Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bilen er helt død- HJELP

Startet av høstmørke, fredag 10. mai 2024, klokken 14:12

« forrige - neste »

høstmørke


  Hei hei allesammen.

  Kom tilbake fra en 2 måneders reise og fant I3'en helt død. Kom meg inn i bilen med nøkkel, men får ikke opp døra på passasjer siden så kommer ikke til nødutløser for ladekabel. Merklig nok lyser lader at bilen er under ladning.
  Har åpnet panseret og tatt ut trunken så jeg har tilgang til 12v batteri. Funderer på å prøve å sette på en batterilader for å se om jeg får strøm til å åpne passasjer døra på den måten?
  Noen som har noen ide om hva som kan ha skjedd? Eneste forklaring jeg kan tenke meg er at 12v batteriet er helt dødt, men vil bilen være helt død da?
  Har kikket på sikringene under hanskerommet og ser ikke ut som noen har gått, men det hender man må ta ut en sikring for å se at den har gått mener jeg å ha erfart.

  Håper noen her skjønner hva som kan ha skjedd!  :D
2017 BMW i3 94Ah Marathon Edition

TB

Mener at i3 lader automatisk opp 12V batteriet når den settes til lading.

Mål spenningen på batteriet og se om det er noen spenning inn?

Tar tid å lade batteriet opp, mulig det vil fungere etter litt tid.

Annen forklaring kan være at 12V er helt ødelagt og tar ingen lading. Bytte med nytt løser det.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Orbit

Sitat fra: høstmørke på fredag 10. mai 2024, klokken 14:12Kom tilbake fra en 2 måneders reise og fant I3'en helt død. Kom meg inn i bilen med nøkkel, men får ikke opp døra på passasjer siden så kommer ikke til nødutløser for ladekabel.
Det skal være mulig å åpne døren innenfra selv på strømtom bil, men du må kanskje dra to ganger i håndtaket (og så langt det går).

Støtter ellers hypotesen om dødt 12V-batteri, spesielt om det ennå er originalt fra 2016/2017.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

høstmørke

Har nå syklet mila til Askim for å kjøpe en batterilader. Hvis jeg setter 12v på batteriet håper jeg å se om det er det som har gått? Tenker jeg riktig når jeg tenker at en lader på batteriet mens det står i bilen emulerer nytt batteri?

Er litt rart at hovedladeren viser at bilen er under ladning. Er det i tråd med at 12v batteriet er kaputt?
2017 BMW i3 94Ah Marathon Edition

høstmørke

Sitat fra: Orbit på fredag 10. mai 2024, klokken 15:00
Sitat fra: høstmørke på fredag 10. mai 2024, klokken 14:12Kom tilbake fra en 2 måneders reise og fant I3'en helt død. Kom meg inn i bilen med nøkkel, men får ikke opp døra på passasjer siden så kommer ikke til nødutløser for ladekabel.
Det skal være mulig å åpne døren innenfra selv på strømtom bil, men du må kanskje dra to ganger i håndtaket (og så langt det går).

Støtter ellers hypotesen om dødt 12V-batteri, spesielt om det ennå er originalt fra 2016/2017.

Har prøvd å røkke i håndtaket, men virker som døra er låst. Sitter jo ikke noen mekanisk lås i den døra jeg kan bruke nøkkelen på. Og skjer ingen ting når jeg drar opp låsetappen.
2017 BMW i3 94Ah Marathon Edition

Orbit

Sitat fra: høstmørke på fredag 10. mai 2024, klokken 15:20Har nå syklet mila til Askim for å kjøpe en batterilader. Hvis jeg setter 12v på batteriet håper jeg å se om det er det som har gått? Tenker jeg riktig når jeg tenker at en lader på batteriet mens det står i bilen emulerer nytt batteri?
Dersom 12V-batteriet har klappet helt sammen og ikke lenger tar lading, vil mange batteriladere nekte å lade (da det ser ut som en kortslutning). Du trenger et voltmeter (evt en batterilader som også viser spenningen) for å sjekke dette. Spenningen må over ca 10V før resten av bilen våkner til liv. Du må heller ikke prøve på å starte bilen med kun ekstern lader og uten 12V-batteri som trekker ned spenningen, da det kan trenges for å balansere spenningen fra bilens egen DC/DC-omformer.

Sitat fra: høstmørke på fredag 10. mai 2024, klokken 15:20Er litt rart at hovedladeren viser at bilen er under ladning. Er det i tråd med at 12v batteriet er kaputt?
Er det ladestatus i ladeporten du refererer til her (blått lys), eller indikasjon på ladekablel/ladestasjon? Sistnevnte vil vise at bilen trekker strøm i et forsøk på å lade 12V (Se lenket tråd ovenfor, i3 har innebygd 12V nødlader så så du kunne egentlig ha spart deg for den sykkelturen, så langt den nye laderen ikke også viser deg batterispenningen.)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

høstmørke

Sitat fra: Orbit på fredag 10. mai 2024, klokken 16:04
Sitat fra: høstmørke på fredag 10. mai 2024, klokken 15:20Har nå syklet mila til Askim for å kjøpe en batterilader. Hvis jeg setter 12v på batteriet håper jeg å se om det er det som har gått? Tenker jeg riktig når jeg tenker at en lader på batteriet mens det står i bilen emulerer nytt batteri?
Dersom 12V-batteriet har klappet helt sammen og ikke lenger tar lading, vil mange batteriladere nekte å lade (da det ser ut som en kortslutning). Du trenger et voltmeter (evt en batterilader som også viser spenningen) for å sjekke dette. Spenningen må over ca 10V før resten av bilen våkner til liv. Du må heller ikke prøve på å starte bilen med kun ekstern lader og uten 12V-batteri som trekker ned spenningen, da det kan trenges for å balansere spenningen fra bilens egen DC/DC-omformer.

Sitat fra: høstmørke på fredag 10. mai 2024, klokken 15:20Er litt rart at hovedladeren viser at bilen er under ladning. Er det i tråd med at 12v batteriet er kaputt?
Er det ladestatus i ladeporten du refererer til her (blått lys), eller indikasjon på ladekablel/ladestasjon? Sistnevnte vil vise at bilen trekker strøm i et forsøk på å lade 12V (Se lenket tråd ovenfor, i3 har innebygd 12V nødlader så så du kunne egentlig ha spart deg for den sykkelturen, så langt den nye laderen ikke også viser deg batterispenningen.)

Er ladestasjonen som lyser blått. Lyset på bilen er dødt som alt annet på bilen. Kjøpte både lader og nytt batteri,- gambler på at det 12v batteriet som er helt dødt. Ellers blir dette veldig dyrt tror jeg.

Så på nettet at det er viktig at nytt batteri er fullladet når man bytter for å slippe koding så planen er å lade batteri i natt og bytte batteriet i morgen.

Takk til deg (orbit) og tb for svar! Jeg krysser fingrene og gir tilbake melding om hvordan det går.
2017 BMW i3 94Ah Marathon Edition

høstmørke

Så da jeg tar ut det gammle batteriet ser jeg det er en ventil med en tilkoblet slange på det. Regner med det er lufting av gasser fra batteriet? Denne ventilen mangler på Exide batteriet jeg kjøpte, det samme som er linket til i den andre tråden som ble nevnt her. Ser at det er flere her på elbilforum som har brukt det batteriet på sin i3.

Er denne ventilen uviktig? Hva gjør jeg med lufteslangen?

Noen som har peil?? :D
2017 BMW i3 94Ah Marathon Edition

Orbit

Jeg stripset slangen fast, til senere bruk dersom det blir et batteri med lufting neste gang. Exide-batteriet er hermetisk tett, og har ikke lufting.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

høstmørke

Sitat fra: Orbit på lørdag 11. mai 2024, klokken 16:05Jeg stripset slangen fast, til senere bruk dersom det blir et batteri med lufting neste gang. Exide-batteriet er hermetisk tett, og har ikke lufting.

Var akkurat det jeg endte med å gjøre og..

..er nå bare sjele glad for at bilen er i orden igjen, må inrømme at havarert 12v batteri ikke var vurdert engang når jeg kom og fant bilen helt død ;)

Nå er nå alt i orden og takk for all hjelp her i forumet!!

:D :D
2017 BMW i3 94Ah Marathon Edition

Nomade

Sitat fra: høstmørke på lørdag 11. mai 2024, klokken 19:57Nå er nå alt i orden og takk for all hjelp her i forumet!!

:D :D

Husk at det nye batteriet må kodes inn slik at bilen lader batteriet med korrekt ladespenning  8)
BMW i3s -19

Klykken

Jeg tipper det går heeelt fint uten å bruke x antall tusinger for koding..
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

moonbuggy

Sitat fra: Klykken på mandag 13. mai 2024, klokken 08:58Jeg tipper det går heeelt fint uten å bruke x antall tusinger for koding..
Ja, meg bekjent styres ladingen etter spenning på batteriet, og kun det. Kodingen av batteriet er bare en registrering.

Nomade

Grunnen til at du skal registrere batteri er slik at bilen skal vite at batteriet er nytt, og tilpasse lading der etter. Ladekurvene justeres etterhvert som batteriet blir eldre og hverken klarer å holde samme kapasitet eller ta i mot strøm like godt.
Hvis batteribytte ikke registreres, vil du lade det nye batteriet ditt med samme spenning som et gammelt batteri, og det er ikke optimalt.
Det er skrekkeksempler fra andre land hvor folk monterer helt andre typer batterier, og ikke registrerer bytte korrekt, hvor batteriene har eksplodert under kjøring grunnet for høy ladespenning.
BMW i3s -19

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA