Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Plassering ved teslalader

Startet av atrus, torsdag 05. oktober 2023, klokken 08:25

« forrige - neste »

atrus

Har foreløpig en god We Charge-avtale med kr. 1,60 hos Ionity. Den avtalen avsluttes om en måneds tid, og jeg ser ingen grunn til å inngå en ny avtale med We Charge slik de prisene er nå. Har sammenlignet priser og lest innlegg her i forumet, og konkludert med at Tesla er den rimligste operatøren. Tipper det er flere her i forumet som har erfaring med å lade på teslastolper. Hvordan har dere løst utfordringen med at våre biler har ladeporten på høyre side bak?

turfsurf

Det er jo bare å bruke hodet.

Der man kjører / rygger inn til stolpene er det fint om de med luken på "feil" side starter parkering ytterst en plass utenfor der man normalt skal parkere. Innimellom er det jo ikke mulig, da må man jo bare velge en, fortrinnsvis ved siden av en bil med samme problem.

På de med laderne på siden skal man bruke de laderne som har merking på din side. Stort sett vil det si at du må rygge inn på den bakerste av to ladere hvis du ikke vil okkupere to plasser. Er det god plass på siden kan du og stå på tvers på den første av de, men da vil du sikkert få noen rare blikk.

Det er ihvertfall slik vi løser det med e-tron på SuC, som egentlig har samme problem som ID.4. Det viktigste er å ikke sperre unødvendig, f.eks blokkere tre ladeplasser ved å parkerepå tvers som jeg har sett noen  e-tron eiere har greid å gjøre...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

igniztion

Som turfsurf sier, bruk hodet. Verste jeg har sett så langt er 2 store eTron som klarte å blokkere totalt 5 ladere på Brokelandsheia - en av landets travleste ladestasjoner.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

atrus

Nå var ikke mitt spørsmål om jeg skulle bruke hodet eller ikke. Men for å holde meg til 'å bruke hodet', dreide spørsmålet seg om det er trøblete å få ladet ID 4 hos Tesla på bakgrunn av hvor ladeuttaket er plassert, og om det i realiteten er begrensede muligheter. Der er også lov å bruke hodet her i forumet også  ;)

RJK

#4
Du må parkere på feil side av stolpen, for kablene er veldig korte og bilen din har ladeluka plassert feil sted. Unntaket er på V4-laderne som det foreløpig bare finnes noen få av på SuC Gardermoen.

Selv min Kona med ladeluke i front, må kjøres front inn og fronten vries mot ladestolpen på ladere som står innerst i parkeringsluka,  for at kabelen skal rekke frem. På steder der det er "gjennomkjøringsplass", må jeg rygge inn, og fremdeles vri fronten inn mot stolpen for å rekke frem.

På de siste kan du med bilen din rygge mot luka, men du blir stikkende veldig langt ut, så pass på så du da ikke sperrer veien for andre som skal inn på stasjonen, for det kan skape irritasjoner om folk ikke får kjørt til ledige ladere.

På steder med gjennomkjøringsluke, kan riktignok 4 elbiler med luka på feil side, parkere motsatt av Teslaer (mot annvist kjøreretning), og tilsammen unngå å blokkere ekstra lader. Og da sperrer man heller ikke området der biler skal kjøre for å komme til ledig lader.

Det som poengteres via de andre kommentarene, er altså at noen velger å gjøre gedigne feilparkeringer, som gjør at man sperrer ikke bare en ekstra plass for teslaer, men kanskje blokkerer 2 ekstra plasser. Per bil!

Og som du og ser/skjønner, dersom du ser en ledig plass der en annen bil med ladeluka på feil plass står, så velger du da denne for å unngå at du også fjerner en ekstra plass. Dersom 2 VW-biler stiller seg med en plass i mellom hverandre, så okkuperer da 2 biler 2 plasser ekstra, helt unødvendig.

Så, som sagt, bruker du hodet og hensyntar dette, så kan du plassere deg slik at to biler kun blokkerer en ekstra lader. Dersom alle elbilister som har bil med ladeluka feil plassert klarer å forholde seg til dette, så er det liksom helt greit.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

SveinJ

Etter at min WeCharge avtale gikk ut i september, har jeg  ladet på Teslaladere flere ganger og på flere steder. Opplever ikke noe problem der i det hele tatt, stort sett veldig god plass. Så bekymringen er unødvendig.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

atrus

Sitat fra: SveinJ på søndag 08. oktober 2023, klokken 19:22Etter at min WeCharge avtale gikk ut i september, har jeg  ladet på Teslaladere flere ganger og på flere steder. Opplever ikke noe problem der i det hele tatt, stort sett veldig god plass. Så bekymringen er unødvendig.
Ok. Godt å vite. Da blir det Tesla-ladere når avtalen går ut. Og så får jeg/vi bare ta til etterretning at VW ikke er så gode til å ta vare på kundene sine. En sak er Tesla og priser. Nå er også UNO-X ute med lavere priser enn We Charge-abonnent. 4,50 uten noe abonnement-avgift. Det er kanskje t.o.m. lavere enn Tesla.

SveinJ

Sitat fra: atrus på søndag 08. oktober 2023, klokken 21:42
Sitat fra: SveinJ på søndag 08. oktober 2023, klokken 19:22Etter at min WeCharge avtale gikk ut i september, har jeg  ladet på Teslaladere flere ganger og på flere steder. Opplever ikke noe problem der i det hele tatt, stort sett veldig god plass. Så bekymringen er unødvendig.
Ok. Godt å vite. Da blir det Tesla-ladere når avtalen går ut. Og så får jeg/vi bare ta til etterretning at VW ikke er så gode til å ta vare på kundene sine. En sak er Tesla og priser. Nå er også UNO-X ute med lavere priser enn We Charge-abonnent. 4,50 uten noe abonnement-avgift. Det er kanskje t.o.m. lavere enn Tesla.

Drop-in på Tesla Rødberg i dag, 3,60/kWh er helt greit.

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA