Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Boikott av Kina elbiler for å vise vår sympati?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 18. februar 2023, klokken 18:56

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#315
Sitat fra: Svk på mandag 02. oktober 2023, klokken 19:33BYD har jo eiere utenfor kina.men er vel de kineesike grunnleggerene som eier mest,MG eies delvis av den kinesike stat og vw.vw har vel kjøpt seg inn i xpeng. Tesla har fabrikk i kina.men hvem har vel ikke det? Stellanis har noen kinesiske aksjonærer.
Polestar og volvo har samme eiere,og de lager volvo både i sverige og kina.
Kompliserte greier

Ligger en kina elbil oversikt tildigere i denne strengen som jeg mener jeg enten kopierte fra bransjemannen i bilbransjeforbundet...eller fra en artikkel om dette i Motor eller Broom....? anyway... den tenker jeg hvertfall for min del - bør være en slags helt grei faglig vurdering fra de som arbeider i bilpressen eller forbundet... og "så man tenke sjæl" som det heter...

hELgenen

Kina står vel for ca 75% prosent av den globale batteriproduksjonskapasiteten - dette sammen med så mye annet som produseres i Kina som brukes i bilene gjør det vel egentlig klin umulig å unngå kinesiske biler og deler 100%?

Synes dette har en del moralske likheter med Erna saken - Erna hadde et ansvar for å følge med på hvilke posisjoner mannen til enhver tid hadde mhp sin aksjeportefølje for å sikre at hun ikke havnet i en inhabil posisjon. Men skulle hun fulgt opp dette 100% måtte hun i realiteten kommet med et ultimatum til mannen sin om å stoppe å handle helt. Alternativet til å ikke komme med et ultimatum ville jo være å overvåke mannen 24/7 og hvert sekund sjekke hvilke posisjoner som familien hadde slik at når hun beveget seg inn på en talerstol kunne sjekke sin mobil for å se om hun var blitt inhabil der og da. Alle ser jo ut til å mene at hun ikke gjorde nok - at hun burde stilt et ultimatum eller ordnet med overvåkning av mannen - og slik er det jo nesten blitt med Kina elbiler også når vi skal handle - skal vi spore opp enhver del i bilene? Mange vil jo helst ikke støtte regimet - mange vil ikke at pengene som dyttes inn i bilkjøp skal havne på feil hender. Men det blir stadig vanskeligere og vanskeligere å gjennomføre dette i praksis. Alle de store bilprodusentene har en fot i Kina - om de ikke har fabrikker der, så har de i alle fall noen deler som de kjøper derfa. Ja - vi kan sikkert forsøke å holde oss unna de kjente kina merkebilene - men over tid så vil jo de også tilpasse seg med egne merkevarer i Europa med egne fabrikker der bilene settes sammen med deler fra moderlandet, designes i EU med investorer fra Europa osv...osv..Jeg tror at over tid så vil det bli svært vanskelig å definere hva som er kinesiske biler og ikke.....

Balaklava

Syns egentlig ikke argumentet om å unngå 100% har noen verdi. Alle vet at det er umulig, med mindre en lever av løk og poteter fra eget jorde, går kledd i ull fra egne sauer, strikket med hjemmespikka strikkepinner og aldri har tatt i noe som inneholder elektronikk, eller handlet en vare fra utlandet.

Men det er en forskjell på å ha en PC med komponenter fra Kina++ og investere 3-4-5... hundretusener i ett produkt fra ett bestemt land. Det ene er vanskelig å unngå, det andre kan en fint unngå uten at det egentlig har stor påvirkning på eget liv.

Jeg har ikke oversikt over hvor batteriproduksjon skjer, men er ikke LG relativt store? Trodde de var basert i/fra Sør Korea.. men som sagt, aner ikke.

Electric cars in Norway

#318
Sitat fra: Sutalaus på fredag 06. oktober 2023, klokken 07:23Trodde de var basert i/fra Sør Korea.. men som sagt, aner ikke.
Stemmer :+1:  HK er i Seoul, South Korea.

Når det gjelder begrepet "kina-elbiler" så virker det som det er disse som bilbransjen i Norge legger til grunn og under er elbil24 sin artikkel fra april i år:

" Her til lands er Byd, Hongqi, Jac, Maxus, MG, Nio, Polestar, Voyah og Xpeng godt etablert!

Men det var i april... nå i oktober er det nok kommet flere kinamerker? Jeg vet ikke...men mener jeg leste eng gang at de da hadde ca 14 bilmerker i pipelinen for det norske markedet...men det tror jeg var til og med før Covidperioden..... og mye har skjedd siden da...

https://www.elbil24.no/nyheter/slik-gar-det-egentlig-med-de-kinesiske-elbilene-i-europa/78996568

Nrk hadde da sin oversikt her https://www.nrk.no/trondelag/stadig-flere-kinesiske-biler-pa-det-norske-markedet-1.16379295

Begge disse lenken har jeg lenket til tidligere/høyere opp i denne strengen..

Svk

Ting var mye bedre når siemens laget mobiler i tyskland. Ericssons i Sverige og nokia i tyskland/finland

Radial

Hvis man ser med ett skråblikk på salgs-statistikken for 2023, ser man at det i det store bildet bare er MG som selger her til lands.. til dels etterfulgt av BYD (atto3)

Men dette skyldes nok pga prisene, og dyrtiden. Resten av bilene i 500-600k++ kategoriene står tilnærmet stille.
Hvor mange kinesiske merker vi vil ha om 2-3 år mener jeg er kraftig overdrevet.

Jeg tror MG og BYD sin "suksess" kan tilskrives relativt godt etablerte og kjent forhandlere, som folk har igjen litt tiltro til, og som tilbyr riktige biler til rett tid.

Men har selv eid en MG (ZS EV), og disse kommer ikke til å vare lenge.
Helt dustete tekniske løsninger, null motstand mot rust, umulig å skaffe deler til... ryktes at BYD sliter med det samme.
Så da kan man jo lure på hvordan resten av røkla fungerer på sikt.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

syklisten

Hvis vi husker hva denne tråden startet med så er det altså koblingen mellom Kina og Russland.
Geely er en av de aller største aktørene i Russland nå, og selger biler så det griner. De bryr seg ikke om sanksjoner. Skal man boikotte er i hvert fall de en opplagt kandidat å starte med. Det vil da si Volvo, Polestar, Zeekr, Lotus, og Lynk (ikke at det selges så mange Zeekr, Lynk eller Lotus i Norge).
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

Svk

måtte vente i 6 uker på ny frontrute til Attoen...

daktari

Et poeng med produksjon i Kina vs eiet fra Kina kan illustreres slik, noe forenklet:

Av bilprisen vil "alle" kostnader ligge igjen i produksjonlandet i lønn, fabrikk, materialer, strøm, skatt&avgift osv. med lokale ringvirkninger i samfunn og økonomi.

Av bilprisen vil profitten gå til landet selskapet eies, altså eierne.

Det har litt å si hvor R&D foregår, hvor plan og design-senteret er også, fint at det er i Europa.

Eksempel en Cupra Tavadcan produsert i Kina så vil profitten havne tilbake i VAG i Tyskland (forenklet), mens en Cupra Born produsert i Zwickau gir størst effekt for tyskerne.

En Tesla produsert i Berlin er å foretrekke jmfr en produsert i Kina, men overskuddet går uansett til eierne i USA, så da bør man sympatisere med dem.

Verst er de kinesiske eide selskapene med produksjon hjemme.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

851 prosent! De sliter i europa også.

Fra NY Times for to dager siden under: 


On Wednesday, European politicians worried by a wave of Chinese exports formally launched an investigation into whether electric car manufacturers in China have received government subsidies, a step that could lead Europe to impose tariffs. China's E.V. exports have surged 851 percent in the past three years, mainly to Europe.

https://www.nytimes.com/2023/10/05/business/nio-china-electric-vehicles.html

Strøm Tycoon

Jeg skjønner ikke helt dette, er det ikke USA som utraderer Europeisk bilindustri?

RJK

Det kan du godt si, men dette gjør de i fredelige former, der europeiske bilprodusenter og har spist seg godt inn på det amerikanske markedet.

Kina-invasjonen er bare så vidt begynt, og kommer i enda større grad fordi Kina tidlig inntok holdningen at de skulle over på elbiler, Og det kinesiske markedet er det største markedet, og Europeiske og Japanske bilprodusenter taper volum og marked der.

Men der Europeisk bilindustri ser størst fare, er at de også taper og VIL komme til å tape mye, fordi markedet vil bli oversvømmet av billige kinesiske elbiler. Og man mistenker dessuten at Kina bruker sin makt både ved å støtte kinesiske bilprodusenter slik at det blir urettferdig.

Dette samtidig som Kina har knyttet seg til land i bl.a. Afrika for å sikre seg tilgang til mineraler og metaller som vil være stort behov for til batteriproduksjon spesielt.

Når vi samtidig ser klare tegn på at Kina har "imperialistiske" holdninger overfor sine naboland, og de landene de skaffer seg posisjoner i, så skaper det naturlig nok langt større frykt enn om et langt mer demokratisk tenkende regime vinner markedsandeler i "fair competition".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svk

Sitat fra: Strøm Tycoon på fredag 06. oktober 2023, klokken 18:52Jeg skjønner ikke helt dette, er det ikke USA som utraderer Europeisk bilindustri?
Tesla er jo største EV produsent i verden

hELgenen

Sitat fra: Svk på fredag 06. oktober 2023, klokken 19:30
Sitat fra: Strøm Tycoon på fredag 06. oktober 2023, klokken 18:52Jeg skjønner ikke helt dette, er det ikke USA som utraderer Europeisk bilindustri?
Tesla er jo største EV produsent i verden

Har ikke BYD passert Tesla?

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på fredag 06. oktober 2023, klokken 19:55
Sitat fra: Svk på fredag 06. oktober 2023, klokken 19:30
Sitat fra: Strøm Tycoon på fredag 06. oktober 2023, klokken 18:52Jeg skjønner ikke helt dette, er det ikke USA som utraderer Europeisk bilindustri?
Tesla er jo største EV produsent i verden

Har ikke BYD passert Tesla?
Ikke for BEV, kun vis man regner med PHEV.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA