Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??

Startet av DeepFu, mandag 21. desember 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

Albedo

Sitat fra: RJK på tirsdag 03. mai 2022, klokken 09:32
Sitat fra: daktari på tirsdag 03. mai 2022, klokken 09:01
Hvilke Tesla ladere er det som ikke er åpnet nå?
Broom-artikkelen sa vel de mest travle SuC-lokasjonene var unntatt, så da tenker jeg den nær Drammen/Lier er blant de som er unntatt...

Så er det bare å lokalisere hvilke andre som sliter med for få ladere etter Tesla-standard...

Ser iallefall at både Bamble, Brokelandsheia og Lillesand er unntatt så tydelig at E18 mot Sørlandet har ladere med mye trafikk. De gamle på Lier er ikke med nei, men den nye på Liertoppen er åpen.

Daniel_0007

Sitat fra: Albedo på tirsdag 03. mai 2022, klokken 10:12
Sitat fra: RJK på tirsdag 03. mai 2022, klokken 09:32
Sitat fra: daktari på tirsdag 03. mai 2022, klokken 09:01
Hvilke Tesla ladere er det som ikke er åpnet nå?
Broom-artikkelen sa vel de mest travle SuC-lokasjonene var unntatt, så da tenker jeg den nær Drammen/Lier er blant de som er unntatt...

Så er det bare å lokalisere hvilke andre som sliter med for få ladere etter Tesla-standard...

Ser iallefall at både Bamble, Brokelandsheia og Lillesand er unntatt så tydelig at E18 mot Sørlandet har ladere med mye trafikk. De gamle på Lier er ikke med nei, men den nye på Liertoppen er åpen.

Dombås er heller ikke på lista, alltid bra trøkk der i ferie tider.
Model 3 2019 LR Rwd

geear

Vikeså er også unntatt.

I følge TU så er det fortsatt 31 stasjoner som er Tesla only, så det mangler litt på full åpning enda, og kan se ut for at grunneiere gjør at det kan bli restriksjoner selv når Tesla ønsker å åpne alt.

SitatDet er fremdeles 31 av Teslas totalt 89 ladessteder som ikke er tilgjengelig for alle. Tesla Norge opplyser at dette handler om at enkelte grunneiere har avtale om at ladestasjonene kun skal brukes av Tesla-kjøretøyer, eller at det i utgangspunktet er høy trafikk på de aktuelle ladestedene.

I tillegg har Tesla ladestasjoner steder hvor også andre aktører tilbyr lading. Et eksempel vi ser er er Circle K i Gulsvik, som har 22 Tesla Supercharger-stasjoner. Her har Circle K til sammen 7 egne CCS-ladeuttak. Det er antakeligvis ikke i Circle Ks interesse å konkurrere mot Tesla på egen grunn.

https://www.tu.no/artikler/tesla-apner-42-nye-ladestasjoner-for-alle/519177

hELgenen

Hvilken ladeapp gir oversikt over de som er åpne? Noen som vet?

overskyet

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 03. mai 2022, klokken 10:29
Hvilken ladeapp gir oversikt over de som er åpne? Noen som vet?

Chargefinder, eneste ladeappen som virkelig er bra når det gjelder oversikt. Ellers så viser jo selvsagt Tesla sin egen alt.




hakotorg

I Lillesand ligger de jo på Cirkle K der CK akkurat har åpnet flere ladere selv. Kan vel godt hende de ikke tillater at Tesla åpner.

geear

I tillegg er Lillesand ofte full, så det er nok gjerne flere ting der.. kan hende kontrakten med Ionity også sier noe om andre tilbydere..

turfsurf

Sitat fra: Contango på tirsdag 03. mai 2022, klokken 09:03
Rekkevidde er en undervurdert kvalitet....
Ja, skulle gjerne sett en TMY LR++. 120 mil WLTP så holder det til det meste. Hadde greit lagt 100k ekstra på bordet for det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Jeg vil ha en bil med 20.000 km rekkevidde så jeg slipper å lade på ett år. Dette oppnås greit med en liten atomreaktor .....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 03. mai 2022, klokken 13:11
Sitat fra: Contango på tirsdag 03. mai 2022, klokken 09:03
Rekkevidde er en undervurdert kvalitet....
Ja, skulle gjerne sett en TMY LR++. 120 mil WLTP så holder det til det meste. Hadde greit lagt 100k ekstra på bordet for det.

Det er sikkert fint hvis en skal på tur gjennom Danmark osv, men utenom det så synes jeg ladefarten er så bra på Model Y at jeg ikke ville betalt noe særlig ekstra for lengre rekkevidde. Per i dag fører det jo og til en tyngre bil, som jeg heller ikke vil ha. Mulig jeg kommer til å endre mening om det når det står 100-vis av I-Pace'r rundt på Tesla-stasjonene....som dobbelt-parkerer...
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 03. mai 2022, klokken 14:28

Det er sikkert fint hvis en skal på tur gjennom Danmark osv, men utenom det så synes jeg ladefarten er så bra på Model Y at jeg ikke ville betalt noe særlig ekstra for lengre rekkevidde.
Vi kjører en del med henger med kajakker på om sommeren. Da blir praktisk rekkevidde 20-25 mil mellom lange ladestopp med dagens batteri. Det er alt for lite for min smak.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Contango

Ja, det var mer for å slippe kø-bekymring enn dårlig ladefart kommentaren min var ment. God rekkevidde skaper også mer fleks ift hvor man kan lade. Hvis man har en god oversikt i bilen over ledige ladepunkter (har noen andre enn Tesla det?), så kan man være mye mer taktisk når man beslutter hvor man vil stoppe. At Tesla har den oversikten i bilen, i kombinasjon med frekvensen av ladere, gjør det enklere at de har åpnet opp for tredjepart.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 03. mai 2022, klokken 14:40
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 03. mai 2022, klokken 14:28

Det er sikkert fint hvis en skal på tur gjennom Danmark osv, men utenom det så synes jeg ladefarten er så bra på Model Y at jeg ikke ville betalt noe særlig ekstra for lengre rekkevidde.
Vi kjører en del med henger med kajakker på om sommeren. Da blir praktisk rekkevidde 20-25 mil mellom lange ladestopp med dagens batteri. Det er alt for lite for min smak.

Ja, det er et godt poeng. Hvis en drar med seg noe så går den veldig mye kortere.
Jeg var forresten med å lage en to-etasjes kajakk-tilhenger/garasje som ble laget oppå en skrelt båthenger. Usikker på om det hjelper eller skader rekkevidden.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA