Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oversikt ladere som lader raskest på ulike bilmodeller?

Startet av Balaklava, fredag 10. november 2023, klokken 10:58

« forrige - neste »

Balaklava


Har skjønt at enkelte biler lader raskere på hurtigladere med samme volt som bilen.

Er det noen som har sammenholdt bilmodell og hvilke ladere en bør velge for å få max hastighet når en lader?

Svk

Ingen som vet.
Har funnet ut at min bil vil ha 170A 7-800V

Hadde vært greit med en oversikt
Tesla gir meg ikke full hastighet

Hjortefot

Det er forenklet sett to kategorier av spenning på "vanlige" elbiler og ladere. Opptil ca. 500 V og opptil ca. 1000 V. Den faktiske spenningen ligger en del under disse grensene, som Svk sitt eksempel på 7-800V. Tesla-biler (unntatt Cybertruck som ikke er så relevant for oss nå) fungerer på den laveste spenningen, så da gjør Tesla Supercharger det også.

Om du bruker en lader som kan gå opp til mye høyere spenning enn du trenger, skjer det i praksis ingenting annet enn at du bruker en ganske moderne og kostbar lader. Bilen får den spenningen den ber om.

Om du derimot har en bil som ønsker seg godt over 500 V, og laderen nekter, må bilen finne på en lur backupløsning for å lade med lavere spenning. Og det går gjerne ganske tregt. Dette er jo en plan B, så du iallfall får ladet, ikke en max ladefart man kan skryte av når man skal få solgt bilen.

Jeg tenker man fort finner ut av hvilke ladere som leverer høy spenning om man f.eks. har kjøpt en Porsche eller koreansk bil med fancy "800 V teknologi". For andre har det ikke noe å si.
Model 3 LR - 2019

RJK

På dee første Porschene med 800V-systemer, hadde ikke Porsche tatt skikkelig høyde for at man ville stoppe ved ladere med max 400V, og ladet derfor veldig tregt på disse, i forhold til hva laderne skulle klart å levere.

Dette problemet har visstnok også noen av de kinesiske bilene med 800V-systemer og problemer med. Hyundai/KIA har levert systemer som teoretisk er 2x400V, slik at de kan få full fart også på 400V-ladere.

Så problemet ligger som oftest på hva bilen klarer å ta i mot på hhv 400V og 800V.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA