Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Utlading av batteri

Startet av Odinpodin, lørdag 14. oktober 2023, klokken 21:04

« forrige - neste »

Ingeniøren

#15
Sitat fra: Klykken på mandag 16. oktober 2023, klokken 18:34
Sitat fra: Autowinder på mandag 16. oktober 2023, klokken 14:46Er batteriet så vanskelig å bytte selv? Setter man en batterilader med klemmer på batterikablene før en løsner og bytter batteriet, merker da bilen likevel at batteriet er byttet og må kodes?
det sies at bilens programvare lader det nye batteriet som om det var gammelt og forkorter derfor levetiden. Programvaren må nullstilles, angivelig. Bullshit spør du meg, og kostnaden for denne nullstillingen hos merkeverksted koster flere batterier alene for min del (mister en dag på jobb bl.a.).
Det tror jeg og er noe de sier for at folk ikke skal gjøre det selv. Lade et nytt 12v batteri annerledes enn et gammelt har jeg ingen tro på. I-Pace har og slike problemer og flere har byttet selv problemfritt. Om det rammer meg etter at garantien har gått ut gjør jeg det selv etter prosedyren som finnes for Jaguar på det engelske forumet.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Odinpodin

Batteriet sitter greit til og ser ikke ut til være vanskeligere å bytte enn på vanlige ice biler, finnes mange "howto" på dette rundt om på youtube.

Såvidt jeg har skjønt trenger ikke nytt batteri kodes inn som på porsche o.l men vil ha en annen ladeprofil enn om bilen får vite at batteriet er nytt. Dette vil sannsynligvis ha marginal påvirking og om batteriet ender livet sitt litt tidligere enn forventet så er kostnaden for ett nytt batteri mindre enn jobben koster hos BMW.

Mulig jeg er i overkant forsiktig, men jeg personlig vil ha historikken om det er noe annet galt enn 12v batteri og fortsatt er innenfor garanti.

Klykken

Ja, har man garantien enda så er det en nobrainer. For oss utenfor garanti og med snart 10 år gammelt 12V-batteri driter jeg en kjempelang en i om ladeprofilen er som om batteriet er dårlig.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

moonbuggy

#18
I3 bruker ikke koden til noe. M.a.o. ladingen forblir lik om batteri byttes. Koden er policy fra BMW, men kan gi feilmeldinger etter bytte om ikke ny kode flashes inn.
Det billigste er å endre koden selv etter bytte med Bimmer App. De fleste kjøper Bimmer CODE appen, som er fin til avlesning og programmering, men akkurat batterikoden trenger man Bimmer LINK appen, eller mer kompliserte ISTA basert SW.
Men det koster litt, man trenger OBD kobling + appen. Mange kvier seg også. Enklest for "amatører" er å koble til 12 V fra annen kilde mens man bytter.

Autowinder

#19
Om en kjøper bimmercode appen er det vel ikke likgyldig hvilken kode en flasher inn? Finnes dummykoder på nett eller må det også kjøpes? Er vel enklest med 12V på kabelpolene og bare bytte høres det ut som 😉
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Ingeniøren

#20
Sitat fra: Autowinder på torsdag 19. oktober 2023, klokken 19:15Om en kjøper bimmercode appen er det vel ikke likgyldig hvilken kode en flasher inn? Finnes dummykoder på nett eller må det også kjøpes? Er vel enklest med 12V på kabelpolene og bare bytte høres det ut som 😉

Er vel sikrere enn å bevege seg inn i kode verden om man ikke helt vet hva man gjør.. Bare husk å isolere kablene så de ikke får kontakt med jord i fall bilen finner på å lade - kan gå riktig galt...mens laderen din nok takler det.
Man kan jo altid ta en tur til BMW eller andre i etterkant om man føler for det.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Odinpodin

Tror jeg nesten vil argumentere for at kode verden er tryggere enn å drive å rote med ekstra tilkoblet batteri/lader på polene ;)

Får leid diagnose apparat som kan registrere batteri bytte på finn for noen hundrelapper og vgate odb2 800 + bimmerlink 415 blir rundt 1215 kroner

Autowinder

#22
Sitat fra: Odinpodin på fredag 20. oktober 2023, klokken 10:19Tror jeg nesten vil argumentere for at kode verden er tryggere enn å drive å rote med ekstra tilkoblet batteri/lader på polene ;)

Får leid diagnose apparat som kan registrere batteri bytte på finn for noen hundrelapper og vgate odb2 800 + bimmerlink 415 blir rundt 1215 kroner

Vel, du argumenterer for det. Nesten, siden du ikke fremlegger annet enn priser på utstyr å kjøpe og at det går å leie 😉. Hvorfor mener du at dette er veien å gå når flere andre sier det motsatte?
Det er som Ingeniøren sier, fullt mulig å sikre seg mot dumheter om en tar litt forholdsregler. Og skulle bilen finne på å lade 12V ut til batteriet er det kanskje ikke så sannsylig når batterikablene rapporterer 12V eller mer inn til bilens batteristyringsenhet. Jeg forutsetter også at ladekabel til fremdriftsbatteriet ikke plugges inn under byttet.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Odinpodin

#23
Hehe, tja... kan snu det da og si hva er risikoen med å bruke ett diagnoseapparat?

Nå var det snakk om å redusere risiko, altså er det tryggere å koble ekstra 12v kabler enn å bruke ett diagnoseapparat. Nå er dette litt flisespikkeri, du klarer sikkert å få til dette på en grei måte om du ikke har 10 tommeltotter.

Men jeg vil si at det er større risiko å ha løse 12v kabler om du ikke har full kontroll enn å bruke en app/diagnose apparat selv om du ikke har særlig erfaring med dette.
En kortslutning på feil sted kan koste deg en ganske dyr modul.

Odinpodin

Da har jeg vært hos Sulland og hentet bilen, betalte deilige 6000 for ett nytt 12v batteri og "diagnose".

Det er visst ikke normalt at ett dårlig 12v batteri lades av hovedbatteri når bilen skal være i dvale før du får regningen fra sulland, etter regningen er dette helt normalt ;)

Så da vet dere folkens, ett dårlig men ikke dødt 12v batteri vil tappe hovedbatteri.

Bytt selv og lykke til

Ansjosfilet

Da har jeg også fått byttet 12v batteri og alt er som normalt igjen.
Jeg hadde feilmeldingen «økt utlading av batteriet ved stillstand» i mediadisplayet og «kan ikke lade» i gul skrift i displayet ved rattet.
I tillegg fungerte ikke easy access opplåsning når bilen hadde stått noen timer.
Lading av hovedbatteriet fungerte som normalt hele tiden.
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

Orbit

:+1: For at det ordnet seg
:+1:  :+1: For at du rapporterer tilbake
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA