Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på onsdag 01. mai 2024, klokken 09:19
Sitat fra: Ferry på onsdag 01. mai 2024, klokken 09:09Essensen er at dette kommer IKKE til å tillates i Norge, pga. sikkerhet. Brannfare i forbindelse med overbelastning. F.eks om du mater inn 800 watt midt på en kurs og belaster enden på kursen maks. 800 W / 230 V = 3,5 A i tillegg. Så en 16 A kurs kan i verste fall måtte føre 19,5 A.
For så vidt ikke en dramatisk overbelastning av allerede solid dimensjonering. Men det spiser av marginene.

Så hvordan gjør de det i andre land hvor det er tillatt? Er de bare mere pragmatiske?
turf... :+1: kanskje best å sjekke et av de landene der vi vet de er mer liberal på det elektriske for å finne ut dette. Hva med Sveits? De godkjente jo Easse laderne selv om svenskene sa klart nei. Hva gjør Sveits ift dimensjonering og tilatte marginer?

RJK

Sitat fra: Ferry på onsdag 01. mai 2024, klokken 09:09Det ligger en artikkel om balkongkraftverk på tu.no Må betale for å lese, men..
 https://www.tu.no/artikler/balkongkraftverk-tar-av-i-tyskland-dette-onsker-vi-ikke-i-norge/546232?utm_source=tufront


Essensen er at dette kommer IKKE til å tillates i Norge, pga. sikkerhet. Brannfare i forbindelse med overbelastning. F.eks om du mater inn 800 watt midt på en kurs og belaster enden på kursen maks. 800 W / 230 V = 3,5 A i tillegg. Så en 16 A kurs kan i verste fall måtte føre 19,5 A.
For så vidt ikke en dramatisk overbelastning av allerede solid dimensjonering. Men det spiser av marginene.

Riktig måte å gjøre det på er å legge opp egen kurs. Det må gjøres av elektriker, og da ryker økonomien.Det blir da ca. samme jobb som å montere en elbillader. Ryker fort på 5 lapper da. Om ikke 10 eller 20.  :o
Blir dette riktig da? Om du mater inn 800W fra solcellepanelet, så så vil jo forbruket trekkes av de, fremfor å komme i tillegg til 800W fra skapet. Det er jo litt av poenget, når man ikke går veien innom et batteri først!

Og en elektriker er nok dyr å få tak i, så 5K kan jeg se. Men 10-20K må vel være om du må utvide skapet og gjøre en hel del mere!

En inspeksjon vil vel fort avdekke om det kommer slike sjokk på regninga før man sier ja til tilbudet!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

SitatDet blir da ca. samme jobb som å montere en elbillader. Ryker fort på 5 lapper da. Om ikke 10 eller 20.  :o
RJK :+1: det er syke priser, det burde vært gratis  for alle i Norge som skal ha dette - støtta av oljefondet som jo er ditt og mitt og alles sitt - det har vi råd til, se bilde og lenke https://www.nbim.no/no

Her kan Jonas&Vedum score noen billige Stortingsvalgkamp poeng dersom de bare ASAP vedtar at all gratis innkjøp og montering av elbil lader bare kjøres gjennom Enova støttesystemet (som er syyykt bra opplegg for refunderinger av utgidter - for jeg har henta ut masse støtte derfra i det siste, så det kan jeg litt om) he he he

Ferry

Sitat fra: RJK på onsdag 01. mai 2024, klokken 10:33Blir dette riktig da? Om du mater inn 800W fra solcellepanelet, så så vil jo forbruket trekkes av de, fremfor å komme i tillegg til 800W fra skapet.

Det kommer seg an på hvor på kursen inverteren mater inn. Hvis inverteren er lengst ute, og du belaster midt på kursen, så vil det gå 12,5 A fra sikringsskapet og 3,5 A fra inverteren.
Men hvis inverteren mater inn midt på kursen og belastningen er ytterst, så vil det kunne gå 16 A + 3,5 A.

Og selv om inverter er ytterst, og belastning midt på, så vil det kunne trekkes 16 A + 3,5 A. Det blir 19,5 A på schukoen midt på kursen.

Hadde vært lettere om jeg kunne tegnet opp...

På en riktig dimensjonert kurs som er i god stand, så er neppe risikoen særlig stor. Det er lagt inn gode marginer i beregningene i bygg. Men uansett så spiser det litt av marginene.

Hvis du prøver å starte en brann med å føre 19,5A over en 2,5 kvadrat og schuko, så tror jeg du skal holde på ei stund. Bare se databladet for ymse kabler. Det er regelverket som er hinderet her, ikke fysikk.

Ingeniøren

#889
Slett ikke alle som har 16A som standard. Hos meg er det like mange 10 som 16A. Huset er fra 1989.. Skulle jeg lekt med slikt hadde jeg sjekket kursen men det er det slett ikke alle som gjør eller kan noe om, det er vel problemet.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

RJK

Sitat fra: Ferry på onsdag 01. mai 2024, klokken 11:28
Sitat fra: RJK på onsdag 01. mai 2024, klokken 10:33Blir dette riktig da? Om du mater inn 800W fra solcellepanelet, så så vil jo forbruket trekkes av de, fremfor å komme i tillegg til 800W fra skapet.

Det kommer seg an på hvor på kursen inverteren mater inn. Hvis inverteren er lengst ute, og du belaster midt på kursen, så vil det gå 12,5 A fra sikringsskapet og 3,5 A fra inverteren.
Men hvis inverteren mater inn midt på kursen og belastningen er ytterst, så vil det kunne gå 16 A + 3,5 A.

Og selv om inverter er ytterst, og belastning midt på, så vil det kunne trekkes 16 A + 3,5 A. Det blir 19,5 A på schukoen midt på kursen.

Hadde vært lettere om jeg kunne tegnet opp...

På en riktig dimensjonert kurs som er i god stand, så er neppe risikoen særlig stor. Det er lagt inn gode marginer i beregningene i bygg. Men uansett så spiser det litt av marginene.

Hvis du prøver å starte en brann med å føre 19,5A over en 2,5 kvadrat og schuko, så tror jeg du skal holde på ei stund. Bare se databladet for ymse kabler. Det er regelverket som er hinderet her, ikke fysikk.
Takk for et godt og lærerikt innlegg. Ja, enig og helt etter min egen forståelse, så er det nok regelverk og ikke fysikken som er bremsen her.

Nå kan jeg ikke garantere for fysikken i dette, men jeg så noen interessante videoer om strøm og alternative vind/solfanger-oppsett, og hvordan strøm faktisk "vandrer" gjennom kablene.

Var interessant å høre at strøm ikke oppfører seg som en elv eller vann i rørene, altså at det er en gitt mengde som "pumpes" fra ene siden til den andre, men at den i større grad påvirkes av hele kretsen.

Derav mine betraktninger, at dersom det kreves 800W, så er det differansen mellom strøm levert av et slikt solcelleanlegg, og hva forbrukerne krever, som avgjør hvor mye ekstra som må gå i kretsen!
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 01. mai 2024, klokken 12:46Slett ikke alle som har 16A som standard. Hos meg er det like mange 10 som 16A. Huset er fra 1989.. Skulle jeg lekt med slikt hadde jeg sjekket kursen men det er det slett ikke alle som gjør eller kan noe om, det er vel problemet.
Nei, er vel ikke vanlig å ha huset fullt av 16A-kretser. Brukes gjerne i forbindelse med komfyr, varmtvannstank og ev. ved TV-uttak, men ellers er det mest 10A-kurser, muligens 12A, der man forventer å plugge litt mer enn bare lys, som kanskje bare har 8A på sin kurs om det er differensiert.

Ellers har man som regel satt 16A-kurser utendørs pga krevende utstyr som kan tenkes at man kobler på.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

SitatNei, er vel ikke vanlig å ha huset fullt av 16A-kretser. Brukes gjerne i forbindelse med komfyr, varmtvannstank og ev. ved TV-uttak, men ellers er det mest 10A-kurser, muligens 12A, der man forventer å plugge litt mer enn bare lys, som kanskje bare har 8A på sin kurs om det er differensiert.
RJK  :+1: Ja det har du helt rett i og det er vel påkrevd med 16A på alt fra induksjonsplatetopper til nye smarte VVB feks Høyax connect

Ferry

Sitat fra: RJK på onsdag 01. mai 2024, klokken 12:57Nå kan jeg ikke garantere for fysikken i dette, men jeg så noen interessante videoer om strøm og alternative vind/solfanger-oppsett, og hvordan strøm faktisk "vandrer" gjennom kablene.

Var interessant å høre at strøm ikke oppfører seg som en elv eller vann i rørene, altså at det er en gitt mengde som "pumpes" fra ene siden til den andre, men at den i større grad påvirkes av hele kretsen.

Dette er grunnleggende elektroteknikk.Pensum på ungdomsskolen, tror jeg. I hvert fall første året på elektro.
Kirchhoffs strømlov: I et forgreningspunkt i en elektrisk krets er summen av strømmene inn mot punktet lik summen av strømmene ut fra punktet.
https://snl.no/Kirchhoffs_lover

Et annet moment med solceller, hvor stor andel av tiden yter de max? Det er ikke mye. Jeg har 8,2 kWp på taket, med 6 kW inverter. Det er svært sjelden effekten begrenses til 6 kW pga. inverterstørrelsen. Så de teoretiske 3,5 A vil nesten alltid være godt under. Og hvor ofte belastes en kurs 100% i utgangspunktet? Det er ikke så sannsynlig, men det kan jo skje.

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 01. mai 2024, klokken 12:46Slett ikke alle som har 16A som standard. Hos meg er det like mange 10 som 16A.

Det blir uansett 3,5 A i tillegg, uavhengig av sikringsstørrelsen. I praksis 1,5 kvadrat eller 2,5 kvadrat. 16 A er vel ikke så vanlig lenger, men 15 A? Huset mitt fra 2014, bygd etter TEK10, har 15 A og 2,5 kvadrat til alt. 1,5 kvadrat har vel vært sikret opptil 13 A på det meste? Som oftest 10 A.
Så det blir enten 13,5 A på en 1,5 kvadrat, eller 19,5 A på 2,5 kvadrat. Det er prosentvis noe verre å dytte inn 3,5 A på en 1,5 kvadrat, men det er ikke dramatisk stor forskjell. Men igjen, det spiser av marginene.

JUL ZOE 240

Komiteen har ett poeng, så lenge det ikke er krav til dedikert kurs vil "noen" brenne av kablene.

"Noen" vil sikkert dekke hele balkongen med slike anlegg. På eneboliger kan man da sikkert få fire anlegg uten problemer. Anleggene kobles av "noen" i nærmeste tilgjengelige stikk (som da antagelig er på samme kurs). Da er man oppe i 4x3,5=14 A ekstra. Da er det ikke mye annen belasting man skal ha før utfordringer oppstår.

Jeg har ikke problemer med å se for meg slike scenarioer hvis man ikke har regler på dette.

Bra at det tas opp. Da kommer det muligens en løsning også. Jeg ser at det kan bli dyrt per kwh hvis man kun har 2 panel og må legge opp egen kurs og kabling for dette, men har man plass til 6-8 panel, så går det fremdeles på en kurs og kostnaden per kwh reduseres med 3-4 gangen og blir absolutt gunstig.




Ferry

Men det er vel 800 W pr. bolig? Kan ikke sette opp flere 800 watt-anlegg.

JUL ZOE 240

Trodde greia var at man ikke kunne sette opp anlegg i Norge i det hele tatt så lenge den var koblet i Schuko. Uavhengig av hvor stort anlegget var.

Hvis 800 w er lov ser jeg ikke hvorfor det skulle være noe problem å sette opp flere anlegg, så lenge man setter de på  forskjellige kurs.

Men nå har jeg kanskje misforstått noe?

Vidar_S

Sitat fra: JUL ZOE 240 på torsdag 02. mai 2024, klokken 19:40Trodde greia var at man ikke kunne sette opp anlegg i Norge i det hele tatt så lenge den var koblet i Schuko. Uavhengig av hvor stort anlegget var.

Hvis 800 w er lov ser jeg ikke hvorfor det skulle være noe problem å sette opp flere anlegg, så lenge man setter de på  forskjellige kurs.

Men nå har jeg kanskje misforstått noe?

Det er ikke tillatt i Norge, nei. Man bare diskuterer hvordan det er / ikke er / kanskje er / burde vært i Tyskland. Og ekstra spennende siden artikkelen er bak betalingsmur slik at kun et fåtall faktisk får lest den.

Electric cars in Norway

Sitat fra: JUL ZOE 240 på onsdag 01. mai 2024, klokken 21:36Komiteen har ett poeng, så lenge det ikke er krav til dedikert kurs vil "noen" brenne av kablene.

 "Noen" vil sikkert dekke hele balkongen med slike anlegg. På eneboliger kan man da sikkert få fire anlegg uten problemer. Anleggene kobles av "noen" i nærmeste tilgjengelige stikk (som da antagelig er på samme kurs). Da er man oppe i 4x3,5=14 A ekstra. Da er det ikke mye annen belasting man skal ha før utfordringer oppstår.


Jeg har ikke problemer med å se for meg slike scenarioer hvis man ikke har regler på dette.

Bra at det tas opp. Da kommer det muligens en løsning også. Jeg ser at det kan bli dyrt per kwh hvis man kun har 2 panel og må legge opp egen kurs og kabling for dette, men har man plass til 6-8 panel, så går det fremdeles på en kurs og kostnaden per kwh reduseres med 3-4 gangen og blir absolutt gunstig.
.
JUL...  :+1: spot on

Ingeniøren

Sitat fra: JUL ZOE 240 på lørdag 27. april 2024, klokken 19:47Det hadde blitt en solid støtte, mye mer enn 5-6 øre/kwh som er nevnt i artikkel. Penger som sikkert kunne vært brukt bedre, men det er jo prioriteringer da om man ønsker økt skatt for å finansiere solcelleanlegg.

Personlig ønsker jeg en debatt rettet mot hvilken støtte offshore vindkraft får sammenlignet med solceller.

Ellers takk for tips i tråden om lagring i skyen. Blir skifte av strømselskap til mandag selv om jeg ikke har funnet ut hva som er maks man kan lagre i skyen eller hvor lenge det kan lagres i skyen.

Hei. Har du fått "batteriet" opp å gå?

Kan du faktisk velg å bruke av opplagrede kWh fra dag til dag etter å ha sett an prisen på strømmen den natta. Ikke så spennende nå når man produserer masse og bruker lite, men om det kan lagres og brukes til vinteren...

Min solkonto er fortsatt oppegående men vet ikke hvor lenge, så selger unna selv om prisen er synkende - feil årstid. Salget går imidlertid dårlig da jeg leverer 4-5 gangen mer enn jeg bruker om dagen  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JUL ZOE 240

Det "wattes" god inn om dagen ja  8)

Jeg har byttet, og fått skybatteriet i drift.

Men jeg har ikke prøvd på uttak enda. Jeg tenker at det er månedlige uttak som gjelder og at de ikke kan overstige månedsforbruker på samme måte som det var hos Fjordkraft.

Tanken er å spare kwh til vinteren, men kanskje jeg skal ta ut 100 kwh nå i mai for å se hvordan det blir beregnet  på fakturaen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA