Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model Y fra Berlin får nytt batteri

Startet av ToWalkOrDrive, søndag 09. august 2020, klokken 23:31

« forrige - neste »

geear

Hadde ikke overrasket meg et sekund om Tesla ignorerer alle batteribyttene de har gjort opp gjennom, og bare sier at de forventer 1000000 miles, slik at dette aldri et er problem for kundene. Ferdig diskutert...  ::)

turfsurf

Sitat fra: geear på fredag 28. januar 2022, klokken 09:37
Hadde ikke overrasket meg et sekund om Tesla ignorerer alle batteribyttene de har gjort opp gjennom, og bare sier at de forventer 1000000 miles, slik at dette aldri et er problem for kundene. Ferdig diskutert...  ::)
Det riktige å gjøre hvis de er så sikre på at batteriet varer lifetime er jo å gi lifetime garanti på batteriet. Problem solved.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på fredag 28. januar 2022, klokken 09:46
Sitat fra: geear på fredag 28. januar 2022, klokken 09:37
Hadde ikke overrasket meg et sekund om Tesla ignorerer alle batteribyttene de har gjort opp gjennom, og bare sier at de forventer 1000000 miles, slik at dette aldri et er problem for kundene. Ferdig diskutert...  ::)
Det riktige å gjøre hvis de er så sikre på at batteriet varer lifetime er jo å gi lifetime garanti på batteriet. Problem solved.
Enkelt, genialt og veldig trygt for kunden

Ulempen er åpenbar for Tesla.

emurof

Sitat fra: HKS på fredag 28. januar 2022, klokken 01:20Tesla skal selge både Model Y med 4680 fra Texas og Model Y med 2170 fra Fremont i USA, så jeg vil tro at det kommer til å bli minimale forskjeller i spesifikasjoner på disse bilene. Jeg tror folk ser seg litt blinde på presentasjonene fra battery day hvor Tesla snakker om lenger rekkevidde, mulighet til å levere mer strøm, og automatisk tror at det er noe bilene kommer til å få... Tror det som kommer til å skje er at Tesla da bruker færre batterier, slik at egenskapene er ganske like 2170-bilene, og de som tjener er Tesla, så får ned kostnaden på batteriet, og derfor mer profitt per bil.

Det er også noe snakk om at de kunne laget en ny variant av Model Y med bedre rekkevidde og ytelse, og desto stivere pris. Model Y Plaid? Da vil de opprettholde marginene på disse, og det blir mye enklere å skille mellom biler med nye og gamle batterier.

Radial

Sitat fra: emurof på søndag 30. januar 2022, klokken 16:26
Sitat fra: HKS på fredag 28. januar 2022, klokken 01:20Tesla skal selge både Model Y med 4680 fra Texas og Model Y med 2170 fra Fremont i USA, så jeg vil tro at det kommer til å bli minimale forskjeller i spesifikasjoner på disse bilene. Jeg tror folk ser seg litt blinde på presentasjonene fra battery day hvor Tesla snakker om lenger rekkevidde, mulighet til å levere mer strøm, og automatisk tror at det er noe bilene kommer til å få... Tror det som kommer til å skje er at Tesla da bruker færre batterier, slik at egenskapene er ganske like 2170-bilene, og de som tjener er Tesla, så får ned kostnaden på batteriet, og derfor mer profitt per bil.

Det er også noe snakk om at de kunne laget en ny variant av Model Y med bedre rekkevidde og ytelse, og desto stivere pris. Model Y Plaid? Da vil de opprettholde marginene på disse, og det blir mye enklere å skille mellom biler med nye og gamle batterier.

Plaid på en "billig" bil? Nei nå får dem gi seg.... Ingen plaid på 3'ern så da er vel plaid Y en helt fjern tanke.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

emurof

Sitat fra: Radial på søndag 30. januar 2022, klokken 18:19
Sitat fra: emurof på søndag 30. januar 2022, klokken 16:26
Sitat fra: HKS på fredag 28. januar 2022, klokken 01:20Tesla skal selge både Model Y med 4680 fra Texas og Model Y med 2170 fra Fremont i USA, så jeg vil tro at det kommer til å bli minimale forskjeller i spesifikasjoner på disse bilene. Jeg tror folk ser seg litt blinde på presentasjonene fra battery day hvor Tesla snakker om lenger rekkevidde, mulighet til å levere mer strøm, og automatisk tror at det er noe bilene kommer til å få... Tror det som kommer til å skje er at Tesla da bruker færre batterier, slik at egenskapene er ganske like 2170-bilene, og de som tjener er Tesla, så får ned kostnaden på batteriet, og derfor mer profitt per bil.

Det er også noe snakk om at de kunne laget en ny variant av Model Y med bedre rekkevidde og ytelse, og desto stivere pris. Model Y Plaid? Da vil de opprettholde marginene på disse, og det blir mye enklere å skille mellom biler med nye og gamle batterier.

Plaid på en "billig" bil? Nei nå får dem gi seg.... Ingen plaid på 3'ern så da er vel plaid Y en helt fjern tanke.

Jeg aner ikke, men det er mye spekulasjoner. Det er jo ikke sikkert det vil kalles "Plaid", men konseptet med en dyrere bil med bedre rekkevidde og ytelse for å gjøre overgangen til 4680 "mykere" er jo ikke så dum.

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

PionerThink

Som flere er inne på her har de nå produsert 4680 batterier i USA en stund, og en ny milepæl er oppnådd:
https://insideevs.com/news/568579/tesla-one-millionth-4680-cell/
Som det påpekes i en Tweet i slutten av artikkelen måtte de produsere 2,1 Millioner celler om de skulle klart å levere til alle MIC bilene produsert i januar :o
De må derfor "henge i og rampe opp" som det står :+1:
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Storg

Sitat fra: PionerThink på mandag 21. februar 2022, klokken 12:51
Som flere er inne på her har de nå produsert 4680 batterier i USA en stund, og en ny milepæl er oppnådd:
https://insideevs.com/news/568579/tesla-one-millionth-4680-cell/
Som det påpekes i en Tweet i slutten av artikkelen måtte de produsere 2,1 Millioner celler om de skulle klart å levere til alle MIC bilene produsert i januar :o
De må derfor "henge i og rampe opp" som det står :+1:
I Shanghai sin første mnd, ikke januar. 1m celler er nok til litt over 1000 biler.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Radial

Ja leste artikkelen..  lo litt av det, 1 mill celler er jo ingenting for en gigafactoy som Texas. Var vel 250celler ca pr pakke for en LR?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

daktari

1 mill celler siden sommer 2020, blir ikke det ca 2000 celler pr dag i snitt. Hvor mange celler skal i en bil?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: daktari på tirsdag 22. februar 2022, klokken 10:32
1 mill celler siden sommer 2020, blir ikke det ca 2000 celler pr dag i snitt. Hvor mange celler skal i en bil?
Har nå hørt både 1000 ((Teslanytt) og 250 (Electrec).
Sannheten er vel at ingen vet sikkert siden Tesla kan velge å ikke øke rekkevidde men senke antall celler pr bil.

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 22. februar 2022, klokken 10:41
Sitat fra: daktari på tirsdag 22. februar 2022, klokken 10:32
1 mill celler siden sommer 2020, blir ikke det ca 2000 celler pr dag i snitt. Hvor mange celler skal i en bil?
Har nå hørt både 1000 ((Teslanytt) og 250 (Electrec).
Sannheten er vel at ingen vet sikkert siden Tesla kan velge å ikke øke rekkevidde men senke antall celler pr bil.
Det er vel plass til ca. 960 4680-celler der 2170 krevde 4416 celler. Dette vill i så fall gi en batteripakke på rundt 95kWt. Det er lite trolig at det vil skje.
Kanskje de putter inn 800 celler som vil gi i underkant av 80kWt?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på tirsdag 22. februar 2022, klokken 11:25
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 22. februar 2022, klokken 10:41
Sitat fra: daktari på tirsdag 22. februar 2022, klokken 10:32
1 mill celler siden sommer 2020, blir ikke det ca 2000 celler pr dag i snitt. Hvor mange celler skal i en bil?
Har nå hørt både 1000 ((Teslanytt) og 250 (Electrec).
Sannheten er vel at ingen vet sikkert siden Tesla kan velge å ikke øke rekkevidde men senke antall celler pr bil.
Det er vel plass til ca. 960 4680-celler der 2170 krevde 4416 celler. Dette vill i så fall gi en batteripakke på rundt 95kWt. Det er lite trolig at det vil skje.
Kanskje de putter inn 800 celler som vil gi i underkant av 80kWt?
Med allment åpne SuC så er 95 kWh litt i underkant vil jeg si

Model 3 med 100 kWh hadde vært en drømmebil, da hadde den fungert supert til kjøring med henger også, 77 kWh er litt for lite til langtur da.

RJK

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 22. februar 2022, klokken 12:41
Sitat fra: Handyman på tirsdag 22. februar 2022, klokken 11:25
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 22. februar 2022, klokken 10:41
Sitat fra: daktari på tirsdag 22. februar 2022, klokken 10:32
1 mill celler siden sommer 2020, blir ikke det ca 2000 celler pr dag i snitt. Hvor mange celler skal i en bil?
Har nå hørt både 1000 ((Teslanytt) og 250 (Electrec).
Sannheten er vel at ingen vet sikkert siden Tesla kan velge å ikke øke rekkevidde men senke antall celler pr bil.
Det er vel plass til ca. 960 4680-celler der 2170 krevde 4416 celler. Dette vill i så fall gi en batteripakke på rundt 95kWt. Det er lite trolig at det vil skje.
Kanskje de putter inn 800 celler som vil gi i underkant av 80kWt?
Med allment åpne SuC så er 95 kWh litt i underkant vil jeg si

Model 3 med 100 kWh hadde vært en drømmebil, da hadde den fungert supert til kjøring med henger også, 77 kWh er litt for lite til langtur da.
I og med at mange av konkurrentene nå begynner å tilby ganske god rekkevidde, ville jeg ikke vært veldig forundret om dette skjedde, og da også med begrunnelse i behovet for de med henger, takboks eller sykler på taket.

Samt ikke minst det å nå et slags mål om å nå 1000 km rekkevidde (krever kanskje mer batteri, har ikke regnet på dette).

Men om de gjør det til å begynne med, og selger det som et tredje nivå over LR, men kanskje adskilt fra P, er jeg mer skeptisk til. Men jeg tipper endel ville hatt betalingsvilje til å putte i mer penger for nettopp dette.

Jeg tenker at en rekkevidde på ca 450-500 km med henger bak, i relativt flatt terreng (noe mindre der det er mye bakker), er relativt attraktivt for mange. For de som ikke skal trekke henger jevnlig, men likevel ønsker muligheten, er dog en standard LR allerede god nok.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA