Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Audi Q6 e-tron

Startet av Counterpointer, onsdag 24. august 2016, klokken 18:08

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 20. april 2017, klokken 10:44
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 20. april 2017, klokken 10:39
Som nevnt tidligere spurte jeg om dette i Geneve. Das Audi-Fraulein sa at det kom til å bli så store forandringer i forhold til konseptet at det var om lite vits i å vise den frem enda en gang. Det er vel opplest og vedtatt at den vises i mer endelig  utgave i Frankfurt.
Er ganske spent på hva Audi slipper av info i morgen!

Har synes prototypen har sett bra ut, men Q8 enda bedre

Det er vel sagt at Q8 blir større(høyere) og dyrere enn (Q6) e-Tron. Q8 skal visst koste fra 70.000 Euro.
Tipper det blir designelement bde fra Q8 og e-tron sportback.

Troald

Ble ikke mer klok av informasjonen som kom i dag.
God plass til 4 personer, betyr det 4 eller 5 seter?
Hurtiglading 150 kW 50 minutt, er det fra 0 til 100?
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Stikkkontakt

Sitat fra: Troald på fredag 21. april 2017, klokken 10:09
Ble ikke mer klok av informasjonen som kom i dag.
God plass til 4 personer, betyr det 4 eller 5 seter?
Hurtiglading 150 kW 50 minutt, er det fra 0 til 100?

Frykter det betyr 4 seter.
150kw er 2,5kwh pr minutt. Det er 15 km rekkevidde i minuttet ved moderat hastighet og temeperatur.

SuperPG

Audi e-tron quattro concept Audis første elbil er en el-SUV



Audi elbil e-tron quattro concept er verdt å vente på. Fristende stikkord er quattro firehjulstrekk og elektrisk rekkevidde på over 500 km.

I 2018 entrer Audi markedet for hel-elektriske SUV-er

I 2018 entrer Audi markedet for hel-elektriske SUV-er. Allerede nå kan du få vite mye om hva vi har i vente.

Med et utpreget Audi-design, med en skarp utgave av single frame-grillen som et tydelig våpenskjold, og med en størrelse mellom Audi Q5 og Audi Q7, gir Audi e-tron quattro concept spennende hint om hva vi kan forvente oss av fremtidens elektriske SUV fra Audi. Og vi kan forvente oss en hel del.

Med en batterikapasitet på 95 kWh har konseptbilen en rekkevidde på mer enn 500 kilometer. Ved hurtiglading på ladestasjoner med en effekt på 150 kW er ladetiden cirka 50 minutter. Med den effekten som finnes på norske ladestasjoner i dag, kan ladetiden bli noe lengre.

Den store lithium-ion batteriet er integrert i gulvet i kupeen. Det gir en balansert vektfordeling og et lavt tyngdepunkt  forutsetninger for dynamiske kjøreegenskaper. Den adaptive luftfjæringen og firehjulstyringen sørger for å forsterke dette.

Tre motorer i Audi e-tron quattro concept

Fremdriften til Audi e-tron quattro concept blir sørget for av tre elektriske motorer. En på forakselen, mens de to andre driver bakakselen. Kraftfordelingen mellom de tre elektriske motorene er grunnlaget for e-tron quattro firehjulsdrift.

Kreftene fordeles automatisk mellom motorene og akslene, avhengig av kjøresituasjonen. Ved aktiv kjøring fordeles eksempelvis majoriteten av kreftene mellom bakhjulene for maksimal dynamikk og stabilitet.

Motorene i konseptbilen har til sammen en enorm effekt. De leverer totalt 320 kW (435 hk), men det finnes også en egen boostfunksjon som øker effekten over kortere perioder, til hele 370 kW (503 hk) og dreiemomentet til over 800 Nm. 0100 km/t gjøres unna på 4,6 sekunder, mens toppfarten er regulert til 210 km/t.

Et tydelig Audi-design

Audi e-tron quattro concept har brede skuldre og skarpe linjer som utstråler dynamikk, og som er tydelig Audi i sitt uttrykk. Konseptbilen er 4,88 meter lang, 1,93 meter bred og 1,54 meter høy, noe som betyr en romslig kupe skreddersydd for fire personer, og et bagasjerom på 615 liter.

Interiøret er designet rundt OLED-skjermer med ulike visnings- og betjeningsfunksjoner. Det digitale instrumentpanelet, Audi virtual cockpit, er kjent fra dagens produksjonsmodeller. I konseptbilen finner du flere berøringsskjermer som blant annet betjener bilens selvkjøringsprogrammer, media og navigasjon. De kommende produksjonsmodellene vil by på flere interiørløsninger, men felles for alle er høy komfort og lavt støynivå i kupeen.

Aerodynamiske elementer

Den lave luftmotstanden på Audi e-tron quattro concept (Cw 0,25) er en viktig faktor både for den lange elektriske rekkevidden og den lave innvendige støyen.

Det har man fått til blant annet ved at det i hastigheter over 80 km/t aktiveres aerodynamiske elementer på bilens panser, side og bakende, for å styre luftstrømmen gjennom og rundt bilen på en mest mulig effektiv måte.

Sidespeilene, erstattet av kameraer som felles ut under kjøring, er også med på å minske luftmotstanden.

Trådløs lading av batteriet

Med «Audi Wireless Charging» er konseptbilen klar for induksjonslading. Det muliggjør en praktisk og enkel ladeprosess, hvor bilens parkeringssystem selv sørger for at bilen parkeres i riktig posisjon over en ladeplate i bakken, slik at ladingen skjer trådløst.
VW ID.3 1st plus

Touring

Snakket med forhandler,  han sa den kommer som fem seter,  mulig syv seter men det var ikke bestemt ennå. Kommer med hengerfeste i følge ham.

fantonsen

#110
De kan jo ikke legge opp til 4 seter i en såpass stor bil. Da driter de på draget.
Det høres heller ut som om det blir 2 komfortable seter bak, med et smalere sete/sittepute i midten slik som mange har. Og ikke 3 separate seter slik som enkelte biler har.
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

Stikkkontakt

Sitat fra: fantonsen på fredag 21. april 2017, klokken 10:42
De kan jo ikke legge opp til 4 seter i en såpass stor bil. Da driter de på draget.

Både Audi A7 og BMW X6 var kun tilgjengelig med 4 seter da de ble introdusert. Det er store flak begge 2.

bmw2002

Var ingen ny informasjon som kom fra Audi dessverre, og ingen informasjon om hva som vil bli endret fra konseptet til ferdig bil.

Stikkkontakt

Sitat fra: bmw2002 på fredag 21. april 2017, klokken 13:09
Var ingen ny informasjon som kom fra Audi dessverre, og ingen informasjon om hva som vil bli endret fra konseptet til ferdig bil.

Nei, dette var ekstremt skuffende. Men samtidig er det problemfritt for meg å avse 20.000 kroner i en periode.
Uansett må de snart komme med noe info. Og den kanskje største skuffelsen var bestilling høsten 2018. Da snakker vi tidligst bil til kunder våren 2019.. :-1-:

bmw2002

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 21. april 2017, klokken 13:25
Sitat fra: bmw2002 på fredag 21. april 2017, klokken 13:09
Var ingen ny informasjon som kom fra Audi dessverre, og ingen informasjon om hva som vil bli endret fra konseptet til ferdig bil.

Nei, dette var ekstremt skuffende. Men samtidig er det problemfritt for meg å avse 20.000 kroner i en periode.
Uansett må de snart komme med noe info. Og den kanskje største skuffelsen var bestilling høsten 2018. Da snakker vi tidligst bil til kunder våren 2019.. :-1-:

For min del har jeg hatt mest lyst på i-Pace uansett, så det er ikke noe stort problem. Jeg ser at det er flere som har reservert Audi her, men som droppet i-Pace.  Lurer egentlig på på hvorfor?

Trond.m

Forhandernett og importør av Jaguar framstår ikke som like solid som Møller. Det gjør at det føles tryggere å satse på Audi.

Stikkkontakt

Sitat fra: TM på fredag 21. april 2017, klokken 15:42
Forhandernett og importør av Jaguar framstår ikke som like solid som Møller. Det gjør at det føles tryggere å satse på Audi.

Det også. Men Audi er også en større bil for oss med litt unger å drasse på. Riktignok ikke så stor som Model X, men det er nettopp poenget for min del. Og så syns jeg de dørene er så überharry at det er fullstendig uaktuelt.

Counterpointer

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 21. april 2017, klokken 13:25
Og den kanskje største skuffelsen var bestilling høsten 2018. Da snakker vi tidligst bil til kunder våren 2019.. :-1-:
Det var ikke bra, heller ikke sett sammen med ryktene om et par hundre biler i 2018

Prisen er også helt i det blå. Snakket med selger på Ensjø som ikke så bort fra 850 som startpris. Da forsvinner køen fort!

Stikkkontakt

Sitat fra: knut.aulie på fredag 21. april 2017, klokken 17:12
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 21. april 2017, klokken 13:25
Og den kanskje største skuffelsen var bestilling høsten 2018. Da snakker vi tidligst bil til kunder våren 2019.. :-1-:
Det var ikke bra, heller ikke sett sammen med ryktene om et par hundre biler i 2018

Prisen er også helt i det blå. Snakket med selger på Ensjø som ikke så bort fra 850 som startpris. Da forsvinner køen fort!

Møller Minde sa 650.000.
De tyske bilmagasinene antyder startpriser på EQ, e-tron og X3EV på mellom 60 og 70.000 euro. Utifra de antagelsene får jeg veldig hyggelige tall utav kalkulatoren min...
850000 høres sprøtt ut. Da er man oppi en tysk pris på 110.000 euro. Det er f.eks 20% mer enn en SQ7. Da er det ihvertfall ingen fare for at bilen kommer til å selge noe som helst på kontinentet.

Carkub

#119
Sitat fra: bmw2002 på fredag 21. april 2017, klokken 15:15

For min del har jeg hatt mest lyst på i-Pace uansett, så det er ikke noe stort problem. Jeg ser at det er flere som har reservert Audi her, men som droppet i-Pace.  Lurer egentlig på på hvorfor?

Jeg tenker følgende taler for at Audi e-tron quattro best vil passe våre behov:
- lang rekkevidde (95 kWh batteri)
- stort bagasjerom (antakelig større enn i-Pace og større og mer anvendelig enn i Model 3)
- god takhøyde i baksetet (bedre enn feks Tesla Model S)
- god bakkeklaring (bedre enn Tesla Model S)
- antakelig muligheter for takstativ og skiboks (i motsetning til Tesla Model X, uvisst på i-Pace og Model 3?)
- antakelig mulighet for hengerfeste (vekt usikkert)
- Har Audi i dag, fordel med tanke på overtalelse i heimen :)

Det som kan få oss til å ikke benytte forhåndsreservasjonen er:
- det blir 4, ikke 5 seter
- prisen med tilvalget vi ønsker oss (hengerfeste, infotainment, varme i seter etc) blir for høy
- prisen på brukt/ny Tesla Model S 70D/75D/85D med luftfjæring blir såpass mye lavere innen e-Tron qauttro kommer for salg at det fremstår mer attraktivt.
- andre billigere biler lanseres med lang nok rekkevidde og god nok plass (Nye leaf, Kia niro, Kia stonic, Hyundai SUV etc). Det er tross alt lenge til høsten 2018..
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA