Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkeviddetest

Startet av Frode Størseth, lørdag 04. oktober 2014, klokken 08:27

« forrige - neste »

maruch

Tror ikke det. Særlig hvis du bruker godt gaspedal på motorveien der. Synes at det bedre - i denne tilfenne - å tenke på Ioniq.

Nå viser min Soul ved fastighet 80-100 ca. 140-150 rekkevidde, ved null temperatur var det som oftest ca. 130. Selv om oppgradering kommer med 10% mer batterikapasitet så det er fortsatt for lite. Hva hvis man skulle tenke på å ha backup på strøm? Hva hvis etter år kapasitetet går ned ca. 10%?

Å bruke hurtilading bare i 10 min. midt på veien koster ikke mye, særlig hvis man får rabat fra grønn kontakt, så dette er også en løsning.

Lykke til med riktig valg :)
Kia Soul EV 2017
Nissan Leaf 2011 - ikke lengre

Kårepåsporet

Sitat fra: jman76 på tirsdag 09. mai 2017, klokken 14:31
Låner denne tråden litt.

Vurderer den nye modellen av Kia Soul (2018 med litt oppgradert batteri).
Vil denne i praksis klare distansen E6 Lillehammer-Oslo uten ladestopp når det er over null grader?

Lenge siden jeg jobba på Lillehammer men det var vel rundt 200 km fra Lillehammer til Fornebu?
Hvor lang strekning snakker vi om? Hvor fort kjører du?
Jeg tror også Ioniq blir snau....
Husk at kulde, våt eller snødekt vei, motvind, høy hastighet osv stjeler fort flere/mange titalls kilometer.

Har hatt Soul, super bil. Har nå Ioniq, endel mer utstyr og mye bedre rekkevidde, men for då lange regelmessige turer TROR jeg den har for kort rekkevidde, men det finnes vel andre her som har kjørt strekningen?

Hurtiglading på hver tur tror jeg blir kjedelig i lengden. En gang i blant går greit, men hver tur? :-\

jman76

Takker for svar.

Kikket på vintervideoen til Bjørn Nyland og innser at distansen nok ikke er særlig realistisk uten en real ladestopp på vinterstid... Det er vel cirka 18 mil fra Lillehammer til Oslo og tilsvarende distanse blir "maks" hva jeg forventer av bilen. I praksis helgeturer med lading over natten i ny og ne.
En kort ladestopp og 100 km/t toppfart på motorvei er greit nok, men det kreves da trolig i praksis uansett for Soul uavhengig av temperatur?

rolandvg99

Sitat fra: maruch på tirsdag 09. mai 2017, klokken 18:14
Tror ikke det. Særlig hvis du bruker godt gaspedal på motorveien der. Synes at det bedre - i denne tilfenne - å tenke på Ioniq.

Nå viser min Soul ved fastighet 80-100 ca. 140-150 rekkevidde, ved null temperatur var det som oftest ca. 130. Selv om oppgradering kommer med 10% mer batterikapasitet så det er fortsatt for lite. Hva hvis man skulle tenke på å ha backup på strøm? Hva hvis etter år kapasitetet går ned ca. 10%?

Å bruke hurtilading bare i 10 min. midt på veien koster ikke mye, særlig hvis man får rabat fra grønn kontakt, så dette er også en løsning.

Lykke til med riktig valg :)

10% mer batteri, men ca 20% lengre rekkevidde.
"I like soul with a capital S"

maruch

Jman96, ja, det stemmer. Man får ikke unngå det. Men - på veien finnes det jo noen interreserte steder å se på, å slappe av, å få ro i sjel ;) Samt, når man kjører der fram og ser på de svært høye bommeprisene der... Sjølen slapper av underveis og gleder seg samtidig ;)
Kia Soul EV 2017
Nissan Leaf 2011 - ikke lengre

Initium

#290
hva regner folk som " normal " kw/km på sine Seul ?

Syns dette er tøffe små tasser, men kunne egentlig tenkt oss litt mer rekkevidde. Har dog førstegenerasjon Leaf uten varmepumpe, og ser gjerne rundt 11-12 mil vinterstid når det er kaldt ute...

Ser vi mot en dobling av vår rekkevidde, eller er det i overkant optimistisk ?


Ser at vi i snitt klarer 1,5kw/km for vår Leaf 1stegenerasjon uten varmepumpe. Sliter med få ut vintertall, men skal oppgi disse også..

maruch

Nissan Leaf 2011 uten varmepumpe? Har hatt den og "hatet" også. 50 km mellom ladinger ved -11. Nei takk, aldri igjen.
Kia Soul EV 2017
Nissan Leaf 2011 - ikke lengre

Initium

Vår er vel 2013modell da, og vi har aldri hatt kortere rekkevidde enn anslagsvis 10-11mil, selv i 25 minus...

jim_smyth

Sitat fra: Initium på fredag 26. mai 2017, klokken 08:25
Vår er vel 2013modell da, og vi har aldri hatt kortere rekkevidde enn anslagsvis 10-11mil, selv i 25 minus...

Avhengig av hvor fort du kjører tror jeg ikke du skal regne med noe bedre enn dette på Soul i 25 minus heller.
Er av inntrykket at Soul har bedre rekkevidde enn Leaf (ikke eid Leaf, bare lest og pratet om), men tror du har fått deg et spesielt heldig eksemplar.

jim_smyth

Fortsatt godt fornøyd. Kjørte Slevik-Hvaler t/r i godt sommervær og full komfort inni. 90 km og 40% forbrukt. Betyr at jeg kunne kjørt 225km på en lading idag. Ikke superøkonomisk kjøring heller. Og bilen har passert 104000 km på telleren.

Usikker

Sånn ca. hva var hastigheten på turen ?
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

teddytusen

Forstår ikke helt rekkevidden enkelte får med sin Soul. Tok meg en superøkonomisk tur en fredagskveld for noen uker siden. Med 33% igjen lå jeg an til ~194km rekkevidde. Rett nok ikke helt flat «løype», men likevel.

Roy Aasen

Kjørte dembil fra Kiaforhandleren for noen uker side. Samme vær som nå, kjørte den samme ruta som jeg kjøre t/r jobb + pluss litt xtra. Kjørestil som "normalbil" . Full aircon. Da jeg var ferdig for dagen hadde jeg kjørt 212 km og hadde vel kunne kjørt 15 - 20 km til. Personlig fant jeg det overraskende mye :)

Usikker

Sitat fra: teddytusen på onsdag 25. juli 2018, klokken 19:36
Forstår ikke helt rekkevidden enkelte får med sin Soul.

Det kommer helt an på sjåføren, veien, høydeforskjeller, hastighet og været så det er egentlig litt meningsløst å sammenligne..
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA