Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kinabil, nei takk

Startet av Torz, onsdag 01. april 2020, klokken 19:27

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#240
Sitat fra: Torz på søndag 10. desember 2023, klokken 18:40Året nærmer seg slutten. En sjekk på elbilstatistikk for året 2023 viser at kinabiler utgjør 5,5% av elbilsalget (basert på topp 50 elbiler som igjen utgjør 91% av totalt antall elbiler).

Største enkeltmodell er Polestar 2 med 1,6% mens største merke er MG med 2,9%. Modellene BYD Tang o,6% og Xpeng G9 0,5% utgjør de resterende.

Det at Kina som elbilnasjon gjør en så dårlig figur i elbillandet Norge er nok informasjon som går helt til topps i det kinesiske kommunistpartiet.
To.. :+1: takker for god info.

Legger til i min bok er det bare «Kinabil» begrepet passende for de merker som eies av sjølveste Xi, staten (og hans familie, som jo dessverre er bare trist, svigersønnen hans var det vel?) jeg skrev om dette under i tidl post. Disse statlige bilmerkene dumpes billig i andre land og er subsidiert ulovlig av staten/og Putins gode venn Xi med eneste formål er å ulovlig ødelegge for resten av den gode solide bilprodusent bransjen i andre land.

Svært trist av «partiet» å holde på slik. Derfor blir det jo nå toll  straff i både EU og US på disse «Kina stat elbiler». Bra sier jeg.

Jeg tenker derfor at Polestar ikke er under begrepet kinabil.

At Xi ikke tør å be Putin stanse krigen i Ukraina er like trist. Men det er et helt annet tema jeg synes er moralsk forkastelig. Vi bør derfor boikotte de bilmerkene vi også. Men se egen post om det temaet. https://elbilforum.no/index.php?topic=63583.0

Sier derfor som elbil24 skrev det, kopi under og der vises også i tabellen under fra den elbil24 nyheten over alle Kinabil merkene.

https://www.elbil24.no/nyheter/kinesisk-elbil-flopp/80554951

«Når vi snakker om de typiske kinesiske merkene, så tenker vi først og fremst på de merkene som har sitt opphav i Kina. Ikke på Volvo og Polestar, eksempelvis, som er svenske merkevarer som er blitt kjøpt opp av kinesiske selskaper. I dette tilfellet Geely-gruppen. Ettersom disse fortsatt har hovedsete i Göteborg og driver utviklingen derfra, så holder vi dem utenfor i denne saken.»

ToWalkOrDrive

Enig i det med Volvo og Polestar. Dersom en ser på eierstrukturen, hvis den er rett, så eier dessuten Geely kun 15,9% av aksjene, mens Industrivarden AB eier 27,9%. Industrivarden eies hovedsaklig av svenskene, selv om Oljefondet eier en del og. Slik jeg har forstått så eier Volvo 49,5% av Polestar fortsatt, så er en del svenske aksjer der ennå.

Dersom en ser på XPENG, med G9 osv, det som jeg mener er det mest spennende merket av rene "kinesiske" merker, med opphav og kontroll derfra, så ser en at det ikke er rent kinesisk likevel. XPENG er jo og litt norsk, siden Oljefondet har aksjer for en milliard de og (1%). En ser det er mange internasjonale eiere. Alibaba eier visst aksjer for drøyt 15 milliarder kroner (14%), og et japansk selskap er største eier av Alibaba igjen... VolksWagen eier og ca 7% verdt over 7 milliarder NOK.

Så det blir jo vanskelig å si hvem en skal spytte på.

Tesla Model Y                         2021-

syklisten

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 11. desember 2023, klokken 08:55Enig i det med Volvo og Polestar. Dersom en ser på eierstrukturen, hvis den er rett, så eier dessuten Geely kun 15,9% av aksjene, mens Industrivarden AB eier 27,9%. Industrivarden eies hovedsaklig av svenskene, selv om Oljefondet eier en del og. Slik jeg har forstått så eier Volvo 49,5% av Polestar fortsatt, så er en del svenske aksjer der ennå.

Dette er vel aksjene i Volvo Group du nevner (lastebiler, anleggsmaskiner, m.m.).
Når det gjelder Volvo Cars så kjøpte jo Geely hele selskapet i 2010.

Dette er hva Wikipedia skriver om eierskapet.
In February 2020, Volvo and Geely announced that they had started formal discussions about a merger of business. Geely had owned 100% of Volvo, but Volvo Cars had largely been allowed autonomy with its resources.[43] These merger talks were later halted, and 18% of Volvo Cars shares were listed on the Nasdaq Stockholm stock exchange in October 2021.[44]

Så, Geely eier vel 82% i dag?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: syklisten på mandag 11. desember 2023, klokken 10:09
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 11. desember 2023, klokken 08:55Enig i det med Volvo og Polestar. Dersom en ser på eierstrukturen, hvis den er rett, så eier dessuten Geely kun 15,9% av aksjene, mens Industrivarden AB eier 27,9%. Industrivarden eies hovedsaklig av svenskene, selv om Oljefondet eier en del og. Slik jeg har forstått så eier Volvo 49,5% av Polestar fortsatt, så er en del svenske aksjer der ennå.

Dette er vel aksjene i Volvo Group du nevner (lastebiler, anleggsmaskiner, m.m.).
Når det gjelder Volvo Cars så kjøpte jo Geely hele selskapet i 2010.

Dette er hva Wikipedia skriver om eierskapet.
In February 2020, Volvo and Geely announced that they had started formal discussions about a merger of business. Geely had owned 100% of Volvo, but Volvo Cars had largely been allowed autonomy with its resources.[43] These merger talks were later halted, and 18% of Volvo Cars shares were listed on the Nasdaq Stockholm stock exchange in October 2021.[44]

Så, Geely eier vel 82% i dag?

Ser ut til at du har rett i det, ja. Da er det Volvo og Polestar vi må spytte på  ;) 
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Kan man tenke seg at Li Shufu kanskje er en bedre eier enn en høyreradikal sør-afrikansk/amerikansk fagforeningsknuser som gir fremmeren og Putin-vennen Alex Jones en stemme? Slik som det ser ut nå virker det som Musk blir sentral i å rive USA i filler.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Rosstopher

Sitat fra: daktari på mandag 11. desember 2023, klokken 11:32Kan man tenke seg at Li Shufu kanskje er en bedre eier enn en høyreradikal sør-afrikansk/amerikansk fagforeningsknuser som gir fremmeren og Putin-vennen Alex Jones en stemme? Slik som det ser ut nå virker det som Musk blir sentral i å rive USA i filler.

Det kan godt tenkes, men det er jo eierskapet vi diskuterer her, og Elon Musk eier bare en liten del av Tesla.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

daktari

Sitat fra: Rosstopher på mandag 11. desember 2023, klokken 14:06
Sitat fra: daktari på mandag 11. desember 2023, klokken 11:32Kan man tenke seg at Li Shufu kanskje er en bedre eier enn en høyreradikal sør-afrikansk/amerikansk fagforeningsknuser som gir fremmeren og Putin-vennen Alex Jones en stemme? Slik som det ser ut nå virker det som Musk blir sentral i å rive USA i filler.

Det kan godt tenkes, men det er jo eierskapet vi diskuterer her, og Elon Musk eier bare en liten del av Tesla.
Musk er største eier med 21%.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på mandag 11. desember 2023, klokken 14:42Musk er største eier med 21%.
Fremdeles langt fra en kontrollerende majoritet m.a.o. I motsetning til 78%.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: daktari på mandag 11. desember 2023, klokken 14:42
Sitat fra: Rosstopher på mandag 11. desember 2023, klokken 14:06
Sitat fra: daktari på mandag 11. desember 2023, klokken 11:32Kan man tenke seg at Li Shufu kanskje er en bedre eier enn en høyreradikal sør-afrikansk/amerikansk fagforeningsknuser som gir fremmeren og Putin-vennen Alex Jones en stemme? Slik som det ser ut nå virker det som Musk blir sentral i å rive USA i filler.

Det kan godt tenkes, men det er jo eierskapet vi diskuterer her, og Elon Musk eier bare en liten del av Tesla.
Musk er største eier med 21%.

Det har fint lite å si hvem som eier flest aksjer når det er snakk om en så liten andel. Det gir han ingen makt over selskapet.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

daktari

Sitat fra: Rosstopher på mandag 11. desember 2023, klokken 15:37
Sitat fra: daktari på mandag 11. desember 2023, klokken 14:42
Sitat fra: Rosstopher på mandag 11. desember 2023, klokken 14:06
Sitat fra: daktari på mandag 11. desember 2023, klokken 11:32Kan man tenke seg at Li Shufu kanskje er en bedre eier enn en høyreradikal sør-afrikansk/amerikansk fagforeningsknuser som gir fremmeren og Putin-vennen Alex Jones en stemme? Slik som det ser ut nå virker det som Musk blir sentral i å rive USA i filler.

Det kan godt tenkes, men det er jo eierskapet vi diskuterer her, og Elon Musk eier bare en liten del av Tesla.
Musk er største eier med 21%.

Det har fint lite å si hvem som eier flest aksjer når det er snakk om en så liten andel. Det gir han ingen makt over selskapet.
Eierskap gir ikke makt? Vel, uansett:
Han skal ha 21% av alt utbytte de evnt skal gi. Så for hver tusenlapp du gir i overskudd til Tesla er 210 til Musk.

For de pengene kan han så ta opp 4-5x i lån for å kjøpe twitter (og mer) for å påvirke det amerikanske samfunnet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Rosstopher

Sitat fra: daktari på mandag 11. desember 2023, klokken 16:37
Sitat fra: Rosstopher på mandag 11. desember 2023, klokken 15:37Det har fint lite å si hvem som eier flest aksjer når det er snakk om en så liten andel. Det gir han ingen makt over selskapet.
Eierskap gir ikke makt?

Jeg vet ikke hva du prøver å oppnå med stråmannargumentasjonen din. Si fra hvis du vil svare på det jeg faktisk skriver.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Electric cars in Norway

#251
Sitat fra: daktari på mandag 11. desember 2023, klokken 11:32Kan man tenke .....


Slik som det ser ut nå virker det som Musk blir sentral i å rive USA i filler.
Daktari :+1: ser den. Men vi får håpe Elon rir av stormen. Jeg liker Elon. Han gjør et  godt inntrykk, totalt sett, på meg.

daktari

Elon fortsetter å gjøre inntrykk:

Dialogmøte med Andrew Tate, Alex Jones, Vivek Ramaswamy (presidentkandidaten) på Twitter, tatt opp på YT.


https://youtu.be/niOugyy7L3Y
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Torz

#253
Fin artikkel som bør være en tankevekker. Gjelder ikke bare el-biler, men også det å gjøre seg avhengig av kinesisk teknologi, eksempelvis innenfor energi og infrastruktur. Kina-advarsel - Tsunamien som kommer. Kina har en plan. Hentet fra Dagbladet. https://borsen.dagbladet.no/nyheter/kina-advarsel-tsunamien-som-kommer/81278783

Og enda en artikkel om kinesiske hackerangrep mot VW, og som på sett og vis understøtter poenget fra artikkelen over. Hentet fra NRK https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/bilgiganten-volkswagen-ble-hacket-og-frastjalet-bedriftshemmeligheter-1.16850902

Electric cars in Norway

Sitat fra: Torz på lørdag 20. april 2024, klokken 09:51Fin artikkel som bør være en tankevekker. Gjelder ikke bare el-biler, men også det å gjøre seg avhengig av kinesisk teknologi, eksempelvis innenfor energi og infrastruktur. Kina-advarsel - Tsunamien som kommer. Kina har en plan. Hentet fra Dagbladet. https://borsen.dagbladet.no/nyheter/kina-advarsel-tsunamien-som-kommer/81278783


Torz :+1: takker for den lenken. Ja det var klare ord for penga. Og nå vi vet at putin kjøper våpen av kina for å krige i ukraina da er det vel slik at vi bør holde oss laaaaangt unna alt fra kina som kan gjøre oss avhengig av de.

vi har jo nansen programmet for å bygge opp ukraina og da kan vi jo ikke handle kinavarer som indirekte er med å støtte putin, stay away, ikke kjøp kinabiler

Kopi av den DB saken du lenka til og det er kloke ord fra Cathrine 


Kort fortalt
  • - Norsk ekspert på trusseletterretning, Cathrine Lagerberg, advarer mot å bli avhengige av Kina.
  • - Hun mener Kina har en strategisk plan som kan undergrave vestlig produksjon innen industri og teknologi.
  • - Dette kan gjøre oss avhengige av kinesisk import av varer vi tidligere eksporterte.
  • - Hun påpeker at dette kan brukes som et maktmiddel i en anspent diplomatisk eller handelssituasjon.
  • - Lagerberg oppfordrer til mer langsiktige vurderinger.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA