Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Preconditioning

Startet av BOStrand, mandag 16. mars 2015, klokken 14:07

« forrige - neste »

bromm

Sitat fra: TorS på tirsdag 12. januar 2016, klokken 15:42
Jeg har 32A boks. Det du skriver er ikke min erfaring. Dersom jeg setter på forvarming med app / nøkkel så faller SOC. Jeg har sett helt ned i 96% på appen den tiden forvarmingen står på (30 min?).
En sånn dipp har jeg aldri sett under forvarming på 32A, verken på app, portal eller i bilen selv. Alltid 4 helt_til_kanten fulle felt når jeg kjører i vei.
NB! Er du sikker på at veggboksen er kodet riktig ? Det er mange slike bokser som er de samme i salg for både 16 og 32A, så det kan hende den annonserer noe annet enn 32A til bilen. Igjen så er det veldig ergelig at ikke BMW har ordnet med avlesning av faktisk strømtrekk - dette bør de få på plass så snart som mulig...

LMOR

#301
Du hevder at det jeg og andre her som ikke leser dine innlegg og retter oss etter det, men jeg vil vel hevde det motsatte.
I BMW sin dokumentasjon er det også oppgitt at nytt i denne versjonen er at varmepumpen tas i bruk. Noe som maks gir 30% mer effektiv oppvarming. Det som var usikkert var om det også var gjort endinger i batterivarming. Det er det altså ikke. Bilen bruker de samme timene på å nå 10 grader.
Ellers har jeg regnet ut for deg at besparelsen du hadde ikke er noe problem å oppnå på 20 min på 32A, noe som er vanskelig på 12A, uten at det har noe med batteri eller varmepumpe å gjøre. Og du har i tillegg varmepumpe versjonen i følge et tidligere innlegg. 
Som skrevet mange ganger, så er det mange som sier de ikke alltid har 100% igjen når de forvarmer med 32A. Du har vært heldig, og kanskje er det variasjon ift type.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

TorS

Sitat fra: bromm på tirsdag 12. januar 2016, klokken 16:10
En sånn dipp har jeg aldri sett under forvarming på 32A, verken på app, portal eller i bilen selv. Alltid 4 helt_til_kanten fulle felt når jeg kjører i vei.
NB! Er du sikker på at veggboksen er kodet riktig ? Det er mange slike bokser som er de samme i salg for både 16 og 32A, så det kan hende den annonserer noe annet enn 32A til bilen. Igjen så er det veldig ergelig at ikke BMW har ordnet med avlesning av faktisk strømtrekk - dette bør de få på plass så snart som mulig...
Ja, jeg har egen måler på boksen (20A redusert, 31A full. Maks observert effekt 6,9kW, spenningen synker til 219V.) Jeg kan ikke si at jeg har sett dette fallet  / dipp i SoC noen andre steder enn i appen. Mener det alltid er 4 fulle streker selv om appen viser noe mindre enn 100%. Jeg skal bytte programvare på mandag. Etter det blir det jo mulig å sjekke SoC i bilen.
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

LMOR

#303
Til info så har jeg statistikk på at bilen min har vært 100% på alle dager siste måned, selv på standardkladd. Så det kan være at bilen er bedre på dette med nyere versjoner. Ingen grunn til at den ikke skal kunne trekke kupevarmen rett fra nettet uansett A. Forskjellen er bare når oppvarmingen må starte, og hvor varm bilen er på avreisetid når du startet direkte fra app.
De kan ha endret prioritet fra varm på avreisetidspunt til å beholde 100%
Det har aldri vært tvil om at det er fordel med 32A for rask oppvarming av kupeen.

Oppdatering:
Det kan også være at siden jeg alltid forvarmer bilen, har den ikke noe problem med å nå 10 grader, så derfor trengs ikke både batteri og kupevarming på slutten, slik at bilen kan trekke alt fra nettet og dermed forbli på 100%.

Under batterivarming som starter 3 timer før avreise, er det mer enn nok tid til å lade opp igjen de 1000W som trekkes, dermed er det mest effektivt, både på 9 og 32A, å trekke de 1000W mest mulig fra batteriet, fordi det trekket + opplading igjen også bidrar til å varme batteriet, så det å trekke alt direkte fra nettet varmer batteriet totalt sett mindre. Jeg har ikke sett noen kurver på standardkladd, 20A eller 32A som viser et jevnt trekk på 1000W fra nettet i 2,5 timer.

De siste dagene har jeg brukt litt under 2kWh på å varme batteriet opp igjen til 10 grader, og litt mer enn 1kWh til å varme kupeen opp til 20 grader til avreisetidspunkt, og litt mindre enn 1kWh på å holde denne temperaturen 30minutt etter avreisetidspunkt. Det er dermed naturlig at jeg sparer ca 1kWh på min første tur, noe som betyr mye i gjennomsnitt hvis det er en kort tur. Returen blir dermed tilsvarende 1kWh "dyrere", hvis du ikke er koblet til nett, enten du starter forvarming via appen eller ikke. Men mer behagelig å komme til varm i stedet for kald bil på vei hjem igjen også.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Sungrazer

Slik ser en et standard forbruk ut for min bil. Jeg kommer hjem på ettermiddagen med 40 - 50% igjen på batteriet. Setter bilen til lading, og prekondisjonering er alltid satt til klokken 08:00 påfølgende dag.

Som dere ser så starter den med forvarming noen timer før, og trekker en god del strøm fra nettet, mer enn 1000W. Når jeg kommer ut i garasjen om morgen er den eneste lyden jeg hører er fra varmevifta, kompressoren til varmepumpa går ikke. Dette var på mars/april software. I morgen kan jeg poste hvordan det ser ut med ny software fra november som jeg fikk innstallert i dag.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

LMOR

#305
Flott at du dokumenterer 32A her!. Dette er samme kurve som alle har, og som jeg la ut igjen for noen dager siden. Som du ser så starter den 3 timer før avreise med å trekke litt over 1000W, varmetråder + diverse elektronikk. Så går den over til å trekke fra batteriet. Dermed følger resten "normal" lading etter at % er kommet undet 95-95%, som da trekker mye mer enn 1000W på det meste (typisk 3 ganger). Siste delen er oppvarming av kupeen, som ikke benytter varmetrådene, men klima-anlegget, og trekker det du har tilgjengelig på nettet opp til maks effekt, som er en plass mellom 4000 og 6000W.
Kurven din er dokumenterer det jeg har prøvd å få frem skjer ved lading på 32A ved "gammel software"  :)
Blir spennende å se i morgen! Min gjetting er at kurven ser lik ut, men at siste del (den høyeste) går ned med ca 20-30% i forbruk pga. varmepumpen.

Det hadde ellers vært interessant å sett normal ladekurven du har fra ca 18:00 til 22:00 zoomet inn. Jeg trenger flere eksempler på hvor bratt kurven er på vei ned, og hvor lenge den lader etter at du krysser 16 og 12A. Vi har få som kan måle dette på 32A.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Sungrazer

2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

LMOR

Fantastisk! Endelig en dokumentert kurve som viser at de siste ca 1,5 timene er like på 32A og standardlader.
Kan du ta ut en slik etter oppgraderingen også? Spennende å se om halen kanskje blir kortere nå, ref tråden om ny software.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Sungrazer

Da kan jeg også legge inn zoomet graf for prekondisjonering også, den varierer forøvrig litt fra dag til dag avhengig av utetemperatur virker det som. Jeg kan også legge ut grafer for garasjetemperatur i samme tidsrom om det er ønskelig.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

LMOR

#309
Det ligger mange slik tidligere i denne tråden, så du trenger ikke det. Det blir foskjellig antall kWh avhengig av temperaturen rundt og på batteriet ved start.
Men nå ser du tydelig de 1000W+ ved starten, som så går over til trekk fra batteriet og lading innimellom.

Kan legge ut min for i går. Det er ikke mye forskjell om du har 12 eller 32A ..., bortsett fra starten på oppvarmingen av kupeen på slutten, som nevnt noen ganger  :)
Min avreisetid på hverdager er 07:30.
(Den siste merkelige spissen viser at min kupevarming i går måtte starte før siste del av siste lading var ferdig, men avslutningen drukner i at bilen trekker det den kan, for så bruker den resten til oppvarming av kupeen til batteriet er 100%.)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Sungrazer

Hehehe - vet ikke om jeg skal holde dere på pinebenken og poste resultatet av målingen til etter at jeg har testet med standardkladden. Forbruksmønsteret var helt annerledes i dag, og på tross av lavere ute-temperatur i garasjen i natt enn i går natt.

Slik ser det ihvertfall ut med prekondisjonering satt til klokken 08:00, lading med L2 ladeboks og 32A. Jeg kan forsøke å måle med standardkladden også, men da må jeg flytte på effektmåleren. Så det får vente til jeg får tid, kanskje til helgen.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

LMOR

#311
Dette viser vel bare at oppvarming av batteriene var mindre krevende enn i går.
Siden trekket i starten er på 1000W viser det også at det ikke er noen endring på batterivarming utover mindre trekk i tid.
Det krever ikke mindre energi totalt sett på 32A vs 12A  8)
Hvis du zoomer inn på siste timen både i går og i dag, så er det interessant å se om du brukte mindre energi på kupevarming
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Sungrazer

Tjah, all den tid det var en 4 - 5 grader kaldere i garasjen i natt, enn i går natt, så skulle man tro behovet var større for tilført varme. Tidligere har vi sett to perioder med trekk på rundt 1000W og en siste periode med både oppvariming av kupé og oppvarming av batteri. Nå er det bare en periode tre timer før, samt en periode før fastsatt avreise som trekker strøm.

Blir interessant om det samme gjentar seg i natt. Det er meldt enda kaldere vær.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

bromm

Fint om du gjør en måling på kald bil med 20 min app-varming også, Sungrazer. Jeg har allerede (som du kanskje har lest ovenfor), konkludert med at det er mer enn bra nok på 32A. Tror ikke man klarer noe bedre startforbruk enn 17kWh/100km i "minus 17", uansett hvor lenge man forvarmer bilen på forhånd.

LMOR

#314
Sitat fra: bromm på onsdag 13. januar 2016, klokken 13:02
Fint om du gjør en måling på kald bil med 20 min app-varming også, Sungrazer. Jeg har allerede (som du kanskje har lest ovenfor), konkludert med at det er mer enn bra nok på 32A. Tror ikke man klarer noe bedre startforbruk enn 17kWh/100km i "minus 17", uansett hvor lenge man forvarmer bilen på forhånd.
Det er det heller ingen her som er uenig i.
Det diskusjonen gikk på var om batteriet ble varmet opp samtidig, og at det var forskjell på måten batteriet ble oppvarmet mellom standardkladd og 32A.
Gitt at batteriet hadde optimal temperatur og kupeen hadde stabilt 20 grader, så ville du brukt mye mindre enn 17kWh. Det er det vi ønsker oss, at vi kunne valgt batteritemperaturen selv, og ikke være bundet av 10 grader.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA