Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fjernstyring varme problem

Startet av Stig@tle, torsdag 05. oktober 2023, klokken 19:42

« forrige - neste »

Stig@tle

Har nå i en mnd førsøkt å få bilen varm og duggfri før jeg drar på jobb uten hell.  Går inn på app - velger temp osv. setter avgangstid og får bekreftet at dette er motatt av bil .
Det lyser også blått i det lille fjernvarme merket rett over girspak.
Men - v lading eller uten lading skjer det aldri noe før eller rundt avgangstid. Noen som har no trix? Hadde vært digg å få dette til å virke før vintern.
🏎�  Hyundai Kona Prem. 64kw 20 mod. 76'km

🚲  Elife Gaupe - 22 mod. 250km

RJK

Om du bare har testet det nå nylig, så tipper jeg dette rett og slett skyldes at "været er for bra". Da trenger den ikke lange tiden for å varme kupéen.

Bilen vil i utgangspunktet ikke bruke energi på å varme batteriet før det begynner å bli kaldere ute. Om vinteren vil den nok bruke lengre tid på dette, og altså starte tidligere.

Dersom du har avreise ca samme tid hver ukedag, ville jeg heller satt opp tidene i bilens program for dette.

Et annet alternativ er å ikke sette tidsstyring på dette, men sette i gang forvarming når du står opp, hopper i dusjen og/eller når du setter deg ned for å spise frokost.

Min er ikke appløsning på, så kan ikke dobbeltsjekke det for deg, men min erfaring fra fire vintre med bilen, femte på vei, så erfarer jeg at bilen trenger veldig kort tid på å bli varm.

Siden jeg normalt sett ikke bruker bilen til/fra jobb siden det er 5-7 minutter å gå (2 min ekstra om vinteren når det er glatte forhold), og jobber turnus, så har jeg heller aldri prøvd å stille inn avgangstid.

Når jeg går ut, starter jeg bilen før jeg setter i gang med å koste snø eller skrape is, og det tar knapt 5 minutter før varmen er såpass at ev. is begynner å skli av rutene.

Jeg orker dog ikke vente, så starter å koste/skrape med en gang jeg er gått ut av bilen. Og da er kupéen allerede god og varm når jeg starter å kjøre 5-8 minutter senere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA