Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkeviddegevinst av varmepumpe

Startet av RaskTing, søndag 12. august 2018, klokken 19:15

« forrige - neste »

RaskTing

Jeg ser på forskjellige Soul på nettet å kjøpe brukt, og har funnet en som er veldig ny, til bra pris, og som ikke har gått forferdelig langt (50 000 km). Enda omtrent 5 år igjen på garantien. Men den er en Classic, så den har ikke varmepumpe.

Skinnseter og slikt bryr jeg meg ikke mye om. Rekkevidde er mer aktuelt. Tenker dere faktorene som taler for bilen (relativt lav pris i forhold til alder, tid igjen på garantien, 50 000 km kjørt), veier opp for det at den ikke har varmepumpe? Jeg har ikke hatt elbil før så jeg vet ikke hvor stort utslag det vil ha.

Mitt kjøremønster er ca 3 mil hver dag for kjøring på jobb, og oftest en lengre kjøretur på under 1 time i Oslo-området for klatring i helgene. En helg i måneden, også på vinteren, drar jeg opp til Jotunheimen for å klatre/gå på ski der (ca 360 km en vei). Går fint for meg med stopp for hurtiglading på langturene når jeg sparer så mye på å ha elbil uansett. Kona har imidlertid sagt at mer enn 3 stopp opp til Jotunheimen er no go (men hun vil nok ikke opp dit om vinteren uansett så noe margin der).

hanche

Jeg har ingen presise data å vise til, men vil anta at dette er uproblematisk, med unntak av Jotunheimen om vinteren. Det er vel tross alt når det er kaldt at varmepumpe eller ikke gir størst utslag. Men det kommer nok svar fra noen som har studert dette nærmere enn jeg har.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Zimon

Har heller ingen tall på hvor mye effekt varmepumpe har eller ikke, men med varmepumpe så bruker man mindre energi på oppvarming og kjøling, så ergo mer til fremdrift av bilen. Ifølge flere jeg har lest kommentarer av så vil også varmepumpe være noe mer raskere på oppvarming om vinteren, usikker ang kjøling om sommeren.

Fra elbil.no:
--------
Rekkevidde (fra fabrikk, NEDC):250
Norsk rekkevidde (vinter/sommer):150 - 220

HURTIGLADING: CHAdeMO-hurtiglading (0-80 prosent) tar rundt 30 minutter i sommerhalvåret, men kan ta vesentlig lengre tid i vinterhalvåret. (Soul er forberedt for DC-hurtiglading med inntil 100 kW effekt, men bare et fåtall stasjoner tilbyr dette foreløpig.)

Forbruk (blandet, kWh/mil, NEDC):1,43
--------
Så om ca 360km en vei til Jotunheimen på vinter så beregn 2 kanskje 3 ladestopp, sannsynligvis 2 om du starter med 100% batteri. Litt avhengig av hvor mye klatring oppover, hvor kaldt, hvor mye slaps og dårlige føre forhold.

Husk også Soul ikke er så veldig aerodynamisk så den har litt høyere forbruk enn f.eks Ioniq som jeg kjøpte og fikk i starten av Juni.

Rekkevidde på brukt Soul avhenger også litt av batteriets status, men om bilen har kun gått 50% og ladet forsvarlig så bør den ha grei nok status.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

goggo

Vær også klar over at uten varmepumpe så har du ikke bare kortere rekkevidde i 3 av årets 4 sesonger, du har også mye mindre fleksibilitet ved valg av hurtigladestasjoner. Dette kan ha stor betydning i områder med få hurtigladere tilgjengelig, f.eks i den norske fjellheimen.

Personlig så ville jeg (etter å ha kjørt over 100 000 km i elbiler, både med og uten varmepumpe) aldri kjøpe en elbil uten varmepumpe dersom batteriet er mindre enn 40 KWh eller noe slikt. 

mvh Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA