Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på torsdag 04. mai 2023, klokken 16:48Sonderer markedet og det er fortsatt lite gode tilbud på nybilmarkedet. Virker som Tesla tar 90%
Forståelig  :+1:

ToWalkOrDrive

Sitat fra: 1317142119 på torsdag 04. mai 2023, klokken 15:19
Sitat fra: Rollep på søndag 30. april 2023, klokken 13:31Markedet for nybil er det dårligste på mange tiår.

Norske bilselgere erkjenner at nybilsalget er i krise og på bruktmarkedet filleristes de dyre elbilene.


https://www.finansavisen.no/motor/2023/04/28/8003490/nybilsalget-gar-treg-og-bruktbilprisene-faller
Hørt mye om krise i nybilsalget i det siste, men så veldig krise kan det ikke være.

Det ble solgt flere elbiler enn noen gang før i mars, samt at februar og april er på nivå som tidligere år i følge registreringsstatistikken.

https://infogram.com/registreringstatistikk-nye-elbiler-1h7j4dywwqev4nr

Er mulig krisen gjelder biler med traktormotor, men det bryr vel ikke vi oss noe om?

Det spørs egentlig og HVEM det er krise for. Som flere nevner tar jo Tesla en veldig stor del av kaken, som etterlater lite til de andre. Det har altså blitt levert ut 10154 Model Y så langt i år av 37221 elbiler totalt i Norge i år. Så 27,3% av alle utleverte elbiler har vært en Model Y.

VW-group (Audi, Skoda, Volkswagen, Porsche) er jo mange bilmerker, og til sammen har de ca 8800 utleveringer....altså 1350 færre enn Model Y, og tar ca 24% av markedet.

Så Tesla og VW-group tar ca 19000 av utleveringene til sammen, altså over halvparten av markedet. Sjakk matt, lissom.

Så da kan en fordele ca 18000 biler på Toyota, Volvo, Nissan, Ford, BMW, Hyundai, Peugeot, Mercedes, Kia, Opel, Polestar, MG, Citroen, Fiat, Nio, BYD, Maxus, JAC, Jaguar, Lexus, Xpeng, Honda osv osv.....da skjønner en at det er litt krise for de sistnevnte 22.

Disse tallene er for andeler av elbiler utlevert, så tallene er gjerne litt lysere for Toyota med RAV4.
Tesla Model Y                         2021-

Thalgar

Påfallande at det er ingen kinesiske merke på topp 25-lista (!).
Model Y LR Quicksilver, 2023

Electric cars in Norway

Sitat fra: Thalgar på fredag 05. mai 2023, klokken 11:32Påfallande at det er ingen kinesiske merke på topp 25-lista (!).
Nettopp, det la jeg merke til også...

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 07. mai 2023, klokken 07:44
Sitat fra: Thalgar på fredag 05. mai 2023, klokken 11:32Påfallande at det er ingen kinesiske merke på topp 25-lista (!).
Nettopp, det la jeg merke til også...
MG burde vært der! Xpeng og Honqi har jo solgt en del biler. Så det er rart!

 Volvo er i praksis kinesisk 🤷🏻, men det regnes vel ikke.

eisa01

Kan de ha samme chunky leveringsmønster som Tesla hadde tidligere?
Båtene fra Kina tar jo litt tid

Rollep

#2796
Sitat fra: Counterpointer på søndag 07. mai 2023, klokken 10:11
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 07. mai 2023, klokken 07:44
Sitat fra: Thalgar på fredag 05. mai 2023, klokken 11:32Påfallande at det er ingen kinesiske merke på topp 25-lista (!).
Nettopp, det la jeg merke til også...

 Volvo er i praksis kinesisk 🤷🏻, men det regnes vel ikke.
Nei, det regnes egentlig ikke. Hovedaksjonæren i Volvo er riktignok kinesiske Geely. Men elbilene C40 og XC40 produseres i Europa og EX90 skal produseres i USA. Volvo er for øvrig i gang med å bygge bilfabrikk i Slovakia, der skal det også produseres elbiler.

Rollep

Sitat fra: Thalgar på fredag 05. mai 2023, klokken 11:32Påfallande at det er ingen kinesiske merke på topp 25-lista (!).
Det ser jeg på som veldig positivt, håper det vil fortsette slik :)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på søndag 07. mai 2023, klokken 10:11
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 07. mai 2023, klokken 07:44
Sitat fra: Thalgar på fredag 05. mai 2023, klokken 11:32Påfallande at det er ingen kinesiske merke på topp 25-lista (!).
Nettopp, det la jeg merke til også...
MG burde vært der! Xpeng og Honqi har jo solgt en del biler. Så det er rart!

 Volvo er i praksis kinesisk 🤷🏻, men det regnes vel ikke.

Dette er sortert etter leveringer i 2023. Var jo mange som "gjorde fra seg" i desember 2022 for en stund, særlig de som bikket 500.000. Kommer gjerne tilbake etter sommeren.

Når det gjelder MG så har man f.eks. MG4, som har ekstremt lang leveringstid, og du må kjøpe "liksom-demobiler".
Tesla Model Y                         2021-

Egil S

Jeg satt så en som fikk ny bil her om dagen på facebook, han hadde fått reg nr EF72xxx, jeg fikk min i desember i fjor med EE96xxx, så det var noen som fikk EF nummer i desember også.

Jeg ble litt overrasket over at de var kommet til EF72 allerede, eller er det forhandlere og biltilsyn som sitter å ruger på skilt som gjør at det er 70.000 nummer mellom hans bil og min når tallet lengre oppe sier 37.000 biler i år.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Egil S på fredag 12. mai 2023, klokken 17:04Jeg satt så en som fikk ny bil her om dagen på facebook, han hadde fått reg nr EF72xxx, jeg fikk min i desember i fjor med EE96xxx, så det var noen som fikk EF nummer i desember også.

Jeg ble litt overrasket over at de var kommet til EF72 allerede, eller er det forhandlere og biltilsyn som sitter å ruger på skilt som gjør at det er 70.000 nummer mellom hans bil og min når tallet lengre oppe sier 37.000 biler i år.

Når det gjelder E-skiltene, så får forhandlerne en bunke skilt som er i rekkefølge. Dermed kan det være mange måneder gamle skilt hos noen forhandlere, mens en annen forhandler nettopp kan ha fått påfyll.

Hvorfor det skal være forskjellig fra andre (bensin) skilt kan ha noe med at de er fordelt på fylke, eller noe sånt.
Tesla Model Y                         2021-

Elmo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 12. mai 2023, klokken 17:44
Sitat fra: Egil S på fredag 12. mai 2023, klokken 17:04Jeg ble litt overrasket over at de var kommet til EF72 allerede, eller er det forhandlere og biltilsyn som sitter å ruger på skilt som gjør at det er 70.000 nummer mellom hans bil og min . . .

Når det gjelder E-skiltene, så får forhandlerne en bunke skilt som er i rekkefølge. Dermed kan det være mange måneder gamle skilt hos noen forhandlere, mens en annen forhandler nettopp kan ha fått påfyll.

Om en ny bil får høyt eller lavt skiltnr gir i praksis en indikasjon på godt forhandleren/merket selger.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Marzo

Sitat fra: Elmo på lørdag 13. mai 2023, klokken 22:13Om en ny bil får høyt eller lavt skiltnr gir i praksis en indikasjon på godt forhandleren/merket selger.

Hvordan får man en god indikasjon på det?

Elmo

Sitat fra: Marzo på søndag 14. mai 2023, klokken 21:16
Sitat fra: Elmo på lørdag 13. mai 2023, klokken 22:13Om en ny bil får høyt eller lavt skiltnr gir i praksis en indikasjon på godt forhandleren/merket selger.

Hvordan får man en god indikasjon på det?
Jeg sa ikke GOD indikasjon.

Det jeg mener er at hvis hver forhandler får feks 100 skilt så vil en som selger feks to biler pr mnd etter ett år fremdeles ha 76 igjen men en som selger 100 pr mnd må få nye skikt med høyere nr hver mnd
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Marzo

Sitat fra: Elmo på tirsdag 16. mai 2023, klokken 19:35
Sitat fra: Marzo på søndag 14. mai 2023, klokken 21:16
Sitat fra: Elmo på lørdag 13. mai 2023, klokken 22:13Om en ny bil får høyt eller lavt skiltnr gir i praksis en indikasjon på godt forhandleren/merket selger.

Hvordan får man en god indikasjon på det?
Jeg sa ikke GOD indikasjon.

Det jeg mener er at hvis hver forhandler får feks 100 skilt så vil en som selger feks to biler pr mnd etter ett år fremdeles ha 76 igjen men en som selger 100 pr mnd må få nye skikt med høyere nr hver mnd

Skiltene sendes i serier på 20stk så det er ikke noe man konkludere ut i fra.
Og ulike regioner har fått ulike serier.

Ser man på dagens registrerte biler på https://teslastats.no så ser du ulike serier i bruk.
EF627XX
EF683XX
EF685XX
EF735XX

Derfor kan man ikke konkludere med hvor mange biler som er registrert mellom to ulike skilt nummer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA