Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - turfsurf

#1
Sitat fra: TB på I går kl. 22:48Etter det jeg kan lese har BYD Seal opp til 11 kW ladeeffekt. Det samsvarer med 3 x 230V x 16A TN nett.

Mange (finnes sikkert unntak) av bilene som lader på 11 kW kan lade på lavere effekt fordelt på tre faser. Fordel med gjevnt fordelt last mellom faser.

11kW makseffekt sier ikke så mye om hva som støttes av lading på IT nei. Mange støtter nå åpen delta som er fint for å fordele last bedre enn en-fas.
#2
Har du en Tesla som utnytter trefas IT fullt (Y,3 og nyere S/X) så fordeler de lasten like jevnt som en trafo. Da er det kun tap med trafoen.
#3
Sitat fra: Counterpointer på I går kl. 15:08Det er mange statlige bedrifter som har kraftige incentiver som tydeligvis virker, både Statnett og Statkraft subber inn fortjeneste.
Alle bor i en kommune og det varierer hvor gode de er til å drifte, men de beste kommunene får mer ut av pengene siden de er basert på at de vil gi innbyggerne så gode tjenester som mulig.
...
Forbrukerstrøm på børs (Nordpool), er det første vi burde fjerne imho.
Hvem tjener de penger på da? Jo, det er hovedsaklig Ola Dunk og norske bedrifter. Hvor går inntektene? Jo, til staten. Med lønninger i flersifret antall millioner så er de vel ikke ett bilde på effektivisering heller.

Ellers helt enig ang. Nordpool.
#4
Sitat fra: Electric cars in Norway på I går kl. 10:19Uenig i dette og dette kan staten gjøre: »Ellers er jeg stort sett i mot at staten skal drive produksjon av varer (også strøm), siden statlige bedrifter ikke har insentiver for å effektivisere og få ned kostnader.»

Turf.... Mener du tenker feil ift staten her
Greit å være uenige, men hva spesifikt er det du er uenig i da? Mener du at statlige / offentlige bedrifter har insentiver til og er flinke til og effektivisere?

Og at politikerne aldri tar utbytte fra selskaper?

Det er ganske lett å motbevise, se f.eks på helsevesenet som i stedet for å ha heltidsansatte har mange deltidsansatte og leier inn personell til over dobbel pris.

Eller inntektene staten får fra Statkraft/Statnett som bare går rett inn i budsjettet i stedet for redusert strøm/nettleie pris.
#5
ë-C4 / Sv: Feil på rekkevidde
I går kl. 10:22
Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 18. mai 2024, klokken 17:46Jeg vil tippe at kjøle/varme systemet er ganske basic, tesla er jo effektiv pga octovalve, vet ikke åssen det er på Citroën man mange tidlige elbiler bare dumper ut varmen av bilen istedenfor å gjenbruke til å f.eks varme kabinen, kan forklare hvorfor forbruket er så høyt om vinteren, husk og at varmepumper som regel er mest effektive mellom 0 og -15, er ofte over -15 om vinteren i Norge spes om man bor på innlandet.
Tesla fikk jo ikke varmepumpe før i 2021. Allikevel kjørte vi 35 mil og +600 høydemeter vinterstid med vår 2013 S85. Å tape noe mere enn 50% rekkevidde (en tur) på vinteren er helt hinsides, da bør det være kaldere enn -25.
#6
Sitat fra: Counterpointer på fredag 17. mai 2024, klokken 23:02Hele oppdelingen i nettselskap og kraftselskap er skuebrød hele greia. Det øker totalkostnaden.

Det samme med alle strømselskapene som bare øker utgiftene til forbruker.

Konkuransetankegangen er feilslått på dette området og det burde omreguleres slik Gazer m.fl sier.

Men en slik omregulering vil ikke kraftadelen og alle de andre som profiterer stort på dette ha. De har manøvrert siden 90 tallet og nå har vi sett vrengbildet og det vil fortsette med unnskyldningen «det grønne skiftet». I dette tilfelle er det ikke grønt på noen annen måte enn at noen få blir stinne av penger mens nærlingsliv og folket betaler den nye skatten.
Spesielt enig med deg når det gjelder strømselskapene. De har INGEN nytteverdi, og er bare ett ekstra ledd som skal skumme fløten.

Ellers er jeg stort sett i mot at staten skal drive produksjon av varer (også strøm), siden statlige bedrifter ikke har insentiver for å effektivisere og få ned kostnader. Det ser man jo på hvor stor offentlig sektor er nå. I tillegg blir politikerne fort fristet til å ta ut ekstraskatt fra disse selskapene.

Så hva er en god løsning? Bort med strømselskapene, bort med marginalprising. Privatisering av selskapene, men strengt regulert? Ekstra avgifter på høyt forbruk? En eller annen nøkkel for hva høyt forbruk er må utarbeides.
#7
Sitat fra: Ingeniøren på I går kl. 08:39
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på I går kl. 00:46
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 16. mai 2024, klokken 18:25Så adapter må manipulere boksen til å starte, med andre ord. Og dette kan nok Easee detektere ved å lese av ladestasjon.


Av titalls/hundretalls millioner ladeøkter lurer jeg på hvor mange som er bruk av tung brå last med adapter. Noen titalls? Kanskje noen hundre?
Ladestasjon ser ikkje forskjell på bil eller adapter. Men, ja, adapter oppfører seg som om det var ein bil, om det er det du meinar med "manipulere". Antall økter utført med adapter er irrelevant.

Da gir vel adaperet beskjed til laderen hvor mye den kan levere og dermed sikker å bruke ?
Om det er sikkert eller ikke kommer jo an på adapteret. Ladeboksen har uansett ingen funksjon for å begrense strømtrekket.
#8
Sitat fra: tronde på lørdag 18. mai 2024, klokken 18:50De sier også litt om overganger fra ladeboks til schuko hvor de tar opp forutsigbar feilbruk.
01:09:09

De sier at man må se på bruk av ladebokser til annet enn elbillading som sannsynlig, f.eks å plugge inn en kokeplate(!). Derfor må man ta hensyn til det. Jeg er helt sikker på at det er mye mere sannsynlig at noen bruker en vanlig stikkontakt til å lade elbilen.

Skal man da følge deres egen logikk så bør det vel være krav til b-vern på alle stikkontakter?

Det andre jeg merket meg var at krav om egen sikring til hvert ladepunkt i ett lastbalansert anlegg kun var funksjonelt begrunnet og ikke sikkerhetsmessig. Ett forståelig krav når det gjelder større anlegg kanskje, men det burde være unntak for private garasjer. Uansett burde ikke dette være NEK sin oppgave å vurdere i det hele tatt.
#9
Tesla SW og AP / Sv: 2024.14.x Spring update
lørdag 18. mai 2024, klokken 11:52
Fikk testet den nye fotoboks funksjonaliteten i går, den var helt super!

Observerte samtidig det andre har klaget på her, at den tror hengeren er en bil bak. Ellers var estimeringen av rekkevidde med henger spot on!

Og nå visualiseres møtende biler igjen, kom det og med denne oppdateringen?
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Hvorfor kjøpte jeg ikke EQC?
lørdag 18. mai 2024, klokken 11:42
Sitat fra: Skogs på lørdag 18. mai 2024, klokken 11:36
Sitat fra: turfsurf på lørdag 18. mai 2024, klokken 10:14Har kjørt Tesla med lastebil-svingradius i over ti år nå. Man blir vant til det. Fordeler og ulemper med alt.

Kjørte Model X i Monaco, det gikk det og.
Prøver å unngå parkeringskjelleren?
Parkerte faktisk i en (den?), det var trangt ja. Værre enn i Venezia.
#11
Kjøpe elbil? / Sv: Hvorfor kjøpte jeg ikke EQC?
lørdag 18. mai 2024, klokken 10:14
Har kjørt Tesla med lastebil-svingradius i over ti år nå. Man blir vant til det. Fordeler og ulemper med alt.

Kjørte Model X i Monaco, det gikk det og.
#12
Lading av Tesla / Sv: Tesla sparker hele supercharger teamet
lørdag 18. mai 2024, klokken 09:17
Sitat fra: Moas på lørdag 18. mai 2024, klokken 08:47Litt på siden, men kanskje en løsning; sparke ansatte som er kritiske for bedriften og senere tilby dem samme jobb for halve lønna. Ser bra ut på papiret på neste aksjonærmodellen.
Er vel litt risikofylt, kritiske personer får seg gjerne en annen jobb i mellomtiden.
#13
Tesla SW og AP / Sv: 2024.14.x Spring update
fredag 17. mai 2024, klokken 15:39
Vanligvis viser bilen alternative ruter på oversiktsbildet hvis det er detektert kø på ruten som ligger inne. Men ja, hadde vært kjekt å kunne merke en veistrekning som sperret / ikke tilgjengelig.
#14
Elbiler i media / Sv: Går det rett vest med Tesla nå ?
fredag 17. mai 2024, klokken 11:20
Sitat fra: filtvet på fredag 17. mai 2024, klokken 09:41Flere norske firmaer driver også med dette. Sparker ut folk som er mye syke etc. Men de får en liten sluttpakke så vi hører ikke om det.
Ja, det stemmer. Men da er det gjerne av slike grunner, ikke bare en ubetinget "vi sparker 10% av de ansatte".
#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
fredag 17. mai 2024, klokken 09:06
Sitat fra: hELgenen på fredag 17. mai 2024, klokken 08:44Nå ER nettet regulert og drives etter rent selvkostprinsipp der hva man kan få ta ut i inntekter er gjennomregulert.
Dette er jo en selvmotsigelse. Hvis eierne kan ta ut utbytte er det ikke selvkost. Greit at det er regulert, men selvkost er det ikke.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA