Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leaf 2018 specs

Startet av tomrh, onsdag 30. august 2017, klokken 10:59

« forrige - neste »

jche

Det er nok ikke mange som får lov til å lade elbil med 22kw hjemme. Nettselskapene blir strengere og strengere. Jeg sender inn disse nettmeldingene der vi søker om lov til å montere elbillader hos folk. For et halvt år siden fikk vi «alltid» innvilget 32A, men i det siste pleier begrensningen å ligge rundt 20-25A ved trefaselading, og 16-20A ved enfaselading. Dette er Agder energi da...

Trond.m

Det bør vel ikke være noe problem å få 32A 400V 3-fas hvis man har et anlegg som er dimensjonert for det. Det er vel skjevbelastning ved 1-fas 32A de ikke vil ha ? Men det kan bli dyrt hvis / når det innføres effektavgift og de færreste trenger mer enn 16A 1-fas hjemme. Og jo større batteri (buffer), desto lavere ladehastighet trenger man da med mindre man kjører over 20 mil daglig.

Siggen

Sitat fra: TM på onsdag 04. oktober 2017, klokken 06:59
Det bør vel ikke være noe problem å få 32A 400V 3-fas hvis man har et anlegg som er dimensjonert for det. Det er vel skjevbelastning ved 1-fas 32A de ikke vil ha ? Men det kan bli dyrt hvis / når det innføres effektavgift og de færreste trenger mer enn 16A 1-fas hjemme. Og jo større batteri (buffer), desto lavere ladehastighet trenger man da med mindre man kjører over 20 mil daglig.

Dimensjonering av ditt anlegg har ingenting å si så lenge foranliggende nett ikke takler det. Da er det du som må bekoste netteiers oppgradering. Så kan en være heldig at teknisk levetid og reinvesteringstid er oppfylt og du slipper unna med en brøkdel av prisen.

Knut Røe

Mulig det er tatt opp her før, men er det bekreftet at det blir ccs?
Bilen teslabjørn satt i på lansering i oslo hadde typ2 og chademo.

Trond.m

Det er vel bekreftet ChaDeMo og type 2.

BEVeRage

Vad vet vi om Nissans nya 7.5 kW hemmaladdare?
- Laddning via Typ2 eller CHAdeMO?
- Kräver 3-fas 11A, 2-fas 16A eller 1-fas 32A?
- Pris?

Gimlar

Sitat fra: BEVeRage på lørdag 07. oktober 2017, klokken 22:02
Vad vet vi om Nissans nya 7.5 kW hemmaladdare?
- Laddning via Typ2 eller CHAdeMO?
- Kräver 3-fas 11A, 2-fas 16A eller 1-fas 32A?
- Pris?

Vil tro det er 1-fas 32A, da det kun er nye boligområder som har TN nett (400 v 3-fas)

2-fas 16A? Det er ike noe som heter 2-fas.

Trond.m

e-Golf Facelift lader så vidt jeg har forstått på 2 faser a 16A, dvs 32A. Men den støtter ikke 32A 1-fas. Så selv om det vel egentlig ikke er noe som heter 2-fas, så er det i praksis det. Dvs, at man med 400V 3-fas 16A får 7,4 kw, mens eksempelvis i3 støtter 3-fas 16A OG 1-fas 32A. Så det er litt ulike varianter av ladere, og hvilken variant Leaf vil få er vel litt usikkert.

jkirkebo

Sitat fra: TM på søndag 08. oktober 2017, klokken 10:00
e-Golf Facelift lader så vidt jeg har forstått på 2 faser a 16A, dvs 32A. Men den støtter ikke 32A 1-fas. Så selv om det vel egentlig ikke er noe som heter 2-fas, så er det i praksis det. Dvs, at man med 400V 3-fas 16A får 7,4 kw, mens eksempelvis i3 støtter 3-fas 16A OG 1-fas 32A. Så det er litt ulike varianter av ladere, og hvilken variant Leaf vil få er vel litt usikkert.

Nye eGolf støtter 32A 1-fase helt fint. Det er testet og bekreftet. Sjekk denne tråden:

https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,33381.msg619748.html#msg619748

Nye Leaf har en lader som kan ta 32A 1-fase men ikke 2-fase varianten som eGolf har og heller ikke 230V 3-fase. Husk at dette er en asiatisk bil , de har ikke 3-fase i privathus der borte.

Se forstørret bilde jeg tok av ladeporten på arrangementet på mandag, det er kun pinner i N og L1.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hma

#99
Sitat fra: TM på søndag 08. oktober 2017, klokken 10:00
e-Golf Facelift lader så vidt jeg har forstått på 2 faser a 16A, dvs 32A. Men den støtter ikke 32A 1-fas.
Edit:
e-Golf kan lades både med 2-faser ( (L1, L2 og L3 fordelt mot 16A N+L1 og 16A N+L2) og 32A 1-fase (32A L1+N).
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,33381.msg618692.html#msg618692
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

jkirkebo

Sitat fra: hma på søndag 08. oktober 2017, klokken 10:57
Sitat fra: TM på søndag 08. oktober 2017, klokken 10:00
e-Golf Facelift lader så vidt jeg har forstått på 2 faser a 16A, dvs 32A. Men den støtter ikke 32A 1-fas.
e-Golf kan lades både med "lasket kobling" (16A N+L1 og 16A N+L2) og 32A 1-fase (32A L1+N).
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,33381.msg618692.html#msg618692

Det kan lades med 2-fase ja, men det har ingenting med lasking å gjøre. Ladestasjoner til eGolf skal ikke laskes. Den håndterer 32A 1-fase fint selv uten dette.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hma

#101
Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. oktober 2017, klokken 11:58
Det kan lades med 2-fase ja, men det har ingenting med lasking å gjøre. Ladestasjoner til eGolf skal ikke laskes. Den håndterer 32A 1-fase fint selv uten dette.
Takk, du har helt rett, min feil. Skal rette opp i innlegg  :)

Hadde en FL e-Golf til låns for noen dager siden og ladet den helt fint på mitt 1-fase 32A type2 hjemmeladepunkt.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Gimlar

#102
Sitat fra: hma på søndag 08. oktober 2017, klokken 10:57
Sitat fra: TM på søndag 08. oktober 2017, klokken 10:00
e-Golf Facelift lader så vidt jeg har forstått på 2 faser a 16A, dvs 32A. Men den støtter ikke 32A 1-fas.
Edit:
e-Golf kan lades både med 2-faser ( (L1, L2 og L3 fordelt mot 16A N+L1 og 16A N+L2)

Dette er 3-fase...

Her må man slutte å bruke uttrykket 2-fase, for det er ingen ting som heter 2-fase.

hma

#103
Sitat fra: Gimlar på mandag 09. oktober 2017, klokken 07:30
Sitat fra: hma på søndag 08. oktober 2017, klokken 10:57
Sitat fra: TM på søndag 08. oktober 2017, klokken 10:00
e-Golf Facelift lader så vidt jeg har forstått på 2 faser a 16A, dvs 32A. Men den støtter ikke 32A 1-fas.
Edit:
e-Golf kan lades både med 2-faser ( (L1, L2 og L3 fordelt mot 16A N+L1 og 16A N+L2. L3 tilføres nøytral i begge koblingene)

Dette er 3-fase...

Her må man slutte å bruke uttrykket 2-fase, for det er ingen ting som heter 2-fase.
Dette blir en akademisk diskusjon, men la gå.
I dette tilfellet er det faktisk bare 2 faser som benyttes, derav skrev jeg 2-faser og ikke 2-fase.
Tre fase-ledere (L1, L2 og L3) tilføres mellom 2 faser (L1-N og L2-N). L3 kobles som felles nøytralpunkt (N) for begge fasene.
;)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

tomrh

Nå sklir vi ut her.
Hvor mange faser e-Golf lades på hører innunder e-Golf forumet, og om hvorvidt 2-fas er en riktig eller feil betegnelse hører innunder Ladeplasser og ladekabler.
Tråden handler om spesifikasjoner for Leaf 2018, hilsen TS.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA