Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hengerfeste til TMY i Tesla shop - kr 10000

Startet av tornaldo, onsdag 21. juli 2021, klokken 14:24

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: geear på mandag 14. mars 2022, klokken 10:53
Dette med hengervekter har vært fucked up lenge. Madammen fikk for eksempel 5000,- i bot for å taue en tom henger på 345 kilo bak en XC90 (pga. tillatt totalvekt over 750 kg), mens med den andre lille tassen vi hadde da, kunne hun taue 1200 kg lovlig... helt meningsløst.
Helt enig!
For en med B-lappen kan det være ulovlig å dra en tom stor boogihenger, men lovlig dra en fullastet 750kg. Helt bak mål.
Det burde være aktuell vekt som teller.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Historien her er vel at en eller annen grilldressforening (beklager spydigheten) har klart å få så stor innvirkning at det ble laget en regel tilpasset campingvogner, for å unngå at mange av de som kjører campingvogner skal måtte ta hengerlappen. Noe som ikke henger på greip i det hele tatt. Har man bil som veier 1600 eller mer, med tilstrekkelig hengervekt og vogntogvekt, så kan man trekke 1600 kg vogn uten hengerlapp... som om det skulle være så enkelt. Vil påstå det er mer å følge med på når man kjører med campingvogn enn mange vanlige hengere. Husker enda vi stod på et ferjeleie og det skjedde noe som gjorde at flere biler måtte rygge, etter flere håpløse forsøk måtte fatteren gå ut av bilen vår og rygge bilen foran, fordi føreren ikke hadde sjanse.

Fjeldern

Sitat fra: geear på mandag 14. mars 2022, klokken 11:18
Historien her er vel at en eller annen grilldressforening (beklager spydigheten) har klart å få så stor innvirkning at det ble laget en regel tilpasset campingvogner, for å unngå at mange av de som kjører campingvogner skal måtte ta hengerlappen. Noe som ikke henger på greip i det hele tatt. Har man bil som veier 1600 eller mer, med tilstrekkelig hengervekt og vogntogvekt, så kan man trekke 1600 kg vogn uten hengerlapp... som om det skulle være så enkelt. Vil påstå det er mer å følge med på når man kjører med campingvogn enn mange vanlige hengere. Husker enda vi stod på et ferjeleie og det skjedde noe som gjorde at flere biler måtte rygge, etter flere håpløse forsøk måtte fatteren gå ut av bilen vår og rygge bilen foran, fordi føreren ikke hadde sjanse.

Nå er det vel populært kalt campingvogn regelen, men gjelder jo alt av henger. Det er veldig mange som kjører uten å ha peiling på hva dem driver med.
Jeg har ikke BE, men må ta det nå for å trekke ned Model Y.
Ellers sett mye dårlig kjøring med henger av folk med og uten lappen. Og helt enig at campingvogn ofte er en del verre å kjøre med.

Spørsmålet er jo hvor man skulle ha satt kravet til å kjøre med henger? Eller om det heller burde være obligatorisk med noe mer opplæring som grunnopplæring?

jorgenbsk

Jeg har BE og innbiller meg at jeg ikke er den verste til å kjøre med henger.
Like fullt: Jeg får ikke mengdetrening nok til at det blir elegant (for å si det forsiktig) når jeg skal rygge eller snu med henger.
Slik tror jeg det er for de fleste. Det sitter ikke i fingrene, vi har lov til det, men vi kjører ikke mye nok til at vi faktisk blir noenlunde habil.

geear

Sitat fra: Fjeldern på mandag 14. mars 2022, klokken 13:11
Sitat fra: geear på mandag 14. mars 2022, klokken 11:18
Historien her er vel at en eller annen grilldressforening (beklager spydigheten) har klart å få så stor innvirkning at det ble laget en regel tilpasset campingvogner, for å unngå at mange av de som kjører campingvogner skal måtte ta hengerlappen. Noe som ikke henger på greip i det hele tatt. Har man bil som veier 1600 eller mer, med tilstrekkelig hengervekt og vogntogvekt, så kan man trekke 1600 kg vogn uten hengerlapp... som om det skulle være så enkelt. Vil påstå det er mer å følge med på når man kjører med campingvogn enn mange vanlige hengere. Husker enda vi stod på et ferjeleie og det skjedde noe som gjorde at flere biler måtte rygge, etter flere håpløse forsøk måtte fatteren gå ut av bilen vår og rygge bilen foran, fordi føreren ikke hadde sjanse.

Nå er det vel populært kalt campingvogn regelen, men gjelder jo alt av henger. Det er veldig mange som kjører uten å ha peiling på hva dem driver med.
Jeg har ikke BE, men må ta det nå for å trekke ned Model Y.
Ellers sett mye dårlig kjøring med henger av folk med og uten lappen. Og helt enig at campingvogn ofte er en del verre å kjøre med.

Spørsmålet er jo hvor man skulle ha satt kravet til å kjøre med henger? Eller om det heller burde være obligatorisk med noe mer opplæring som grunnopplæring?
Det burde vært obligatorisk. Men i dag har det heller blitt løsnet mer opp, med B96, som ikke krever noen oppkjøring. Du kan kanskje også klare deg med B96?

Fjeldern

Sitat fra: geear på onsdag 16. mars 2022, klokken 13:03
Sitat fra: Fjeldern på mandag 14. mars 2022, klokken 13:11
Sitat fra: geear på mandag 14. mars 2022, klokken 11:18
Historien her er vel at en eller annen grilldressforening (beklager spydigheten) har klart å få så stor innvirkning at det ble laget en regel tilpasset campingvogner, for å unngå at mange av de som kjører campingvogner skal måtte ta hengerlappen. Noe som ikke henger på greip i det hele tatt. Har man bil som veier 1600 eller mer, med tilstrekkelig hengervekt og vogntogvekt, så kan man trekke 1600 kg vogn uten hengerlapp... som om det skulle være så enkelt. Vil påstå det er mer å følge med på når man kjører med campingvogn enn mange vanlige hengere. Husker enda vi stod på et ferjeleie og det skjedde noe som gjorde at flere biler måtte rygge, etter flere håpløse forsøk måtte fatteren gå ut av bilen vår og rygge bilen foran, fordi føreren ikke hadde sjanse.

Nå er det vel populært kalt campingvogn regelen, men gjelder jo alt av henger. Det er veldig mange som kjører uten å ha peiling på hva dem driver med.
Jeg har ikke BE, men må ta det nå for å trekke ned Model Y.
Ellers sett mye dårlig kjøring med henger av folk med og uten lappen. Og helt enig at campingvogn ofte er en del verre å kjøre med.

Spørsmålet er jo hvor man skulle ha satt kravet til å kjøre med henger? Eller om det heller burde være obligatorisk med noe mer opplæring som grunnopplæring?
Det burde vært obligatorisk. Men i dag har det heller blitt løsnet mer opp, med B96, som ikke krever noen oppkjøring. Du kan kanskje også klare deg med B96?

Ser ingen grunn til å ikke ta oppkjøring, da jeg uansett har noen hundretimer med campingvogn og andre hengere. Er vel kun de to siste åra hvor det ikke har blitt særlig kjøring med henger.
Oppkjøringen er jo bare en liten del av kostnadsbildet og lite bekymret for den delen.

Skal man endre på hvor grensa går i dag, så må det vel bli som du sier at det er ulovlig å kjøre med noen form for henger, uten at man har førerkort. Alt annet blir jo bare akkurat det samme som i dag. Så er jo også grunnen til at mange klager på hva man har lov til å trekke begrunnet i begrensningene i B. Det vil si at det ikke blir mindre klaging over hvor dumt det er at man får trekke mindre med en mer egnet bil, siden kravet blir at man ikke får lov til å trekke med noen bil. Om det vil hjelpe stort på noen skadestatistikk vet jeg ikke.

Counterpointer

Sitat fra: jorgenbsk på onsdag 16. mars 2022, klokken 12:59
Jeg har BE og innbiller meg at jeg ikke er den verste til å kjøre med henger.
Like fullt: Jeg får ikke mengdetrening nok til at det blir elegant (for å si det forsiktig) når jeg skal rygge eller snu med henger.
Slik tror jeg det er for de fleste. Det sitter ikke i fingrene, vi har lov til det, men vi kjører ikke mye nok til at vi faktisk blir noenlunde habil.
Selv om du kanskje ikke tar en perfekt venstresving bakover har du forhåpentlig litt større forståelse av lastplassering og sikring av last?

Hilsen ABECEDE

Parabuthus

Noen som har et tips hvordan man får festet strømkabelen til tilhengeren i kontaktet til bilen? Det er mulig at det er jeg som er talentløs, men det virker veldig trangt både i og rundt kontakter. Tilhengeradapteren har en rund skive på siden som bidrar til dette og jeg er usikker hvilken vei denne skal peke når kontakten settes inn. Alle gode råd mottas med takk! :)
6-seters rød X 75D mottatt 30.12.16. Reservert TM3 29.07.17, men avbestilt i mai 2019. Svart TM3 SR+ U/HF (VIN 372XXX) bestilt 22.06.19 og utlevert i Trondheim 23.08.19. Oktober 2020: Bestilt blå modell Y LR. 09.09.21: Mottatt blå MIC Model Y LR.

turfsurf

#368
Støpselet skal settes inn slik at «skiven» er 90 grader fra lokket på kontakten og så vrir du støpselet med klokka slik at skiven kommer innunder lokket. De skal da lage en låsemekanisme.

Veldig lite brukervennlig design, spesielt hvis kontakten ikke er synlig. Men funker greit med litt trening.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Parabuthus

Sitat fra: turfsurf på torsdag 17. mars 2022, klokken 18:46
Støpselet skal settes inn slik at «skiven» er 90 grader fra lokket på kontakten og så vrir du støpselet med klokka slik at skiven kommer innunder lokket. De skal da lage en låsemekanisme.

Veldig lite brukervennlig design, spesielt hvis kontakten ikke er synlig. Men funker greit med litt trening.

Takk for tips! Skal teste ut dette 😀
6-seters rød X 75D mottatt 30.12.16. Reservert TM3 29.07.17, men avbestilt i mai 2019. Svart TM3 SR+ U/HF (VIN 372XXX) bestilt 22.06.19 og utlevert i Trondheim 23.08.19. Oktober 2020: Bestilt blå modell Y LR. 09.09.21: Mottatt blå MIC Model Y LR.

Handyman

Enig ganske trangt og fiklete. Jeg smurte mitt adapter med silikonspray slik at ytterdelen roterer lettere og det hjalp mye.
Ytterkappa roterer på utsiden av støpselet, og man skal dytte støpselet inn samtidig som kappa vris med klokka og den runde skiva ender opp med å dekkes av lokket til kontakten.
Som her, bare at det er 180grader rotert på Yen.

https://www.youtube.com/watch?v=sTsX_KjAsFU&t=66s
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Parabuthus

Sitat fra: Handyman på torsdag 17. mars 2022, klokken 18:55
Enig ganske trangt og fiklete. Jeg smurte mitt adapter med silikonspray slik at ytterdelen roterer lettere og det hjalp mye.
Ytterkappa roterer på utsiden av støpselet, og man skal dytte støpselet inn samtidig som kappa vris med klokka og den runde skiva ender opp med å dekkes av lokket til kontakten.
Som her, bare at det er 180grader rotert på Yen.

https://www.youtube.com/watch?v=sTsX_KjAsFU&t=66s
[/quot

Takk! Veldig nyttig! 👍
6-seters rød X 75D mottatt 30.12.16. Reservert TM3 29.07.17, men avbestilt i mai 2019. Svart TM3 SR+ U/HF (VIN 372XXX) bestilt 22.06.19 og utlevert i Trondheim 23.08.19. Oktober 2020: Bestilt blå modell Y LR. 09.09.21: Mottatt blå MIC Model Y LR.

Klykken

Har nettopp fått hengerfestet selv nå men ikke prøvemontert enda. Leser at mange velger å smøre innfestingen med grease for å gjøre prosessen litt lettere. Noen tips om hvilket grease man bør benytte? Eller evt annet bedre egnet remedie?

Gjengene på kontakten vil sauses inn med silikonspray som nevnt rett over her.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Sitat fra: Klykken på fredag 18. mars 2022, klokken 08:34
Har nettopp fått hengerfestet selv nå men ikke prøvemontert enda. Leser at mange velger å smøre innfestingen med grease for å gjøre prosessen litt lettere. Noen tips om hvilket grease man bør benytte? Eller evt annet bedre egnet remedie?

Gjengene på kontakten vil sauses inn med silikonspray som nevnt rett over her.
Smør når det trengs, ikke før. fungerer det bra trenger du ikke smøre før ting blir tørt eller går tregt.
Ikke smør med noe som samler støv, da gjør du ting bare verre. Ingenting bør "sauses inn", sparsom smøring er en kunst. Overdreven smøring skaper bare problemer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Klykken

#374
Gode tips. Er feil å si "sauset inn", men har silikonspray som benyttes på pakninger på dørene og denne "trekker inn og forsvinner". Tenkte å bruke det på gjengene preventivt. Denne fra CRC: https://www.billigvvs.no/crc-smoeremiddel-slippmiddel-naeringsmiddelgodkjent-500-ml-1277618

Samme gjelder grease. Smøre inn og tørke av slik at det bare er ei hinne igjen. Kanskje lurest å ta det på enden av kroken slik at man overfører smøringen når man setter den inn i fangeren.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA