Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oslo - Trondheim med Leaf

Startet av Trond Arve, onsdag 13. juni 2012, klokken 23:19

« forrige - neste »

Trond Arve

Med den nye hurtigladeren på Lillehammer kommer Oslo - Trondheim et steg nærmere. Uten hurtigladere mellom Lillehammer og Trondheim må man belage seg på en overnatting. Mulig rute:
o Harestua - Lillehammer: 118 km, 1:42. Hurtiglading
o Lillehammer - Otta: 113 km, 1:28, 5 timer x 16A
o Otta - Hjerkinn: 78km (mye stigning), 1:01, overnatting, fullading
o Hjerkinn - Trondheim: 164km (mye nedover), 2:07

Kan eventuelt ta flere stopp mellom Lillehammer og Otta (gitt at lading er tilgjengelig).
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Yeyeye

Nesten rart akkurat denne distansen ikke har vært mere prioritert, skjønner at det kan være vanskelig med inntjening f.eks på Otta, men det burde vært sponset f.eks av transnova?

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

gbzdoc

Fåvang er mulig ladestopp mellom Lillehammer og Otta.

arnejorg1

Det virker ikke som om noen har planlagt hurtigladere på denne strekninger, men jeg håper det kommer. Det er tross alt stor trafikk mellom Trondheim og Oslo, og jeg er sikker på at det blir mer elbiltrafikk dersom vi kan hurtiglade. Jeg bor 5 mil sør for Trondheim og kunne tenke meg og kjøre min Leaf til Oslo, spesielt med tanke på danmarkstur. Det er ikke mulig i dag uten overnatting :-[
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

Trond Arve

Da er vi kommet hjem til Son fra Lysøya på Fosenhalvøya i Sør-Trøndelag, med to voksne og tre barn i Leafen. Finfin tur som passer bra for små kropper som ikke skal sitte lange etapper i bilsetet. Lengste etappe på en dag ble 412km, og laveste energiforbruk var 0,12kWh/km ned fra Dovre. Kjørte stort sett i fartsgrensa hele veien, bortsett fra ned fra fjellet der vi kjørte i fri mest mulig. Tror både Hageseter - Trondheim (168km) og Furuhaugli - Lillehammer (176km) hadde vært innen rekkevidde, men det hadde blitt for lange etapper for ungene.

Her er detaljer:

Nordover, Son - Lysøya via RV4, Gudbrandsdalen, Dovre:
Son - Harestua: 102km
Overnatting, gressklipp (med Rotak batteriklipper)
Dag 1: 102km

Harestua - Lillehammer: 123km
Hurtiglading
Lillehammer - Harpefoss: 76km
Badeland, lading
Harpefoss - Dombås: 83km
Middag, lading
Dombås - Hageseter turisthytte, Dovrefjell: 29km
Dag 2: 311km

Hageseter turisthytte - Støren: 119km
Lunch, lading
Støren - Trondheim: 50km
Hurtiglading
Trondheim - Lysøya: 115km
Dag 3: 284km

Totalt: 697 km

Sørover, Lysøya - Son via Dovre, Gudbrandsdalen, Hamar
Hurtiglading, Witro Bil
Trondheim - Støren: 42km
Ispause, lading
Støren - Halland Camping: 41km
Lekepause, lading
Halland Camping - Furuhaugli Turisthytter (Dovre, 1000 moh.): 95 km
Overnatting
Dag 1: 293 km

Furuhaugli Turisthytter - Fåvang: 127km
Lunch, lading
Fåvang - Lillehammer: 50km
Hurtiglading
Lillehammer - Hamar: 60 km
Middag, hurtiglading
Hamar - Oslo: 124 km
Hurtiglading
Oslo - Son: 51km

Dag 2: 412 km

Totalt: 705km
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

gbzdoc

Imponerende tur!! :-)
Kult å se at det går, og at noen tør å være først ute med hele familien med på lasset! :)

Kudos!

foxy

imponerende gjennomført! men viser også tydelig svakheten ved langdistanse med elbiler og u- land nivå på veier i norge. 3 døgn på noe man burde kunne ta unna på noen timer...
I-miev 2011
Asker

sven erik

Bra dette men bli med til Malaga i Spania og med elbil mot min iMiev

Trond Arve

Sitat fra: foxy på mandag 16. juli 2012, klokken 01:28
imponerende gjennomført! men viser også tydelig svakheten ved langdistanse med elbiler og u- land nivå på veier i norge. 3 døgn på noe man burde kunne ta unna på noen timer...

Dersom målet hadde vært å komme raskest mulig fram hadde vi nok reist med fly.

Thomas Parsli

Å bruke fly er overraskende treigt, siden transport til/fra flplass og ventetid spiser mer tid enn man aner.

Vårt eksempel:

Buss til Asker: 20 min.
Ventetid Asker: 25 min.
Flytoget til Gardermoen: 1 time
Ventetid Gardermoen: 1 time
Fly til Værnes: 1 time
Flybuss til Trondheim: 50 min.
Rutebuss til Tyholt: 30 min.

På en god dag tar turen 5 timer, på en vanlig dag (vente på bagasje -og kanskje ikke rekker en buss) blir det mer.
Når denne øvelsen skal gjøres med familie og mye bagasje, fremstår en litt lengre biltur som et godt alternativ.

Turen ilmyggo beskriver fremstår som en ren kosetur for både ungene og familien, og med et par hurtigladere mellom Oslo og Trondheim går den på en normal dag uten å bli stressende.
Å kjøre strekningen med en Model S eller Model X blir bare kos :)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

Flott innlegg! Håper flere følger opp med lignende tråder så man kan lære litt om hvordan turer med elbil fungerer i praksis.

Forøvrig tommelen opp for at du i hovedsak holder fartsgrensen, så vi unngår at ICE bilister over tid legger elbiler for hat :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond Arve

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 30. juli 2012, klokken 09:54
Flott innlegg! Håper flere følger opp med lignende tråder så man kan lære litt om hvordan turer med elbil fungerer i praksis.

Forøvrig tommelen opp for at du i hovedsak holder fartsgrensen, så vi unngår at ICE bilister over tid legger elbiler for hat :)

Takk takk :) Dessverre kjører mange over fartsgrensen, så man oppfattes vel uansett som en sinke selv om man ligger i fartgrensen (selv med kompensering for feilvisning).

Øyvind.h

Sitat fra: ilmyggo på mandag 30. juli 2012, klokken 23:24
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 30. juli 2012, klokken 09:54

Takk takk :) Dessverre kjører mange over fartsgrensen, så man oppfattes vel uansett som en sinke selv om man ligger i fartgrensen (selv med kompensering for feilvisning).
Men følger man fartsgrensen (inkl. kompensering for feilvisning) har man ingen grunn til å ha dårlig samvittighet! De som da oppfatter en som sinke må finne seg i å kjøre forbi :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

thoru

Sitat fra: Trond Arve på søndag 15. juli 2012, klokken 22:24
Da er vi kommet hjem til Son fra Lysøya på Fosenhalvøya i Sør-Trøndelag, med to voksne og tre barn i Leafen. Finfin tur som passer bra for små kropper som ikke skal sitte lange etapper i bilsetet. Lengste etappe på en dag ble 412km, og laveste energiforbruk var 0,12kWh/km ned fra Dovre. Kjørte stort sett i fartsgrensa hele veien, bortsett fra ned fra fjellet der vi kjørte i fri mest mulig. Tror både Hageseter - Trondheim (168km) og Furuhaugli - Lillehammer (176km) hadde vært innen rekkevidde, men det hadde blitt for lange etapper for ungene.

Her er detaljer:

Nordover, Son - Lysøya via RV4, Gudbrandsdalen, Dovre:
Son - Harestua: 102km
Overnatting, gressklipp (med Rotak batteriklipper)
Dag 1: 102km

Harestua - Lillehammer: 123km
Hurtiglading
Lillehammer - Harpefoss: 76km
Badeland, lading
Harpefoss - Dombås: 83km
Middag, lading
Dombås - Hageseter turisthytte, Dovrefjell: 29km
Dag 2: 311km

Hageseter turisthytte - Støren: 119km
Lunch, lading
Støren - Trondheim: 50km
Hurtiglading
Dag 3: 284km

Totalt: 697 km

Sørover, Lysøya - Son via Dovre, Gudbrandsdalen, Hamar
Hurtiglading, Witro Bil
Trondheim - Støren: 42km
Ispause, lading
Støren - Halland Camping: 41km
Lekepause, lading
Halland Camping - Furuhaugli Turisthytter (Dovre, 1000 moh.): 95 km
Overnatting
Dag 1: 293 km

Furuhaugli Turisthytter - Fåvang: 127km
Lunch, lading
Fåvang - Lillehammer: 50km
Hurtiglading
Lillehammer - Hamar: 60 km
Middag, hurtiglading
Hamar - Oslo: 124 km
Hurtiglading
Oslo - Son: 51km

Dag 2: 412 km

Totalt: 705km

sliter litt med å beregne ladetiden som vil trengs for en slik tur:

Dag1:
Hurtiglader                         -
   Skjetten, Norge -> Trondheimsvegen 584, Minnesund->57,5 km, 40 min E6             
   -    30min ladning + 40min kjøring

Hurtiglader                         -
   Trondheimsvegen 584, Minnesund -> Strandpromenaden 85, Lillehammer - 108 km, én time 36 min Rv33       
   -    30min ladning + 96min kjøring

Standardladning                     -
   Strandpromenaden 85, Lillehammer-> Harpefoss->76,0 km, én time ett min E6 
   -    240min? ladning + 61min kjøring

Standardladning(mat)                -
   Harpefoss->Dombås-E6 82,6 km, én time 6 min                                                            - 
    240min?    ladning + 66min kjøring

Standardladning? (Overnatting)      -
   Dombås - Hageseter turisthytte, Dovrefjell: 28,7 km, 23 min E6   
    -   480min ladning + 23min kjøring

Totalt:  286min kjøring og ladeventing(mat etc) 540min = 826min = 13 timer???   (+ 8timers ladning mens man sover)

Dag2:
Standardladning(spise) eller kjøre videre til trheim    -
   Hageseter turisthytte - Støren: 120 km, én time 37 min E6

"Tror både Hageseter - Trondheim (168km) og Furuhaugli - Lillehammer (176km) hadde vært innen rekkevidde, men det hadde blitt for lange etapper for ungene."

Leker litt med tanken å hente min usa importerte leaf og kjøre den fra oslo-trondheim.
Nå er ikke min rute satt opp så ulik det du har gjort i værtfall ikke etter lillehammer og det er jo etter der treg-ladningene begynner. kan det stemme at min tur vil ta ca 13timer første dag? Jeg beregnet 2 standard ladninger på 4 timer hver, der man venter/spiser etc.. er dette for mye? tips?

Trond Arve

Artig tur som går fint med tålmodighet og planlegging, det er jo halve moroa :)

Anbefaler 16A EVSE (ladeledning) på langtur. Ladefart er da ~3,3 kW eller ~2 mil per time. Jeg brukte Jurassictest Green Race for å beregne energi per etappe. Når går turen? Vi kjørte med sommertemperatur, uten bruk av varmeapparat, og stort sett tørre veier. Regn, kaldt vær og varmeapparat vil gi lavere rekkevidde. Og ikke minst, rolig og jevn fart gir lengst rekkevidde.

Skal ta en titt på etappene senere.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA