Når det gjelder brann mens man sover er brannalarm en enkel løsning.

Brann i bolig skyldes som regel helt andre ting enn oppvaskmaskin, vaskemaskin og lading av elbil.
Men det er mulig jeg ikke forstår denne ordentlig: http://www.brannvernforeningen.no/Brannstatistikk/Brannarsaker-i-boliger

Heller ikke http://www.brannvernforeningen.no/Brannstatistikk/Elektriske-brannkilder-i-boligbranner får disse maskinene til å fremstå som spesielt farlige å bruke om natten (forutsatt at man har brannalarm).


Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

cra

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 14. mars 2012, klokken 11:46
IKKE bruk vaskemaskin og tørketrommel etter sengetid. Utrolig mange boligbranner starter i disse hvitevarene, og de er intelligent nok plassert nederst i huset slik man plasserer tennbriketten i peisen for å få rask fyr på veden........

Jeg vet, og derfor er jeg nok litt over gjennomsnittlig påpasselig med å sjekke disse maskinene. Har sågar laget en egen slange (fast montert) til sentralstøvsugeren slik at det skal være lett å støvsuge alle filtere skikkelig hver gang maskinene skal brukes/har vært i bruk. :)

Tennbriketten plasseres forøvrig nesten øverst i peisen for å få lett fyr  etter metode 1 her http://forandring.byggmakker.no/index.php/archives/243 (slik at der er en flamme som antenner gassen når veden under begynner å danne gass har jeg lest ett elelr annet sted), men jeg skjønner godt hva du mener. Skalaen tatt i betraktning så har det nok ikke så mye å si om det står oppe eller nede. Har man derimot linkede røykvarslere kan man kanskje kjøpe seg noen sekunder før røyken kommer opp i øverste etasje.


Sitat fra: Aspiranten på onsdag 14. mars 2012, klokken 11:46
Poenget mitt var at vi burde spre ting ut slik folk var nødt til å gjøre i gamledager

Ja, med tanke på (over)belastning av nettet vil dette absolutt være en fordel, men helt fri for "ribbetoppen" blir vi nok aldri. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA