Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

daktari

Twitter ligner mer på en unnskyldning for å realisere aksjer på topp før det store fallet.

Men hva skjer med Musk: forrige uke skulle han redde ytringsfriheten.
Denne uka skal han ha hard core lawyers for å saksøke folk. "there will be blood".
https://twitter.com/elonmusk/status/1527774704018280448?s=20&t=VxawSmz13ZpVg7gzUaxYAA
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

Han erklærer at han nå skal stemme republikansk som vel ikke er det partiet som omfavner klimasaken.

Grunnen til det store fallet sist fredag linkes også til det at han i 2018 skal ha vist utilbørlig seksuell fremferd overfor en flyvertinne ansatt i Spacex, og at det skal ha blitt utbetalt 250.000.- USD i "skadeerstatning" mot en NDA. Denne saken har fått navnet "Elongate".
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Contango

Det er nesten overmenneskelig å ikke miste bakkekontakten etter så mye suksess. Jeg har for lengst konkludert at han nå er minst et like stort problem som han er ressurs og blir ikke overrasket om adferden hans blir mye mer uforutsigbar og uforståelig fremover. Tror ærlig talt ikke at alt er så veldig planlagt og genialt.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

turfsurf

Sitat fra: Contango på lørdag 21. mai 2022, klokken 11:43
Jeg har for lengst konkludert at han nå er minst et like stort problem som han er ressurs og blir ikke overrasket om adferden hans blir mye mer uforutsigbar og uforståelig fremover.
Enig. De siste ukenes utspill og handlinger vinter om at han har bikket over en kant. Håper han kan berge seg inn igjen, eller at i det minste at han lar noen andre ta styringen i Tesla.

SpaceX er jeg dog skeptisk til hvordan det skal gå med, dessverre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: Contango på lørdag 21. mai 2022, klokken 11:43
Det er nesten overmenneskelig å ikke miste bakkekontakten etter så mye suksess. Jeg har for lengst konkludert at han nå er minst et like stort problem som han er ressurs og blir ikke overrasket om adferden hans blir mye mer uforutsigbar og uforståelig fremover. Tror ærlig talt ikke at alt er så veldig planlagt og genialt.

Personlig liker jeg ikke Elon - synes mannen oser av løgn og bedrag. Ikke det at min mening betyr noe for aksjekursen, men det er jo en kjent sak at når noe går imot mannen så mister han fullstendig fotfeste.

Og nå ser det ut til at det kommer litt motvind mot selskapet :

https://edition.cnn.com/2022/05/18/cars/tesla-sp-500-esg/index.html

Og så svarer han slik :

https://www.firstpost.com/business/elon-musk-calls-sp-500-esg-index-a-scam-after-tesla-gets-kicked-off-list-10691571.html

Deretter ser vi mange Tesla disipler går hardt ut står ved hans side -  samtidig som Elon går gradvis inn i offer rollen. Og med Elongate hengende der også - vel kanskje det blir flere muligheter å handle aksjen "billig" fremover?

Tror også dette med FSD som aldri leveres blir tyngre for selskapet fremover - så sammen med elongate, utkastelse av sp-500-esg og hele bilbransjen sine problemer som følge av korona restriksjoner i kina og ukraina krigen taler for dyp krise i tiden som kommer. Jeg tror både Tesla aksjen og flere andre skal videre ned og at de vil fortsette ned så fremt ikke verdenssituasjonen snur - mao. lettelser i kina samt nye fredssamtaler mhp. Ukraina og kan snu dette fort - men så lenge det ikke dukker opp noen positive nyheter på denne fronten og Elon selv ikke klarer å få en positiv vinkling i media - går det nok lengre ned med aksjen en stund til...





Motorwatt

Ordene som ble sagt til statsminister Chamberline i "Den Norske Debatten" i Underhuset i mai 1940 passer som hånd i hanske nå, og bør benyttes igjen fra styret i Tesla til EM: "Du har sittet her for lenge for de gode ting du har gjort. Gå av, og la oss bli ferdig med deg. I guds navn, gå". Mannen er jo en løs kanon, og hvis han ikke innser det selv, må noen snarest mulig fortelle han det. Slik fremferd vil ikke investorer finne seg i, og selv de største har allerede tatt affære. ARK har solgt seg kraftig ned, og har selv fått sin verdi redusert med 55%.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Vaduz

Jeg synes fremdeles aksjen er grovt overpriset, har ingen tro på robot taxi kommende 10 år, ingen tro på FSD da heller i samme periode, og tror at andre bilmerker knapper kraftig inn på forspranget selv om tesla fremdeles er beste totalpakken for elbil.

Kan se ut som om emurof sitt kursmål på 5k i 2022 lar vente på seg noen år til:p

emurof

Sitat fra: hELgenen på lørdag 21. mai 2022, klokken 08:23
Sitat fra: emurof på lørdag 21. mai 2022, klokken 01:07Hvis dette fortsetter vil jo Tesla etter hvert være priset som om selskapet ikke vokser i det hele tatt. Jeg tenker at man kan gjøre et varp hvis man handler litt Tesla nå. Selvsagt må man tenke på at man investerer over flere år, for det kan alltids gå lavere på grunn av makro-faktorer.

Med en P/E opp mot 100 så ligger det fortsatt ekstremt mye forventninger om vekst i dette selskapet.
Hvorvidt man kan gjøre et varp eller ikke skal ikke jeg uttale meg om - men det er definitivt ikke priset som om selskapet ikke  skal vokse videre når man ser på P/E tallet.  Bilindustrien sett under ett har vel en P/E på under 5.

P/E nå begynner vel å nærme seg 50, som er veldig lavt for et selskap som vokser så mye som Tesla. Men P/E er jo også noe som ser bakover og ikke tar hensyn til fremtiden i et vekstselskap.

emurof

Sitat fra: daktari på lørdag 21. mai 2022, klokken 10:21Twitter ligner mer på en unnskyldning for å realisere aksjer på topp før det store fallet.

Vet ikke helt hva poenget ditt er her. Mener du at Musk var i stand til å forutse at hele markedet kom til å gå kraftig ned?

SitatMen hva skjer med Musk: forrige uke skulle han redde ytringsfriheten.
Denne uka skal han ha hard core lawyers for å saksøke folk. "there will be blood".
https://twitter.com/elonmusk/status/1527774704018280448?s=20&t=VxawSmz13ZpVg7gzUaxYAA

Nå finnes det jo injurielover, så det bør jo være legitimt å håndheve disse hvis noen går aktivt ut med alvorlige løgner. Mye tyder jo på at denne "sexskandalen" er løgn.

emurof

Sitat fra: turfsurf på lørdag 21. mai 2022, klokken 12:29
Sitat fra: Contango på lørdag 21. mai 2022, klokken 11:43Jeg har for lengst konkludert at han nå er minst et like stort problem som han er ressurs og blir ikke overrasket om adferden hans blir mye mer uforutsigbar og uforståelig fremover.

Enig. De siste ukenes utspill og handlinger vinter om at han har bikket over en kant. Håper han kan berge seg inn igjen, eller at i det minste at han lar noen andre ta styringen i Tesla.

SpaceX er jeg dog skeptisk til hvordan det skal gå med, dessverre.

Jeg synes vi har denne diskusjonen en del ganger nå i ulike perioder. Så roer ting seg, og folk glemmer. Til neste gang det blir litt oppstyr, og det spås dommedag, og det er liksom ikke måte på hvor ille alt skal være.

emurof

Sitat fra: Vaduz på lørdag 21. mai 2022, klokken 21:05Jeg synes fremdeles aksjen er grovt overpriset, har ingen tro på robot taxi kommende 10 år, ingen tro på FSD da heller i samme periode, og tror at andre bilmerker knapper kraftig inn på forspranget selv om tesla fremdeles er beste totalpakken for elbil.

Kan du vise regnestykket som tilsier at Tesla er grovt overpriset med en forventet gjennomsnittlig vekst på 50% frem mot 2030, voksende marginer, og så videre? Og ikke minst en P/E som sikkert nærmer seg rekordlave 50 etter hvert.

SitatKan se ut som om emurof sitt kursmål på 5k i 2022 lar vente på seg noen år til:p

Når har jeg hatt et slikt kursmål? Det tror jeg du vet godt at jeg aldri har hatt. Hva med å holde deg til saken fremfor å begynne å dikte opp historier om meg?

Vaduz

Du tippet jo det i aksjekurs tippe-tråden jo, er jo bare å gå og sjekke det. Forøvrig mente du også at P/E på 100 ikke var så galt heller, og var ganske bullish på 1000$++ pris også, så vi er nok på litt forskjellige planeter. Men jeg eier kun tesla bil, og du kun tsla virker det som, litt ulike perspektiv.

turfsurf

Sitat fra: emurof på lørdag 21. mai 2022, klokken 23:52
Jeg synes vi har denne diskusjonen en del ganger nå i ulike perioder. Så roer ting seg, og folk glemmer. Til neste gang det blir litt oppstyr, og det spås dommedag, og det er liksom ikke måte på hvor ille alt skal være.
Der jo ikke sånn at selv om det har gått bra tidligere så vil det gå bra denne gangen også. Folk forandrer seg, og verdenssituasjonen forandrer seg.

Jeg har frem til nå trodd at det har gått bra, men vært skeptisk og synes EM har gått mere og mere i feil retning.

Men nå virker det som han har tippet over. Ikke rart, når man er en av verdens rikeste personer, og har fått til det "umulige". Skal mye til for å holde hodet på rett plass med en slik suksess.

Jeg er utrolig imponert over hva EM har bidratt med, og all ære til han for det. Men det han gjør og tvitrer i disse dager er sterkt bekymringsverdig. Dessverre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vaduz

Ja han har dessverre bikket over, enig med innlegg over, må være tilnærmet umulig å opprettholde bakkekontakten i et slikt ekstremt tilbedende ekkokammer som han befinner seg i. Han holdt ut i mange år, men nå virker det å være slutt. Håper han finner noen eller noe som kan rekalibrere og virkelighetsorientere han igjen. Verden trenger slike visjonære tenkere med gjennomføringsevne. Kanskje Bill gates kan ta en telefon og gi noen tips:p

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på mandag 23. mai 2022, klokken 18:03
Jeg er utrolig imponert over hva EM har bidratt med, og all ære til han for det. Men det han gjør og tvitrer i disse dager er sterkt bekymringsverdig. Dessverre.
Jeg deler både beundringen og bekymringen for Elon. Men synes det er blitt en stadig større avstand mellom Elon (som person og det han holder på med) og Tesla som firma.
Tesla er ikke like avhengig av han som de var før, og han er i mye større grad blitt også en utfordring med sine mange utspill og uttalelser.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA