Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avgiftsfritak på Elbiler: Hvor lenge dette skal vare?

Startet av Rashid, fredag 19. september 2014, klokken 11:32

« forrige - neste »

K S

Sitat fra: kos på tirsdag 18. november 2014, klokken 23:42
Hei sendte deg en link til sider samt googel for søk. Det har du ikke giddet. Samtidig har jeg ikke sakt verdens dårligste. Jeg sa en av verdens dårligste. Det er helt sikkert verre steder, men de må kunne sammenlignes.

Kranglefantene Rio og kos: Hva med å starte deres egen tråd?

Den kan dere jo kalle: Rio og kos sin egenkverulerende tråd om løst og fast?

Denne tråden heter:

Avgiftsfritak på Elbiler: Hvor lenge dette skal vare?


sigurdi

Tja tror nok at avgiftsfritaket er borte før folk slutter å kverulere her på forumet, eller trådene handler om helt andre ting en det som står i headingen.

Litt seriøs så håper jeg at fritaket holdes til 2017, altså valgår.
Hvordan det er med EU krav, om det er politisk korrekt å tenke miljø, oljepris og hvordan Norge klarer seg har nok også betydning for fokuset i valgkampen.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Rio

Sitat fra: K S på tirsdag 18. november 2014, klokken 23:54
Sitat fra: kos på tirsdag 18. november 2014, klokken 23:42
Hei sendte deg en link til sider samt googel for søk. Det har du ikke giddet. Samtidig har jeg ikke sakt verdens dårligste. Jeg sa en av verdens dårligste. Det er helt sikkert verre steder, men de må kunne sammenlignes.

Kranglefantene Rio og kos: Hva med å starte deres egen tråd?

Den kan dere jo kalle: Rio og kos sin egenkverulerende tråd om løst og fast?

Denne tråden heter:

Avgiftsfritak på Elbiler: Hvor lenge dette skal vare?



Til kranglefanten K S:

Nei takk; jeg har fått frem poenget at ingen av påstandene er korrekte.

Skal man debattere bør man jo basere seg på fakta; hvis ikke blir det eventyr og religion. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: sigurdi på onsdag 19. november 2014, klokken 00:07
Litt seriøs så håper jeg at fritaket holdes til 2017, altså valgår.

Hvordan det er med EU krav, om det er politisk korrekt å tenke miljø, oljepris og hvordan Norge klarer seg har nok også betydning for fokuset i valgkampen.

Det er hva jeg også satser på... Tror også det blir mange lovnader om å fortsatt satse på miljø og elbiler i valgkampen - så får vi håpe disse løftene ikke blir like fort glemt som som valgflesk normalt blir :p

Kommer til å bli spennende til revidert statsbudsjett til våren - da regjeringen har tenkt å ta en "totalgjennomgang av bilavgiftene" :p Håper støttepartiene da er like flinke til å "stå på krava" som de er i dag.... Som nevnt tidligere, i regjeringsplattformen så er "50,000" droppet, og det står kun 2017.
Model S 85D

arthur

At vi i Norge har en i gjennomsnitt høy alder på bilparken er vel behørig dokumentert, men hvor stor forskjell på sikkerheten utgjør forskjellen på f.eks 10,5 år i snitt versus 9,7 år? Har vi i Norge en gjennomsnittlig bilpark mht hvor sikre bilene er i utgangspunktet? Hvordan er vedlikeholdet på biler i Norge sammenlignet med andre land? Det er mange variabler her og statistikken er beheftet med mye usikkerhet da den ikke sier noe om den tekniske tilstanden på bilene i de enkelte land. Og finnes det noen statistikk som sier noe om i hvilken grad bilens alder har påvirket ulykken eller konsekvensene av denne?

Jeg tror det her er stort sett bare synsing og lite fakta?

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Rio

Sitat fra: arthur på onsdag 19. november 2014, klokken 09:04
At vi i Norge har en i gjennomsnitt høy alder på bilparken er vel behørig dokumentert, men hvor stor forskjell på sikkerheten utgjør forskjellen på f.eks 10,5 år i snitt versus 9,7 år? Har vi i Norge en gjennomsnittlig bilpark mht hvor sikre bilene er i utgangspunktet? Hvordan er vedlikeholdet på biler i Norge sammenlignet med andre land? Det er mange variabler her og statistikken er beheftet med mye usikkerhet da den ikke sier noe om den tekniske tilstanden på bilene i de enkelte land. Og finnes det noen statistikk som sier noe om i hvilken grad bilens alder har påvirket ulykken eller konsekvensene av denne?

Jeg tror det her er stort sett bare synsing og lite fakta?



Hei,

Du har helt rett - og det var også poenget mitt. Man kan ikke si at Norge er "verdens verste" - både fordi det er feil (iht statistikken), men også fordi statistikken (som du påpeker) ikke er god nok.

Sikkerhet i bil har det vært veldig fokus på de siste årene, så hvis man sammenligner likt med likt (samme type/størrelse/osv. bil med samme som er 5 år nyere) så vil det nok vise at de blir sikrere. Derimot så kan det f. eks. være at man i Norge har eldre og større biler, mens man i Italia har nyere småbiler. Da er det vanskelig å sammenligne.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sigurdi

#51
Måtte bare hente ut litt statestikk.
Dette er hentet herfra: http://www.ssb.no/bilreg

Gjennomsnitts alder på bilene som blir vraket er 18år. ;-)
Men gjennomsnitts alder på bilparken er 10.5 på 4 året, så ikke endret seg.

Her er statistikken:

Sitat fra: http://www.ssb.no/bilreg
Men likevel ingen nedgang i gjennomsnittsalderen
Til tross for at 137 000 eldre personbiler ble tatt ut av trafikken i 2013, gikk ikke gjennomsnittsalderen på personbilparken ned. Den er fortsatt 10,5 år, slik den har vært de siste fire årene. Det er lite oppdatert internasjonal statistikk tilgjengelig for de andre europeiske landene, men i 2010 var gjennomsnittsalderen på personbilene i utvalgte EU-land 8,3 år.

For de lette varebilene fortsatte gjennomsnittsalderen å øke og var ved utgangen av fjoråret 8,0 år, mot 7,8 år ett år tidligere. Gjennomsnittsalderen for denne kjøretøygruppen har økt gradvis de siste årene.

De eldste person- og varebilene er registrert i Oppland
Som i 2012 har Oppland landets eldste person- og varebilpark med henholdsvis 12,8 og 10,3 år. Yngst er bilene i Oslo med henholdsvis 8 og 4,6 år.

Personbilene vel 18 år gamle ved vraking
Personbilene som ble tatt ut av trafikken i 2013, var i gjennomsnitt 18,4 år gamle. Chevrolet, Volvo og Mercedes var de tre merkene som holdt ut lengst på de norske veiene. De var i gjennomsnitt 20 år eller eldre da de ble «pensjonert». Varebilene var i gjennomsnitt 15,4 år da de ble vraket.
Horten
Model X90D (18.03.17)

kos

Hei ser at andre fortsatt er aktiv på dette med bilhold og alder. Dette er et viktig argument for miljø og bør være vesentlig for hvor lenge elbilgodene bør vare. Elbiler er sikre biler og ettersom jeg har hørt så er tesla en av de sikreste bilene. Mitt poeng i denne debatten er at bilsikkerhet henger sammen med to ting som går igjen i all sikkerhet. menneske og det tekniske utstyret herunder veier.
Nå er det slik at vi har en gammel bilpark, sammen med dårlige veier. Så kan man diskutere veisikkerhet ut fra vekten og alder på biler. Dette er tull, det er ikke bare frontkollisjoner der den største kjører over den minste. Utforkjøringer ender ofte i dødsulykker. Her hjelper det ikke med tunge kjøretøy, selv med lastebiler og vogntog er dette katastrofalt. Det må være et mål å senke alderen på bilparken og få vrakene ut av veien. Her vil det være fornuftig å erstatte denne med elbiler. Samtidig så er det noen som liker å spare penger på å kjøre gamle vrak, og argumenterer for vekt og frontkollisjoner med lette italiensk bilpark. Makan til tull.

Amoss

Sitat fra: kos på torsdag 20. november 2014, klokken 12:35
Samtidig så er det noen som liker å spare penger på å kjøre gamle vrak, og argumenterer for vekt og frontkollisjoner med lette italiensk bilpark. Makan til tull.

Det er en god del mennesker her i det mange ynder å kalle "verdens rikeste land" som faktisk er nødt til å være mobile nok til å rekke frem til jobb/skole/barnehage/nav etc, og som ikke har ett tilfredsstillende kollektivtilbud, og som derfor er nødt til å bruke bil. Men siden det er dyrt å kjøpe en (relativt) ny bil i Norge, samt at det også er (relativt) dyrt å få den tilstrekkelig vedlikeholdt her, så ser de ikke noen annen utvei enn å kjøre "gamle vrak" så lenge de holder godt nok sammen og de enda ikke har blitt avskiltet for manglende periodisk kontroll. Tror svært mange av disse hadde mer enn gjerne tatt i mot en nyere bil om de hadde hatt økonomi nok til det.
Model S 85D

kos

Hei Derfor er denne tråden så viktig. Å kunne beholde elbilgodene. Og ikke skattlegge elbiler slik at de blir valgt bort. Samtidig så har de norske høye avgiftene sørget for en aldrene bilpark. Behold de gode elbilordningene for miljøet og sikkerhet og om vi holde stø kurs vil vi også få en vesentlig forbedring av miljøet i byene. For øvrig har jeg stor forståelse for de som er avhengig av bil og ikke har økonomi til å kjøpe nytt i Norge. Denne tråde handler om hvor lenge elbilgodene bør vare. For undertegnede håper jeg at det varer veldig lenge.

moonbuggy

Elbiler er viktig for miljøet, og for utviklingen av nullutslippsbiler. At norsk bilpark er et år eller to eldre enn f.eks. den svenske, er slett ikke en ulempe for miljøet, kanskje tvertimot.
Det mest vanlige nå er å se på livsløpet. En ny bil, også elbil, krever mye energi og CO2 utslipp både på råvare siden, frakt og i selve produkjonen. Ser man livsløpet under ett, så er sannsynligvis det å beholde og kjøre gamle biler noen år lenger, det mest miljøvennlige alternativet av alle, også i forhold til elbil. Rett nok forurenser de litt mer enn nye biler, men det blir peanuts i forhold til å produsere en ny bil. 

kos

Hei Blir litt forvirret. Ønsker man at elbil godene skal forsvinne ? mener man at man ikke skal skifte ut fossilbilene med alternativ fornybar energi. jeg mener selvsakt ikke at nye fossilbiler bør vrakes, men de gamle , forurensende og ikke sikre bilene - enkelt de gamle og dårlige. Og da håper jeg at vi beholder elbilgodene som i dag. Slik at dette er et godt alternativ for både miljø og lommebok. ::)

Amoss

Sitat fra: moonbuggy på torsdag 20. november 2014, klokken 15:53
Det mest vanlige nå er å se på livsløpet. En ny bil, også elbil, krever mye energi og CO2 utslipp både på råvare siden, frakt og i selve produkjonen. Ser man livsløpet under ett, så er sannsynligvis det å beholde og kjøre gamle biler noen år lenger, det mest miljøvennlige alternativet av alle, også i forhold til elbil. Rett nok forurenser de litt mer enn nye biler, men det blir peanuts i forhold til å produsere en ny bil.

Men en ting jeg ikke har sett noe tall på er hvor mye utslipp det koster å holde gamle biler på veien? Når bilene blir gamle så er det mye som må byttes etterhvert, og delene koster det nok helt sikkert en del utslipp å få produsert og fraktet verden rundt? Dette i tillegg til utslipp i fra verkstedet.

Nei, sitter ikke med noe fasitsvar her, og gidder ikke gi meg inn på for mange spekulasjoner, men det står rimelig klart for meg at før eller siden vil man komme til det punktet der videre vedlikehold av gammel bil ikke er utslippsmessig forsvarlig i forhold til å bytte til en nyere bil.

Grunnen til at jeg nevner dette er at tidligere når jeg har sett argumentasjonene over så har det virket som om noen tror at man nærmest kan holde en bil på veien "i det uendelige" og at det fortsatt er bedre utslippsmessig enn å erstatte den i en nyere. Sier altså ikke at du har argumentert for det :)

Men klart, det er greit å ha i bakhodet at det kan være like uheldig for klimaet om man skifter ut bilparken for tidlig som for sent, og at det også kan være en miljøgevinst å pålegge bilprodusentene å holde en minimums kvalitet som sikrer at bilene holder lengre med mindre vedlikehold. Her kan den enklere mekanikken til elbiler ha en fordel :)
Model S 85D

timingbeltkiller

Sitat fra: Amoss på torsdag 20. november 2014, klokken 16:50
det også kan være en miljøgevinst å pålegge bilprodusentene å holde en minimums kvalitet som sikrer at bilene holder lengre med mindre vedlikehold. Her kan den enklere mekanikken til elbiler ha en fordel :)
Ikke bare KAN HA, men BØR HA.
Når derfor elbilene ligger lysår fra å matche denne:

http://www.auto-motor-und-sport.de/dauertest/toyota-auris-hybrid-der-null-fehler-dauerlaeufer-7322778.html
http://www.curbsideclassic.com/blog/reliability-day-toyota-auris-hybrid-first-car-to-ace-100000-km-reliability-test/

er dette langt på vei en kvalitets abdikasjon fra elbil produsentene.
Med Tesla som versting i så måte. Jfr DU Failure, ladeproblemer, dekkslitasje og hele alfabetet med barnesykdommer.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 20. november 2014, klokken 19:15
Med Tesla som versting i så måte. Jfr DU Failure, ladeproblemer, dekkslitasje og hele alfabetet med barnesykdommer.

Barnesykdommer på sin første helt egne modell må man regne med. Så lenge de tar tak i problemet og fikser opp så regner jeg med at det meste av problemer er borte innen "min" modell kommer.

Jada jada, det har tatt noe tid - til dels vel lang tid - før vi ser at de tar skikkelig tak noen ganger, og det er ett alvorlig problem de enda ikke har tatt godt nok tak i - kommunikasjon. DU'ene regner jeg med at blir tatt skikkelig fatt i nå.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA