Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Klepp energi ladere (Rogaland/Jæren)

Startet av Egil S, søndag 07. april 2024, klokken 21:35

« forrige - neste »

Egil S

Fikk nettopp en mail fra mitt nettselskap at de skal åpne en ny hurtiglader (effekt ikke oppgitt) på Orstad 11 april.
Adresse: Plogfabrikkvegen 2, 4353 Klepp Stasjon. Like ved Uno-X.
Klepp Energi har noen få andre ladere rundt omkring, men de fleste andre ser ut til å være 22kW AC ladere.

Men det mest interessant her er prismodellen de har lagt seg på, spotpris + fast påslag, dette mener jeg er en veldig bra prismodell, håper andre leverandører følger etter.

Du finner, starter og avslutter ladingen i Easypark-appen eller ved bruk av RFID-brikke for fordelaktige priser for eksisterende ladekunder. På hurtigladestasjoner vil du få mulighet til å betale med vanlig betalingskort i tillegg.

Ladeprisen er alltid basert på den til enhver tid gjeldende markedsprisen for strøm (spotpris). Dette sikrer at du som bruker ikke betaler mer enn du skal, samtidig som vi som fellesskap utnyttet kapasiteten i strømnettet på best mulig måte.

Tok en skjermdump tidligere i dag når strømprisen var negativ noen timer.

Live pris finner dere her.
https://klepp-energi.no/ladetjenester/priser/

Da ser det ut som man i tillegg til å kunne AC lade på Jærhagen kjøpesenter til 2kr/kWh (på p-hus taket, 3kr inne i p-huset) nå kan lade minst 50kW til spotpris pluss 2kr på Orstad fra torsdag av, blir spennende å se hvor de kommer med flere ladere i kommunen etterhvert det ser ut som de tenker å satse fremover.
Nå skal det bli enda enklere å lade offentlig. Våre ladestasjoner blir plassert i sentrum og på trafikkerte punkter i kommunen.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

vartli

Med dette prinsippet bør prisene gå ned. Ladeoperatør slipper å ta risikopåslag for spotpris. Samtidig så kan det jo godt være at de allerede har håndtert det med fastprisavtaler. Spennende å se om dette brer seg videre.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Egil S

#2
Jeg synes dette er en fornuftig prismodell.
Det betyr jo stort sett at lading blir billigere, i skrivende stund er den 2,56kr.
Det vil jo bety at vinterstid kan det blir svært dyrt f.eks timer hvor spotprisen er 5-6kr pluss påslaget.

Det gjør jo også at man kan se på strømprisen og legge opp til å lade når det er billigst, det var jo et par timer midt på dagen i dag spotprisen var ca 20øre og i dag tidlig var den 120øre, men selv 3,20kr/kWh er rimelig for 50kW lading.

Jeg er litt spent på om EasyPark appen tar et påslag, men direkte kort betaling er jo en fordel, RFID brikken vet jeg ikke om er en selskapet utsteder eller om man kan bruke f.eks elbilforening sin, det klarer jeg ikke finne ut av på sidene deres.

Edit: Dette står om Easypark:
Standard servicetillegg er nå 15% av kostnaden for parkering eller lading (minimum 4,90 NOK).

Hadde jeg ladet f.eks 50kWh nå til 2,56kr er det 128kr +19kr i gebyr til easypark  totalt 147kr.
Da lønner det seg nok å betale med kort.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Egil S

Liten oppdatering her.

Ser ut som prisene har gått ned, de tar nå spotpris + 1,60kr, mulig dette er sommerpriser

Var å kikket på disse og det fremgår ikke hvor kraftige de er, det er 4 CCS kontakter på to ladestolper. Den ene har kontrollskjerm og kortterminal.
Som sakt vanskelig å se hvor kraftige de er, sto ingenting på skjerm eller på selve laderen.

Dataplaten fra Siemens sier at høyre side er ratet til 400V/250A, samme for venstre, men om dette er pr stolpe eller pr stolpehalvdel er jeg ikke sikker på.
400V/250A er iallfall 100kW, så enten er det 4x100kW eller 4x50kW ladere.

I samme området er det også 6 stykker 11kW AC ladere.

Nå er disse laderne litt utenfor allfarvei, men det er en CoopExtra og Pizzabakeren på området.
kartet viser hurtigladerne i grønt og AC laderne i rødt.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA