Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

bZ4X; maks ladegrense resettes til maks jevnlig.

Startet av jevel, onsdag 27. mars 2024, klokken 21:03

« forrige - neste »

jevel

Noen her som har vært borti det samme / vet en vei rundt det?

Har satt den til 80 % flere ganger, bare for å oppleve at den står på maks neste gang man bruker bilen.

Øystein Hermansen


Vet ikke grunnen men Toyota har uttalt at siden de har så stort buffer så kan en lade til 100% uten problem når en lader hjemme.

Leffi

Jeg har også fått det samme svaret fra min forhandler.

jevel

Interessant at Toyota mener at kundene deres ikke skal få lov til å bruke en funksjon når den ligger i programvaren.

Dette om at batteriet tåler å lades til 100 % pga. buffer er jo greit nok, men om jeg vil lade til 80 % så burde jeg få lov til å bestemme det selv...

TB

Kan årsaken være at Toyota ønsker å balansere cellene, og kalibrere faktisk ladenivå?
Eller, så er det en feil i programvaren.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

jevel

Om det er årsaken så har de litt å gå på når det kommer til UX.

Vill vel da heller forventet at den ikke lot meg stille landegrense og en beskjed om at det ikke lar seg gjøre på grunn av dette eller dette.

Jeg tipper bug siden det lar seg stille, men nulles igjen etter at bilen har stått en liten stund.

Da blir det ekstra søtt at salgsapparatet til Toyota velger å prøve å belære kundene om batterikjemi i stedet for å bare si at dette er en bug som vil bli rettet.

Jeg har forsøkt å lese meg litt opp på bufferen bilen har, og så vidt jeg kan se så er den ikke i nærheten av 20 % av totalkapasiteten på bilen. Dermed sier da Toyota at det er grei skuring å lade bilen 100 % indikert nivå / 90-92% reelt nivå og la den stå sånn.

De har sikkert tallene godt på sin side. Det å behandle batteriet sånn vil neppe skade det nok til å bryte batterigarantien, men hvorfor mishandle batteriet mer enn du må i det daglige? Skjønner ikke tankegangen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA