Jeg har selv brukt de siste månedene på å løse samme problem. Vi hadde/har en Model Y som rett og slett ble for trang i hverdagen med 3 barneseter. Ja, det er mulig. Men vi fant ingen løsning som ikke krevde mye styr med belter og flytting på stoler. Noe som vi ikke ønsket flere ganger til dagen. Vi må ha en nyfødtstol, og to beltestoler/en beltestol og en bakovervendt. Jeg har spilt tetris, men det ble for mange kompromisser for oss. Det går for mange, men jeg ville ikke kjøpt en Model Y om du må ha inn 3 barneseter. Da mener jeg det finnes bedre løsninger. Model Y er en veldig pragmatisk og kjekk matpakkebil, skal ikke ta noe vekk fra det.
Bilene jeg så på:
- Tesla Model X (brukt og ny): Har selv hatt Model X 2018 i 5 år, og kjenner bilen på godt og vondt. En utrolig kjekk bil på mange måter, men av erfaring - det er mye styr og tull. Bilene begynner å bli gamle og kjørt langt, og jeg fant ut at å betale 550-700k for en 4 år gammel Model X ble risikosport. Ja, du kan helt klart få biler med lite feil. Men det blir vanskelig å vite på forhånd. Jeg solgte min Model X noen uker etter at garantien gikk ut, for å si det slik. Ny Model X var veldig aktuelt, men det ble 1.1mill. Jeg fryktet verditapet, og kvaliteten er fortsatt ikke kjempe på bilene fra Fremont. Men om du har pengene og tenker å beholde bilen lenge - kjør på!
- Kia EV9. Dyr, fryktelig dyr. Den har alt du trenger, men jeg fikk null lyst på bilen etter en prøvetur. Mye hardplast og "kia feeling" til 977k. Men det blir subjektivt, og for mange vil den være midt i blinken. Men det ble ikke aktuelt å betale opp mot millionen for en bil jeg ikke hadde spesielt lyst på. Den var også litt i smaleste laget for vår seteløsning.
- Hongqi, BYD TANG og Nio ES8. Hongqi ble uaktuell kjapt. Både ryktet og erfaringene folk har, men også fordi det føltes som å kjøre vannseng. Altfor myk etter mitt ønske, og jeg tror det blir vanskelig å bli kvitt bilen igjen. BYD Tang var helt ok. Men ikke bred nok i benken bak, så vi måtte brukt en av setene bakerst. Softwaren i bilen var også iffy syns jeg, som de fleste kinesiske bilene. Nio ES8 er en veldig fin bil. Passer perfekt til formålet, men igjen, jeg blir usikker på kvaliteten og erfaringene flere har hatt vinterstid. I kombinasjon med at jeg ikke helt har sansen for utseende, så stod vi over. Men en veldig fin bil, om du ikke har mine subjektive tanker.
-BMW IX. Min favoritt. Sannsynligvis den beste SUV-en jeg har kjørt. God og romslig i baksetet, barnestolene gikk inn med null problem. Prismessig kan det gå med ditt budsjett på en ix40. ix50 blir rundt 950 ny, mye bil for pengene selv om det også er mye penger for en bil! Problemet blir bagasjerommet. Vi måtte hatt skiboks/sommerboks permanent, og jeg fikk litt kalde føtter rundt det å faktisk ha en dyr og fin BMW med tre små barn. Men mitt klare førstevalg egentlig!
ID4/Enyaq - Akkurat for trange bak for oss, men ISOFIX fremme gjorde det nesten mulig.
XPENG G9 - Dessverre for trang i baksetet. Ikke i nærheten for oss. Men bra bil, sett bort fra at den er veldig anonym etter mitt syn.
VW ID BUZZ - Bilen vi gikk for. Jeg syns den ser ut som en million og har karakter i massevis. Den totale motsetningen av Model Y på alle måter! Enormt med plass og praktiske løsninger, og kjører veldig bra. Klart, jeg reflekterte over rekkevidden i kombinasjon med bakhjulstrekk, men fant ut at det ville være uproblematisk 95 % av tiden. Prismessig er den også veldig innafor budsjett. Barna elsker dørene, snur seg etter bilen og digger utsikten. Du kan selvfølgelig velge en anonym farge om bilen blir for mye, for eksempel sort. Men jeg mener at en slik bil trenger farge! Jeg skal nok kjøre og har kjørt nok kilometer i svarte SUV-er. Så jeg konkluderte med: "Hvorfor ikke ha det litt morsomt når jeg skal ha såpass mange barn?". Dørene gjør at barna selv kan gå inn og ut av bilen uten at jeg trenger å passe på at de dunker dørene i alt og alle. Dørene gjør også at jeg enkelt kan sette inn de yngre barna, noe som gjør hverdagen enklere.
Ja, softwaren til VW er nokså svak sett opp mot Tesla. Men den er faktisk ikke så gæren i Buzzen, selv etter 6-7 år i Tesla. Sett opp mot de fleste andre jeg har testet, så funker den overraskende bra. Deilige stoler, fantastiske lys og en lettkjørt bil. Mye enklere å parkere enn hhv. Model X og Model Y grunnet enorm svingradius. Men ja, bilen gjør litt utav seg. Den har ett utseende som du må like. Ellers forstår jeg det blir vanskelig.
Kan jo nevne Stellantis sine flerbruksbiler og Mercedes EQV som mulige kandidater. Disse har jeg dessverre ikke prøvd. Maxus Euniq 5 kan vel også fungere, om du tenker budsjettløsning. Vi så også på Volvo XC90. Men jeg har kjørt elbil i 11 år nå, og klarte ikke å gå tilbake på det. Men det er ellers en veldig fin bil.
Min konklusjon ble at det fortsatt ikke finnes en perfekt elbil for oss med 3 barn, og at en Buzz var det beste kompromisset for oss. Så aner jeg ikke om jeg beholder bilen i 10 år, eller om jeg går lei etter 2.
Bilene jeg så på:
- Tesla Model X (brukt og ny): Har selv hatt Model X 2018 i 5 år, og kjenner bilen på godt og vondt. En utrolig kjekk bil på mange måter, men av erfaring - det er mye styr og tull. Bilene begynner å bli gamle og kjørt langt, og jeg fant ut at å betale 550-700k for en 4 år gammel Model X ble risikosport. Ja, du kan helt klart få biler med lite feil. Men det blir vanskelig å vite på forhånd. Jeg solgte min Model X noen uker etter at garantien gikk ut, for å si det slik. Ny Model X var veldig aktuelt, men det ble 1.1mill. Jeg fryktet verditapet, og kvaliteten er fortsatt ikke kjempe på bilene fra Fremont. Men om du har pengene og tenker å beholde bilen lenge - kjør på!
- Kia EV9. Dyr, fryktelig dyr. Den har alt du trenger, men jeg fikk null lyst på bilen etter en prøvetur. Mye hardplast og "kia feeling" til 977k. Men det blir subjektivt, og for mange vil den være midt i blinken. Men det ble ikke aktuelt å betale opp mot millionen for en bil jeg ikke hadde spesielt lyst på. Den var også litt i smaleste laget for vår seteløsning.
- Hongqi, BYD TANG og Nio ES8. Hongqi ble uaktuell kjapt. Både ryktet og erfaringene folk har, men også fordi det føltes som å kjøre vannseng. Altfor myk etter mitt ønske, og jeg tror det blir vanskelig å bli kvitt bilen igjen. BYD Tang var helt ok. Men ikke bred nok i benken bak, så vi måtte brukt en av setene bakerst. Softwaren i bilen var også iffy syns jeg, som de fleste kinesiske bilene. Nio ES8 er en veldig fin bil. Passer perfekt til formålet, men igjen, jeg blir usikker på kvaliteten og erfaringene flere har hatt vinterstid. I kombinasjon med at jeg ikke helt har sansen for utseende, så stod vi over. Men en veldig fin bil, om du ikke har mine subjektive tanker.
-BMW IX. Min favoritt. Sannsynligvis den beste SUV-en jeg har kjørt. God og romslig i baksetet, barnestolene gikk inn med null problem. Prismessig kan det gå med ditt budsjett på en ix40. ix50 blir rundt 950 ny, mye bil for pengene selv om det også er mye penger for en bil! Problemet blir bagasjerommet. Vi måtte hatt skiboks/sommerboks permanent, og jeg fikk litt kalde føtter rundt det å faktisk ha en dyr og fin BMW med tre små barn. Men mitt klare førstevalg egentlig!
ID4/Enyaq - Akkurat for trange bak for oss, men ISOFIX fremme gjorde det nesten mulig.
XPENG G9 - Dessverre for trang i baksetet. Ikke i nærheten for oss. Men bra bil, sett bort fra at den er veldig anonym etter mitt syn.
VW ID BUZZ - Bilen vi gikk for. Jeg syns den ser ut som en million og har karakter i massevis. Den totale motsetningen av Model Y på alle måter! Enormt med plass og praktiske løsninger, og kjører veldig bra. Klart, jeg reflekterte over rekkevidden i kombinasjon med bakhjulstrekk, men fant ut at det ville være uproblematisk 95 % av tiden. Prismessig er den også veldig innafor budsjett. Barna elsker dørene, snur seg etter bilen og digger utsikten. Du kan selvfølgelig velge en anonym farge om bilen blir for mye, for eksempel sort. Men jeg mener at en slik bil trenger farge! Jeg skal nok kjøre og har kjørt nok kilometer i svarte SUV-er. Så jeg konkluderte med: "Hvorfor ikke ha det litt morsomt når jeg skal ha såpass mange barn?". Dørene gjør at barna selv kan gå inn og ut av bilen uten at jeg trenger å passe på at de dunker dørene i alt og alle. Dørene gjør også at jeg enkelt kan sette inn de yngre barna, noe som gjør hverdagen enklere.
Ja, softwaren til VW er nokså svak sett opp mot Tesla. Men den er faktisk ikke så gæren i Buzzen, selv etter 6-7 år i Tesla. Sett opp mot de fleste andre jeg har testet, så funker den overraskende bra. Deilige stoler, fantastiske lys og en lettkjørt bil. Mye enklere å parkere enn hhv. Model X og Model Y grunnet enorm svingradius. Men ja, bilen gjør litt utav seg. Den har ett utseende som du må like. Ellers forstår jeg det blir vanskelig.
Kan jo nevne Stellantis sine flerbruksbiler og Mercedes EQV som mulige kandidater. Disse har jeg dessverre ikke prøvd. Maxus Euniq 5 kan vel også fungere, om du tenker budsjettløsning. Vi så også på Volvo XC90. Men jeg har kjørt elbil i 11 år nå, og klarte ikke å gå tilbake på det. Men det er ellers en veldig fin bil.
Min konklusjon ble at det fortsatt ikke finnes en perfekt elbil for oss med 3 barn, og at en Buzz var det beste kompromisset for oss. Så aner jeg ikke om jeg beholder bilen i 10 år, eller om jeg går lei etter 2.