Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den første tiden - Tanker Opplevelser Spørsmål

Startet av Zara, lørdag 12. desember 2020, klokken 11:42

« forrige - neste »

knegg

Småkjøring med forvarme sluker batteri. Akkurat som på en bensinbil som blir kjørt med kald motor.

Selv har jeg sikkert et vesentlig mye høyere forbruk enn andre på grunn av all småkjøring og 24 grader kupevarme. 👍 Ligger rundt 230wh/km nå på vinteren.
2020 Model 3

Handyman

#16
Sitat fra: TiLT på søndag 13. desember 2020, klokken 12:18
En ting jeg observerer som fersk bileier er at LR sluker mer strøm enn jeg hadde forventet.

Fikk den utlevert på tirsdag og har kjørt alle dager unntatt fredag med den, stort sett korte turer med 10-15 minutter forhåndsoppvarming av kupeen. Ved utlevering hadde bilen et turtall på 30 km som nå har blitt til 91 km etter min bruk. I løpet av denne perioden har batterinivået gått fra 89% til ca 40%.

Regner med det er det at jeg kjører korte turer som korter ned rekkevidden, men må innrømme at batteriet brukes opp raskere enn jeg hadde trodd det skulle.
Forbruk må du måle på langturer, helst på over 20 mil for å få et godt inntrykk.
Forvarming drar opp mot 6kW uten at du får en eneste km. Korte turer med stadig oppvarming av kupelufta sluker strøm. Varmepume hjelper litt mot dette.
Med turtall regner jeg med at du mener Km-stand eller "trippteller/odometer". Turtall er et begrep brukt om eks. omdreininger/minutt, og har sjelden noe med turer å gjøre.
Alt etter hvor mye du har forvarmet tror jeg det du opplever er helt normalt.
Hva viser bilen av forbruk Wh/km?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

felix

Viktig at du forvarmer bilen på en 16 amp kurs på tre faser med 400 volt. Da sørger du for at forvarmingen kommer fra land og ikke fra batteripakken.

Motorwatt

Sitat fra: felix på søndag 13. desember 2020, klokken 13:06
Viktig at du forvarmer bilen på en 16 amp kurs på tre faser med 400 volt. Da sørger du for at forvarmingen kommer fra land og ikke fra batteripakken.
Går like greit med 230V (som brorparten av de norske husholdninger fortsatt er bundet til).  :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Chris Neumann Ruud

Forvarmer jeg fra veggen drar den fort 11kW og høres ut som om et fly som skal lette
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

felix

#20
Sitat fra: Motorwatt på søndag 13. desember 2020, klokken 13:21
Går like greit med 230V (som brorparten av de norske husholdninger fortsatt er bundet til).  :D

Da tror jeg du kan risikere at den også låner strøm fra pakka. Er ikke sikker på dette, men var sånt med mine gamle Teslaer. Jeg har 32 amp, men skrev i posten oppe 16 amp. Årsaken er at TM3 ikke kan trekke mer pga begrensninger i laderen i denne bilen. Men andre biler kan nyttiggjøre 32 amp. Så om du tenker å bytte en gang i framtiden så er ikke 32 amp dumt, mer fraråder jeg da du overstiger det som er inntaket på huset (40) og da får høyere nettleie, samt ekstremt få biler som nyttiggjør 64 amp lading (jeg kommer bare på første gen Zoe)

z4rd

TiLT: Hvis du i tillegg har Sentry Mode aktivert når bilen står parkert, så sluker bilen enda mer strøm :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

jlan

#22
Sitat fra: felix på søndag 13. desember 2020, klokken 13:36
Jeg har 32 amp, men skrev i posten oppe 16 amp. Årsaken er at TM3 ikke kan trekke mer pga begrensninger i laderen i denne bilen.
På 230V IT kan TM3 trekke 28A trefase (med en egnet ladeboks). Det kommer av at den kobler om de tre delladerene til "delta" konfigurasjon automatisk (søk evt. på delta star configuration for mer detaljer)
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

felix

Jo, men det gir vel ut lavere effekt en 16a 3fas 400volt?

Dalingen92


thebadger

Sitat fra: Dalingen92 på søndag 13. desember 2020, klokken 17:03
Begge blir 11kw.

Sent fra min ASUS_I01WD via Tapatalk
Dette medfører riktighet
230V * sqrt(3) * 28A = 11,15kW
400V * sqrt(3) * 16A = 11,09kW

Og hvis man kunne fått utnyttet 32A hadde det blitt 12,75kW

yurgh

Apropos strømforbruk ved oppvarming.

Når det er ca 0 grader så bruker M3en min ca 10-13A for å kjøre klima på 20 grader med varmesete til sjåfør på nivå to. Men med en gang jeg starter klima så kjører den full rulle og tar også strøm fra batteriet, selv om den er koblet på 32A (enfase TT).

Jeg tror det er for å forvarme batteriet, siden den også starter lading samtidig.

Haggish

Da er også min hentet :). Alt ser bra ut, men hentet i sludd så vil gå over den i morgen.
Har et spørsmål, må man lissom abonnere på Premium Connectivity, ser det forfaller 129kr, men regner med det er etter et år! Har jeg forstått det riktig?
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Chris Neumann Ruud

Det kan ta litt tid før det er 100% oppe og går, men det er ett år gratis. Vi brukte ca en dag før alle features var i voks
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Haggish

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på mandag 14. desember 2020, klokken 15:55
Det kan ta litt tid før det er 100% oppe og går, men det er ett år gratis. Vi brukte ca en dag før alle features var i voks
Sjønner, men spørsmålet var om jeg skal abonnere på det eller kommer det bare av seg selv?
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA