Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Jekking for hjulskift

Startet av AA, søndag 07. april 2024, klokken 17:51

« forrige - neste »

AA

Noen som har tips til hvordan man best jekker opp bilen for hjulskift? Har en garasjejekk men ingen kloss som passser jekkepunktene hvor det er en metallkant og ganske liten trykkflate på innsiden.

TU-12

For min del enda eg opp med å bruke saksejekk som i sin tid fulgte med Nissan QASHQAI 2010 model. Beregna på samme type jekkepunkt. Den løfta overraskande greit. Eg har hydrauliske jekker, men kloss som fungerer er verre. Finnes "gummi" med spor - men er liksom for mjuke. Plan er å etterligne sporet i ein kloss - tilsvarende den mekaniske jekken - i eit materiale som Delrin / Pom / Acetal. Eller lage noko i stål.

AA

Jeg laget to 7 cm høye bukker og kjørte et forhjul og motsatt bakhjul opp på disse. Da ble det superlett å jekke de to andre hjulene.

Bondeknøl

Det var faktisk et veldig enkelt og bra tips.  :+1:  :+1:  :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA