Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading E18

Startet av joachim89, fredag 04. juli 2014, klokken 09:59

« forrige - neste »

joachim89

Hei!
Jeg har nettopp bestilt med en ny Citroen C-zero (for øvrig første gang jeg har el-bil) og får forhåpentligvis denne i løpet av 2 ukers tid. Utfordringen min er at jeg har kjøpt den på Rud i Bærum, mens jeg bor i Porsgrunn. Ved å kikke litt på gulesider og trådene her inne, skjønner jeg fort at jeg ikke kommer hele veien på en ladning!

Har forstått at det finnes en hurtiglader i Tønsberg, ved en bilforretning der. Noen som har noe erfaring med hvor vidt denne er åpen for bruk for alle?

Finnes det flere hurtigladestasjoner på strekningen Drammen-Porsgrunn?

Setter stor pris på svar:)

emil

Tønsbergladeren er eneste lader mellom Drammen og Porsgrunn og du betaler med kort. Åpen for alle og vistnok nylig byttet kabel/kontakt grunnet problemer. Vet ikke om du kommer Rud-Tønsberg uten lading i Drammen, men Tønsberg-Porsgrunn går jo fint.

joachim89

Tusen takk for svar.
Vet du hva det koster å lade der?

Har en pitstop hos mine foreldre i Svelvik, så med fulladet batteri kommer jeg derfra til Tønsberg:)

emil

Sitat fra: joachim89 på fredag 04. juli 2014, klokken 12:29
Tusen takk for svar.
Vet du hva det koster å lade der?

43kr for 15 minutter. Ikke billigste ladingen hvis du må lade mye, men billigere enn andre som tar 100+ kr for en lading uavhengig av tid/kWh hvis du kun trenger noen få kWh.

For deg vil det holde med 15 minutter lading, tror nesten du kunne kommet frem uten lading hvis du starter med fullt batteri og kjører forsiktig, men med 15 minutter lading kan du følge fartsgrenser og kjøre som en hvilkensomhelst "vanlig" bil uten et snev av rekkeviddeangst


svingen

Gratulere med ny bil! :)
anbefaler og kjøpe en skjøtledning som er 2.5mm tykk så kan lade sikkert,slik som den her http://biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Elektrisk-230V/Skjoteledning-3G25-mm-46188/ vet aldri når man får bruk får den :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

joachim89

Takk for svar og tips til dere begge:)

joachim89

Bare som en oppfølging;
Har hørt at om man bruker skjøteledning så er det ikke sikkert at bilen vil lade, men det vil den med en slik skjøteledning som er nevnt i innlegget over?

svingen

tja,litt usikker på hva som følger med bilen din.
Men er en del som har fått slik "auto" mellom 8 og 14a.
hvis du leser litt rundt her på forumet så er det ofte man kan bruke en magnet så lader den på 14a.
eller sette opp en kontakt med magnet i seg,hvis man da bruker skjøteledning vil man ikke få mere enn 8a.
Skjøteledning er og noe man bruker i "nøden" dvs hvis man er på besøk hos noen og skal lade litt får og komme hjemm igjen,man bør ikke lade på skjøteledning fast.

Har aldri hatt noe problem med og lade med skjøteledning,men pass på og rull den helt ut.
kan bli varme gang hvis den er "samme kveila" og starter og bruke den.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

emil

Sitat fra: joachim89 på fredag 04. juli 2014, klokken 13:54
Bare som en oppfølging;
Har hørt at om man bruker skjøteledning så er det ikke sikkert at bilen vil lade, men det vil den med en slik skjøteledning som er nevnt i innlegget over?

Er vel ikke det at bilen ikke vil lade, men man kan gjøre så mye feil med skjøteledning: Bruke feil dimensjonert kabel, ikke rullet ut kabel på rull osv. På samme måte som man kan gjøre mye feil med tauing av elbil. Da er det mye lettere å si at man IKKE skal taue eller lade med skjøteledning.

Den aktuelle kabelen tåler både 16A og å ligge ute så det skal ikke være noe problem å lade bil fra den. Bare ikke la kontaktene ligge på bakken eller direkte utsatt for regn. Eneste måtte være hvis spenningen fra kontakten på veggen allerede er så lav at det ekstra spenningsfallet man får med skjøteledningen er nok til at bilen ikke vil lade. Men har man tilnærmet normal spenning i veggkontakt skal det ikke være noe problem.

joachim89

Dette er nyttig å vite for en som er ny på feltet:)

En spørsmål som kanskje kan virke dumt, men hvorfor skal den ikke ligge direkte på bakken?
Regnet forstår jeg da strøm og regn sjeldent er en god kombinasjon.

Det gir for øvrig også et nytt spørsmål. Hvordan er det å lade bilen når det regner ute? Må man være nøye med at det ikke kommer regn på kontakten eller strøminntaket på bilen osv?

emil

Sitat fra: joachim89 på fredag 04. juli 2014, klokken 17:26
En spørsmål som kanskje kan virke dumt, men hvorfor skal den ikke ligge direkte på bakken?
Regnet forstår jeg da strøm og regn sjeldent er en god kombinasjon.

Er ikke noe direkte problem med at den ligger på bakken, men den bør ligge beskyttet for vann og andre ting (folk som snubler/tråkker på el. lign). Ellers bør må man ikke basere den daglige ladingen på skjøteledning, men kun ha det som kriseløsning når ingen andre ting går.

Har kanskje ladet 20kWh via skjøteledning totalt, så det blir dyre kWh hvis man skal fordele på prisen til kabelen. Hvis man derimot skal se på hva som ville vært alternativet hvis jeg ikke hadde hatt skjøteledningen blir det billig igjen (fossilbil eller dyre hurtigladinger).

Sitat
Det gir for øvrig også et nytt spørsmål. Hvordan er det å lade bilen når det regner ute? Må man være nøye med at det ikke kommer regn på kontakten eller strøminntaket på bilen osv?

Leaf sin ladekontakt er vel litt mer beskyttet enn trillingene sine, men jeg passer bare på å peke ladekontakten nedover frem til jeg plugger den inn i bilen så det ikke kommer vann på kontaktene. Har ladet min ute i snart et år uten noe problemer knyttet til regn eller snø.

joachim89

Utrolig hvor god hjelp det er å få her inne!
Takk:)

Da er det bare å vente i spenning til den nye bilen kommer!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA