Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

eGolf vs konkurenter til eGolfs disfavør

Startet av KaiRK, onsdag 26. februar 2014, klokken 17:00

« forrige - neste »

Råde

Jeg skjønner egentlig ikke dette med så mange knapper. Det var en annen som kommenterte også. Bare se på leaf. Et sammensurium av uleselige greier (siden jeg ikke er vant med det selvf...)
e-Golf | X75D

Kent

Sitat fra: dso på mandag 18. august 2014, klokken 22:45
Sitat fra: Kent på mandag 18. august 2014, klokken 20:26
Sitat fra: Ole Petter på mandag 18. august 2014, klokken 17:57
Skjermen med navigasjon osv er plassert for lavt, så man må se ned istedet for mer rett til siden.
Speedometeret plassert til høyre, og for langt til høyre, og ikke i midten. Høyrehanda kommer foran når man holder i rattet.
Altfor mange knapper til alt mulig rart. Hvorfor ikke rydde opp litt, mer minimalistisk moderne design og heller nyttegjøre seg av trykkskjermen bedre?

Dette, samt lading kan jeg være enig i kunne vært bedre.

Nå er riktignok ACC'en såpass  bra at man ikke behøver se så veldig mye på speedometeret, men hadde likevel vært greit å sett det hele tiden.

Hastigheten ser du midt i synsfeltet dersom du velger visningen kjøredata på panelet mellom forbruk og speedometeret.

Jeg syntes også det var mange knapper og uvant plassering, men etter å ha kjørt 2700 km har jeg blitt fortrolig med oppsettet og finner raskt rett knapp.

Det fungerer vel kun med acc deaktivert?
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

Rio

Jeg synes det er én stor mangel på e-Golf, og det er en kraftig trefase lader ombord.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

dso

Sitat fra: Kent på mandag 18. august 2014, klokken 23:12
Sitat fra: dso på mandag 18. august 2014, klokken 22:45
Sitat fra: Kent på mandag 18. august 2014, klokken 20:26
Sitat fra: Ole Petter på mandag 18. august 2014, klokken 17:57
Skjermen med navigasjon osv er plassert for lavt, så man må se ned istedet for mer rett til siden.
Speedometeret plassert til høyre, og for langt til høyre, og ikke i midten. Høyrehanda kommer foran når man holder i rattet.
Altfor mange knapper til alt mulig rart. Hvorfor ikke rydde opp litt, mer minimalistisk moderne design og heller nyttegjøre seg av trykkskjermen bedre?

Dette, samt lading kan jeg være enig i kunne vært bedre.

Nå er riktignok ACC'en såpass  bra at man ikke behøver se så veldig mye på speedometeret, men hadde likevel vært greit å sett det hele tiden.

Hastigheten ser du midt i synsfeltet dersom du velger visningen kjøredata på panelet mellom forbruk og speedometeret.

Jeg syntes også det var mange knapper og uvant plassering, men etter å ha kjørt 2700 km har jeg blitt fortrolig med oppsettet og finner raskt rett knapp.

Det fungerer vel kun med acc deaktivert?

Nei, hastigheten vises selv om acc er aktivert.

Kent

Sitat fra: dso på tirsdag 19. august 2014, klokken 12:22
Nei, hastigheten vises selv om acc er aktivert.
Næmmen, har du sett på makan. Man kan jo bytte på hva man vil vise på kjøremodus, ikke fått med meg det jeg :p

Takk :)
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

fonberg

Sitat fra: P85TMS på torsdag 21. august 2014, klokken 13:15
Lurer litt på mindre elbil som bil nr 2 for å gå helelektrisk. Største ulempene jeg finner med eGolf er mangel på semihurtig lading og ufattelig dårlig info via importør. Tenker da spesielt på varmepumpe. Ulikt tyskerne å være så ullne i informasjonen. Jeg kan ikke bestille bil og ha ett leveringsvindu på over 3mnd.

Da kan du jo bare kjøpe en brukt Leaf, og bestille en e-Golf med det samme. Så bruker du Leafen mens du venter på e-Golfen i noen mnd. Er du fornøyd med Leafen kan du beholde den og selge Golf-reservasjonen videre før du henter den ut.

(BTW vi har hatt kun TMS + Leaf, dvs kjørt helelektrisk nærmere ett år nå og er veldig fornøyd - det er ikke aktuelt for oss å bytte noen av bilene i overskuelig fremtid :)
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Ole Petter

Sitat fra: P85TMS på torsdag 21. august 2014, klokken 13:15
Lurer litt på mindre elbil som bil nr 2 for å gå helelektrisk. Største ulempene jeg finner med eGolf er mangel på semihurtig lading og ufattelig dårlig info via importør. Tenker da spesielt på varmepumpe. Ulikt tyskerne å være så ullne i informasjonen. Jeg kan ikke bestille bil og ha ett leveringsvindu på over 3mnd.

Den klarer kun 3,6 kW lading på AC, selv med type 2 lader. Type 2 kommer vanligvis i 22 kW på offentlige plasser, men kan ha opptil 43 kW effekt. DC ladere av combotypen er det ikke mange av og spørs om det kommer så mange da DC ladere er dyrere enn AC laderne.

Pga mange avbestillinger, må man nå forskuddsbetale 50000,- for å få leveranse tidligst februar. Den kommer med varmepumpe i Norge når leveransene starter tidligst i februar.

Alikevel får den utrolige 5 i karakter:
http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article922769.ece

Råde

Sitat fra: Ole Petter på torsdag 21. august 2014, klokken 20:00
Pga mange avbestillinger, må man nå forskuddsbetale 50000,- for å få leveranse tidligst februar. Den kommer med varmepumpe i Norge når leveransene starter tidligst i februar.

Hæ? Ber møller om forskuddsbetaling??
e-Golf | X75D

Hyperstress

Sitat fra: Råde på torsdag 21. august 2014, klokken 20:18
Sitat fra: Ole Petter på torsdag 21. august 2014, klokken 20:00
Pga mange avbestillinger, må man nå forskuddsbetale 50000,- for å få leveranse tidligst februar. Den kommer med varmepumpe i Norge når leveransene starter tidligst i februar.

Hæ? Ber møller om forskuddsbetaling??

De ser an kunden.  ;D
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Tekberg

Vedlagt finner en forskjellen på combo og chardemo hurtigladinger i Norge for øyeblikket. Skal en kjøre lengre en 10-15 mil uten å vente 8 timer så er annen lading essensielt. Da er det meget gunstig å ha 6,6kw lader i stedet for 3,7kw som golfen har. Ellers så ser det ut som om man må opp i 30 tusen i ekstra utstyr på golf for å komme ut med lignende utstyr som både Leaf og Kia Soul har som standard på de beste modellene sine. Når det gjelder hurtig lading å muligheter så endres dette så klart hele tiden fremover, men all erfaring til nå viser at dette tar laaang tid å få på plass. Soul har dessuten bedre teknologi på batteriet sitt med litium polymer som visstnok har mindre tap over tid ( og bedre effekt/vekt forhold). Uansett er det lade mulighetene som er det avgjørende med det å kjøre elbil. Å skal en kjøre lengre er det så mange som mulig og så hurtig som mulig som gjelder!
S85 levert mars 2014 solgt 2017
S60D mars 2017 solgt sept 2017
X75D sept 2017 solgt oktober 2019
X100 oktober 2019 solgt juni 2021
Model 3 juni 2021 solgt des 2023
Model Y september 2022
Polestar Januar 2024
Kia soul november 2018 solgt oktober 2022

Hansi

Sitat fra: Rio på mandag 18. august 2014, klokken 23:55
Jeg synes det er én stor mangel på e-Golf, og det er en kraftig trefase lader ombord.

Helt enig.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

EV - Driver

#86
Og det merkelige er at det ser ut til at den i Usa vil leveres med kraftigere AC-lading. Har sett det i flere artikler samt i Youtube-video hvor en VW representant sier dette.
VW ID.4 Max bestilt 09.2020
Hyundai Kona April 2020 -Solgt
Hyundai Ioniq 2019 10/10-2019 -
E-up mottatt april 2014 - solgt april 2020
E-Golf mottatt 23/1-15 - solgt juli 2019

Rio

Sitat fra: Vw-E-Golf på mandag 25. august 2014, klokken 23:14
Og det merkelige er at det ser ut at den i Usa vil leveres med kraftigere AC-lading. Har sett det i flere artikler samt i Youtube-video hvor en VW representant sier dette.

Ja, det er velkjent at USA-modellen (som også har andre forskjeller) kommer med en énfas 7,4 kW lader. Vi får håpe på at Europaversjonen kommer med trefas, slik at vi ikke blir belemret med flere énfas 32 A løsninger.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

thomanie

Sitat fra: Rio på mandag 25. august 2014, klokken 23:22
Sitat fra: Vw-E-Golf på mandag 25. august 2014, klokken 23:14
Og det merkelige er at det ser ut at den i Usa vil leveres med kraftigere AC-lading. Har sett det i flere artikler samt i Youtube-video hvor en VW representant sier dette.

Ja, det er velkjent at USA-modellen (som også har andre forskjeller) kommer med en énfas 7,4 kW lader. Vi får håpe på at Europaversjonen kommer med trefas, slik at vi ikke blir belemret med flere énfas 32 A løsninger.
Jeg kan ikke skjønne annet enn at om ikke VW selv kommer med en kapabel AC-lader, så vil det komme 3.parts-løsning(er). Markedet er der. Men inntil dette er på plass - en klar ulempe i forhold til (i allefall noen av) konkurrentene.

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

thomanie

Sitat fra: nime01
Er kablingen i bilen tilpasset en kraftigere on-board AC lader, slik at noe slikt kan ettermonteres? Isåfall ville e-Golf bli vanskelig å slå...  men det er kanskje verre å se for seg at dette tilbys av VW for ettermontering. Blir nok 3. parts løsning om det blir noe.
Kabling fra lader til batteri ligger åpent og lett tilgjengelig i motorrommet.
Kabling fra ladeluke til lader går høyst sannsynlig i kabelgate i dørstokken på passasjersiden.

Fra lader til batteri kan lett skiftes ut dersom nødvendig. De tåler trolig allerede (DC) strømmen som 7.4kW AC laderen gir på US modellene. Skulle de trenge oppgradering dersom vi skulle få opptil 400V 32A3-fas (22kW) AC lading, så er de lett tilgjengelige for utskifting.

Fra ladeluke til lader er kanskje litt mer utfordring. Men siden dagens elbiler som eGolf/Leaf/TMS er på utviklingsstadiet tilsvarende en 1950-modell bensinbil sammenlignet med dagens fossilbiler, så ville det nok være natulig at VW gjorde kablinga fra ladelokk til lader relativt lett utskiftbar for evt recall/garantiarbeid eller nye pålegg/forskrifter. I værste fall kan kablinga i en 3.parts løsning ta samme vei som std DC-kabling gjør - mao rett ned fra ladeluka og ut under bilen i bakkant av batteriet. Deretter kan den følge mellom bunnpanne og batteri fram til motorrom, og opp til laderen.

Bare mine "2 cents"...

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA