Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ToWalkOrDrive

#1
Sitat fra: ElMarkus på I dag kl. 09:40Så gøy. Er det fortsatt pris på 95 000:- NOK?

Ser det står €9500+VAT. Med dagens kurs på Euro blir det vel litt mer enn 95000 NOK.
Men står fremdeles "Pre Order" så virker ikke som om de har fått skikk på produksjonen ennå.
https://podbike.com/podbike/
#2
Sitat fra: Vidar_S på I går kl. 19:39
Sitat fra: hemi på I går kl. 14:02tok 40-50 min fra skøyen til sandvika fredag 13-14 tiden

Hvor lang tid tar det om man velger kollektivt?

Jeg tok dette bildet 1, september 2024 ved Asker stasjon, 2 måneder etter stenging av området ved Regjeringskvartalet. Dette var før jeg hoppet inn i tidsmaskinen.
#3
Sitat fra: JorEl på torsdag 30. mai 2024, klokken 22:28Kineserne boikotter ikke elbiler. Mai-48%-nye elbiler. Bra for miljøet :+1:
Skjelver Europa og USA nå mon tro? Skynder de seg å lage "kjepper i hjulene".. :)

https://youtu.be/_UcCn7pvm6I?t=6

Selv om det er mye grums i Kina så er det utrolig mye rett de gjør og. De kan skjule seg bak lave CO2-krav pga utviklingslandsstatus, og har stor kullkraftutbygging. Men samtidig så gjør de utrolig mye for å elektrifisere ting, innføre solceller og redusere utslipp. De har jo hatt 7 av verdens 10 mest forurensede byer, så de har jo stor egeninteresse med å få vekk forurensende ting.

Samtidig er det jo utrolig skummelt - Kina kan jo utkonkurrere veldig mange vestlige land som gjør europeiske arbeidsplasser utrygge. Tipper kina-netthandler bare kommer til å øke i årene som kommer.
#4
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 28. mai 2024, klokken 14:29
Sitat fra: Elektro12 på tirsdag 28. mai 2024, klokken 13:28Den faller ut for min del pga. takhøyden. Jeg gidder ikke å ha en bil man ikke kan sitte oppreist i uten at håret tar i taket. Ikke trafikksikkert heller.
Er den spesielt lav i så måte? Selv er jeg ikke noe særlig utfordret på det området, og med 180cm over havet så er jeg ikke i nærheten av å stange i taket.

Men klart det er en showstopper hvis man stanger i taket.

Jeg er nesten 2 meter, og hadde mer enn god nok takhøyde i Model 3. Var bedre høyde i den enn i Model X. Da jeg skjøv setet helt bak i Model X stanget jeg hodet i vingebjelken. I Model 3 er det glass over hodet, så ingen problem.
Tror setet må ha vært stilt helt på topp om en vanlig fyr skal få problemer med høyden, med mindre de har gjort store endringer siden 2019, da jeg eide Model 3P. Ser at en fyr på 2,13m har samme oppfatning som meg. Det er en av de aller beste bilene for lange folk. For fører alene (når en ikke har en fyr på 1,80 bak seg) vil jeg og påstå at bilen er bedre enn Model Y for fører (men Model Y har mye lenger fotplass for baksetesitter, så i praksis så slipper en kjøring frem av setet på den, som en må på 3).

https://youtu.be/kaJ2dNmj5jA?si=TvEXLWEJNU9ngZW3
#5
Alt det andre / Sv: AFP Opptjening og rettigheter
torsdag 30. mai 2024, klokken 15:15
Sitat fra: Svk på torsdag 30. mai 2024, klokken 14:58:+1:

Får se hvor det ender 2% er ikke nok for meg

Ja, det er utrolig lavt. Er nesten ingen som får så lavt (noen få prosent får så lavt). Her er f.eks. en statistikk fra Storeband. Men klart, alt er en forhandling. https://www.storebrand.no/privat/tema/pensjonsoversikt/sa-mye-er-vanlig-a-spare-til-pensjon-i-bransjen-din
Varierer en del mellom bransjer, men og utdanningsnivå:

Kan og legge ved en oversikt, som er litt gammel, fra Tekna arbeidstakerorganisasjon.


#6
Blir vel en eller annen FRP-politiker som blir tatt med buksene på knærne ca 3 dager før valget, som vanlig, og så rakner alt. Hjelper ikke at Støre er kompis med Hamas, og lyver om det. Her fra 8 år siden  ::)
https://youtu.be/gzdA0VWVHHY?si=KJbbNRQtVdvKtDEw
#7
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading er et ran!
torsdag 30. mai 2024, klokken 14:54
Sitat fra: Gazer75 på torsdag 30. mai 2024, klokken 12:38
Sitat fra: RJK på torsdag 30. mai 2024, klokken 10:07Eviny er også mer et vestlands-fenomen, selv om de har spredd seg ut godt bedre enn mange andre. En annen ting er at Eviny har høyere pris om vinteren, mot Passport-dealen som er fast pris hele året.
I sør er Eviny over alt: https://chargefinder.com/en/share?operators=9&minspeed=4&lat=61.4&lng=9.3&zoom=6
Tek ein med 50kW også så er det endå fleire.
Ionity er er litt tynnare: https://chargefinder.com/en/share?operators=10&minspeed=3&lat=61&lng=6.2&zoom=6
For dei som har ein bil som klarar 300km+ på 75% av batteriet så fungerer nok Ionity heilt fint.

I sør er det Eviny og Tesla som har best dekning. Tesla vinn på uttak per plass.

Litt usikker på hvor gammel denne infoen er, men viser i hvert fall sånn noenlunde omfanget:
https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/


Utrolig mange utbygginger av ladestasjoner de siste årene. Har f.eks. ikke lagt merke til at vi plutselig har 400 Recharge-ladestasjoner rundt om i Norge, med 1630 ladestolper. Er jo Tesla-nivå (bare med flere plasser og færre ladere). Men, ja, Eviny har og blitt store.
#8
Sitat fra: RJK på torsdag 30. mai 2024, klokken 13:46
Sitat fra: Merce på torsdag 30. mai 2024, klokken 11:53
Sitat fra: daktari på tirsdag 28. mai 2024, klokken 16:55For oss som bor ved Ullevål har stengningen til ett felt på Ring 3 i mai vært helt katastrofe. Megakøer nesten hele lyse delen av døgnet, forplanter seg i alle smågater og skoleveier selv et stykke unna Ring3, for folk kommer ikke ut på hovedveien. MDG lokalt foreslo permanent kollektivfelt på Ring 3, noe som er komplett urealistisk.

Jamen nå har da folket i din by stemt på et styresett som mener at du i all hovedsak skal gå eller sykle. Eller til nød bruke kollektivt, hvis bussene ikke står og spinner på dårlig brøytede veier eller togene står pga jordfeil på OsloS.
Dette kan ikke komme som noen overraskelse, og det blir nok bare verre.
Liten oppdatering, Oslo er blitt blå igjen! Vi fikk nok av rød-grønt ved sist valg! ;)

Vil nok og hjelpe om riksveiene under Oslo er under blått styre om en skal få gang igjen.
#9
Alt det andre / Sv: AFP Opptjening og rettigheter
torsdag 30. mai 2024, klokken 12:18
Ja, da er det 13 år til det har noe å si om bedriften har AFP eller ikke...per i dag...
#10
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading er et ran!
torsdag 30. mai 2024, klokken 12:14
Nå har TOCN gått ut med siste Tesla Supercharger-priser. Blir ikke så ille om en bare lader nå og da. Hadde egentlig forventet at de skulle skru ned prisene litt mer (men gikk i snitt denne gang opp med 6 øre). Nå er det vel tilgjengelighet (127 stasjoner) / ikke kø (1945 stolper) som er det fremste argumentet for å bruke dem, noe jeg kjøper 10 av 10 ganger.
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Veiprising for elbiler i 2029, tanker?
torsdag 30. mai 2024, klokken 09:23
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 29. mai 2024, klokken 21:16
Sitat fra: Panduck på onsdag 29. mai 2024, klokken 19:12Ting koster penger. Noen må betale.

Vei koster penger, men vei koster stort sett mye mindre enn det bilistene betaler. Når Erna satt ved makta var det første gang at bilistene betalte mindre i avgifter enn det de fikk tilbake i vei. Argumentet ditt fungerer bare om veiprising hvis du samtidig er for at veiavgifter skal gå til vei. Å bruke "Ting koster penger. Noen må betale" som argument for at man må betale mer enn det noe koster gir ingen mening.

Det er jeg absolutt helt enig i. Og da er det jo litt snodig at de som må kjøre langt er de som skal betale ekstraskatten. Er jo og ok å minne om at vi i dag har over 3,1 millioner i Oljefondet per innbygger. Sammenlignbare land har 0 kroner og ofte gjeld. Så at Johnny fra Lampeland skal måtte betale flere kroner milen for å komme seg til jobb er helt urimelig. Dersom en (mot min vilje) skulle begynne med veiprising må en samtidig begynne med mye mer fradrag for reisevei til jobb. Men en kan ikke først lure innbyggerne i landet til å investere mange hundre tusen i elbil ved å lokke med lave driftskostnader, og så smelle masse veiprisingspenger i hodet på dem. Da har jeg mer tro på dagens system med litt bompenger inn til byer for å gjøre viljen til kollektiv større, samt noe bompenger i forbindelse med direkte finansiering av veier. Altså ikke for å øke Oljefondet.
#12
ID.4 / Sv: Volkswagen med de minst fornøyde eiere
torsdag 30. mai 2024, klokken 09:04
En kan for øvrig ikke sammenligne resultatene i Danmark med de fra Norge.
I Danmark har de ca 200.000 elbiler
I Norge har vi ca 807.000 elbiler.
Så bilene på veien er ganske forskjellig, og Autoindex skiller ikke på modell.
Men forhandlernes prestasjon er interessant å sammenligne. Interessant f.eks. at Toyota gjør det så bra i begge land. Det er altså et bevisst valg og strategi fra Toyota's side, mens andre melker kuen så godt de kan, og er rigid som noen som kriget i 1940.
#13
ID.4 / Sv: Volkswagen med de minst fornøyde eiere
torsdag 30. mai 2024, klokken 08:59
Er klart at når noen bileiere må betale mangfoldige tusen for "batterikjølevæske" på f.eks. en BOS-bil, og så hører at slike utgifter ikke finnes på en Tesla, så blir en sikkert litt snurt. Har jo og hørt om folk som har leaset VW, og så er der skjevsliting av dekk, og så må kunden betale for nye dekk før de leverer inn bilen måneden etterpå, fordi det skal være en bil i lovlig stand som returneres - og det skal være kvalitetsdekk.
#14
Alt det andre / Sv: AFP Opptjening og rettigheter
torsdag 30. mai 2024, klokken 08:52
Sitat fra: Svk på onsdag 29. mai 2024, klokken 19:57Hadde 5% pensjon og AFP privat.
Byttet jobb i Januar.litt bedre timebetalt.
Men nå har jeg bare 2% og ingen AFP.
Jobber med å få opp den vanlige pensjonen.Men AFP 'n får jeg nok aldri tilbake.
Er AFP noe å gråte over?

Det kommer an på din alder. Dersom du var 18 år ville det ikke vært en big deal ref alle innleggene her (hvis du f.eks. er Elkjøp-vikar, mens du utdanner deg til noe annet). Er kun vits i å være i en AFP-bedrift fra du er 55 år.
Dersom du nærmer deg pensjonsalderen kan det være en big deal - det er jo nettopp de som "stikker av med hele kaka":

- du må i jobbe i en AFP-bedrift de siste 7 av 9 årene frem til du fyller 62 år. Gjør du det får du full pott, med mindre en del andre ting slår inn som:
- skifter du jobb til en ikke-AFP-bedrift når du er 61 år får du 0 - ingenting - nada - alt kastet bort.
- kvalifiserer du til AFP får du full pott, som kan være 50-70.000 i året livet ut (avhengig av inntekt). 7 år gir like mye penger som 40 år i AFP.

Så dermed er det en big deal dersom du er på oppløpssiden, og lå an til å få AFP. Dermed er mange "tvunget" til å jobbe et sted de ikke liker, for ikke å miste rettigheten på pengene.
#15
Model Y / Sv: Takboks til Model Y
onsdag 29. mai 2024, klokken 15:21
Slik jeg har "løst" det er å kjøpe en Thule T-spor-gummilist, hvor jeg har klippet av ca 30 cm x 2, slik at det i hvert fall ikke sklir så lett av, som det gjorde før (siden ingen gummi originalt stikker opp av Tesla-drit-bøylene. Så nå ligger plankene ganske trygt frem til jeg får gjort dem fast.
https://www.thansen.no/bil/utstyr/transportutstyr/lose-deler-og-tilbehor/thule-lose-deler/thule-reservedeler/gummilist-wingbar-thule-52102-overst/n387/pn2596/
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA