Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3 priser og spesifikasjon

Startet av Zett, lørdag 29. juli 2017, klokken 07:46

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Supercharger-begrepet er vel blitt vesentlig bredere etter innfasing av M3. 208km på en halv time betyr vel 60kw lading. Ioniq lader vesentlig mer km pr tid. Amperaen min lader ca 180-190km på en halv time med min kjøring. Og der blir ladingen av mange regnet som en dealbreaker.

Mazzbot

170 miles på 30 min tilsvarer ca Hvor mange kw ? Hvor mange km/t ladere dere med model s på sc ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Porsgrunn

Sitat fra: Mazzbot på lørdag 29. juli 2017, klokken 20:40
170 miles på 30 min tilsvarer ca Hvor mange kw ? Hvor mange km/t ladere dere med model s på sc ?

Om jeg bruker 0,15 kWt per kilometer så blir det vel

170 miles x 1,6 km x 2 x 0,15 kWt = 81,6 kW

Siden det er snitt- og ikke toppeffekt skiller vel ikke det seg så mye fra S og X?

Stikkkontakt

Sitat fra: Mazzbot på lørdag 29. juli 2017, klokken 20:40
170 miles på 30 min tilsvarer ca Hvor mange kw ? Hvor mange km/t ladere dere med model s på sc ?

Basisutgaven lader 130 miles på det 30 min. 170 miles er det store batteriet.

Nasatech

Kommer litt an på hvor mange prosent du har på batteriet når du kommer til laderen (SoC) og hvor mye du skal lade. Er lett 300-500 km/t.



N00b

Om vi følger det som skjedde med S og X var prisene fulgt av åpning av konfigurator og produksjon forholdsvis kort tid etter.  Vi ligger helt i rute da for noen få leveringer i slutten av 1Q 2018 og et rush før slutt på Q2 2018


Sitat fra: Finnøy på lørdag 29. juli 2017, klokken 14:02
De norske Tesla sidene er oppdatert:
Sitat
Lokal prising vil bli annonsert i 2017.
Produksjonen begynner medio 2017.
Estimert levering for nye reservasjoner er medio 2018 eller senere.
I praksis betyr vel det at norske reservasjonsholdere først kan forevente bil fra tidlig 2019.

GOS

Sitat fra: Mazzbot på lørdag 29. juli 2017, klokken 20:40
170 miles på 30 min tilsvarer ca Hvor mange kw ? Hvor mange km/t ladere dere med model s på sc ?

Antagelig snakker vi om en snitt lade effekt på 80-85 kw for å få disse 270 tkm inn på model 3  på 30 min.

Antagelig bruker Model 3 ca 150 wh/km.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Tellus

Sitat fra: N00b på lørdag 29. juli 2017, klokken 21:29
Om vi følger det som skjedde med S og X var prisene fulgt av åpning av konfigurator og produksjon forholdsvis kort tid etter.  Vi ligger helt i rute da for noen få leveringer i slutten av 1Q 2018 og et rush før slutt på Q2 2018


Sitat fra: Finnøy på lørdag 29. juli 2017, klokken 14:02
De norske Tesla sidene er oppdatert:
Sitat
Lokal prising vil bli annonsert i 2017.
Produksjonen begynner medio 2017.
Estimert levering for nye reservasjoner er medio 2018 eller senere.
I praksis betyr vel det at norske reservasjonsholdere først kan forevente bil fra tidlig 2019.

Vel, hvis det ikke var for dette kanskje :

When will international deliveries begin?
Every country has its own set of rules and regulations, which means that we effectively must build a different car for different markets. This means international Model 3 deliveries will begin in late 2018, contingent upon regulatory approvals, starting with left-hand drive markets, followed by right-hand drive markets in 2019. We wish we could do all this faster and get you your Model 3 right away. No action is required from international reservation holders now. We will contact you closer to the start of production for your country.

https://www.tesla.com/en_CA/support/model-3-reservations-faq?redirect=no

Et realistisk anslag blir da at de første norske Model 3 er på veien i Q1 2019.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Tellus på lørdag 29. juli 2017, klokken 22:31Et realistisk anslag blir da at de første norske Model 3 er på veien i Q1 2019.
Utifra det vi har av informasjon så er Q3 2018 like sannsynlig. (Egentlig mer sannsynlig, da leveransene skal begynne i siste halvdel av 2018.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Nasatech

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 29. juli 2017, klokken 22:38
Sitat fra: Tellus på lørdag 29. juli 2017, klokken 22:31Et realistisk anslag blir da at de første norske Model 3 er på veien i Q1 2019.
Utifra det vi har av informasjon så er Q3 2018 like sannsynlig. (Egentlig mer sannsynlig, da leveransene skal begynne i siste halvdel av 2018.)

Norge pleier jo å ha prioritet. Vi får håpe i løpet av 2018!

Måkemannen

Sitat fra: Tellus på lørdag 29. juli 2017, klokken 22:31
Sitat fra: N00b på lørdag 29. juli 2017, klokken 21:29
Om vi følger det som skjedde med S og X var prisene fulgt av åpning av konfigurator og produksjon forholdsvis kort tid etter.  Vi ligger helt i rute da for noen få leveringer i slutten av 1Q 2018 og et rush før slutt på Q2 2018


Sitat fra: Finnøy på lørdag 29. juli 2017, klokken 14:02
De norske Tesla sidene er oppdatert:
Sitat
Lokal prising vil bli annonsert i 2017.
Produksjonen begynner medio 2017.
Estimert levering for nye reservasjoner er medio 2018 eller senere.
I praksis betyr vel det at norske reservasjonsholdere først kan forevente bil fra tidlig 2019.

Vel, hvis det ikke var for dette kanskje :

When will international deliveries begin?
Every country has its own set of rules and regulations, which means that we effectively must build a different car for different markets. This means international Model 3 deliveries will begin in late 2018, contingent upon regulatory approvals, starting with left-hand drive markets, followed by right-hand drive markets in 2019. We wish we could do all this faster and get you your Model 3 right away. No action is required from international reservation holders now. We will contact you closer to the start of production for your country.

https://www.tesla.com/en_CA/support/model-3-reservations-faq?redirect=no

Et realistisk anslag blir da at de første norske Model 3 er på veien i Q1 2019.

Helt greit for meg forsåvidt. Estimatoren til "Teslanomics" ga meg mars 2019, så jeg har innstilt meg på å vente lenge uansett (om jeg ikke hopper av da)

Tellus

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 29. juli 2017, klokken 22:38
Sitat fra: Tellus på lørdag 29. juli 2017, klokken 22:31Et realistisk anslag blir da at de første norske Model 3 er på veien i Q1 2019.
Utifra det vi har av informasjon så er Q3 2018 like sannsynlig. (Egentlig mer sannsynlig, da leveransene skal begynne i siste halvdel av 2018.)

Tja, Det står mot slutten av 2018 for internasjonale leveranser. Vanligvis leveres vel biler ut til Canada før Norge. Markedet i Kina tipper jeg også blir prioritert. Norge blir et ubetydelig Model 3 marked for Tesla.

Dessuten bør vi vel ha lært at Tesla stort sett aldri holder en tidsfrist.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Tellus på lørdag 29. juli 2017, klokken 23:07Tja, Det står mot slutten av 2018 for internasjonale leveranser. Vanligvis leveres vel biler ut til Canada før Norge. Markedet i Kina tipper jeg også blir prioritert. Norge blir et ubetydelig Model 3 marked for Tesla.
Norge skal være først i Europa, og da kommer vi ganske tidlig ut.

Sitat fra: Tellus på lørdag 29. juli 2017, klokken 23:07Dessuten bør vi vel ha lært at Tesla stort sett aldri holder en tidsfrist.
Leveransene av Model 3 begynte før planlagt. (Faktisk sa de at leveransene skulle begynne i *slutten* av 2017. Høres det kjent ut?)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tellus

Selv de mest ihuga teslafan bør vel innse at det showet vi var vitner til i går ikke var starten på noen reell leveranse. 50 biler produsert hvorav 30 går til teslaansatte og 20 til intern testing. Elon brukte mesteparten av tiden til å fortelle hvor vanskelig det er å masseprodusere biler.

Gårsdagens seanse har mange likehetstrekke med det vi var vitne til med Model X. Tipper mye skal klaffe fremover hvis Tesla skal greie å produsere flere Model 3 i år enn det GM vil produsere av Bolt.
Time will tell.

Espen Hugaas Andersen

Det er ingenting som tyder på at ting ikke går som planlagt hos Tesla. Det er ganske betryggende. Med Model X var det diverse tegn på at ting ikke gikk bra.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA