Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Her kan det bli forbudt å kjøre fossilbil i Oslo, men er det så ille, det da?

Startet av Electric cars in Norway, søndag 14. februar 2021, klokken 09:52

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Dette er juss-mat.

Kopi fra nrk under:

Heller ikke regjeringen kan svare klart på om forbudssonene for bensin- og dieselbiler er innenfor loven

RJK

Sitat fra: Amoss på onsdag 24. februar 2021, klokken 21:27
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 24. februar 2021, klokken 18:27
Carboy :+1: jeg stemmer på deg som den neste statsministeren i 🇳🇴 for dette var kjempebra.
[/qoute]

Hva i alle dager er bra med dette?

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 24. februar 2021, klokken 18:27
Kopi:
"Burde det vært avgiftsfritt å ha en bil i 10 år og burde det være avgifter på å bytte en bil før det?"

I prinsippet er dette alt på plass. Det heter "verdiforringelse". Om man kjøper nye biler og selger etter få år så betyr det normalt at man har hatt max verdiforringelse på bilen i eierperioden. Jada, det finnes noen få unntak, men ikke nok til at det har betydning i denne debatten.

Dessuten er det ikke snakk om "bruk og kast". Hvem "kaster" en ett par år gammel bil?  Man selger dem til en ny eier som "gjenbruker" bilen i ny år  - før den igjen selges og gjenbrukes.

Unntaket er om bilen får en større skade som gjør at forsikringsselskapet velger å kaste "vraket". De måtte evnt. også dekket den avgiften han fabler om - og vi er like langt.

Problemet løses ikke ved og nok en gang velte nye avgifter på eier! Problemet er 1. Det er dyrt å reparere. 2. Delene er dyre. 3. Etter hvert kan det bli vanskelig å få ta i delene.

Det man må ta fatt i er at det må bli billigere å reparere, og man må få ned deleprisene og ha en lengre tilgang på deler. Dette gjelder i utgangspunktet ikke bare biler, men det meste vi har i samfunnet vårt som sko, sykler, mobiltelefoner og biler. Og nei, jeg har ingen lett og gjennomførbar plan for dette, men droppe MVA på deler og arbeide til reparasjoner burde hjelpe en del på bruk og kast.

Å utvide garantien kunne nok hjelpe (om varen/bilen ikke bare blir dyrere i utgangspunktet :P ), men å lovpålegge lenger tilgang på deler til en rimelig pris vil nok hjelpe bedre.


Er i det hele tatt noe i dette, det du skrev selv?

Når du legger din tekst inni quoten, blir det vanskelig/umulig å skille ut din tekst fra det du faktisk skrev, om man ikke blar seg tilbake og leser det du quotet.

Og enda værre blir det om det er i en rekke av quotes.Kan du være så vennlig å flytte din tekst ut, så det blir "leselig"?

PS! Sender ikke slikt i personlig melding, fordi jeg vil at andre skal se problemet, og dermed prøver å unngå å gjøre dette selv. Det er fort gjort, men veldig lett å unngå også, eller rette i ettertid.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Amoss

Sitat fra: RJK på torsdag 25. februar 2021, klokken 01:24
Er i det hele tatt noe i dette, det du skrev selv?

Når du legger din tekst inni quoten, blir det vanskelig/umulig å skille ut din tekst fra det du faktisk skrev, om man ikke blar seg tilbake og leser det du quotet.

Og enda værre blir det om det er i en rekke av quotes.Kan du være så vennlig å flytte din tekst ut, så det blir "leselig"?

PS! Sender ikke slikt i personlig melding, fordi jeg vil at andre skal se problemet, og dermed prøver å unngå å gjøre dette selv. Det er fort gjort, men veldig lett å unngå også, eller rette i ettertid.

Korrigert, og beklager siteringstabben.
Model S 85D

RJK

Sitat fra: Amoss på torsdag 25. februar 2021, klokken 07:12
Sitat fra: RJK på torsdag 25. februar 2021, klokken 01:24
Er i det hele tatt noe i dette, det du skrev selv?

Når du legger din tekst inni quoten, blir det vanskelig/umulig å skille ut din tekst fra det du faktisk skrev, om man ikke blar seg tilbake og leser det du quotet.

Og enda værre blir det om det er i en rekke av quotes.Kan du være så vennlig å flytte din tekst ut, så det blir "leselig"?

PS! Sender ikke slikt i personlig melding, fordi jeg vil at andre skal se problemet, og dermed prøver å unngå å gjøre dette selv. Det er fort gjort, men veldig lett å unngå også, eller rette i ettertid.

Korrigert, og beklager siteringstabben.

Takker!

Nå ble det lesbart. :)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vaduz

Stopper man innovasjon og nye produkter så stopper jo alt opp. Da ville vi ikke hatt forum, mobil eller elbil. En ny elbil har tjent inn karbonkostnaden på 4 år så det er mye bedre å kjøpe ny enn å vente. Alle endringer og krav om uendelig med billige deler i all fremtid vil koste forbrukeren og ikke nødvendigvis gagne miljøet. Vi må endre energikilde, ha CO2 avgift på rett nivå og legge bort fossil energi så raskt som mulig (hvis ikke risikerer vi også å bli akterutseilt).

Amoss

Sitat fra: Vaduz på torsdag 25. februar 2021, klokken 09:09
Stopper man innovasjon og nye produkter så stopper jo alt opp. Da ville vi ikke hatt forum, mobil eller elbil.

Hvem har tatt til ordet for å stoppe innovasjon og nye produkter?

Sitat fra: Vaduz på torsdag 25. februar 2021, klokken 09:09
En ny elbil har tjent inn karbonkostnaden på 4 år så det er mye bedre å kjøpe ny enn å vente. Alle endringer og krav om uendelig med billige deler i all fremtid vil koste forbrukeren og ikke nødvendigvis gagne miljøet.

Som jeg sa så sitter jeg ikke på fasitsvaret på hvordan dette bør løses. Og ja, setter man begrensinger på hvor mye reservedelene til bilene koster, eller hvor lenge de er tilgjengelig så blir det forbrukeren som må betale for det - akkurat som i dag. Bare at da kommer dette inn som en del av nyprisen, ikke som en SÅ stor kostnad som i dag basert på skader eller slitasje. Dermed kan varen brukes i en lengre tid før den blir moden for kast, og er en bedre løsning enn den jeg reagerte på med enda en ny avgift på toppen av alle de andre. Og merk: Her snakker jeg generelt, ikke spesifikt om biler (eller elbiler), selv om nylige tv-programmer har aktualisert problemstillingen når det gjelder elbiler spesielt.

Men klart, har du ett bedre forslag til hvordan dette problemet kan løses så er jeg lutter i øret :)
... og du kan utropes til statsminister av ECiN  :laugh:

Sitat fra: Vaduz på torsdag 25. februar 2021, klokken 09:09
Vi må endre energikilde, ha CO2 avgift på rett nivå og legge bort fossil energi så raskt som mulig (hvis ikke risikerer vi også å bli akterutseilt).

Dette er vi så klart enige om :)   Hvordan mener du man best angriper problemet med at relativt nye elbiler (ofte innen de har tjent inn karbonkostnaden) blir skrotet fordi det er så dyrt å reparere dem?



Sitat fra: Counterpointer på onsdag 24. februar 2021, klokken 23:53
@Amoss
Det var vel jeg som tok inn begrepet bruk og kast, det var mest i forhold til mobiltelefoner som ble nevnt.

Nei, han nevnte bruk og kast i sitt innlegg som jeg reagerte på:
Sitat fra: Carboy på onsdag 24. februar 2021, klokken 07:37
Blant de fremste miljømessige problemene er jo forbruket med bruk- og kast-samfunnet, og at vi bytter ut ting for ofte uten et reelt behov. mot et sånt samfunn om 30 år?
Model S 85D

Moggen

Ser ikke problemet med "bruk og kast". Problemet er at vi må få på plass effektiv og god gjennvinning av det som kastes. Som ingenjør ser jeg for meg at alt fra møbler til elbilbatterier må konstrueres på en slik måte at de enkelt kan plukkes i stykker og sepereres på helt automatisert måte.
Jeg trur vi om 20år har "gjennvinningsstandarder" med skala på "gjennvinnbarhet" akkurat som vi idag har feks NCAP. En bil som har høyere score, får lavere årlig skatt.
Når vi får med oss "big business" på circulær ekonomi, vil det skje mere på 5år, æn miljøbeveglsen fått til på 50. Dette ettersom mennesker alltid velger fremsteg og utvikling foran restriksjon og tilbakegang, det ligger i vår natur.

Tjomsas

Sitat fra: Moggen på torsdag 25. februar 2021, klokken 11:13
Ser ikke problemet med "bruk og kast". Problemet er at vi må få på plass effektiv og god gjennvinning av det som kastes. Som ingenjør ser jeg for meg at alt fra møbler til elbilbatterier må konstrueres på en slik måte at de enkelt kan plukkes i stykker og sepereres på helt automatisert måte.
Jeg trur vi om 20år har "gjennvinningsstandarder" med skala på "gjennvinnbarhet" akkurat som vi idag har feks NCAP. En bil som har høyere score, får lavere årlig skatt.
Når vi får med oss "big business" på circulær ekonomi, vil det skje mere på 5år, æn miljøbeveglsen fått til på 50. Dette ettersom mennesker alltid velger fremsteg og utvikling foran restriksjon og tilbakegang, det ligger i vår natur.

Som ingeniør må man vel ha god kjennskap til ressurspyramiden? Det er ikke gjenvinning som er på toppen der. Men helt enig, effektiv gjenvinning som resultat av tilrettelegging i produksjon er definitivt en del av løsningen  :+1:

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Amoss på tirsdag 23. februar 2021, klokken 16:27


For såvidt, så lenge de er utenfor "bomringen" eller andre soner med forbud eller begrensinger.
Etter at de gjorde om hele byen til en eneste stor bom, så betyr dette i praksis utenfor fylkesgrensen.


Alle slags biler (inkl. diesel) vil i all fremtid kunne kjøre gjennom Oslo, enten det via Rv 4, E6 eller E18 eller Ring 2 og 3. Bygg ut innendørs og rimelig parkering langs disse veiene, også i sentrum. Om alle bil var i disse parkeringshus, ville fortsatt 98% av Oslo's areal være bilfritt og det er hovedpoenget (biler skal ikke oppta areal og brukes minst mulig innenfor lokalområdene slik at det blir mer plass til mennesker og kollektiv og næringstransport).

Så kan en også ha innfartsparkering i den grad det er interesse for det.

Amoss

Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 25. februar 2021, klokken 12:39
Alle slags biler (inkl. diesel) vil i all fremtid kunne kjøre gjennom Oslo, enten det via Rv 4, E6 eller E18 eller Ring 2 og 3. Bygg ut innendørs og rimelig parkering langs disse veiene, også i sentrum. Om alle bil var i disse parkeringshus, ville fortsatt 98% av Oslo's areal være bilfritt og det er hovedpoenget (biler skal ikke oppta areal og brukes minst mulig innenfor lokalområdene slik at det blir mer plass til mennesker og kollektiv og næringstransport).

Så kan en også ha innfartsparkering i den grad det er interesse for det.

Joda, mye som er mulig, men når de setter opp bommer med den offisielle grunnen at de skal få folk til å ikke velge å bruke bil gjennom disse, så må jo nødvendigvis alternativet befinne seg FØR man når den første bommen. Det var hva jeg mente med at parkeringen måtte befinne seg utenfor fylket. I "gamle dager" hadde det holdt å ha dem utenfor bomringen.

En annen her i tråden tok opp den tingen jeg utelot: muligheten for å *passere* Oslo uten å betale "straffen" man blir ilagt for å kjøre igjennom.
Model S 85D

Electric cars in Norway

#115
Det heter seg at "Skal man lage omelett må man knuse noen egg."

Vi vet at målet er at "Innen 2030 er tanken at hele Oslo skal være nullutslippssone."

Kansje det beste er å bare la alt av elbiler fortsatt selges momsfritt frem til 2030?  Dvs som i dag.
Og kjøre gratis i alt av bomringer?  Og ha alt av avgiftsfritakene på omregistrering årsavgiften osv...jeg vet ikke....men liker tanken...

Kansje alt av fossilbiler må bli så dyrt å bruke at de fases ut asap? Jeg vet ikke....men liker tanken...

Hvis målet er å lage omelett så er kansje  det over de enkleste forslagene? Jeg vet ikke....

Når det gjelder utgiftspostene så har vi oljefondet, og kan ta noen få bittesmå prosenter derfra til dette med å nå klimamål i Norge.

Det har vi råd til hvis vi virkelig mener at "Innen 2030 er tanken at hele Oslo skal være nullutslippssone."

Jeg mener det samme målet bør gjelde alle de store byene i Norge. Kansje overalt i hele Norge.

Vi må ta vare på klimaet og jorden for de neste generasjoner.
De skal ha omelett de også.

Ja da, jeg vet det bare er en god drøm dette jeg ønsker overfor..men fint å drømme litt også da :D :D

https://www.nrk.no/osloogviken/kan-vaere-ulovlig-a-innfore-forbud-mot-bensin--og-dieselbiler-i-oslo-og-bergen-1.15387132


Carboy

Dette får de nok ikke gjennom. De kan sikkert få unntak for testing i noen soner. Men å sperre alle innenfor ring2 ute med sine avgiftsbetalte biler er nok ikke lovlig. Det må gjelde de som kjøper bil etter 2026, og ikke de som allerede har en bil. Man kan ikke frata råderett. Tilbakevirkende kraft vil de slite med.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA