Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla sparker hele supercharger teamet

Startet av Magnus Hansen, tirsdag 30. april 2024, klokken 21:45

« forrige - neste »

Ellemelle

Dette gjelder kun "ladeteamet" i USA og mest sannsynlig er det en organisasjon tynget av HR, jurister og diverse lag av ledelse.

De har visstnok jobbet mye med å få andre bilmerker over på Tesla sin standard (nå NACS) og siden den prosessen nå er fullført sitter de trolig på veldig mye (og dyr) kompetanse på et felt hvor de ikke har dette behovet lengre.

Har ikke hørt at noen andre markeder har vært påvirket av disse nedskjæringene og i Norge er det allerede nesten ingen som jobber med SuC.

Moas

Jeg tipper det som skjer i denne avdelingen vil påvirke ladenettverket på en eller annen måte.
Tipper det blir:
-Færre nye ladestasjoner
-Ikke utviklet nye kompatibilitetsløsninger (f.eks. overgang til direkte betaling)
-Flere softwarefeil tar lengre til å rette opp/flere klager fra brukere

Til syvende og siste tipper jeg hele ladenettverket blir nedlagt hvis det blir for mye plunder for Musk. Tar vel 2-3 år.
Aixam elektrisk 2wd

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

hELgenen

Tror Elon vil selge nettverket. Han vil ha cash til Mars

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Moas på torsdag 02. mai 2024, klokken 14:54Jeg tipper det som skjer i denne avdelingen vil påvirke ladenettverket på en eller annen måte.
Tipper det blir:
-Færre nye ladestasjoner
-Ikke utviklet nye kompatibilitetsløsninger (f.eks. overgang til direkte betaling)
-Flere softwarefeil tar lengre til å rette opp/flere klager fra brukere

Til syvende og siste tipper jeg hele ladenettverket blir nedlagt hvis det blir for mye plunder for Musk. Tar vel 2-3 år.

"Nedlagt hvis det blir for mye plunder"? Hæ? Hva slags plunder? De står bare og håver inn penger.

https://www.cnbc.com/2024/02/29/tesla-to-earn-billions-from-charging-partnerships-with-ford-others.html
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ellemelle på torsdag 02. mai 2024, klokken 14:39Dette gjelder kun "ladeteamet" i USA og mest sannsynlig er det en organisasjon tynget av HR, jurister og diverse lag av ledelse.

De har visstnok jobbet mye med å få andre bilmerker over på Tesla sin standard (nå NACS) og siden den prosessen nå er fullført sitter de trolig på veldig mye (og dyr) kompetanse på et felt hvor de ikke har dette behovet lengre.

Har ikke hørt at noen andre markeder har vært påvirket av disse nedskjæringene og i Norge er det allerede nesten ingen som jobber med SuC.

Det er i hvert fall ikke så mange som er enige i dette. Mange mener at dette teamet ville blitt viktigere enn noen gang, nettopp nå som så mange andre bilprodusenter skal over og kunne bruke Tesla-ladere, så markedet vil eksplodere.

https://fortune.com/2024/04/30/elon-musk-tesla-supercharger-layoffs-executive/

https://www.proactiveinvestors.com/companies/news/1046649/alligator-energy-identifies-substantial-extensions-to-uranium-hosting-palaeochannel-system-at-samphire-1046649.html

Muskegutt sa selv på X:
Tesla still plans to grow the Supercharger network, just at a slower pace for new locations and more focus on 100% uptime and expansion of existing locations

For meg virker det som at det var en impulshandling fra psycho-Musk etter at han hadde røykt sokkene med noe sterkt i.
Tesla Model Y                         2021-

Ellemelle

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 02. mai 2024, klokken 15:53Det er i hvert fall ikke så mange som er enige i dette. Mange mener at dette teamet ville blitt viktigere enn noen gang, nettopp nå som så mange andre bilprodusenter skal over og kunne bruke Tesla-ladere, så markedet vil eksplodere.
De skal ikke kun bruke Teslaladere.
Teslakontakten (nå NACS) er den nye standarden i USA, så alle andre ladeselskaper vil også bruke den samme kontakten.


ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ellemelle på torsdag 02. mai 2024, klokken 20:32
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 02. mai 2024, klokken 15:53Det er i hvert fall ikke så mange som er enige i dette. Mange mener at dette teamet ville blitt viktigere enn noen gang, nettopp nå som så mange andre bilprodusenter skal over og kunne bruke Tesla-ladere, så markedet vil eksplodere.
De skal ikke kun bruke Teslaladere.
Teslakontakten (nå NACS) er den nye standarden i USA, så alle andre ladeselskaper vil også bruke den samme kontakten.



Er klar over det. Men er derfor Tesla nå bør slå til å bygge ut raskt før de andre får ombygd sine. Andelen elbiler i USA i prosent av bilflåten er i tillegg i sterk vekst så en er ikke avhengig av å ta markedsandeler fra andre ladeoperatører. Men de vil naturligvis også gjøre det siden f.eks. Ford Lightening og andre plutselig kan lade på det beste ladenettverket. Da er det dumt å skusle bort konkurransefordelen ved å sparke 500 eksperter.
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Lignende kutt er ikke uvanlig når store konserner må kutte kostnader. Tesla har gjort dette før.
Litt enkelt sagt: Legg ned hele "avdelingen" og bli kvitt ansatte du ikke trenger uten å måtte gjennom en kronglete og kostbar omorganiseringsprosess.
Etterpå så bygger du opp det du trenger med de folkene du vil ha.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på fredag 03. mai 2024, klokken 09:06Lignende kutt er ikke uvanlig når store konserner må kutte kostnader. Tesla har gjort dette før.
Litt enkelt sagt: Legg ned hele "avdelingen" og bli kvitt ansatte du ikke trenger uten å måtte gjennom en kronglete og kostbar omorganiseringsprosess.
Etterpå så bygger du opp det du trenger med de folkene du vil ha.

Jeg trodde du omtrent kunne sparke som du ønsket i USA. Særlig siden de ikke er organisert. I Norge er jo "omorganisering" og sammenslåing av firmaer et fint triks for de som vil kvitte seg med de som de vil.

Tipper Tesla angrer om ett år, når renten har gått litt ned og folk igjen skal kjøpe masse elbiler...særlig når Trump innfører høy toll på alle Kina-biler, så alle vil ha Tesla, om han blir valgt :-)
Tesla Model Y                         2021-


Otkristo



ToWalkOrDrive

Sitat fra: Otkristo på fredag 10. mai 2024, klokken 09:57Pust med magen folkens.



Kanskje det er en del ferdig-planlagte prosjekter.
Ser de skal bruke 10 milliarder USD i år på AI...

Den som lever får se  ;D
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 11. mai 2024, klokken 21:49
Sitat fra: Otkristo på fredag 10. mai 2024, klokken 09:57Pust med magen folkens.



Kanskje det er en del ferdig-planlagte prosjekter.
Ser de skal bruke 10 milliarder USD i år på AI...

Den som lever får se  ;D
Det ser jo bra ut da :+1:

daktari

Vet ikke hvordan man bruker 5 milliarder NOK uten ansatte, kanskje allerede inngåtte kontrakter, eller flytting av teamets oppgaver til andre?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA