Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler på din Kona!

Startet av Powerflux, tirsdag 07. februar 2023, klokken 20:58

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 23. november 2023, klokken 20:12Og cellespenning faller jo større effektuttaket er. Derav antakelsen om at limp mode kan komme raskere om en ikke er forsiktig med pedalen før den slår inn.
Ja, om det var det du mente, så er jeg enig med deg.

I mitt tilfelle kjørte jeg relativt jevnt og rolig, dog i fartsgrense, nettopp fordi jeg visste at jeg hadde litt lite strøm. Det er ikke da man kjører "inspirert". ;)

Forbruket var dog noe over forventet, så det jeg trodde var en grei buffer, var altså ikke helt grei, men ikke verre enn at jeg burde rekke frem uten problemer. Og mener jeg ikke burde fått limp-mode på denne turen.

Men klart, når bilen ville det anderledes, så var det bare å ta dette til etteretning. Og som sagt, når bilen ikke klarte å holde helt følge, var det da naturlig å slå av alle systemer jeg ikke måtte ha på, som musikk, varme, nav og skjerm.

Jeg var dog overrasket over hvor stor forskjell det var i effekt til fremdrift når disse "unødvendige" forbrukerne ble slått av. Kjøring/fremdrift er tross alt langt mer forbruk enn det andre.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Stig@tle

Har fått en klakkelyd som kommer stort sett når jeg svinger til venstre. 
Åpna døra og hører litt klakking fra hjulet venstre bak. Klarer ikke provosere frem lyden manuellt . 
Ingen lyder fra dempere i dumper osv.. lyden kommer og går men blir mer og mer markant. Synes jeg kjenner klakket i pedalen også nå. Kommer ikke ved kjøring rett frem. Men etter en sving så setter det i gang.  
Vært av og på i 3 mnd tid, men mer og mer nå. 

Noen synske her inne som skjønner noe av dette? 
🏎 Kona. 64kw 2020. 88'km - selges Nåå!!  !

🚲  Elife Gaupe - 22 mod. 500km ikke brukt en gang i år.. faaan så dårlig.

Drømmer om en TMY Juniper !!

RJK

Sitat fra: Stig@tle på onsdag 04. september 2024, klokken 22:22Har fått en klakkelyd som kommer stort sett når jeg svinger til venstre.
Åpna døra og hører litt klakking fra hjulet venstre bak. Klarer ikke provosere frem lyden manuellt .
Ingen lyder fra dempere i dumper osv.. lyden kommer og går men blir mer og mer markant. Synes jeg kjenner klakket i pedalen også nå. Kommer ikke ved kjøring rett frem. Men etter en sving så setter det i gang. 
Vært av og på i 3 mnd tid, men mer og mer nå.

Noen synske her inne som skjønner noe av dette?
Siden du sier lyden kommer bake fra venstre hjul, tipper jeg du ikke har fått den motorfeilen jeg hadde.

Den var og mer fremtredende når jeg svingte til venstre, og fortrinnsvis ved retardasjon, men kunne og være ved akaselerasjon.

Min feil ble sterkere når bilen var varm, og når den fikk tungbelastning!

Jeg mistenker at du enten har:

1) et hjul som ikke sitter helt tett på felgen! Prøv å jekke opp bilen, løsne alle mutterne/boltene ved hjulet. Så skrur du forsiktig til en og en mutter/bolt i et stjernemønster (siden det er 5). Pass på at hjulet ligxge skikkelig mot anleggsflaten. Ikke tighte til før du vet at alle står festet lett, men det ligger tett på anleggsflaten. stram til i stjerne mønster.

2) Du kan ha slark i leddene pga tørr/morken gummi eller etter et slag (f.eks. pottehull i asfalten.

3) Slark i innfestning på støtdemper på den siden, eller defekt pga pottehull... Minst sannsynlig årsak dette, tenker jeg!
Bosted Oslo

Stig@tle

Thx.  Mulig jeg ber de sjekke på service til uka. 
Skal bare fån eu godkjent og få tatt 4 års service - så blir det salg. Behov for større bil er meldt seg. 
🏎 Kona. 64kw 2020. 88'km - selges Nåå!!  !

🚲  Elife Gaupe - 22 mod. 500km ikke brukt en gang i år.. faaan så dårlig.

Drømmer om en TMY Juniper !!

RJK

Sitat fra: Stig@tle på torsdag 05. september 2024, klokken 01:20Thx.  Mulig jeg ber de sjekke på service til uka.
Skal bare fån eu godkjent og få tatt 4 års service - så blir det salg. Behov for større bil er meldt seg.
Sørg for å få tatt lydopptak, så de ikke kan si de ikke finner lyden. Det tvinger de til å søke bedre! Beskriv også hva de må gjøre for å fremprovosere lyden, så letter det letejobben dems!
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA