Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Utløpte henvisningskreditter

Startet av svenskeknug1, torsdag 05. september 2024, klokken 14:30

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: kaistian på fredag 06. september 2024, klokken 17:10Leser man denne https://sprakradet.no/spraksporsmal-og-svar/hva-betyr-innen/ samt legge høyesterettssaken de henviser til på slutten til grunn vil jeg tro at det i Norge med en slik formulering vil dagen være medregnet.

Så hvis man gidder å gå videre med det så har man en sterk sak.
Problemet er jo at de ikke har brukt ordet "innen". Artikkelen er derfor lite relevant. Det var derfor jeg skrev at de kunne brukt det uttrykket, men det har de altså ikke gjort, og jeg tror derfor ikke at man har en sak.
Mange tror jo feilaktig at innen betyr "før", men som regel kan man erstatte "innen" med "innenfor"
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Torpedo Ted

Klarer ikke å se hvordan "Utløper 5. september" kan tolkes på noen som helst annen måte enn at disse kan bli nullstilt på hvilket som helst tidspunkt 5. september. Dvs, siden det er datastyrt vil det normalt skje kl 00:01, men kan i teorien også skje kl 23:00. Eller i dette tilfellet vil det nok mest sannsynlig skje på samme klokkeslett du fikk poengene.

kaistian

Sitat fra: Handyman på mandag 09. september 2024, klokken 08:57
Sitat fra: kaistian på fredag 06. september 2024, klokken 17:10Leser man denne https://sprakradet.no/spraksporsmal-og-svar/hva-betyr-innen/ samt legge høyesterettssaken de henviser til på slutten til grunn vil jeg tro at det i Norge med en slik formulering vil dagen være medregnet.

Så hvis man gidder å gå videre med det så har man en sterk sak.
Problemet er jo at de ikke har brukt ordet "innen". Artikkelen er derfor lite relevant. Det var derfor jeg skrev at de kunne brukt det uttrykket, men det har de altså ikke gjort, og jeg tror derfor ikke at man har en sak.
Mange tror jo feilaktig at innen betyr "før", men som regel kan man erstatte "innen" med "innenfor"
Virker ikke som om du har lest artikkelen ei heller de lovparagrafer den viser til samt høyesterettsavgjørelsen som er nevnt.
De inneholder mer en bare forklaring av innen.
§ 148 som de viser til ser blandt annet følgende
SitatVed beregning av frister, som er bestemt efter dage, telles ikke den dag med, da fristen begynder at løpe. Derimot medregnes møtedagen eller den dag, da den handling, fristen gjælder, tidligst kan foretages eller senest maa være foretat.

Så den sier i klartekst "Derimot medregnes dagen fristen gjelder."
Og leser du høyesterettsavgjørelsen ser du at høyesterett mener det er helt rimelig og tolke frister på denne måten.
"Rettspraksis gjev likevel støtte for at fristreglane i domstollova er uttrykk for generelle prinsipp."

Så derfor vil en frist 5. september bety at den dagen er medregnet, så fristen blir 5. september 23:59:59.

Sitat fra: Torpedo Ted på mandag 09. september 2024, klokken 12:57Klarer ikke å se hvordan "Utløper 5. september" kan tolkes på noen som helst annen måte enn at disse kan bli nullstilt på hvilket som helst tidspunkt 5. september. Dvs, siden det er datastyrt vil det normalt skje kl 00:01, men kan i teorien også skje kl 23:00. Eller i dette tilfellet vil det nok mest sannsynlig skje på samme klokkeslett du fikk poengene.
Du får lese rettspraksis, ser du i den høyesterettsavgjørelsen peker den også til andre rettsavgjørelser som støtter min konklusjon over.

Handyman

Jeg er helt enig dersom de hadde skrevet at fristen var 5. september. Det har de derimot ikke. Når det er formulet som det er, så mener jeg at man i denne sammenheng må forstå det som at fristen er 4. september.
Etter det jeg kan se, så har de hverken brukt ordene "innen" eller "frist". Det du viser til er slik jeg leser det koblet direkte til ordene "frist" og "innen". Det mener jeg er helt sentralt her.
Jeg påberoper meg ikke juss-kompetanse, men mener helt klart at Tesla burde formulert seg annerledes hvis de vil å unngå misforståelser. ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Torpedo Ted på mandag 09. september 2024, klokken 12:57Klarer ikke å se hvordan "Utløper 5. september" kan tolkes på noen som helst annen måte enn at disse kan bli nullstilt på hvilket som helst tidspunkt 5. september. Dvs, siden det er datastyrt vil det normalt skje kl 00:01, men kan i teorien også skje kl 23:00. Eller i dette tilfellet vil det nok mest sannsynlig skje på samme klokkeslett du fikk poengene.
Enig i dette. Utløper 5. september vil normalt bety i det datoen tikker over til 5.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt

#20
I alle kalenderapper jeg har testet, og det er ganske mange etterhvert, vil en påminnelse satt til en dato alltid dukke opp i appen som kl. 0000 på denne datoen, eller merket "Hele dagen" hvis den er registrert som
 en avtale..

Handyman

Så da har du endret mening? Altså at poengene forsvinner straks det blir 5. sept 0000.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt

I henhold til den norske Wikipedia-artikkelen om ISO 8601, opplyses det at 00:00 vanligvis brukes om begynnelsen av døgnet og at 24:00 vanligvis brukes for å markere slutten på et døgn.

turfsurf

Nå er vel 24:00 ett klokkeslett som ikke finnes, siden det er det samme som 00:00 neste døgn. Hvis man holder seg til sekunder så går klokka fra 00:00:00 til 23:59:59, ikke 00:00:01-24:00:00.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Ingen som har appen på engelsk og kan sjekke om det står "expires on" eller "expires before".

Dårlig oversettelse fritar forøvrig ikke Tesla Norge for juridisk ansvar.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

What-a-watt

Greit forklart her  :o  :o

I ISO 8601 er døgnet inndelt i 24 timer. Formatet er hhmmss eller med separatorer hh:mm:ss. hh er timer mellom 00 og 24, hvor 24 bare blir brukt til å markere sluttpunktet på døgnet. mm er minutter fra 00 til og med 59. ss er sekunder fra 00 til og med 59 (eller unntaksvis 60 i det tilfelle at året blir tillagt et ekstra sekund på grunn av minsket jordrotasjon – skuddsekund). Så et klokkeslett kan betegnes som 13:47:30, eller 134730.

Også her er det tillatt å utelate de minste elementene for mindre presisjon, for eksempel hh:mm eller bare hh.

Desimaldeler av de enkelte elementene kan også brukes. Disse skal da separeres med punktum (.) eller komma (,). Desimaldeler kan bare tildeles det mest presise (siste) elementet. For eksempel vil 14:30,5 tilsvare 14:30:30. 14:30:30,25 vil si 25 hundredeler i tillegg.

Midnatt er et unntakstilfelle og kan skrives både 00:00 og 24:00. Skrivemåten 00:00 blir brukt for begynnelsen av døgnet, og er det mest vanlig brukte. 24:00 brukes bare for å markere slutten på et døgn. 1981-04-05T24:00 er det samme tidspunktet som 1981-04-06T00:00.

Handyman

Sitat fra: daktari på tirsdag 10. september 2024, klokken 08:25Ingen som har appen på engelsk og kan sjekke om det står "expires on" eller "expires before".

Dårlig oversettelse fritar forøvrig ikke Tesla Norge for juridisk ansvar.
Kanskje det bare står "Expires" og dato ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

svenskeknug1

#27
Setter pris på engasjementet som har oppstått her  ;D 

Til info så ringte jeg og ba om skriftlig tilbakemelding på dette, og mottok deretter følgende svar:

Sitat"Takk for at du kontaktet oss på Tesla.
Henvis og tjen poengene må brukes før utløpsdato og kan ikke brukes på utløpsdatoen.
Mer info om dette finner du her : here https://www.tesla.com/no_no/support/refer-and-earn ,

''Hvis du har kreditter fra en tidligere versjon av Henvis og tjen-programmet, kan du løse inn disse kredittene i Tesla-appen FREM til deres utløpsdato."

Håper dette var et klarere svar på hvorfor du ikke fikk brukt dine poenges på utløpsdato."

Selv om jeg er enig i at jeg selvølgelig burde agert FØR 5. september, så reagerer jeg på at de her viser til ordlyden i reglene som ble publisert ifm. relansering av henvisningsprogrammet, og som tilfeldigvis også gjaldt fra samme dato (altså 5. september 2024).
Jeg fant dog frem teksten som sto på denne siden før relanseringen, og da er ordlyden mer uklar mener jeg:
Sitat"Henvis og tjen-programmet gikk ut den 30. april 2024. Gyldige bestillinger lagt
inn senest 30. april 2024, mottar fortsatt kjøperfordeler, henvisningskreditter
og lojalitetsfordeler ved levering. Bestillinger lagt inn etter 30. april 2024, er
ikke kvalifisert til motta kiøperfordeler. henvisningskreditter eller
lojalitetsfordeler. Du kan fortsatt løse inn ubrukte kreditter fra Henvis Oq tjen-
programmet til de utløper. Kreditter utløper 12 måneder etter tildelingsdato."

Jeg tenker jo at endringen i teksten viser at de selv har innsett at det var uklart slik det var beskrevet tidligere. Innser at jeg nok ikke kommer videre overfor Tesla, og jeg gidder heller ikke "krangle" om det som tross alt er småpenger, men jeg er ikke voldsomt imponert over hvordan de fremstår.


Edit:
Mottok nytt svar fra tesla hvor det kommer frem at de ikke vil eller kan refundere kreditter, så da gidder jeg ikke forfølge dette noe mer fremover:

Sitat"Vi har sett nærmere på saken, kredittene var aktive frem til utløpsdato som var 5. september - da vil de ikke lenger være aktive. Vi har ikke mulighet til å refundere utgåtte kreditter.
De var også aktive og tilgjenlig i 12 måneder fra tildelingsdatoen.

I forhold til tekstendringene som du sikter til ble gjort på hjemmesiden, var dette gjeldene for Vilkårene under endringstado.

Håper dette gir et klarere svar."

Handyman

Sitat fra: svenskeknug1 på tirsdag 10. september 2024, klokken 11:10"....poengene må brukes før utløpsdato og kan ikke brukes på utløpsdatoen".

''....kan du løse inn disse kredittene i Tesla-appen FREM til deres utløpsdato."

"....kredittene var aktive frem til utløpsdato som var 5. september"
Ganske utrolig at Tesla roter det til og bruker ordet "utløpsdato" når de skal prøve å klargjøre.
Utløpsdato betyr pr definisjon "siste forbruksdag", og ikke dagen før som de forklarer.
Fortsetter de på de på dette viset, så har du snart en god sak ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA