Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Firmware 6.0 screendumps

Startet av NegativeElectrode, tirsdag 19. august 2014, klokken 22:15

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Torpedo Ted på lørdag 23. august 2014, klokken 10:37
Er ikke nødvendig med ekstra PIN etc. Det kan enkelt løses ved at funksjonen kun fungerer på enheter som allerede har blitt paret (bluetooth) med bilen.

Tipper vi ser hva de tenker seg ved å se på hvordan kalenderappen er lagt opp: Mobilen må være parret via blåtann, og ha "tesla appen" kjørende og logget inn (og antagelig rett bil valgt om man har flere).

Ingen av delene - verken paring på blåtann eller innlogget med app kan regnes som sikkert nok alene. Men kombinasjonen bør kunne regnes som rimelig sikkert. Kombineres det med en ekstra pinkode eller passordfrase i bilen bør det i alle fall være godt nok.
Model S 85D

dundun

Hvorfor skal man kreve mer sikkehet med mobil enn med nøkkel? Begge deler er jo noe man har som kan stjeles.

Pre-pairing bør holde i massevis!
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Tuxedo

Poenget er vel at med nøkkel så må tyven ha anskaffet seg noe fysisk.  Med mobil holder det å vite brukernavn og passord til Teslakontoen, som i teorien kan skaffes ved phishing eller hacking.  Da vil bilen kunne stjeles med hvilken som helst mobil.

dundun

#48
Ikke om man baserer det på Bluetooth, og det regner jeg med at de gjør.

Om man da i tillegg f.eks krever at telefonen skal være ulåst for at bilen skal starte kan folk legge på den sikkerheten de ønsker selv.

Skal sånt som dette være brukbart må man satse på "godt nok" og ikke perfekt.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

B_Tesla

Vil man stjele noe er det på ingen måte vanskelig å få tak i hverken nøkkel eller mobilen. Det er vesentlig lettere med nøkkelen egentlig, enn f.eks passord og brukernavn. Det er bare å stille seg relativt nær deg (innenfor 5-6 meter), og lese av signalene fra nøkkelen. Det krever følgelig utstyr, men det er nok lettere enn å rote rundt etter ditt brukernav+passort, og evt IME nummer. Men med en bil som Tesla, er det også lettere å stenge den ned remote. +1 for den delen av teknologien.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Amoss

Sitat fra: kvasbo på lørdag 23. august 2014, klokken 16:27
Skal sånt som dette være brukbart må man satse på "godt nok" og ikke perfekt.

Det har du helt rett i ja. Om noen med tilstrekkelig med resurser bestemmer seg for å stjele en bil, så vil hin kunne det. 100% sikkerhet finnes ikke... Så det som er poenget er å gjøre det tilstrekkelig klundrete til at de fleste potensielle tyver velger å la det være.

Hvor lett det evnt. er å lure seg til autorisert en blåtannparring vet jeg ikke. Men "gut feeling" tilsier at det blir enda enklere enn å kopiere nøkkelsignalet. Og når man så ser at Tesla føler at blåtann er så usikkert at de ikke vil overføre kalenderdata fra mobil til bil via blåtann, gjør det meg overbevisst om at de ikke nøyer seg med bare å ha en blåtannparret mobil i bilen.

Model S 85D

Tuxedo

#51
Sitat fra: B_Tesla på lørdag 23. august 2014, klokken 17:33
Vil man stjele noe er det på ingen måte vanskelig å få tak i hverklig å stjele enten nøkkel eller mobilen. Det er vesentlig lettere med nøkkelen egentlig, enn f.eks passord og brukernavn. Det er bare å stille seg relativt nær deg (innenfor 5-6 meter), og lese av signalene fra nøkkelen. Det krever følgelig utstyr, men det er nok lettere enn å rote rundt etter ditt brukernav+passort, og evt IME nummer. Men med en bil som Tesla, er det også lettere å stenge den ned remote. +1 for den delen av teknologien.
Signalet endrer seg fra gang til gang (på samme måte som Bank-id brikken din gir en ny kode hver gang, og å bruke den forrige koden vil IKKE fungere), så dette er tatt høyde for.  Umulig å stjele bilen ved å avlytte kommunikasjon nøkkel/bil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA