Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mine første timer i min egen Model Y!

Startet av E-golf-2014, tirsdag 24. august 2021, klokken 10:12

« forrige - neste »

Jeronan

#75
Sitat fra: andy99 på torsdag 26. august 2021, klokken 22:04
Som min lille kommentar om risting/skrangling har tatt av...
På dag to har det vært bedre. Jeg justerte passasjersete ned fra høyeste posisjon og rygg til normale personer, så har jeg ikke hørt noe mere skrammel fra det sete. Ikke så mye annet ulyd heller.

Maybe the seatbelt was ticking against the passenger seat?
Many people have reported about this in other Teslaˋs before.

Sitat
Og så en siste observasjon, varmepumpen i MY er relativt støyende. Dvs den bråker mer en kupevifta. Ikke så mye utenfra, mer innenfra. Har nok med at den sitter veldig nærme kupeen. Igjen sammenligner med Kona. Der hører man den kraftig utenfra, men mindre inni.

Well that would make the neighbours happy at least in the winter, when preheating on early mornings.

Our BMW i3 wakes up the whole neighbourhood when preheating on very cold mornings.  ::) :P
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Merce

Sitat fra: Otkristo på torsdag 26. august 2021, klokken 09:46
Takk for at du gir beskjed. Mange skjulte Tesla hatere både her og på FB.
Du blir ikke hater av noe bare fordi du stiller kritiske spm...!  ;)

daktari

Sitat fra: spirrevipp på torsdag 26. august 2021, klokken 19:59
Av alle ting så virker det som det er blinklysene som vil kreve mest tilvenning...
Lydanlegget er noe dårligere enn jeg er vant til fra Model X, men det var ikke så uventet.
Litt uvant justering av luftstrøm fra klimaanlegget, men det går seg nok til.

Ellers så er jeg godt fornøyd, flott bil som jeg tror dekker mitt behov utmerket så fort jeg får på plass hengerfeste.
Blinklys? Er det noe anderledes med dem?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Rosstopher

Sitat fra: daktari på torsdag 26. august 2021, klokken 22:16
Sitat fra: spirrevipp på torsdag 26. august 2021, klokken 19:59
Av alle ting så virker det som det er blinklysene som vil kreve mest tilvenning...
Lydanlegget er noe dårligere enn jeg er vant til fra Model X, men det var ikke så uventet.
Litt uvant justering av luftstrøm fra klimaanlegget, men det går seg nok til.

Ellers så er jeg godt fornøyd, flott bil som jeg tror dekker mitt behov utmerket så fort jeg får på plass hengerfeste.
Blinklys? Er det noe anderledes med dem?

Kanskje fordi Tesla har feil lyd på blinklys? Sier tikk, tikk, tikk i stedet for tikk takk, tikk takk, tikk takk. 😄
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Handyman

Sitat fra: daktari på torsdag 26. august 2021, klokken 22:16
Sitat fra: spirrevipp på torsdag 26. august 2021, klokken 19:59
Av alle ting så virker det som det er blinklysene som vil kreve mest tilvenning...
Lydanlegget er noe dårligere enn jeg er vant til fra Model X, men det var ikke så uventet.
Litt uvant justering av luftstrøm fra klimaanlegget, men det går seg nok til.

Ellers så er jeg godt fornøyd, flott bil som jeg tror dekker mitt behov utmerket så fort jeg får på plass hengerfeste.
Blinklys? Er det noe anderledes med dem? Krever litt tilvenning.
Antar at han mener hendelen og måten den fungerer på. TMY og TM3 er unike der mener jeg. To trinns bryter uten hukommelse (returnerer alltid til mditposisjonen). Krever litt tilvenning.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jeronan

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 26. august 2021, klokken 22:21
Sitat fra: daktari på torsdag 26. august 2021, klokken 22:16
Sitat fra: spirrevipp på torsdag 26. august 2021, klokken 19:59
Av alle ting så virker det som det er blinklysene som vil kreve mest tilvenning...
Lydanlegget er noe dårligere enn jeg er vant til fra Model X, men det var ikke så uventet.
Litt uvant justering av luftstrøm fra klimaanlegget, men det går seg nok til.

Ellers så er jeg godt fornøyd, flott bil som jeg tror dekker mitt behov utmerket så fort jeg får på plass hengerfeste.
Blinklys? Er det noe anderledes med dem?

Kanskje fordi Tesla har feil lyd på blinklys? Sier tikk, tikk, tikk i stedet for tikk takk, tikk takk, tikk takk. 😄

Or in a Tesla with MCU1, often no sound at all or worse 5 seconds later.  :laugh:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

daktari

Sitat fra: Handyman på torsdag 26. august 2021, klokken 22:34
Sitat fra: daktari på torsdag 26. august 2021, klokken 22:16
Sitat fra: spirrevipp på torsdag 26. august 2021, klokken 19:59
Av alle ting så virker det som det er blinklysene som vil kreve mest tilvenning...
Lydanlegget er noe dårligere enn jeg er vant til fra Model X, men det var ikke så uventet.
Litt uvant justering av luftstrøm fra klimaanlegget, men det går seg nok til.

Ellers så er jeg godt fornøyd, flott bil som jeg tror dekker mitt behov utmerket så fort jeg får på plass hengerfeste.
Blinklys? Er det noe anderledes med dem? Krever litt tilvenning.
Antar at han mener hendelen og måten den fungerer på. TMY og TM3 er unike der mener jeg. To trinns bryter uten hukommelse (returnerer alltid til mditposisjonen). Krever litt tilvenning.
Aha, kan ikke si jeg husker akkurat det fra 3ern en gang. Et svakt minne kanskje.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

spirrevipp

Sitat fra: andy99 på torsdag 26. august 2021, klokken 22:33
Det er vel måten det blinklys bryter virker som er annerledes. Dvs det slår seg ikke like lett av som på andre merker. Så for min del er det ofte jeg må slå av blinklyset igjen... selv om man har rettet opp rattet igjen

Presis, synes nesten jeg må slå av blinklyset manuelt etter hver eneste rundkjøring.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Handyman

#83
Sitat fra: spirrevipp på fredag 27. august 2021, klokken 07:43
Sitat fra: andy99 på torsdag 26. august 2021, klokken 22:33
Det er vel måten det blinklys bryter virker som er annerledes. Dvs det slår seg ikke like lett av som på andre merker. Så for min del er det ofte jeg må slå av blinklyset igjen... selv om man har rettet opp rattet igjen

Presis, synes nesten jeg må slå av blinklyset manuelt etter hver eneste rundkjøring.
Nå ha jeg kjørt 46000km i TM3 og normalt (alltid?) skrur blinklyset seg av når rattet retter seg opp. Kan det være noe feil? Ikke ved helt små rattutslag da, men slik er vel de fleste biler?
Leste i en test at TMY hadde kun 2 omdreininger fra fult utslag den ene veien til fult utslag den andre. Det er jo lite, og medfører jo at rattutslagene i TMY blir mindre enn i mange andre biler.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Merce

Sitat fra: spirrevipp på fredag 27. august 2021, klokken 07:43
Sitat fra: andy99 på torsdag 26. august 2021, klokken 22:33
Det er vel måten det blinklys bryter virker som er annerledes. Dvs det slår seg ikke like lett av som på andre merker. Så for min del er det ofte jeg må slå av blinklyset igjen... selv om man har rettet opp rattet igjen

Presis, synes nesten jeg må slå av blinklyset manuelt etter hver eneste rundkjøring.

Er det ikke "komfortblink"? Dvs 3-4 blink etter et vipp på hendelen.

Handyman

Sitat fra: Merce på fredag 27. august 2021, klokken 08:15
Sitat fra: spirrevipp på fredag 27. august 2021, klokken 07:43
Sitat fra: andy99 på torsdag 26. august 2021, klokken 22:33
Det er vel måten det blinklys bryter virker som er annerledes. Dvs det slår seg ikke like lett av som på andre merker. Så for min del er det ofte jeg må slå av blinklyset igjen... selv om man har rettet opp rattet igjen
Presis, synes nesten jeg må slå av blinklyset manuelt etter hver eneste rundkjøring.
Er det ikke "komfortblink"? Dvs 3-4 blink etter et vipp på hendelen.
Jo, første trinn gir 3 blink. Brukte det ofte i TM3.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

På Model 3 kan du "blinke svagt", altså bare touche blinkeren. Da blinker den 3 ganger....som er ca 2 for lite...du vil jo blinke 5-6 sek.

Blinker en helt....og gjorde det litt sent...så skrur den seg kanskje ikke av....eller ikke så bratt sving. Da kan du velge å blinke samme vei en gang til....da skrur den seg av, og en er sikker på at en ikke blinker andre veien.

Angående skrangling og sete: på Model 3 kjørte jeg setet helt bak...men da er det litt "løst". Kjørte det dermed 1cm frem igjen, som da strammet ting opp og fikk setet til å stå i ro.

Irriterende at en ikke kan kjøpe bilen uten varmepumpe. Burde vært en måte å skru den av midlertidig når en ikke gidder høre på den.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

#87
SitatOg så en siste observasjon, varmepumpen i MY er relativt støyende. Dvs den bråker mer en kupevifta. Ikke så mye utenfra, mer innenfra. Har nok med at den sitter veldig nærme kupeen. Igjen sammenligner med Kona. Der hører man den kraftig utenfra, men mindre inni.

Interessant og takk for info. Men har  du noe mer data på dette enda? Har du lest om dette med mer VP lyd fra andre tester enda?

VP er jo lik TM3, torpedo vegg er lik... avstand VP til kupe noe kortere... hvor mye i cm?

Bilde med pil er TMY og det andre bilde er TM3. Begge fra google webben...

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 27. august 2021, klokken 08:34
På Model 3 kan du "blinke svagt", altså bare touche blinkeren. Da blinker den 3 ganger....som er ca 2 for lite...du vil jo blinke 5-6 sek.

Blinker en helt....og gjorde det litt sent...så skrur den seg kanskje ikke av....eller ikke så bratt sving. Da kan du velge å blinke samme vei en gang til....da skrur den seg av, og en er sikker på at en ikke blinker andre veien.

Angående skrangling og sete: på Model 3 kjørte jeg setet helt bak...men da er det litt "løst". Kjørte det dermed 1cm frem igjen, som da strammet ting opp og fikk setet til å stå i ro.

Irriterende at en ikke kan kjøpe bilen uten varmepumpe. Burde vært en måte å skru den av midlertidig når en ikke gidder høre på den.
Bruk av blinklyset er veldig greit forklart på side 58 i manualen. Skal fungere helt likt som i TM3.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

spirrevipp

Komfortblink er som en ann sa tidligere ofte litt i korteste laget. At den er like "dårlig" på Model 3 hjelper ikke stort.

Nuvel, skal vel bli vant til at den ikke bryter like naturlig som på alle andre biler jeg har kjørt de siste 25+ årene.  :laugh:
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA